Wijzigen van strategie (?)
TIP
Wijzigen van strategie (?)
Overzicht:
- In 2021 een account (custody) geopend bij DeGiro
- V3AA op regelmatige basis aangekocht (200€/maand) waarbij de aankopen 3maandelijks gebeurden (XETRA) en sinds begin dit jaar maandelijks (AMS).
- De keuze voor V3AA (toen) was: developed + emerging, All-caps, ESG door exclusie
- Doel van het beleggen was: spaargeld laten werken + 'centje' voor de kinderen later
- Leeftijd: we zijn beiden 40 jaar
Wijzigingen:
- Ik wil het beleggen overbrengen naar een belgische broker. Hiervoor heb reeds ik een gemeenschappelijke rekening aangemaakt bij SaXo
- Het doel van het beleggen zou ik willen uitbreiden naar ons pensioen
- Bedrag wijzigen naar 500€/maand
Vragen:
Door het willen wijzigen van broker stelde ik me ook ineens de vraag of het nog relevant is om te blijven beleggen in V3AA. (ook na het vergelijken van enkele ETF's mbt rendement de afgelopen jaren.
- Als ik zou blijven beleggen in V3AA, wat is dan het best om te doen?
-- Lijnen van Degiro overzetten naar SaXo en de bijhorende kosten betalen?
-- Portefeuille verkopen bij DeGiro en opnieuw starten bij SaXo?
-- Deze optie zegt me persoonlijk niet veel daar ik geen meerdere account wens: DeGiro bijhouden en gewoon aankopen via SaXo
- Als ik geen V3AA meer zou aankopen
-- Gaan voor SPYI? Een zeer ruime wereldtracker en de markt volgen.
-- Gaan voor XZW0 (90%) en XZEM (10%)? Het ESG beleggen spreekt me nog steeds aan maar hier stel ik me steeds de vraag hoe relevant dit nog is na X jaar? Zeker omdat ik een buy en hold strategie wens aan te houden.
- In 2021 een account (custody) geopend bij DeGiro
- V3AA op regelmatige basis aangekocht (200€/maand) waarbij de aankopen 3maandelijks gebeurden (XETRA) en sinds begin dit jaar maandelijks (AMS).
- De keuze voor V3AA (toen) was: developed + emerging, All-caps, ESG door exclusie
- Doel van het beleggen was: spaargeld laten werken + 'centje' voor de kinderen later
- Leeftijd: we zijn beiden 40 jaar
Wijzigingen:
- Ik wil het beleggen overbrengen naar een belgische broker. Hiervoor heb reeds ik een gemeenschappelijke rekening aangemaakt bij SaXo
- Het doel van het beleggen zou ik willen uitbreiden naar ons pensioen
- Bedrag wijzigen naar 500€/maand
Vragen:
Door het willen wijzigen van broker stelde ik me ook ineens de vraag of het nog relevant is om te blijven beleggen in V3AA. (ook na het vergelijken van enkele ETF's mbt rendement de afgelopen jaren.
- Als ik zou blijven beleggen in V3AA, wat is dan het best om te doen?
-- Lijnen van Degiro overzetten naar SaXo en de bijhorende kosten betalen?
-- Portefeuille verkopen bij DeGiro en opnieuw starten bij SaXo?
-- Deze optie zegt me persoonlijk niet veel daar ik geen meerdere account wens: DeGiro bijhouden en gewoon aankopen via SaXo
- Als ik geen V3AA meer zou aankopen
-- Gaan voor SPYI? Een zeer ruime wereldtracker en de markt volgen.
-- Gaan voor XZW0 (90%) en XZEM (10%)? Het ESG beleggen spreekt me nog steeds aan maar hier stel ik me steeds de vraag hoe relevant dit nog is na X jaar? Zeker omdat ik een buy en hold strategie wens aan te houden.
Re: Wijzigen van strategie (?)
- Voorlopig betaal je tob bij aankoop en verkoop+ transactiekosten.
- lijnen overzetten kost ook geld al zou ik denken dat één lijn nu ook niet zo veel kost. Lees wel vaak dat het lang duurt (maanden??).
Persoonlijk zou ik opteren voor twee brokers. Heeft niet echt een nadeel behalve dat je het rekeningnummer van Degiro moet invullen bij de aangifte personenbelasting.
Als 1 broker dan ook eens problemen heeft, kun je nog met de andere werken.
Xtrackers MSCI World ESG UCITS ETF zit ik zelf ook in. Mooie ETF met goede rendementen maar geen idee of dit in de toekomst ook bij de betere wereld ETF's zal zijn.
- lijnen overzetten kost ook geld al zou ik denken dat één lijn nu ook niet zo veel kost. Lees wel vaak dat het lang duurt (maanden??).
Persoonlijk zou ik opteren voor twee brokers. Heeft niet echt een nadeel behalve dat je het rekeningnummer van Degiro moet invullen bij de aangifte personenbelasting.
Als 1 broker dan ook eens problemen heeft, kun je nog met de andere werken.
Xtrackers MSCI World ESG UCITS ETF zit ik zelf ook in. Mooie ETF met goede rendementen maar geen idee of dit in de toekomst ook bij de betere wereld ETF's zal zijn.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Wijzigen van strategie (?)
Hou die CUSTODY account bij degiro in godsnaam, zelfs als je ze leeg zou maken.
NIEMAND kan nog een custody krijgen en moet simpel toelaten dat zijn effecten ZONDER ENIGE VERGOEDING uitgeleend worden om te shorten.
Wat ik bij degiro wel niet OK vind, is dat je effecten maar voor 90% gewaarborgd zijn tegen frauduleus 'verdwijnen'.
Bij saxo is dat 100%. In beide gevallen met een max van 20 000€
By the way: saxo valt onder de Deense garantiestelsels hé.
NIEMAND kan nog een custody krijgen en moet simpel toelaten dat zijn effecten ZONDER ENIGE VERGOEDING uitgeleend worden om te shorten.
Wat ik bij degiro wel niet OK vind, is dat je effecten maar voor 90% gewaarborgd zijn tegen frauduleus 'verdwijnen'.
Bij saxo is dat 100%. In beide gevallen met een max van 20 000€
By the way: saxo valt onder de Deense garantiestelsels hé.