Ligt er iemand wakker van...?
TIP
-
- Newbie
- Contacteer:
Ligt er iemand wakker van...?
Ik ben maar een beginnende kleine belegger en begon met individuele aandelen te kopen. Zeer snel besefte ik dat dat (voor mij) niet de juiste weg was. Daarom overgestapt naar ETF's (de hangmatbelegger: da's iets voor mij, dacht ik). Vooral S&P 500, IWDA,... Tot ik nu besef dat ik teveel in de big tech ben geïnvesteerd...
En ondertussen lees ik: Blackrock, Vanguard,... controleren de wereld! Ze zitten inderdaad in elk bedrijf als vertegenwoordiger van de aandeelhouders (het publiek dat niets te zeggen heeft). Hun Alibaba-datacentre is wellicht the holy grale? Ze kunnen die gegevens koppelen en doorspelen naar het (Amerikaans) beleid. Wat als ze plots met een waanzinnig plan komen na 'suggestie' van Trump- en Muskie?
Ik dacht aan Equal weight ETF's als alternatief? Maar de RSP, de belangrijkste in mijn ogen, kan niet aangekocht worden bij Bolero.
Wat is jullie strategie om hier mee om te gaan? Ik hoop vooral op een reactie van de ETF-aficionados waarvoor alvast dank.
En ondertussen lees ik: Blackrock, Vanguard,... controleren de wereld! Ze zitten inderdaad in elk bedrijf als vertegenwoordiger van de aandeelhouders (het publiek dat niets te zeggen heeft). Hun Alibaba-datacentre is wellicht the holy grale? Ze kunnen die gegevens koppelen en doorspelen naar het (Amerikaans) beleid. Wat als ze plots met een waanzinnig plan komen na 'suggestie' van Trump- en Muskie?
Ik dacht aan Equal weight ETF's als alternatief? Maar de RSP, de belangrijkste in mijn ogen, kan niet aangekocht worden bij Bolero.
Wat is jullie strategie om hier mee om te gaan? Ik hoop vooral op een reactie van de ETF-aficionados waarvoor alvast dank.
Re: Ligt er iemand wakker van...?
equal-weight-s-p500-etf-t32343.html?hilit=Equal
Mijn idee wordt de impact van de big 7 enkel maar groter met de jaren.
Als ik bv een Microsoft, Amazon, Alphabet, 10 jaar geleden bekeek en waar ze vandaag staan.
Voor velen is Alphabet nog steeds Google, Microsoft enkel Windows, maar die tijd is al lang voorbij.
Ik zou zelfs durven stellen dat Alphabet verder staat dan Tesla als hem om zelfrijdende wagens gaat.
Hoelang rijden de wagens van Google al zonder chauffeur rond?
Mijn idee wordt de impact van de big 7 enkel maar groter met de jaren.
Als ik bv een Microsoft, Amazon, Alphabet, 10 jaar geleden bekeek en waar ze vandaag staan.
Voor velen is Alphabet nog steeds Google, Microsoft enkel Windows, maar die tijd is al lang voorbij.
Ik zou zelfs durven stellen dat Alphabet verder staat dan Tesla als hem om zelfrijdende wagens gaat.
Hoelang rijden de wagens van Google al zonder chauffeur rond?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Goed idee. Ik ben gisteren zelf ook overgestapt van een etf op de market capitalisation S&P 500 naar een equal weight. Je hebt er van Xtrackers, iShares en Invesco: https://www.justetf.com/en/search.html? ... l%2BWeight
Het is wellicht een domme vraag , maar waar zit het verschil?Yaris schreef: ↑24 december 2024, 17:32 Goed idee. Ik ben gisteren zelf ook overgestapt van een etf op de market capitalisation S&P 500 naar een equal weight. Je hebt er van Xtrackers, iShares en Invesco: https://www.justetf.com/en/search.html? ... l%2BWeight
In de S&P 500 market capitalisation hebben de bedrijven gewicht volgens hun beurswaarde. Bedrijven als Apple, Nvidia en Microsoft hebben daardoor een groot gewicht. Apple bijvoorbeeld heeft een gewicht van 7,62%. Daardoor hebben Big Tech bedrijven een grote invloed op de prestaties van de S&P 500.
In de S&P 500 equal weight daarentegen hebben alle 500 bedrijven hetzelfde gewicht, meer bepaald 0,20%. De Big Tech bedrijven hebben evenveel invloed als alle andere bedrijven.
In de S&P 500 equal weight daarentegen hebben alle 500 bedrijven hetzelfde gewicht, meer bepaald 0,20%. De Big Tech bedrijven hebben evenveel invloed als alle andere bedrijven.
Bedankt Yaris voor de info.Yaris schreef: ↑24 december 2024, 18:51 In de S&P 500 market capitalisation hebben de bedrijven gewicht volgens hun beurswaarde. Bedrijven als Apple, Nvidia en Microsoft hebben daardoor een groot gewicht. Apple bijvoorbeeld heeft een gewicht van 7,62%. Daardoor hebben Big Tech bedrijven een grote invloed op de prestaties van de S&P 500.
Probleem blijft dat tussen die 500 er ook een hoop rommel zit die je meeneemt natuurlijk.
Hoe weet je dat, Karine? Heb je al die bedrijven onderzocht?
Is er dan geen "geldige" reden waarom bepaalde bedrijven een hoger gewicht toegeschreven krijgen?
Is hier al eerder op het forum geschreven dat je dan alles meeneemt ook de achterblijvende bedrijven of zeg maar verliezers die nooit geen winnaars zullen worden.
