Top 5 Stockpicks voor 2024
TIP
Re: Top 5 Stockpicks voor 2024
FCF excl. new club opening Capex ziet er wel een pak beter uit. Zoals Umi in het verleden al heeft vermeld is BFIT op 2,5-3 jaar schuldenvrij als ze stoppen met nieuwe clubs te openen. Schulden lijken op eerste zicht enorm, maar eigenlijk moet je die meer zien als een grote hefboom. Vanaf volgend jaar eerste experimenten met franchising-model in het buitenland (veel minder Capex-heavy) en het tilting point (waarbij eigen FCF voldoende is om club expansion te financieren zonder nieuwe schulden) is echt wel dichtbij nu.stockzombie schreef: ↑5 december 2024, 22:52Schuldenlast wat hoog denk ik nee? Rev. groeit nog hard maar FCF yield nog niet waar we deze willen.
Merk ook op dat een BFIT abbonement regelmatig wordt aangeraden voor mensen die tijdelijk dakloos zijn omdat ze daar kunnen sporten, douchen en voor lange periodes warm/droog zitten. I know, paupervolk is geen investment case, maar mijn punt is dat de abbonementen spotgoedkoop zijn aka nog voldoende marge voor toekomstige prijsverhogingen en ik zie toch echt weinig concurrentie in BE/NL, welke zeer winstgevende markten zijn. Voor de rest groeit omzet, #clubs, #members double digit en kunnen ze consequent meer omzet/lid genereren.
Ik zie gewoon een prima bedrijf met eigenzinnig management dat bezig is met LT waardecreatie en niet met de beurskoers. Zolang de cijfers zijn wat ze zijn kan ik gerust een tijdje underperformance tolereren voor die positie. Een kapitaalverhoging zou een groot deel van de balans-risico's kunnen wegnemen, maar daarvoor is de waardering veel te laag.
Disclaimer: voorlopig nog maar 4% positie (flink winst genomen na Q3 cijfers), maar staat hier helemaal bovenaan de wishlist om in 2025 bij te kopen zodra er eens excess cash binnenkomt. Als het komende weken nog veel verder zakt (huidige cost basis €20,8) koop ik zelfs op margin.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Bedankt voor de tip. Als je er wat actiever mee wil bezig zijn, kan je het dividend synthetisch ontvangen via de putpremies en meer overhouden. Ik doe het zolang ik niet assigned word. Eens het aandeel vervolgens wat herstelt, schrijf ik calls. Zo komt er netto ook meer binnen dan enkel wat er overschiet van het dividend.stockzombie schreef: ↑5 december 2024, 22:55Ik volg je. PFE zit je wel met dubbele belasting op je dividend, lastig vr een typisch dividend aandeel. WDP zeker niet duur, maar alle vastgoed staat nu goedkoop. WEHB nog goedkoper én hogere yield (wel minder sexy als WDP).Popkwiskampioen schreef: ↑5 december 2024, 22:10 Ik blijf Pfizer en WDP opbouwen via geschreven puts. NN ook bijgekocht.
Denk dat ze zelf wat geld toegestopt krijgen van bedrijven om ze te promoten. Anders doe je geen dergelijke uitspraken door mensen nonsens wijs te maken. Ik zie geen ander geldig excuus. Je verwezenlijkt namelijk een beter resultaat door gewoon lukraak een top 10 te vragen aan de gemiddelde mens in de straat én eigenlijk da's maar logisch ook. Die kent enkel Apple, Microsoft, Facebook en Tesla bij wijze van spreken. Hetgeen ze vooral rond hun zien, gebruiken en (blijven) toepassen.Jebus4life schreef: ↑5 december 2024, 23:46Je moet het kunnen... 6 aandelen kiezen die minimaal 25% inleveren tot zelfs 85% en 2 die vlak bewegen in een jaar dat de wereldwijde beurzen 20 tot 30% doen.
Ik bedoel, iedereen maakt fouten en het is niet makkelijk (want dan verdiende iedereen bakken met geld) en we mispakken ons allemaal wel eens (meermaals) aan een aandeel té graag zien... Maar dat is toch iemand die er professioneel mee bezig hoort te zijn die met zijn 10 picks gemiddeld zo diep in het rood gaat...
