LTS combineren met woonbonus 2014
TIP
Kies voor het hoogste rendement vergelijk alle langetermijnsparen aanbieders
LTS combineren met woonbonus 2014
Situatie: ik geniet van de woonbonus uit 2014, ben aan het bekijken of ik wil aanvullen met LTS (langetermijnsparen fiscaal).
Probleem: de meeste webpagina's bespreken altijd dat je bij woonbonus pas na afbetaling daarvan ruimte hebt in je fiscale korf
(uitgezonderd lening in 2016 waar de korven dan weer wel gescheiden zijn - foutje wetgeving, goed bezig vlaamse regering ).
Maar die info - woonbonus tem 2015 - klopt niet helemaal volgens mij want:
-lening tem 2014 (mijn geval) het basisbedrag 2280 is (en lening 2015 zelfs maar 1520)
-terwijl de fiscaal beschikbare korf voor AJ2024 was: 2350 => 70 over (830 over voor 2015 lening)
-nu de bevriezingsperiode van indexatie van die korf voorbij is word dit voor AJ2025: 2450 => 170 over (930 over voor 2015 lening)
Vaststelling: De 70€ korf die nog bijgevult kon worden was verwaarloosbaar: 30% aftrek geeft maar 21€ belastingsvoordeel. (2015 lening was met 249 belastingvoordeel niet verwaarloosbaar)
Maar nu er 170€ gevuld kan worden (en dat zal oplopen de komende jaren) word dit mogelijk WEL de moeite (al is het maar om de periode van minimaal 10 jaar te laten lopen)
Extra probleem: ik vind niet direct aanbieders die toelaten een LTS plan te openen voor maar 170€. Ik ging er enkele na van de lijst op spaargids: https://www.spaargids.be/sparen/langetermijnsparen.html maar meestal vraagt men minimaal 600€ per jaar, moet je langskomen op kantoor,....
Vragen:
1) klopt mijn analyse (vaststelling hierboven) => zowiezo interressant dan voor wie lening 2015 lopen heeft
2) voor 2014 lening: weet iemand een aanbieder van LTS plan die toestaat 170 te sparen per jaar, bij voorkeur online mogelijk om te openen, of toch minstens een contract dat je daarna zelf jaarlijks kan aanpassen (exact de nieuwe ruimte in de korf na indexatie steeds)
thankx in advance
ps: ik weet dat een belastbaar inkomen nog is van +37K om de korf tot max gevuld te krijgen. Die voorwaarde is voldaan voor mijzelf (maar niet voor mijn vrouw: werkt 50%, voor wie er dan ook geen LTS gezocht word)
Probleem: de meeste webpagina's bespreken altijd dat je bij woonbonus pas na afbetaling daarvan ruimte hebt in je fiscale korf
(uitgezonderd lening in 2016 waar de korven dan weer wel gescheiden zijn - foutje wetgeving, goed bezig vlaamse regering ).
-lening tem 2014 (mijn geval) het basisbedrag 2280 is (en lening 2015 zelfs maar 1520)
-terwijl de fiscaal beschikbare korf voor AJ2024 was: 2350 => 70 over (830 over voor 2015 lening)
-nu de bevriezingsperiode van indexatie van die korf voorbij is word dit voor AJ2025: 2450 => 170 over (930 over voor 2015 lening)
Vaststelling: De 70€ korf die nog bijgevult kon worden was verwaarloosbaar: 30% aftrek geeft maar 21€ belastingsvoordeel. (2015 lening was met 249 belastingvoordeel niet verwaarloosbaar)
Maar nu er 170€ gevuld kan worden (en dat zal oplopen de komende jaren) word dit mogelijk WEL de moeite (al is het maar om de periode van minimaal 10 jaar te laten lopen)
Extra probleem: ik vind niet direct aanbieders die toelaten een LTS plan te openen voor maar 170€. Ik ging er enkele na van de lijst op spaargids: https://www.spaargids.be/sparen/langetermijnsparen.html maar meestal vraagt men minimaal 600€ per jaar, moet je langskomen op kantoor,....
Vragen:
1) klopt mijn analyse (vaststelling hierboven) => zowiezo interressant dan voor wie lening 2015 lopen heeft
2) voor 2014 lening: weet iemand een aanbieder van LTS plan die toestaat 170 te sparen per jaar, bij voorkeur online mogelijk om te openen, of toch minstens een contract dat je daarna zelf jaarlijks kan aanpassen (exact de nieuwe ruimte in de korf na indexatie steeds)
thankx in advance
ps: ik weet dat een belastbaar inkomen nog is van +37K om de korf tot max gevuld te krijgen. Die voorwaarde is voldaan voor mijzelf (maar niet voor mijn vrouw: werkt 50%, voor wie er dan ook geen LTS gezocht word)
Re: LTS combineren met woonbonus 2014
geen reacties, blijkbaar stel ik te moeilijke vragen?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Dan lossen we het zelf op:
1) de analyse klopt => ik heb https://financien.belgium.be/nl/E-services/Tax-calc gebruikt en:
-eerst de laatste aangifte geheel opnieuw verricht => idem saldo als aanslagbiljet ter controle
-dan LTS 70 ingevuld aangezien het om AJ2024 gaat en het max bedrag dat daar geld => berekende aftrek 21€ (=30%)
-meer dan 70, dan blijft aftrek 21€
-minder dan 70 dan is de aftrek 30% daarvan.
