nieuwe federale regering
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: nieuwe federale regering
Het is toch zo dat wie 30j gewerkt heeft:
1) een hogere werkloosheidsuitkering krijgt, want berekend op een hoger loon
2) betrokkene ook 30j heeft kunnen sparen voor tegenslagen, klagen tegen de graaihandjes van ons mateke op dat spaargeld is meer terecht, dan verwonderd zijn dat de Staat niet meer instaat voor werkloosheidsuitkering tot aan het pensioen (we zijn echt verslaafd geworden aan onze sociale zekerheid, van de wieg tot het graf).
2) betrokkene ook 30j heeft kunnen sparen voor tegenslagen, klagen tegen de graaihandjes van ons mateke op dat spaargeld is meer terecht, dan verwonderd zijn dat de Staat niet meer instaat voor werkloosheidsuitkering tot aan het pensioen (we zijn echt verslaafd geworden aan onze sociale zekerheid, van de wieg tot het graf).
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
-
- Hero Member
- Contacteer:
Bracke heeft wellicht ook een overheidspensioen als journalist bij openbare omroep, daarop is hij de perekwatie kwijt.VincentVega schreef: ↑7 december 2024, 11:06Vermoedelijk in dezelfde mate als het pensioen van de heren Willy Claes, Johan Vandelanotte en Louis Tobback
De politieke pensioenen is een regeling apart en zou onder 'afslanking van het politiek apparaat' moeten vallen...
Een verminderde indexatie op het geheel zal wellicht wel plaatsvinden.
Ik zou er toch maar vanuit gaan dat dit fors lager zal zijn en we misschien stilaan naar Amerikaanse toestanden gaan waar mensen die tijdens hun loopbaan onvoldoende gespaard hebben op hun 80e nog in de McDo moeten gaan werken.EarthNvstr1 schreef: ↑7 december 2024, 12:48Ik hoop dat er nog iets van sociale zekerheid zal bestaan tegen dat ik op pensioen kan of eventueel werkloos wordt.
Eerste doel moet zijn een afbetaalde eigen woning, dat maakt al een groot verschil.
Het zal op termijn hard wakker worden zijn voor de jonge generatie big spenders.
Pronken op Insta met verre reizen en dikke auto's maar voor de rest geen buffer die naam waardig hebben.
Ik heb voldoende cash en beleggingen aan de kant staan en mijn open bebouwing villa is minstens 500k waard dus ik maak me weinig zorgen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Normaal wel, basis sociale zekerheid via het repartitiesysteem.EarthNvstr1 schreef: ↑7 december 2024, 12:48Ik hoop dat er nog iets van sociale zekerheid zal bestaan tegen dat ik op pensioen kan of eventueel werkloos wordt.
Wat we zien bij de generatie Rousseau-Bouchez-Mahdi is juist dat de huidige actieve bevolking steeds meer netto wil overhouden, daarom moeten de huidige gepensioneerden inleveren (gedeeltelijk via hun pensioen, gedeeltelijk via hun kapitaal).
Voor mij moet de indexering op hoge lonen ook beperkt worden en als het doemscenario van afdankingen terugkomt, hopelijk eindelijk het principe van arbeidsduurverlaging met evenredig loonverlies. Solidariteit tussen werkenden, vind ik dat.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Zonder sociale zekerheid gaat je opgebouwd vermogen met wat tegenslag snel terug achteruit.Kwakkie schreef: ↑7 december 2024, 12:57Ik zou er toch maar vanuit gaan dat dit fors lager zal zijn en we misschien stilaan naar Amerikaanse toestanden gaan waar mensen die tijdens hun loopbaan onvoldoende gespaard hebben op hun 80e nog in de McDo moeten gaan werken.EarthNvstr1 schreef: ↑7 december 2024, 12:48
Ik hoop dat er nog iets van sociale zekerheid zal bestaan tegen dat ik op pensioen kan of eventueel werkloos wordt.
