Partner koopt zich in woning - 2de woning kopen met opbrengst
TIP
Partner koopt zich in woning - 2de woning kopen met opbrengst
Beste
Ik heb in 2022 een woning gekocht met waarde 450k.
Ik heb 246.000 euro geleend waarvan 22.200 euro reeds terugbetaald.
Eigen inbreng was 225.000 euro
Mijn vriendin wil zich nu voor 50% inkopen. Gezien de lage rente van de huidige lening (1,5%) zou ik deze graag overzetten op een 2de pand om te verhuren.
We hebben hiervoor al geïnformeerd bij de notaris en bij de bank. Volgens de notaris is deze regeling nadelig en is het een beter optie om te trouwen, wat ik persoonlijk niet wil doen. Bij de bank zijn we niet veel wijzer worden uit de videochat, deze ging dit navragen . Nadien kregen we een mail vol met typfouten en een half antwoord.
Is dit überhaupt mogelijk of is zijn hier beter opties?
Mvg
Ik heb in 2022 een woning gekocht met waarde 450k.
Ik heb 246.000 euro geleend waarvan 22.200 euro reeds terugbetaald.
Eigen inbreng was 225.000 euro
Mijn vriendin wil zich nu voor 50% inkopen. Gezien de lage rente van de huidige lening (1,5%) zou ik deze graag overzetten op een 2de pand om te verhuren.
We hebben hiervoor al geïnformeerd bij de notaris en bij de bank. Volgens de notaris is deze regeling nadelig en is het een beter optie om te trouwen, wat ik persoonlijk niet wil doen. Bij de bank zijn we niet veel wijzer worden uit de videochat, deze ging dit navragen . Nadien kregen we een mail vol met typfouten en een half antwoord.
Is dit überhaupt mogelijk of is zijn hier beter opties?
Mvg
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Partner koopt zich in woning - 2de woning kopen met opbrengst
Tenzij je een specifieke reden hebt om niet te willen trouwen, niet dat daar iets mis mee is, moet je je eerst de vraag stellen of je dan wel 100% zeker bent dat je wil dat deze persoon zich inkookt in je huis ? Weet dat er veel miserie van zal komen en kosten als jullie uit elkaar gaan !
Voor de rest is het 100% mogelijk wat je wil, behalve als je iets te duur zou willen kopen en de bank je dan geen lening wil geven maar daar je maar 50% geleend hebt voor het originele pand zal er normaal geen probleem mogen zijn voor je huidige lening en als je inbreng ( van de verkoop ) + je loon procentueel groot genoeg is om een nieuwe te rechtvaardigen zie ik geen enkel probleem voor wat je wil doen.
Maar ik zou toch eerst nog eens goed nadenken over dat je wilt dat iemand zich bij je inkoopt waar je niet mee wil trouwen.
Voor de rest is het 100% mogelijk wat je wil, behalve als je iets te duur zou willen kopen en de bank je dan geen lening wil geven maar daar je maar 50% geleend hebt voor het originele pand zal er normaal geen probleem mogen zijn voor je huidige lening en als je inbreng ( van de verkoop ) + je loon procentueel groot genoeg is om een nieuwe te rechtvaardigen zie ik geen enkel probleem voor wat je wil doen.
Maar ik zou toch eerst nog eens goed nadenken over dat je wilt dat iemand zich bij je inkoopt waar je niet mee wil trouwen.
Make Spaargids " Great Again ! "
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Als ze zich inkoopt, dan moet je ze eventueel ook kunnen uitkopen. Hoe ga je dat doen als je geld elders in bakstenen zit?
Misschien wil je vriendin liever een vaste relatie dan jij en ziet ze het inkopen in jouw huis als een middel daartoe.
Pure speculatie, Yaris!
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Goed punt, daarom dat ik het al aanhaalde, dat omdat de topicstarter niet wil trouwen; hij 100% zeker is dat hij deze constructie wel wil daar het in slechte dagen heel veel problemen kan en meestal zal opleveren ...
Waarom zou je samen een woning bezitten als je niet van plan bent om heel je leven een koppel te blijven?
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Kan je ongetrouwd niet je ganse leven met iemand samen blijven
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Als je van plan bent altijd samen te blijven kun je beter trouwen of wettelijk samenwonen. Dat schept fiscale en juridische duidelijkheid en voorkomt problemen bij een scheiding of overlijden. Als je niet van plan bent altijd samen te blijven is samen eigenaar van een huis zijn een dom idee. Want wat gaat er met dat huis gebeuren wanneer je de relatie verbreekt?
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Ik ben al een "leven" samen met mijn partner. Toch staat het huis waar we wonen enkel op mijn naam. Ipv zo'n constructie te doen als die van topicstarter hebben we samen een bijkomend eigendom gekocht waar we beide 50% in hebben maar waar men partner meer heeft in bijgedragen ter compensatie van "huur" waar we wonen. Vind/ vond ik persoonlijk een betere oplossing. Toch voor mij en in zaken ( wat met geld te maken heeft moet je zakelijk bekijken ) moet je niet met gevoel en liefde beslissen maar nuchter en kijken wat het beste voor je is !VincentVega schreef: ↑24 december 2024, 18:55Kan je ongetrouwd niet je ganse leven met iemand samen blijven
Bon Nadal !
Feliz Navidad !
Merry X-Mass !
Zalige Kerst !
Zever,Yaris schreef: ↑24 december 2024, 19:00 Als je van plan bent altijd samen te blijven kun je beter trouwen of wettelijk samenwonen. Dat schept fiscale en juridische duidelijkheid en voorkomt problemen bij een scheiding of overlijden. Als je niet van plan bent altijd samen te blijven is samen eigenaar van een huis zijn een dom idee. Want wat gaat er met dat huis gebeuren wanneer je de relatie verbreekt?
Wij zijn al 30 jaar samen en niet gehuwd. We hebben 25 jaar geleden een woning gebouwd en die is op beide namen geregistreerd door middel van een beding van aanwas.
We hebben een gemeenschappelijke rekening waar we elke maand een vast bedrag op storten voor betaling van de gemeenschappelijke kosten.
Eventuele kosten aan de woning of andere grote aankopen (auto bijvb) worden netjes in twee verdeeld.
Voor de rest doet elk met zijn geld wat ie wil. Zo hebben we elk afzonderlijk al een mooi vermogen opgebouwd.
Bij eventueel einde relatie wordt de woning verkocht of koopt de ene de andere uit en wordt alles netjes in twee verdeeld. Dit hebben we bij het begin van de relatie al duidelijk afgesproken.
Ik zie trouwens bij gehuwde koppels uit onze vriendenkring zeer regelmatig discussies over geld, vooral bijvoorbeeld over geld dat naar hobby's of andere persoonlijke zaken gaat, uit de hansd lopen. Bij ons zijn er nooit discussies over geld want elk heeft zijn eigen pot, te gebruiken naar goeddunken, en een ander heeft daar niets over te zeggen.
Ik heb al veel gehuwde en wettelijk samenwonende koppels over de grond weten rollen bij een einde relatie en het gaat altijd over geld.
Als je het 25 jaar 'volhoudt', is er geen probleem, Kwakkie. Maar dat is er weinigen gegeven tegenwoordig. Het helpt ook als je beiden met een buffer aan het avontuur begint. Al blijft het natuurlijk altijd een unieke situatie waarbij statistieken niet helpen.