Ligt er iemand wakker van...?
TIP
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Ligt er iemand wakker van...?
is dat ook niet al jarenlang de strategie van de PS in Wallonië?MeneerParmentier schreef: ↑Gisteren 12:26 Het is een strategie die gegarandeerd werkt. Zorg ervoor dat je zoveel mogelijk mensen afhankelijk maakt van sociale voorzieningen (subsidies, uitkeringen, bonussen, gunsttarieven,...). Zorg ervoor dat de overheid alles regelt, gaande van je inkomen, tot en met de consumptie (bvb de frigo die je koopt). Op die manier ontneem je mensen hun zelfredzaamheid. Dit zijn bij de volgens verkiezingen je gegarandeerde stemmen.
Voor de categorie mensen die niet in aanmerking komt bestaat er ook een strategie: laat hen steeds meer belastingen betalen zodat ze vroeg of laat vanzelf overstappen naar de andere categorie, zodat dit een krimpende groep mensen wordt, die bijgevolg met een steeds kleinere groep dezelfde hoeveelheid belastingen moet betalen.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
-
- Full Member
- Contacteer:
Als je vindt dat je teveel in big tech zit, dan moet je afbouwen. Iedereen heeft daar een andere mening over. Je kan het omarmen en meesurfen op het succes, je kan vinden dat de bubble gaat ontploffen en je daarop voorbereiden en ver van alles wegblijven, of je doet iets daartussen in. Je moet vooral doen waar je jezelf goed bij voelt.Alverman47 schreef: ↑24 december 2024, 09:59 Ik ben maar een beginnende kleine belegger en begon met individuele aandelen te kopen. Zeer snel besefte ik dat dat (voor mij) niet de juiste weg was. Daarom overgestapt naar ETF's (de hangmatbelegger: da's iets voor mij, dacht ik). Vooral S&P 500, IWDA,... Tot ik nu besef dat ik teveel in de big tech ben geïnvesteerd...
En ondertussen lees ik: Blackrock, Vanguard,... controleren de wereld! Ze zitten inderdaad in elk bedrijf als vertegenwoordiger van de aandeelhouders (het publiek dat niets te zeggen heeft). Hun Alibaba-datacentre is wellicht the holy grale? Ze kunnen die gegevens koppelen en doorspelen naar het (Amerikaans) beleid. Wat als ze plots met een waanzinnig plan komen na 'suggestie' van Trump- en Muskie?
Ik dacht aan Equal weight ETF's als alternatief? Maar de RSP, de belangrijkste in mijn ogen, kan niet aangekocht worden bij Bolero.
Wat is jullie strategie om hier mee om te gaan? Ik hoop vooral op een reactie van de ETF-aficionados waarvoor alvast dank.
Dat de Blackrocks en Vanguards de wereld controleren, daar kan je niet zoveel aan doen. Koop eventueel je ETF's bij verschillende huizen. Maar voor de rest: don't control the uncontrollable.
Weet dat herbalanceren van de portefeuille ook geld kost. Wat is bijvoorbeeld de meerwaarde van 4 - 5 verschillende andere ETF's bij te kopen t.o.v. bijvoorbeeld, VWCE.Alverman47 schreef: ↑25 december 2024, 09:25 Dank voor alle reacties. Ik denk dat ik ga doen wat Yaris aangeeft: gedeeltelijk mijn gewone ETF's aanhouden, maar geleidelijk meer evenwicht in mijn portefeuille creëren door aankoop van equal weight-ETF's, small caps, Europe-ETF's, emerging markets...
Blijft natuurlijk het probleem van de extreem grote machtsconcentratie bij de grote ETF-bakkers, maar ik ga ervan uit dat de spaargidsers net zoals ik machteloos toekijken: we stonden erbij en keken ernaar... Maar gezond is het niet!!
Omdat die andere etfs gericht kunnen zijn op specifieke regio's, sectoren of thema's die nauwer bij je interesses aansluiten en die aandelen bevatten die niet in VWCE zitten.
Ja, ik begrijp de inhoud wel van die meer specifiek gerichte regio's, sectoren of thema's, maar mijn vraag is "wat is de meerwaarde hiervan". Waarom denk je dus dat deze meer specifiek gerichte trackers nu beter gaan presteren de komende jaren dan ervoor? Waarom nu ineens wel? Of nemen het mensen het graag in de portefeuille omdat ze zich er beter door voelen?