Eerste doel moet zijn een afbetaalde eigen woning, dat maakt al een groot verschil.
Het zal op termijn hard wakker worden zijn voor de jonge generatie big spenders.
Pronken op Insta met verre reizen en dikke auto's maar voor de rest geen buffer die naam waardig hebben.
Ik heb voldoende cash en beleggingen aan de kant staan en mijn open bebouwing villa is minstens 500k waard dus ik maak me weinig zorgen.
De opbouw van dat vermogen werd ook beperkt net door het bijdragen aan de sociale zekerheid. Het is wellicht niet zo dat ze die bijdragen in het verleden terug gaan geven.
Neen, ze delen het gul uit aan diegenen die niets bijgedragen hebben. Blij dat ik al op pensioen ben.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Tja, net dat repartitiesysteem is grotendeels de oorzaak van het probleem.spaarfreakje schreef: ↑7 december 2024, 13:13Normaal wel, basis sociale zekerheid via het repartitiesysteem.EarthNvstr1 schreef: ↑7 december 2024, 12:48
Ik hoop dat er nog iets van sociale zekerheid zal bestaan tegen dat ik op pensioen kan of eventueel werkloos wordt.
Wat we zien bij de generatie Rousseau-Bouchez-Mahdi is juist dat de huidige actieve bevolking steeds meer netto wil overhouden, daarom moeten de huidige gepensioneerden inleveren (gedeeltelijk via hun pensioen, gedeeltelijk via hun kapitaal).
Voor mij moet de indexering op hoge lonen ook beperkt worden en als het doemscenario van afdankingen terugkomt, hopelijk eindelijk het principe van arbeidsduurverlaging met evenredig loonverlies. Solidariteit tussen werkenden, vind ik dat.
Het aantal gepensioneerden kan nl. niet meer onderhouden worden door het aantal actieven.
De activiteitsgraad verhogen kan daar een stuk van oplossen, maar zelfs als we dat voor heel België op 80% zouden krijgen, dan zijn we er nog lang niet.
Dan gaat men toch dringend de tering naar de nering moeten zetten. Ik hoop dat wie nog jong is het verstand heeft om voor zichzelf te zorgen en zelf de nodige reserves aanlegt, zijnde schuldenvrij en financieel onafhankelijk op latere leeftijd. Het massaal potverteren en staatsschuld opbouwen gaat echt niet blijven duren, op een gegeven moment zal de markt geen schuld meer willen herfinancieren en zit je met Griekse toestanden waarbij de staat geen lonen en uitkeringen meer kan uitbetalen.EarthNvstr1 schreef: ↑7 december 2024, 12:48 Ik hoop dat er nog iets van sociale zekerheid zal bestaan tegen dat ik op pensioen kan of eventueel werkloos wordt.
Misschien moeten we dan krasloten kopen om in leven te blijven.vortex schreef: ↑7 december 2024, 14:31Dan gaat men toch dringend de tering naar de nering moeten zetten. Ik hoop dat wie nog jong is het verstand heeft om voor zichzelf te zorgen en zelf de nodige reserves aanlegt, zijnde schuldenvrij en financieel onafhankelijk op latere leeftijd. Het massaal potverteren en staatsschuld opbouwen gaat echt niet blijven duren, op een gegeven moment zal de markt geen schuld meer willen herfinancieren en zit je met Griekse toestanden waarbij de staat geen lonen en uitkeringen meer kan uitbetalen.EarthNvstr1 schreef: ↑7 december 2024, 12:48 Ik hoop dat er nog iets van sociale zekerheid zal bestaan tegen dat ik op pensioen kan of eventueel werkloos wordt.
