nieuwe federale regering
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: nieuwe federale regering
Jouw ideetje:
Ministers rechtstreeks verkiezen, dat gebeurt toch in geen enkel land? (burgemeesters trouwens ook niet, denk)
Eigenlijk zijn dat chef-ambtenaren. Ge verkiest toch ook niet de directeur-generaal van de Fiscus?
Ook rechtstreekse burgemeestersverkiezingen is populisme ten top.
De burgemeester en schepenen moeten voorgedragen worden (verkozen) door de GEMEENTERAAD, dat wel.
Ministers door de Kamer laten verkiezen, zou ook nog kunnen en toch gebeurt het in geen enkel land.
Ministers rechtstreeks verkiezen, dat gebeurt toch in geen enkel land? (burgemeesters trouwens ook niet, denk)
Eigenlijk zijn dat chef-ambtenaren. Ge verkiest toch ook niet de directeur-generaal van de Fiscus?
De burgemeester en schepenen moeten voorgedragen worden (verkozen) door de GEMEENTERAAD, dat wel.
Ministers door de Kamer laten verkiezen, zou ook nog kunnen en toch gebeurt het in geen enkel land.
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Door de nieuwe wetgeving ivm de gemeenteraadsverkiezingen worden er, als er geen akkoord wordt gevormd, de schepenen rechtstreeks verkozen door de gemeenteraadsleden in een geheime stemming. Is onlangs voor de eerste maal voorgevallen.spaarfreakje schreef: ↑Gisteren 17:16 Jouw ideetje:
In Amerika kies je wel rechtstreeks de president die dan zelf zijn team samenstelt.
Maar het is niet omdat er iets nog niet is dat het daarom niet zou werken. En wat is er populistisch aan de mensen de macht te geven die het meeste aantal stemmen hebben gehaald, ik noem dat democratie, U populisme ... Daarna heb je een parlementaire macht. Ik zou trouwens uw geschiedenisboeken nog eens bovenhalen voor U beweert dat dit nog nooit ergens is gebeurd !
Make Spaargids " Great Again ! "
10-12-2045 koningin Elisabeth verlengt de formatieopdracht van de Wever
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Hero Member
- Contacteer:
voorheenCP1234 schreef: ↑Gisteren 22:17 Door de nieuwe wetgeving ivm de gemeenteraadsverkiezingen worden er, als er geen akkoord wordt gevormd, de schepenen rechtstreeks verkozen door de gemeenteraadsleden in een geheime stemming. Is onlangs voor de eerste maal voorgevallen.
Op die manier is het mogelijk dat men moet 'samenwerken' met mensen waar ge niet door 1 deur mee kunt.
Bonne chance! We zullen wel zien waar dit experiment/avontuur ons toe leidt.
Crevits gaat o.a. dit deel zonder pardon afschaffen, wedden?
In Amerika kies je wel rechtstreeks de president die dan zelf zijn team samenstelt.
In Frankrijk kiest men ook rechtstreeks de president, die DUIDT een premier aan, die op zijn beurt een team samenstelt.
Klopt maar in geen van beide gevallen worden ambtenaren of ministers (rechtstreeks) verkozen.
Wat mijn stelling bewijst :-)
Maar het is niet omdat er iets nog niet is dat het daarom niet zou werken.
OK, grondswetwijziging dan. Tweederde meerderheid. Bonne chance, again :-)
En wat is er populistisch aan de mensen de macht te geven die het meeste aantal stemmen hebben gehaald, ik noem dat democratie, U populisme ... Daarna heb je een parlementaire macht.
Maar u legt de UITVOERING van die parlementaire macht in handen van mogelijks populistisch verkozen personen,
terug naar de tijd van Woeste waar stemmen 'gekocht' werden met pensen en bier...
(By the way: burgemeester is administratief hoofd van de politie, rechtstreeks verkozen, fraai is dat.)
Ik zou trouwens uw geschiedenisboeken nog eens bovenhalen voor U beweert dat dit nog nooit ergens is gebeurd !
Graag een voorbeeld, dank u.
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Wat een zever, want ik zou de macht leggen bij dezelfde mensen als nu aan de macht zijn, kan jij eigenlijk wel lezen ? Het enige verschil is dat de ministers rechtstreeks zouden verkozen worden waardoor er direct een regering zou gevormd worden, daarna zou het parlement de macht overnemen zoals het in een parlementaire democratie ( wat ons land trouwens is ! ) zou moeten zijn behalve dat we in een particratie leven waar enkel de wil van de partij overheerst en niet die van het parlementslid.spaarfreakje schreef: ↑Vandaag 00:07voorheenCP1234 schreef: ↑Gisteren 22:17 Door de nieuwe wetgeving ivm de gemeenteraadsverkiezingen worden er, als er geen akkoord wordt gevormd, de schepenen rechtstreeks verkozen door de gemeenteraadsleden in een geheime stemming. Is onlangs voor de eerste maal voorgevallen.
Op die manier is het mogelijk dat men moet 'samenwerken' met mensen waar ge niet door 1 deur mee kunt.
Bonne chance! We zullen wel zien waar dit experiment/avontuur ons toe leidt.
