Aankoop eerste eigen woning
TIP
Aankoop eerste eigen woning
Hallo,
Volgende week ga ik kijken naar een nieuwbouw woning in Vlaanderen die momenteel casco afgebouwd is, waarbij de afwerking nog gedaan moet worden. De woning is EPC-label A, wordt instapklaar opgeleverd en aankoop wordt direct van de projectontwikkelaar gedaan. Ik woon zelf momenteel in Nederland en ben ook Nederlander.
Ik ben zelf al aan het rekenen geslagen maar het is mij nogal onduidelijk of ik tot nu toe de juiste berekeningen maak en conclusies trek. Uiteraard zal ik na volgende week advies inwinnen, de makelaar gaf aan dat zij een samenwerking hebben met een bedrijf die het hypothecaire advies zal verzorgen.
Vermogenspositie:
Netto-inkomen: €4280,- per maand (werkzaam bij de overheid in Nederland)
Liquide middelen: €80.000 (+ nog €15.000 die ik graag zou willen aanhouden als 'noodpot')
Geen lopende/openstaande kredieten/schulden.
Details nieuwbouw woning:
Prijs woning: €379.000 excl. onderstaande kosten(pas te betalen bij akte)
Bijkomende kosten:
Tuinaanleg (geen prijs vermeld)
Notariskosten
Registratierecht à 12% v.d. grondprijs à € 100.000
21% BTW constructiewaarde à € 279.000
Aansluitkosten riolering/water/elektra (conform lastenboek €7.500)
Als ik het goed heb dan betekent dit concreet dat de volgende kosten uit eigen middelen dienen te komen en niet meegenomen kunnen worden in de hypotheek:
Registratierecht: €12.000
21% BTW: €58.590
Aansluitkosten: €7.500
Notariskosten: hier krijg ik niet gevonden wat dit ongeveer zal zijn.
Totale kosten (even los van notariskosten en tuinaanleg): € 78.000
Dan is er de verkoopprijs (€ 379.000), uitgaande van een maximum quote van 90% zou ik € 341.000 hypotheek kunnen krijgen en dan zou ik daar ook nog de overige 10% aan eigen middelen moeten inbrengen. Oftewel zou ik in totaliteit aan bijkomende kosten + 10% hypotheek uitkomen op € 112.190 eigen inbreng.
Is dit juist zo of tel ik bepaalde kosten hier dubbel mee? Bij deze kosten heb ik geen rekening gehouden met eventuele bijkomende kosten wanneer ik bepaalde afwerkingen zou kiezen die niet in de standaardprijs zijn meegenomen. Ik heb al flink wat informatie gevonden en calculators erop losgelaten, maar ik kom toch veel conflicterende informatie tegen, dus wellicht begrijp ik dingen verkeerd.
Volgende week ga ik kijken naar een nieuwbouw woning in Vlaanderen die momenteel casco afgebouwd is, waarbij de afwerking nog gedaan moet worden. De woning is EPC-label A, wordt instapklaar opgeleverd en aankoop wordt direct van de projectontwikkelaar gedaan. Ik woon zelf momenteel in Nederland en ben ook Nederlander.
Ik ben zelf al aan het rekenen geslagen maar het is mij nogal onduidelijk of ik tot nu toe de juiste berekeningen maak en conclusies trek. Uiteraard zal ik na volgende week advies inwinnen, de makelaar gaf aan dat zij een samenwerking hebben met een bedrijf die het hypothecaire advies zal verzorgen.
Vermogenspositie:
Netto-inkomen: €4280,- per maand (werkzaam bij de overheid in Nederland)
Liquide middelen: €80.000 (+ nog €15.000 die ik graag zou willen aanhouden als 'noodpot')
Geen lopende/openstaande kredieten/schulden.
Details nieuwbouw woning:
Prijs woning: €379.000 excl. onderstaande kosten(pas te betalen bij akte)
Bijkomende kosten:
Tuinaanleg (geen prijs vermeld)
Notariskosten
Registratierecht à 12% v.d. grondprijs à € 100.000
21% BTW constructiewaarde à € 279.000
Aansluitkosten riolering/water/elektra (conform lastenboek €7.500)
Als ik het goed heb dan betekent dit concreet dat de volgende kosten uit eigen middelen dienen te komen en niet meegenomen kunnen worden in de hypotheek:
Registratierecht: €12.000
21% BTW: €58.590
Aansluitkosten: €7.500
Notariskosten: hier krijg ik niet gevonden wat dit ongeveer zal zijn.
Totale kosten (even los van notariskosten en tuinaanleg): € 78.000
Dan is er de verkoopprijs (€ 379.000), uitgaande van een maximum quote van 90% zou ik € 341.000 hypotheek kunnen krijgen en dan zou ik daar ook nog de overige 10% aan eigen middelen moeten inbrengen. Oftewel zou ik in totaliteit aan bijkomende kosten + 10% hypotheek uitkomen op € 112.190 eigen inbreng.
Is dit juist zo of tel ik bepaalde kosten hier dubbel mee? Bij deze kosten heb ik geen rekening gehouden met eventuele bijkomende kosten wanneer ik bepaalde afwerkingen zou kiezen die niet in de standaardprijs zijn meegenomen. Ik heb al flink wat informatie gevonden en calculators erop losgelaten, maar ik kom toch veel conflicterende informatie tegen, dus wellicht begrijp ik dingen verkeerd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Aankoop eerste eigen woning
Lijkt me allemaal te kloppen, ja.
Zoals je zelf aangaf nog notariskosten, registratiekosten hypotheek, bankkosten .... reken daar gerust 10.000 voor.
Schilderwerken, verlichting, inrichting, ...
Eventueel speciale dingen om rekening mee te houden als Nederlander ben ik niet van op de hoogte.
Of je/een bank je een lening wil geven voor dit project in jouw geval, kan je enkel te weten komen bij je/een bank. Ga dit *eerst* na!
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Daar je een Nederlander bent, woon je nu al in Vlaanderen of ga je in Vlaanderen wonen ? Zou eventueel nog fiscaal een impact kunnen hebben voor je belasting aangifte waar je geen rekening mee hebt gehouden. Staat wel los van de aankoopsom maar toch ook iets om rekening mee te houden.
Make Spaargids " Great Again ! "
Precies.voorheenCP1234 schreef: ↑Gisteren 18:34 Daar je een Nederlander bent, woon je nu al in Vlaanderen of ga je in Vlaanderen wonen ? Zou eventueel nog fiscaal een impact kunnen hebben voor je belasting aangifte waar je geen rekening mee hebt gehouden. Staat wel los van de aankoopsom maar toch ook iets om rekening mee te houden.
Het gaat niet om je nationaliteit, maar in welk land je ingeschreven staat als woonland.
Als je officieel in Nederland woont nu, dan zal het moeilijker zijn een hypotheek te krijgen in België.
Hou er ook rekening mee dat als je in België gaat wonen, je in België belasting gaat betalen. Dat zal waarschijnlijk een stuk meer zijn dan in Nederland.
Ook ga je in België onroerend goed belasting betalen en die is ongeveer 3x zo hoog als in Nederland.
Een aantal collega's van mij wonen al langere tijd in België, wat zij mij verteld hebben hoe het voor hun werkt is als volgt:
Ik blijf in Nederland werken, en mijn volledige inkomen zal uit Nederland blijven komen. Dit betekent dat ik als grensarbeider doorgaans inkomstenbelasting in Nederland blijf betalen, dankzij het belastingverdrag tussen Nederland en België om dubbele belasting te voorkomen.
Wel zal België een aanvullende belasting kunnen heffen op basis van mijn wereldwijde inkomen, maar dit wordt meestal verrekend met de Nederlandse belasting. De belastingdruk kan dus iets hoger uitvallen, maar het hangt af van de specifieke situatie (afhankelijk van hoogte inkomen en dergelijke).
Daarnaast worden zij voor de Nederlandse Wet Inkomstenbelasting geclassificeerd als 'kwalificerend buitenlands belastingplichtige'. Hierdoor mogen zij gebruik maken van de hypotheekrenteaftrek
Wat betreft de onroerend goed belasting heb ik inderdaad vernomen dat dit hoger zal zijn t.o.v. Nederland. Ik begrijp ook dat ik voor mijn situatie alsnog professioneel advies dien in te winnen om te kijken of mijn situatie hetzelfde zal zijn als die wat mijn collega's schetsen.
Ik blijf in Nederland werken, en mijn volledige inkomen zal uit Nederland blijven komen. Dit betekent dat ik als grensarbeider doorgaans inkomstenbelasting in Nederland blijf betalen, dankzij het belastingverdrag tussen Nederland en België om dubbele belasting te voorkomen.
Wel zal België een aanvullende belasting kunnen heffen op basis van mijn wereldwijde inkomen, maar dit wordt meestal verrekend met de Nederlandse belasting. De belastingdruk kan dus iets hoger uitvallen, maar het hangt af van de specifieke situatie (afhankelijk van hoogte inkomen en dergelijke).
Daarnaast worden zij voor de Nederlandse Wet Inkomstenbelasting geclassificeerd als 'kwalificerend buitenlands belastingplichtige'. Hierdoor mogen zij gebruik maken van de hypotheekrenteaftrek
Wat betreft de onroerend goed belasting heb ik inderdaad vernomen dat dit hoger zal zijn t.o.v. Nederland. Ik begrijp ook dat ik voor mijn situatie alsnog professioneel advies dien in te winnen om te kijken of mijn situatie hetzelfde zal zijn als die wat mijn collega's schetsen.
Laatst gewijzigd door yelir op 27 december 2024, 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
0p notaris.be vind je rekenmodules waarbij je de notariskosten (ereloon + nog administratieve kosten en de BTW daarop) kan terugvinden.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.