=> DUS: volgende aangifte (AJ2025) zou 170 als LTS moeten lukken.
2) bij KBC is het minimu voor
-TAK21 288€ per jaar
-TAK23 120€ per jaar
=> 23 lijkt me interressanter als je nog zeer ver weg bent van pensioen. Ik heb deze dus aangegaan.
Eens de indexaties maken dat mijn korf minimaal 288€ ruimte heeft kan ik eventueel een bijkomende TAK21 openen en per jaar kiezen waar ik de storting doe :-)
Let wel op: je moet voldoende inkomsten hebben (actueel +37K belastbaar) om de korf volledig te kunnen vullen. Voor mijn vrouw (werkt haltijds) gaf invullen van een LTS om die reden geen aftrek.
1) de analyse klopt => ik heb https://financien.belgium.be/nl/E-services/Tax-calc gebruikt en:
-eerst de laatste aangifte geheel opnieuw verricht => idem saldo als aanslagbiljet ter controle
-dan LTS 70 ingevuld aangezien het om AJ2024 gaat en het max bedrag dat daar geld => berekende aftrek 21€ (=30%)
-meer dan 70, dan blijft aftrek 21€
-minder dan 70 dan is de aftrek 30% daarvan.
=> DUS: volgende aangifte (AJ2025) zou 170 als LTS moeten lukken.
2) bij KBC is het minimu voor
-TAK21 288€ per jaar
-TAK23 120€ per jaar
=> 23 lijkt me interressanter als je nog zeer ver weg bent van pensioen. Ik heb deze dus aangegaan.
Eens de indexaties maken dat mijn korf minimaal 288€ ruimte heeft kan ik eventueel een bijkomende TAK21 openen en per jaar kiezen waar ik de storting doe :-)
Let wel op: je moet voldoende inkomsten hebben (actueel +37K belastbaar) om de korf volledig te kunnen vullen. Voor mijn vrouw (werkt haltijds) gaf invullen van een LTS om die reden geen aftrek.
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Proficiat, je probeert blijkbaar tot de laatste cent je belastingen te “optimaliseren”Lirec schreef: ↑5 december 2024, 00:16 Situatie: ik geniet van de woonbonus uit 2014, ben aan het bekijken of ik wil aanvullen met LTS (langetermijnsparen fiscaal).
Vragen:
thankx in advance
Om jezelf te parafraseren:
-behoor je nu tot de rijken?
-of tot de domme niet-rijken?
Ik gok op de 2e categorie.
Uit de eerste categorie zijn er zeer weinig die zich bezighouden met het spaargids-forum
Lirec schreef: Gegeven je reactie:
-behoor je nu tot de rijken?
-of de domme niet-rijken die verkeerdelijk denkt zelf getroffen te gaan worden
Ik gok de 2e categorie. Uit de eerste categorie zijn er zeer weinig die zich gaan bezighouden met het spaargids-forum
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Proficiat om de citeren uit een ander draadje, wat niemand zal kunnen volgen hier.
---------
Als je meer context leest en begrijpt, neutraal vanop afstand, in dat andere draadje natuurlijk, dan zie je dat de 2 categorien als overdreven karikatuur zijn bedoeld voor de overduidelijk rechtse stemmer.
En ja ik hoor zeker bij de niet-rijken, maar wel van de categorie hardwerkend - die niet dom stemt tegen zijn eigen belangen in.
--------
---------
Als je meer context leest en begrijpt, neutraal vanop afstand, in dat andere draadje natuurlijk, dan zie je dat de 2 categorien als overdreven karikatuur zijn bedoeld voor de overduidelijk rechtse stemmer.
En ja ik hoor zeker bij de niet-rijken, maar wel van de categorie hardwerkend - die niet dom stemt tegen zijn eigen belangen in.
--------
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Niemand kan volgen? LOLLirec schreef: ↑Vandaag 00:55 Proficiat om de citeren uit een ander draadje, wat niemand zal kunnen volgen hier.
---------
--------
Enkel jIj en ik hebben al op dit topic gereageerd. Als al iemand anders jouw vraag gelezen heeft, dan kon hij jou zeker ook niet volgen … want niemand er niet op gereageerd
Het belangrijkste is dat jij en ik weten waarover het gaat …
En noem je mij nu opnieuw dom? Ikke, een hardwerkende niet-rijke gematigd-rechtse Vlaming? O ja, het zal weer om te lachen zijn … Een spreekwoord zegt: al lachend zegt een zot zijn mening
By the way, ik ben geen overduidelijk rechtse stemmer. En ik ben al zeker niet “zo dom” om tegen mijn eigen belang in te stemmen. Moest ik mijn ogen sluiten voor de veel te hoge overheidsuitgaven, zoals jij doet, dan pas zou ik dom genoemd kunnen worden en tegen mijn eigen belang (en dat van mijn nageslacht) in stemmen.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid