Raad over storting pensioenspare
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Raad over storting pensioenspare
Ik ben sinds vorig jaar bezig met pensioensparen bij Argenta.
Ik stort 30 € per maand + af en toe eens 100€ (als ik bv vakantiegeld getrokken heb).
Nu ga ik in februari mijn hypotheek beginnen afbetalen. Op die manier zal ik dus al genoeg terug trekken.
Kan pensioensparen (max +- 850) daar nog iets aan toevoegen? Want er was iets met een plafond dacht ik. Ben nog niet helemaal thuis in die dingen.
Of zet ik het gewoon op een minimum van 20 € per maand.
Of er enkele jaren met stoppen? (dan nog wel een kleine storting van 25 euro per jaar ofzo? want er was wel een minimum dat je moet storten.)
Ik stort 30 € per maand + af en toe eens 100€ (als ik bv vakantiegeld getrokken heb).
Nu ga ik in februari mijn hypotheek beginnen afbetalen. Op die manier zal ik dus al genoeg terug trekken.
Kan pensioensparen (max +- 850) daar nog iets aan toevoegen? Want er was iets met een plafond dacht ik. Ben nog niet helemaal thuis in die dingen.
Of zet ik het gewoon op een minimum van 20 € per maand.
Of er enkele jaren met stoppen? (dan nog wel een kleine storting van 25 euro per jaar ofzo? want er was wel een minimum dat je moet storten.)
Re: Raad over storting pensioenspare
Over dat plafond doet ik geen uitspraak,want daar weet ik het fijne niet van.
Er is echter geen minimum dat je moet storten op jaarbasis ivm pensioensparen.
U hebt maar één verplichting :
De wet legt u maar één verplichting op en dat is dat u over 5 verschillende aanslagjaren minimaal 5 stortingen verricht, die elk gedurende ten minste 5 jaar belegd moeten blijven (het bedrag bepaalt u zelf)
Er is echter geen minimum dat je moet storten op jaarbasis ivm pensioensparen.
U hebt maar één verplichting :
De wet legt u maar één verplichting op en dat is dat u over 5 verschillende aanslagjaren minimaal 5 stortingen verricht, die elk gedurende ten minste 5 jaar belegd moeten blijven (het bedrag bepaalt u zelf)
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Fiscaal gezien zijn stortingen voor pensioensparen en hypoteekleningen twee volledig gescheiden zaken. Beiden moeten immers ingevuld worden in verschillende 'vakjes' op je belastingsbrief. Je kan dus perfect blijven doen aan pensioensparen.
Bedankt beide!
Het gedeelte waar je oa. langetermijnsparen in ingeeft, heeft wel verband met de hypothecaire aflossing, het gewone pensioensparen dus niet.
Geld verdienen doe je door te werken.
Geld verliezen is simpel dankzij Fortis & Co
Als je afwisselt tussen een verzekering en een fonds, moet je dan voor elk minstens 5 stortingen in 5 aanslagjaren hebben? Of is het het totaal dat telt?amber schreef: U hebt maar één verplichting :
Neen, per fonds/ verzekering minstens 5 stortingen.kikashi schreef:Als je afwisselt tussen een verzekering en een fonds, moet je dan voor elk minstens 5 stortingen in 5 aanslagjaren hebben? Of is het het totaal dat telt?amber schreef: U hebt maar één verplichting :
( dacht trouwens dat men 10 jaar moest aangesloten zijn en geen 5 )
Geld verdienen doe je door te werken.