De big 7 hebben wel voor een bepaalde reden een zo grote impact op de index.
Ik zie en merk ook in mijn omgeving dat de impact ervan elk jaar groter wordt.
Waar is de tijd dat Microsoft het nog moest hebben van Windows en Office?
Vandaag:
Microsoft is al druk bezig met het ontwikkelen en verkopen van Copilot, een soort digitale persoonlijke assistent vergelijkbaar met ChatGPT. Dit product valt duidelijk in de smaak: veel bedrijven zijn al klant en hun aantal neemt snel toe. Copilot wordt op maat gemaakt en getraind op bedrijfsdata.
Copilot kan werknemers enkele uren per week aan werk besparen doordat het bepaalde werkzaamheden kan overnemen, of kan assisteren bij de uitvoering. Hierdoor is de aanschaf van Copilot een logische investering: die verdient zich snel terug.
Copilot is dus een assistent voor individuele werknemers. De volgende stap wordt een AI agent die meer werk kan overnemen en bijna gezien kan worden als een digitale werknemer.
Vortex schreef in 2023.
De vraag is of die 490 bedrijven achter gebleven zijn of juist voorop lopen in een correctie, ik denk eerder het tweede. Het idee om wat minder gewicht te geven aan die big 7 is zeker niet slecht wanneer je daar een correctie in verwacht. Of het daarom verstandig is over te stappen naar een equal weight is nog wat anders, met dergelijke ETF investeer je vrij veel in een hele reeks kleine en minder presterende aandelen, die bij een verdere correctie nog meer zullen zakken. Je moet maar eens kijken wanneer zo een equal weight het beter doet dan de index, dat is enkel tijdens herstel rally's (zie bv het corona herstel) op alle andere momenten zit je beter in de index. Vermits we nog lang niet in een herstel rally zitten, zou ik er (nog) niet in investeren.
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Klopt, volledig eens met je gedachtengang.karine schreef: ↑Gisteren 00:14Is hier al eerder op het forum geschreven dat je dan alles meeneemt ook de achterblijvende bedrijven of zeg maar verliezers die nooit geen winnaars zullen worden.
De big 7 hebben wel voor een bepaalde reden een zo grote impact op de index.
Ik zie en merk ook in mijn omgeving dat de impact ervan elk jaar groter wordt.
Waar is de tijd dat Microsoft het nog moest hebben van Windows en Office?
Vandaag:
Microsoft is al druk bezig met het ontwikkelen en verkopen van Copilot, een soort digitale persoonlijke assistent vergelijkbaar met ChatGPT. Dit product valt duidelijk in de smaak: veel bedrijven zijn al klant en hun aantal neemt snel toe. Copilot wordt op maat gemaakt en getraind op bedrijfsdata.
Copilot kan werknemers enkele uren per week aan werk besparen doordat het bepaalde werkzaamheden kan overnemen, of kan assisteren bij de uitvoering. Hierdoor is de aanschaf van Copilot een logische investering: die verdient zich snel terug.
Copilot is dus een assistent voor individuele werknemers. De volgende stap wordt een AI agent die meer werk kan overnemen en bijna gezien kan worden als een digitale werknemer.
Vortex schreef in 2023.
De vraag is of die 490 bedrijven achter gebleven zijn of juist voorop lopen in een correctie, ik denk eerder het tweede. Het idee om wat minder gewicht te geven aan die big 7 is zeker niet slecht wanneer je daar een correctie in verwacht. Of het daarom verstandig is over te stappen naar een equal weight is nog wat anders, met dergelijke ETF investeer je vrij veel in een hele reeks kleine en minder presterende aandelen, die bij een verdere correctie nog meer zullen zakken. Je moet maar eens kijken wanneer zo een equal weight het beter doet dan de index, dat is enkel tijdens herstel rally's (zie bv het corona herstel) op alle andere momenten zit je beter in de index. Vermits we nog lang niet in een herstel rally zitten, zou ik er (nog) niet in investeren.
Trouwens met enkele grote bedrijven die een grotere impact hebben kan je zelf nog wat onderzoek doen en daarnaar handelen. Als je bericht na bericht leest dat de prognoses voor bv. een Microsoft, Apple, Amazon, Alphabet en Nvidia ronduit slecht zijn kan je misschien maar beter even winst nemen of deels uittreden.
Als je al die 0,20% deelnemingen moet volgen en daarnaar handelen ben je ver zoek denk ik ...
Make Spaargids " Great Again ! "
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Maar het zou misschien wel niet slecht zijn moesten ze een deelneming bv. beperken tot 5%, dat lijkt me voldoende groot voor "impact" bedrijven en zou toch iets meer spreiding geven.
Make Spaargids " Great Again ! "
Zijn de deelnemingen bij bv een IWDA dan zo groot ?voorheenCP1234 schreef: ↑Gisteren 02:33 Maar het zou misschien wel niet slecht zijn moesten ze een deelneming bv. beperken tot 5%, dat lijkt me voldoende groot voor "impact" bedrijven en zou toch iets meer spreiding geven.
Betreft een iShares S&P 500 Equal Weight is het toch zonde dat je de rechtmatige kleppers a la Microsoft, Amazon, Visa, Mastercard, Caterpillar, J&J, enz enz, maar een 0,2% gaat geven.
IWDA
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik heb een gelijke verdeling gemaakt tussen een normale etf op de MSCI wereldindex en een equal weight etf op de S&P 500. Daardoor profiteer ik voor de helft van een stijging van de megacaps en ben ik voor de helft beschermd tegen een daling.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.