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
En wat zie je als “moat” bij BFIT? Van zodra ze met franchisenemers beginnen lijkt de moat me zeer klein, maar kan me vergissen.Rise schreef: ↑6 december 2024, 08:18FCF excl. new club opening Capex ziet er wel een pak beter uit. Zoals Umi in het verleden al heeft vermeld is BFIT op 2,5-3 jaar schuldenvrij als ze stoppen met nieuwe clubs te openen. Schulden lijken op eerste zicht enorm, maar eigenlijk moet je die meer zien als een grote hefboom. Vanaf volgend jaar eerste experimenten met franchising-model in het buitenland (veel minder Capex-heavy) en het tilting point (waarbij eigen FCF voldoende is om club expansion te financieren zonder nieuwe schulden) is echt wel dichtbij nu.stockzombie schreef: ↑5 december 2024, 22:52
Schuldenlast wat hoog denk ik nee? Rev. groeit nog hard maar FCF yield nog niet waar we deze willen.
Merk ook op dat een BFIT abbonement regelmatig wordt aangeraden voor mensen die tijdelijk dakloos zijn omdat ze daar kunnen sporten, douchen en voor lange periodes warm/droog zitten. I know, paupervolk is geen investment case, maar mijn punt is dat de abbonementen spotgoedkoop zijn aka nog voldoende marge voor toekomstige prijsverhogingen en ik zie toch echt weinig concurrentie in BE/NL, welke zeer winstgevende markten zijn. Voor de rest groeit omzet, #clubs, #members double digit en kunnen ze consequent meer omzet/lid genereren.
Ik zie gewoon een prima bedrijf met eigenzinnig management dat bezig is met LT waardecreatie en niet met de beurskoers. Zolang de cijfers zijn wat ze zijn kan ik gerust een tijdje underperformance tolereren voor die positie. Een kapitaalverhoging zou een groot deel van de balans-risico's kunnen wegnemen, maar daarvoor is de waardering veel te laag.
Disclaimer: voorlopig nog maar 4% positie (flink winst genomen na Q3 cijfers), maar staat hier helemaal bovenaan de wishlist om in 2025 bij te kopen zodra er eens excess cash binnenkomt. Als het komende weken nog veel verder zakt (huidige cost basis €20,8) koop ik zelfs op margin.
Dat leek mij ook, maar ondertussen weten we beter.
Een willekeurige greep:
WDP: -28%
VGP: -29%
CTP: +2%
Atenor: -51%
Cofinimmo: -19%
Aedifica: -10%
Xior: +3%
Montea: -20%
Care Property Invest: -15%
Shurgard: -15%
En dat in een jaar waarin een simpele index bijna 30% stijgt.
Voor vastgoed is er duidelijk meer nodig dan de ECB die rente doet afnemen.
Ik heb gezegd.
Mijn vastgoedptf bestaat uit CTP, XIOR en COFB.Rhijnvis schreef: ↑6 december 2024, 10:23Dat leek mij ook, maar ondertussen weten we beter.
Een willekeurige greep:
WDP: -28%
VGP: -29%
CTP: +2%
Atenor: -51%
Cofinimmo: -19%
Aedifica: -10%
Xior: +3%
Montea: -20%
Care Property Invest: -15%
Shurgard: -15%
En dat in een jaar waarin een simpele index bijna 30% stijgt.
Voor vastgoed is er duidelijk meer nodig dan de ECB die rente doet afnemen.
Ik kon het precies erger treffen :-).
XIOR en CTP doen het nog niet zo slecht incl. div (mits belastingteruggave betaal ik een kleine 15% RV).
De opbrengst van obligaties (vastrentende producten) is een belangrijke parameter.
Nu deze in dalende trend zijn, en ik verwacht dat dat in Europa toch zal blijven gezien economische situatie, kan er in 2025 wel eens een ander verhaal geschreven worden.
Risk/return kan door sommigen anders beoordeeld worden.
Het zou de vraag naar vastgoedaandelen kunnen doen aanwakkeren. Maar anderzijds komen we in economisch moeielijkere tijden terecht. De verhuur van magazijnen verloopt voor het eerst moeizaam, de prijszettingsmacht is lager, de prijs der bouwmaterialen blijft onverminderd hoog, de waarderingen van panden staat onder druk en daar verwacht ik geen kentering, integendeel. Het ziet er zekerlijk niet enkel rooskleurig uit.
Ik heb gezegd.
