GVV - Gereglementeerde Vastgoedvennootschap
TIP
- MeneerParmentier
- Full Member
- Contacteer:
Re: GVV - Gereglementeerde Vastgoedvennootschap
FWIW: Jurgen Ingels koopt WDP en Joost Uwents (van WDP) koopt Xior.
Nu de returns op obligaties aan het afnemen zijn kijken beleggers terug naar vastgoed.
Nu de returns op obligaties aan het afnemen zijn kijken beleggers terug naar vastgoed.
Interessant, bij Dierickx zijn ze ook koper van WDP.MeneerParmentier schreef: ↑22 november 2024, 09:45 FWIW: Jurgen Ingels koopt WDP en Joost Uwents (van WDP) koopt Xior.
Het zou de vraag naar vastgoedaandelen kunnen doen aanwakkeren. Maar anderzijds komen we in economisch moeielijkere tijden terecht. De verhuur van magazijnen verloopt voor het eerst moeizaam, de prijszettingsmacht is lager, de prijs der bouwmaterialen blijft onverminderd hoog, de waarderingen van panden staat onder druk en daar verwacht ik geen kentering, integendeel. Het ziet er zekerlijk niet enkel rooskleurig uit.
[/quote]
Ik stel voor dat we de interessante argumentatie voeren in het topic 'GVV'.
Er zijn uiteraard verschillende soorten segmenten in het vastgoed.
Voor mijn vastgoedaandelen:
- XIOR: bezettingsgraad blijft steeds goed. Door de jaarlijkse contracten kunnen ze de inflatie veelal doorrekenen. Er zijn echt wel genoeg mensen die hun kind op kot zullen blijven sturen. Dat is toch vaak een inkomensgroep die dit kan betalen en die ook steeds meer verdiend. Neem ook de 'once in a lifetime experience' mee in beschouwing.
Het financieren van de schuld is een andere zaak. Gezien de LTV rond een goede 50% en de niet zo lange financieringstermijnen, speelt de marktrente wel een grote(re) rol.
- CTP: door de geopolitieke spanningen zal het meer wereldblok tegen wereldblok zijn. Dan is Centraal- en West-Europe beter door loonkost, snellere vergunningen, meer plek, talent, etc...dan West-Europa. Hun bedrijfspolitiek is goed.
De LTV zit rond de 45%.
De financiering zit hier OK. Goede mix van obligaties, credit lines etc.
- COFB: dit is een ander gegeven. Ze groeien naar een health player (>80% health vastgoed) maar het desinvesteringsprogramma loopt niet zoals gepland. Benieuwd in de volgende rapportering wat hier effectief het resultaat is.
Hun huidige rente op financiering is nog laag. Indien rente komende jaren op huidige niveaus blijft, zal dit gevoelig stijgen.
Dividend/huidige koers is ook te hoog om langere periode aan te houden.
[/quote]
Ik stel voor dat we de interessante argumentatie voeren in het topic 'GVV'.
Er zijn uiteraard verschillende soorten segmenten in het vastgoed.
Voor mijn vastgoedaandelen:
- XIOR: bezettingsgraad blijft steeds goed. Door de jaarlijkse contracten kunnen ze de inflatie veelal doorrekenen. Er zijn echt wel genoeg mensen die hun kind op kot zullen blijven sturen. Dat is toch vaak een inkomensgroep die dit kan betalen en die ook steeds meer verdiend. Neem ook de 'once in a lifetime experience' mee in beschouwing.
Het financieren van de schuld is een andere zaak. Gezien de LTV rond een goede 50% en de niet zo lange financieringstermijnen, speelt de marktrente wel een grote(re) rol.
- CTP: door de geopolitieke spanningen zal het meer wereldblok tegen wereldblok zijn. Dan is Centraal- en West-Europe beter door loonkost, snellere vergunningen, meer plek, talent, etc...dan West-Europa. Hun bedrijfspolitiek is goed.
De LTV zit rond de 45%.
De financiering zit hier OK. Goede mix van obligaties, credit lines etc.
- COFB: dit is een ander gegeven. Ze groeien naar een health player (>80% health vastgoed) maar het desinvesteringsprogramma loopt niet zoals gepland. Benieuwd in de volgende rapportering wat hier effectief het resultaat is.
Hun huidige rente op financiering is nog laag. Indien rente komende jaren op huidige niveaus blijft, zal dit gevoelig stijgen.
Dividend/huidige koers is ook te hoog om langere periode aan te houden.
Mijns inziens komt het zwaartepunt van de europese economie terecht in Oost-Europa. De klassieke West-Europese automobielindustrie kan niet comcurreren met Chinese fabrikanten die enorme fabrieken in Oost Europa in stelling brengen om de invoerrechten te ontwijken.
Dit is goed en slecht nieuws terzelfdertijd. CTP en VGP hebben hun hoodkwartier in De Tchechische Republiek, maar eveneens vele panden en huurders met Franse en Duitse achtergronden.
Dit is goed en slecht nieuws terzelfdertijd. CTP en VGP hebben hun hoodkwartier in De Tchechische Republiek, maar eveneens vele panden en huurders met Franse en Duitse achtergronden.
Ik heb gezegd.
Rentes zijn in een maand tijd reeds duizelingwekkend naar beneden gevallen. Vanuit historisch perspectief bekeken hebben we nog altijd een zeer lage rente en je kan er van op aan dat de ECB er alles aan zal doen om dat zo te houden. Alles wordt/zal worden uit de kast gehaald om de rentes te zo laag mogelijk te houden -zelfs al is er aanhoudend inflatiegevaar. Immers de meeste overheden in de EU zitten overladen met schulden en de rentelasten kunnen ze onmogelijk verder dragen met politieke instabiliteit tot gevolg. Zie Frankrijk, België, enz..