Crevits gaat o.a. dit deel zonder pardon afschaffen, wedden?
In Frankrijk kiest men ook rechtstreeks de president, die DUIDT een premier aan, die op zijn beurt een team samenstelt.
Klopt maar in geen van beide gevallen worden ambtenaren of ministers (rechtstreeks) verkozen.
Wat mijn stelling bewijst :-)
Maar het is niet omdat er iets nog niet is dat het daarom niet zou werken.
OK, grondswetwijziging dan. Tweederde meerderheid. Bonne chance, again :-)
En wat is er populistisch aan de mensen de macht te geven die het meeste aantal stemmen hebben gehaald, ik noem dat democratie, U populisme ... Daarna heb je een parlementaire macht.
Maar u legt de UITVOERING van die parlementaire macht in handen van mogelijks populistisch verkozen personen,
terug naar de tijd van Woeste waar stemmen 'gekocht' werden met pensen en bier...
(By the way: burgemeester is administratief hoofd van de politie, rechtstreeks verkozen, fraai is dat.)
Ik zou trouwens uw geschiedenisboeken nog eens bovenhalen voor U beweert dat dit nog nooit ergens is gebeurd !
Graag een voorbeeld, dank u.
En dat ze niet samen door een deur zouden kunne, wat is het verschil met het huidige ?? Daar klopt een crapuul van een VDB ook op het gezicht van andere ministers die hem tegen spreken ...
Discussie gedaan, jij hebt gewonnen, nu goed ...
Make Spaargids " Great Again ! "
Uit een artikel van "de redactie" :
"""""""""De Wever liet recent weten dat een eeuwenoude boom in zijn tuin gerooid moest worden omdat hij ziek was. "Ik ben niet beschaamd om te zeggen dat ik hier tranen om gelaten heb", schreef hij bij de video die toonde hoe de boom tegen de grond ging.
De reacties hierop zijn niet mals. "Voor de duizenden Vlamingen die je in de kou laat staan laat je thans geen tranen", schrijft een man. "Inderdaad, vooral niet voor leerkrachten die al meer dan 40 jaar hebben gewerkt en wier pensioen waarschijnlijk veel minder gaat worden", treedt iemand hem bij.
"Nochtans laat je geen tranen voor het schaliegas en de plastic van Ineos, en de vele groene ruimtes die uw partijleden verkavelen", merkt een ander op. "Je zou beter tranen laten voor die mensen die je in armoede stort!", is een man van mening.
"Fijn om te vernemen dat je meer bezorgd bent om een zieke boom dan om Vlamingen op invaliditeit", klinkt het ook nog."""""""""""
Zeer terechte opmerkingen. En goed dat een deel van onze pers nu ook eens iets negatief durft te schrijven over --KNIP-- Bart.
"""""""""De Wever liet recent weten dat een eeuwenoude boom in zijn tuin gerooid moest worden omdat hij ziek was. "Ik ben niet beschaamd om te zeggen dat ik hier tranen om gelaten heb", schreef hij bij de video die toonde hoe de boom tegen de grond ging.
De reacties hierop zijn niet mals. "Voor de duizenden Vlamingen die je in de kou laat staan laat je thans geen tranen", schrijft een man. "Inderdaad, vooral niet voor leerkrachten die al meer dan 40 jaar hebben gewerkt en wier pensioen waarschijnlijk veel minder gaat worden", treedt iemand hem bij.
"Nochtans laat je geen tranen voor het schaliegas en de plastic van Ineos, en de vele groene ruimtes die uw partijleden verkavelen", merkt een ander op. "Je zou beter tranen laten voor die mensen die je in armoede stort!", is een man van mening.
"Fijn om te vernemen dat je meer bezorgd bent om een zieke boom dan om Vlamingen op invaliditeit", klinkt het ook nog."""""""""""
Zeer terechte opmerkingen. En goed dat een deel van onze pers nu ook eens iets negatief durft te schrijven over --KNIP-- Bart.
Parlementairen hier die stemmen in het parlement hoe ze echt denken i.p.v. steevast de partij particratie te moeten blijven volgen, en daar toch maar een paar jaar zitten weg te deemsteren bij gevolg...voorheenCP1234 schreef: ↑Gisteren 02:27 In de US bv. gebeurt het praktisch bij elke stemming dat er bij beide partijen verkozenen zijn, die neutraal, tegen- of meestemmen met de andere kaart. Bij de voorlaatste stemming over de begroting waren er daar ook een dertigtal die niet met hun partij meestemden.
Het zou niet slecht zijn moesten we dat hier ook eens wat meer zien volgens mij.
Elk wetsvoorstel dat uitmondt in een stemming, die stemming desnoods gewoon anoniem laten gebeuren. Het zou wel voor wat spanning zorgen bij de voorzitters en fractieleiders.
Ik zou het op zijn minst wel een uitgetest willen zien
-
- Hero Member
- Contacteer:
Geheime stemming over wetsvoorstellen in het parlement, daar ben ik het volledig mee eens.
Een 'must' om de democratie te beschermen!
Een 'must' om de democratie te beschermen!