Ik stel voor dat we de interessante argumentatie voeren in het topic 'GVV'.Rhijnvis schreef: ↑6 december 2024, 11:21Het zou de vraag naar vastgoedaandelen kunnen doen aanwakkeren. Maar anderzijds komen we in economisch moeielijkere tijden terecht. De verhuur van magazijnen verloopt voor het eerst moeizaam, de prijszettingsmacht is lager, de prijs der bouwmaterialen blijft onverminderd hoog, de waarderingen van panden staat onder druk en daar verwacht ik geen kentering, integendeel. Het ziet er zekerlijk niet enkel rooskleurig uit.
Ga je gang, ik ben zeer benieuwd naar je interessante tips.MVT schreef: ↑6 december 2024, 11:34Ik stel voor dat we de interessante argumentatie voeren in het topic 'GVV'.Rhijnvis schreef: ↑6 december 2024, 11:21
Het zou de vraag naar vastgoedaandelen kunnen doen aanwakkeren. Maar anderzijds komen we in economisch moeielijkere tijden terecht. De verhuur van magazijnen verloopt voor het eerst moeizaam, de prijszettingsmacht is lager, de prijs der bouwmaterialen blijft onverminderd hoog, de waarderingen van panden staat onder druk en daar verwacht ik geen kentering, integendeel. Het ziet er zekerlijk niet enkel rooskleurig uit.
Franchising is buiten Europa aangekondigd (zou Marokko zijn volgens geruchten) & zal op KT uiteraard verwaarloosbaar zijn, gezien de schaalgrootte die ze al hebben.stockzombie schreef: ↑6 december 2024, 09:09En wat zie je als “moat” bij BFIT? Van zodra ze met franchisenemers beginnen lijkt de moat me zeer klein, maar kan me vergissen.Rise schreef: ↑6 december 2024, 08:18
FCF excl. new club opening Capex ziet er wel een pak beter uit. Zoals Umi in het verleden al heeft vermeld is BFIT op 2,5-3 jaar schuldenvrij als ze stoppen met nieuwe clubs te openen. Schulden lijken op eerste zicht enorm, maar eigenlijk moet je die meer zien als een grote hefboom. Vanaf volgend jaar eerste experimenten met franchising-model in het buitenland (veel minder Capex-heavy) en het tilting point (waarbij eigen FCF voldoende is om club expansion te financieren zonder nieuwe schulden) is echt wel dichtbij nu.
Voordeel voor franchising is dat ze een model hebben wat werkt (de app, slimme camerasystemen, hun 'bouw-software'..) & wat 'makkelijk' uitgerold kan worden.
Voordeel ook van Franchising is dat de uitbater voor zijn eigen centen werkt & dus "iets beter" zijn best doet dan de gemiddelde BFIT medewerker. Kan tot betere klantentevredenheid leiden. PlantFitness-model werkt goed in USA, maar dat werkt vaak met master franchisees.
MOATS;
- schaalgrootte (een sterke moat is dat niet) -> Goedkoper inkopen door hoge volumes voor bvb fitnessapperatuur, HVAC-systemen,... Die moat geldt vooral tov kleine spelers & niet tegen de groten zoals Planet Fitness of Fitness Park. Dus hier vooral lagere capex bij new build & mogelijk lagere onderhoudscapex.
- netwerkeffect; zie het als een infrastructure play. BFIT past vaak 'clustering' toe & palmen zo een hele regio in & knijpen de concurrentie langzaam dood. Je gaat geen nieuwe budget fitnessclub openen in een gebied waar 3BFIT's staan op 80.000 inwoners.
ISSUES
- Frankrijk; De FCF's komen momenteel bijna volledig voort uit hun Benelux clubs (30% vd clubs). In Frankrijk is de competitie blijkbaar heviger met 'Fitness Park'(franchising). Daar is nog werk aan de winkel & dat is 1 van de reden waarom ze laag gewaardeerd worden denk ik.
Als ze hun 2026 doelen halen, zouden ze 4,3 à 5 euro FCF/aandeel moeten genereren (pre expansion capex). De 2024 doelen werden reeds verlaagd, dus er is nog werk aan de winkel. Maar 200M FCF lijkt me een minimum gezien veel clubs nu 'matuur' gaan worden.