En..... krijgen we dus weer een flinke inflatie. Die stijgt nu trouwens al.pereboom schreef: ↑6 december 2024, 12:11 Rentes zijn in een maand tijd reeds duizelingwekkend naar beneden gevallen. Vanuit historisch perspectief bekeken hebben we nog altijd een zeer lage rente en je kan er van op aan dat de ECB er alles aan zal doen om dat zo te houden. Alles wordt/zal worden uit de kast gehaald om de rentes te zo laag mogelijk te houden -zelfs al is er aanhoudend inflatiegevaar. Immers de meeste overheden in de EU zitten overladen met schulden en de rentelasten kunnen ze onmogelijk verder dragen met politieke instabiliteit tot gevolg. Zie Frankrijk, België, enz..
Ik bedoelde uiteraard Centraal- en Oost-Europa in mijn betoog.Rhijnvis schreef: ↑6 december 2024, 11:58 Mijns inziens komt het zwaartepunt van de europese economie terecht in Oost-Europa. De klassieke West-Europese automobielindustrie kan niet comcurreren met Chinese fabrikanten die enorme fabrieken in Oost Europa in stelling brengen om de invoerrechten te ontwijken.
West-Europa doet zichzelf de das om door geen rechtszekerheid te geven op langere termijn en hogere loonkost (taksen!).
Idd. Finny10 : inflatie werd door de ECB slechts met de handrem op bestreden (o.a. de propvolle balans v/d ECB met 15 jaar lang opgekochte obligaties werd maar héél beperkt afgebouwd zodat LT-rente laag bleef). Ieder handboek economie leert dat inflatie héél moeilijk terug te dringen is eens ze uit de "tube" is gekomen Maar ja, een theorie van vroeger telt in deze tijden weer niet meer zeker... (Tot de theorie tot grote verbijstering toch juist blijkt..).
Meer en meer wordt ook weer de mogelijkheid van stagflatie aangehaald : gestage inflatie zonder aanvullende groei. Dat deed zich voor in de late jaren zeventig en is enkel kunnen bestreden worden door de rentevoeten op te trekken tot boven de 10% !!
Meer en meer wordt ook weer de mogelijkheid van stagflatie aangehaald : gestage inflatie zonder aanvullende groei. Dat deed zich voor in de late jaren zeventig en is enkel kunnen bestreden worden door de rentevoeten op te trekken tot boven de 10% !!
In tegenspraak met wat algemeen wordt gemeend, is inflatie geen constante. Wanneer men spreekt van de richtlijn van 2%, dan is dit slechts een gemiddelde over lange perioden. Inflatie varieert zeer sterk binnen de bandbreedte van onder de 4%. Zo sterk dat het incidenteel onder nul duikt. Het feit dat de inflatie wederom enigszins aanwakkert, behoeft niet noodzakelijkerwijs een alarmsignaal te zijn. Het blijft nog ver onder de 4% en duidelijk minder dan de piek van meer dan 10% die zich precies twee jaar geleden voordeed. Een afkoelende economie kan de inflatie verder doen afnemen. In zulk scenario is verlagen van rentevoeten de logische keuze.
Ik heb gezegd.
+1pereboom schreef: ↑6 december 2024, 14:42 Idd. Finny10 : inflatie werd door de ECB slechts met de handrem op bestreden (o.a. de propvolle balans v/d ECB met 15 jaar lang opgekochte obligaties werd maar héél beperkt afgebouwd zodat LT-rente laag bleef). Ieder handboek economie leert dat inflatie héél moeilijk terug te dringen is eens ze uit de "tube" is gekomen Maar ja, een theorie van vroeger telt in deze tijden weer niet meer zeker... (Tot de theorie tot grote verbijstering toch juist blijkt..).
-
- Full Member
- Contacteer:
Ik zou mijn portefeuille willen uitbreiden met enkele vastgoedaandelen. In zorgvastgoed zit ik al voldoende met Cofinimmo, Aedifica en CPinv. Welke aandelen in logistiek of ander vastgoed is op dit moment interessant? Op min watchlist staan oa VGP, WDP, CTP, Montea, Xior.
Sinds 2018 heb ik Montea. Ze staan nu goedkoop, en zit ik zelf in twijfel of ik nog een extra pakket ga bijkopen of niet.
Zijn eigenlijk allemaal koopwaardig...mickeymouse schreef: ↑9 december 2024, 13:38 Ik zou mijn portefeuille willen uitbreiden met enkele vastgoedaandelen. In zorgvastgoed zit ik al voldoende met Cofinimmo, Aedifica en CPinv. Welke aandelen in logistiek of ander vastgoed is op dit moment interessant? Op min watchlist staan oa VGP, WDP, CTP, Montea, Xior.
Ik heb Argan Paris(logistiek,familiebedrijf,omgeving Parijs)gekocht...
- Brugse Leeuw
- Hero Member
- Contacteer:
Ascencio en Retail Estates eventueel ook eens bekijken.mickeymouse schreef: ↑9 december 2024, 13:38 Ik zou mijn portefeuille willen uitbreiden met enkele vastgoedaandelen. In zorgvastgoed zit ik al voldoende met Cofinimmo, Aedifica en CPinv. Welke aandelen in logistiek of ander vastgoed is op dit moment interessant? Op min watchlist staan oa VGP, WDP, CTP, Montea, Xior.
WDP onder de 20!
Een keuzedividend in 2025?
Een keuzedividend in 2025?