Wie zegt dat die specifieke trackers vroeger slecht presteerden? Maar zelfs als ze minder presteren dan VWCE is het boeiend specifieke trackers te hebben die je interesseren. Als je bijvoorbeeld geïnteresseerd bent in de waterproblematiek, waarom zou je dan niet een deel van je geld investeren in een water-etf?
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Zeer goed punt, want je moet al eerst werkloos ( en dan al liefst een tijdje ) zijn vooraleer je dat kan en dan heb je ondertussen natuurlijk al een serieus loonverlies omdat je werkloos bent.Tarbo schreef: ↑Gisteren 09:32(daarnaast zou onze regering mogelijkhede tot omscholing/bijscholing ook veel vlotter en simpeler moeten maken. De maatschappij verandert keisnel, maar probeer als werknemer in een dode sector maar es vlot om te scholen naar een sector waar wel nood aan is zonder je inkomen te verliezen.)
Eigenlijk zouden ze bij bedrijven als een Audi, direct na de aankondiging die mensen moeten beginnen omscholen op kosten van de werkgver zonder enig loonverlies en zonder aan hun ontslagvergoeding te raken; zo kunnen zij direct ( toch velen ) na hun ontslag aan de bak, kosten ze de maatschappij niets en hebben ze tenminste nog iets aan hun ontslagvergoeding; die laatste zal meestal toch gewoon dienen om tijdelijk het loonverlies tussen de oude en de nieuwe job wat toe te rijden.
Make Spaargids " Great Again ! "
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Met de 2 genoemde fondsen heb je inderdaad een groot stuk overlap en US is al zwaar vertegenwoordigd in IWDA.Alverman47 schreef: ↑24 december 2024, 09:59 Ik ben maar een beginnende kleine belegger en begon met individuele aandelen te kopen. Zeer snel besefte ik dat dat (voor mij) niet de juiste weg was. Daarom overgestapt naar ETF's (de hangmatbelegger: da's iets voor mij, dacht ik). Vooral S&P 500, IWDA,... Tot ik nu besef dat ik teveel in de big tech ben geïnvesteerd...
Die extra S&P500 ETF erbij nemen naast IWDA is eigenlijk iets wat een hangmatbelegger juist niet zou doen volgens mij.
Ik zou niet teveel dingen gaan fantaseren of aan doemdenken gaan doen.Alverman47 schreef: ↑24 december 2024, 09:59 En ondertussen lees ik: Blackrock, Vanguard,... controleren de wereld! Ze zitten inderdaad in elk bedrijf als vertegenwoordiger van de aandeelhouders (het publiek dat niets te zeggen heeft). Hun Alibaba-datacentre is wellicht the holy grale? Ze kunnen die gegevens koppelen en doorspelen naar het (Amerikaans) beleid. Wat als ze plots met een waanzinnig plan komen na 'suggestie' van Trump- en Muskie?
Maar je kaart wel terecht een punt aan en dat in het verleden op dit forum ook al eens werd bediscussiëerd.
Ik denk dat er inderdaad weinigen van wakker liggen, als ze het al beseffen.
Selecteer ETFs van kleinere uitgevers als je het belangrijk vindt en neem de eventuele nadelen er dan bij.
Als alternatief voor een gewone S&P500 ETF naast IWDA ?
Als "hangmatbelegger" zou je dan eerder geen S&P500 ETF meer erbij nemen, lijkt mij.
Enkel nog een world ETF dus, eventueel aan te vullen met een emerging markets ETF en een world small caps ETFs.
Of gewoon die 3 gecombineerd in 1 ETF.
RSP - ISIN US46137V3574 - is een S&P 500 Equal Weight ETF.Alverman47 schreef: ↑24 december 2024, 09:59 Maar de RSP, de belangrijkste in mijn ogen, kan niet aangekocht worden bij Bolero.
Je kan die niet aankopen als Europeaan omdat die niet UCITS-compliant is. Deze is voor de Amerikaanse markt.
Beperk je zoektocht tot de UCITS-compliant ETFs, die hebben meestal (of altijd zelfs ?) UCITS in hun naam staan.
Geef best ook altijd een ISIN mee als je een niet-courante ETF aanhaalt.
De ETF-aficionados zijn precies niet geneigd om te reageren ...Alverman47 schreef: ↑24 december 2024, 09:59 Wat is jullie strategie om hier mee om te gaan? Ik hoop vooral op een reactie van de ETF-aficionados waarvoor alvast dank.
Hopelijk vind je het niet erg dat ik heb gereageerd.