- convertible bond;
+- 300M vervalt in Juni 2028, maar kan 2jaar eerder gecasht worden onder bepaalde voorwaarden. & dit zal ook waarschijnlijk gebeuren gezien de zeer lage rente erop. Dus BFIT moet die herfinancieren. Staat nog 600M bankschuld uit aan pakweg 2à2,5% rente + 3M euribor. Die laatste is gezakt van 4% naar 2,9% dit jaar.
- MeneerParmentier
- Full Member
- Contacteer:
Allez dan. "Ik ben niet zo'n hele grote fan van dergelijke vragen". Beter?
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Veel beterMeneerParmentier schreef: ↑7 december 2024, 16:44Allez dan. "Ik ben niet zo'n hele grote fan van dergelijke vragen". Beter?
-
- Newbie
- Contacteer:
Volledig akkoord met de moat van basic fit: eenmaal er een basic fit is, nemen ze alle leden van de concurrentie over en gaan die langzaam aan failliet. Ik spreek uit ervaring.Umi schreef: ↑7 december 2024, 12:52Franchising is buiten Europa aangekondigd (zou Marokko zijn volgens geruchten) & zal op KT uiteraard verwaarloosbaar zijn, gezien de schaalgrootte die ze al hebben.stockzombie schreef: ↑6 december 2024, 09:09
En wat zie je als “moat” bij BFIT? Van zodra ze met franchisenemers beginnen lijkt de moat me zeer klein, maar kan me vergissen.
Voordeel voor franchising is dat ze een model hebben wat werkt (de app, slimme camerasystemen, hun 'bouw-software'..) & wat 'makkelijk' uitgerold kan worden.
Voordeel ook van Franchising is dat de uitbater voor zijn eigen centen werkt & dus "iets beter" zijn best doet dan de gemiddelde BFIT medewerker. Kan tot betere klantentevredenheid leiden. PlantFitness-model werkt goed in USA, maar dat werkt vaak met master franchisees.
MOATS;
- schaalgrootte (een sterke moat is dat niet) -> Goedkoper inkopen door hoge volumes voor bvb fitnessapperatuur, HVAC-systemen,... Die moat geldt vooral tov kleine spelers & niet tegen de groten zoals Planet Fitness of Fitness Park. Dus hier vooral lagere capex bij new build & mogelijk lagere onderhoudscapex.
- netwerkeffect; zie het als een infrastructure play. BFIT past vaak 'clustering' toe & palmen zo een hele regio in & knijpen de concurrentie langzaam dood. Je gaat geen nieuwe budget fitnessclub openen in een gebied waar 3BFIT's staan op 80.000 inwoners.
ISSUES
- Frankrijk; De FCF's komen momenteel bijna volledig voort uit hun Benelux clubs (30% vd clubs). In Frankrijk is de competitie blijkbaar heviger met 'Fitness Park'(franchising). Daar is nog werk aan de winkel & dat is 1 van de reden waarom ze laag gewaardeerd worden denk ik.
Als ze hun 2026 doelen halen, zouden ze 4,3 à 5 euro FCF/aandeel moeten genereren (pre expansion capex). De 2024 doelen werden reeds verlaagd, dus er is nog werk aan de winkel. Maar 200M FCF lijkt me een minimum gezien veel clubs nu 'matuur' gaan worden.
- convertible bond;
+- 300M vervalt in Juni 2028, maar kan 2jaar eerder gecasht worden onder bepaalde voorwaarden. & dit zal ook waarschijnlijk gebeuren gezien de zeer lage rente erop. Dus BFIT moet die herfinancieren. Staat nog 600M bankschuld uit aan pakweg 2à2,5% rente + 3M euribor. Die laatste is gezakt van 4% naar 2,9% dit jaar.
En eigenlijk is het personeel dat daar werkt 80% overbodig. Ik begrijp nog altijd niet waarom ze personeel hebben.
Wat bedoel je met slimme camerasystemen?
Waarom ze s'nachts geen personeel nodig hebben in 24/7 clubs. Enkel in FR mag het niet owv wet op privacy.pieterjan28 schreef: ↑8 december 2024, 02:24
Volledig akkoord met de moat van basic fit: eenmaal er een basic fit is, nemen ze alle leden van de concurrentie over en gaan die langzaam aan failliet. Ik spreek uit ervaring.
En eigenlijk is het personeel dat daar werkt 80% overbodig. Ik begrijp nog altijd niet waarom ze personeel hebben.
Wat bedoel je met slimme camerasystemen?
https://www.security.nl/posting/831334/ ... detecteren