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Klopt, maar aan één kant zware maatregelen ( misschien niet zwaar genoeg omwille van de situatie waarin we inzitten, daar kan ik je in volgen ) opleggen aan de bevolking die heel hun leven hebben gewerkt en ondertussen het ocmw van de wereld blijven spelen gaan niet samen !vortex schreef: ↑7 december 2024, 09:59Met "iets" doen valt het niet meer op te lossen, daarvoor zijn de geld tekorten van dit land al veel te ver gevorderd. De 20 miljard waar ze nu over zitten vozen is nog maar het topje van de ijsberg, wacht maar tot de werkgelegenheid en kredietratings de dieperik in gaan om nog maar te zwijgen over het geld dat naar klimaat en defensie moet. De maatregelen van Bartje zullen nog veel te soft blijken, eenmaal de industrie verdwijnt, verdwijnt ook de welvaart en het fundament onder de sociale zekerheid. Hou er maar rekening mee dat er nog veel meer slecht bevonden maatregelen gaan volgen, Europa is zichzelf regelrecht in de vernieling aan het rijden, terwijl de rest van de wereld aan het afstappen is van globalisering keuren wij het Mercosur verdrag goed waardoor de Europese veeteelt de genadestoot gaat krijgen. Allemaal met de illusie dat wij onze onbetaalbaar dure auto's in Latijns Amerika gaan kunnen verkopen.voorheenCP1234 schreef: ↑7 december 2024, 00:26 Dat er iets moest gebeuren is duidelijk maar ook ik vind de maatregelen van Bartje slecht
Dat ze eens een tripje naar Spanje ondernemen en zien wat gelukzoekers daar krijgen ... behalve zon en aangenaam weer dan ...
Make Spaargids " Great Again ! "
-
- Hero Member
- Contacteer:
Zeker mee eens.
Het systeem dan gelijkschakelen met dat van Spanje.
Ik zie niet in welke partij het daar niet mee eens kan zijn?
Groen/Ecolo en PS zitten toch niet aan tafel.
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Zou Willy Claes ook nog een pensioen krijgen van de NATO? Hij is daar toch een jaartje secretaris-generaal geweest ...spaarfreakje schreef: ↑7 december 2024, 12:54Bracke heeft wellicht ook een overheidspensioen als journalist bij openbare omroep, daarop is hij de perekwatie kwijt.VincentVega schreef: ↑7 december 2024, 11:06
Vermoedelijk in dezelfde mate als het pensioen van de heren Willy Claes, Johan Vandelanotte en Louis Tobback
De politieke pensioenen is een regeling apart en zou onder 'afslanking van het politiek apparaat' moeten vallen...
Een verminderde indexatie op het geheel zal wellicht wel plaatsvinden.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Vooruit en CD&V ...spaarfreakje schreef: ↑7 december 2024, 17:03 Zeker mee eens.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
1:Die hogere werkloosheidskeuring, daar ben ik nog niet zo zeker van... Werkloosheid, ziekteverzekering, pensioen worden allemaal berekend op een "geplaffoneerd" loon, toch voor de werknemers, niet voor de ambtenaren. Vroeger moest je boven dat geplaffoneerd loon ook geen sociale bijdragen betalen, is door wijlen Dehaene veranderd onder het mom van "solidariteit". Zoals die bijzondere bijdrage voor de sociale zekerheid die ook "tijdelijk" was...spaarfreakje schreef: ↑7 december 2024, 12:39 Het is toch zo dat wie 30j gewerkt heeft:
2: Daar gaan we weer... Als je genoeg gewerkt hebt had je maar moeten sparen, dan kunnen we je minder geven....elke dag minder en minder incentives om je best te doen in dit onland.
Geef mij maar het werkloosheids systeem van in de USA: De eerste tijd heb je zo goed als je nettoloon, daarna verminderd het. Na 2 jaar is het gedaan- dan ga je naar het systeem van "foodstamps" waar ze ginder ook beter eens zouden op besparen.
Als er veel werkloosheid is kan de president die 2 jaar verlengen, is al een paar keer gebeurd.Is een flexibler systeem