nieuwe federale regering
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: nieuwe federale regering
Dat is enkel hoe het wettelijk pensioen - de eerste pijler - opgezet is.B7H4long schreef: ↑Gisteren 14:54Dat is hoe het pensioenstelsel oorspronkelijk is opgezet.MeneerParmentier schreef: ↑29 november 2024, 11:33 Wow. Je zult maar je hele leven gewerkt hebben en vlak na je pensionering doodvallen.
Dat is een door de staat georganiseerd minimum inkomen voor alle gepensioneerden.
Dat is mogelijk door het herverdelend karakter en de verplichte bijdragen.
Het basispensiorn in nederland WOA? Is net zoals.bij ons. Daarboven zijn er nog verplichte bijdragen aan bijkomende pensioenen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
En de eigenaar van dat kapitaal wordt dan de verzekeringsmaatschappij of gewoon de (R)overheid zelf dan ?Bae1 schreef: ↑29 november 2024, 10:55 Ik heb uit zeer betrouwbare bron die de huidige onderhandelingsnota heeft kunnen inkijken het volgende:
- Uitbetaling van de groepsverzekering & pensioensparen op effectieve pensioenleeftijd afschaffen en enkel nog via maandelijkse lijfrente.
Niet alleen is dat op zich al een schande, maar het wordt nog erger. Concreet heeft dit ook tot gevolg dat bij overlijden het resterende kapitaal niet meer zal worden uitgekeerd, óók niet naar je erfgenamen. Legale diefstal dus, en enkel Bouchez houdt dit momenteel nog tegen.
Zum kotsen.
Wat een walgelijk idee eigenlijk. Gaan ze dan op die manier het lege zilverfonds wat van middelen voorzien
Walgelijk idee maar het bestaat al lang, in de prakrijk kiest dus niemand hiervoor. Het enige verschil zou nu zijn dat de overheid ons gaat verplichten om voor de lijfrente gaan, hopelijk is dit onmogelijk voor bestaande contracten maar de volgende generaties worden dan wel dik gesjareld...
Een voorbeeld van 100k€ in een gvz :Een lijfrente is een maandelijks bedrag dat je ontvangt zolang je leeft. Houd er wel rekening mee dat je keuze definitief en onherroepelijk is. Het is dus niet mogelijk om voor een lijfrente te kiezen en daarna een deel van het betaalde kapitaal terug te vragen.
....
Bij overlijden stopt de uitkering van de lijfrente. In bepaalde gevallen zal de lijfrente overdraagbaar zijn op de overlevende echtgenoot. Dat geldt enkel voor de echtgenoot opgegeven bij aanvang van de lijfrente. Komt ook de overlevende echtgenoot te overlijden, dan vervalt het recht van lijfrente.
...
Het is belangrijk te weten dat zowel het kapitaal als de lijfrente belast wordt, elk volgens zijn eigen regels.
Op de uitkering van een aanvullend pensioenkapitaal worden bedrijfsvoorheffing en sociale bijdragen ingehouden...
De lijfrente zelf wordt belast aan de hand van een forfaitaire rente. Daarbij wordt ervan uitgegaan dat het kapitaal een roerend inkomen van 3% opbrengt. Die rente van 3% is belastbaar tegen een tarief van 30% + gemeentebelasting.
Houd er rekening mee dat deze belasting niet aan de bron wordt ingehouden en je ze dus moet aangeven in de personenbelasting...
In dit algemene voorbeeld komt een kapitaal van 100.000 euro neer op een maandelijks nettobedrag van 162 euro.
Brutobedrag op het moment van pensionering 100.000€
Omzetting van bruto naar netto (actief tot 65 jaar) = nettovestigingsbedrag 84.920€
Omzetting naar bruto jaarlijkse lijfrente
Gebruikte omzettingscoëfficiënt = aangeslotene (man) van 65 jaar met een partner van 65 jaar (overdraagbare rente) 2.939€
Netto jaarlijkse lijfrente (na aftrek personenbelasting) 1.943,65€
Maandelijks nettobedrag (opgelet: het bedrag wordt in de praktijk bruto uitgekeerd, de inhoudingen gebeuren via de personenbelasting) 162€
Met een levensverwachting van 80 jaar krijg je misschien (162*12*15) €29.160 terug zelfs al wordt die €162 geïndexeerd, dan nog zal het regelrechte diefstal zijn. Raar hé dat er zo weinig mensen voor een maandelijkse uitkering kiezen
Ik zal die €100.000 of netto €84.920 zelf wel beleggen en consumeren. Met een voorzichtige 3% rendement en een maandelijkse onttrekking van €500 kom je 18 jaar ver
-
- Hero Member
- Contacteer:
@ Bae1
Ik heb de indruk dat uw bron niet echt op de hoogte is van het werkelijk voorstel en/of bewust de verwoording ervan zo aangepast heeft, dat het een maximale verontwaardiging oproept.
Dit gezegd zijnde,
lijkt het me vanzelfsprekend dat er een plan tot wijziging van de FISCALITEIT voor aanvullende pensioenen op tafel ligt en al zeker voor de groepsverzekeringen.
SIMPEL omdat het de (rechtse) onderhandelaars menens is om de AMBTENAREN-PENSIOENEN drastisch te herberekenen (lees behoorlijk te verlagen). Daar heeft de Overheid immers wel alle bevoegdheid over (in tegenstelling tot de groepsverzekeringen).
Beide zullen inderdaad terecht gecombineerd worden, volgens mij zelfs op vraag van Vooruit en CD&V/Les engagés.
Ik heb de indruk dat uw bron niet echt op de hoogte is van het werkelijk voorstel en/of bewust de verwoording ervan zo aangepast heeft, dat het een maximale verontwaardiging oproept.
Dit gezegd zijnde,
lijkt het me vanzelfsprekend dat er een plan tot wijziging van de FISCALITEIT voor aanvullende pensioenen op tafel ligt en al zeker voor de groepsverzekeringen.
SIMPEL omdat het de (rechtse) onderhandelaars menens is om de AMBTENAREN-PENSIOENEN drastisch te herberekenen (lees behoorlijk te verlagen). Daar heeft de Overheid immers wel alle bevoegdheid over (in tegenstelling tot de groepsverzekeringen).
Beide zullen inderdaad terecht gecombineerd worden, volgens mij zelfs op vraag van Vooruit en CD&V/Les engagés.
Laatst gewijzigd door spaarfreakje op 1 december 2024, 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Voor wie meer inzicht wil verkrijgen:
W.A.P. (wet op de aanvullende pensioenen)
Link afkomstig van www.fsma.be
Wel 121 blz kei saaie tekst
W.A.P. (wet op de aanvullende pensioenen)
Link afkomstig van www.fsma.be
Wel 121 blz kei saaie tekst