Aangifte buitenlandse roerende inkomsten & recuperatie RV
TIP
Aangifte buitenlandse roerende inkomsten & recuperatie RV
Hier en elders (Minfin, De Tijd, Wikifin, ...) me proberen in te lezen over hoe je correct buitenlandse roerende inkomsten & recuperatie RV in je PB-aangifte invult als je belegt en spaart in het buitenland. Helaas, hoe meer ik erover lees, hoe onduidelijker het me wordt.
Even volgend voorbeeld:
- Brutodividend BE-aandelen: 1200€, al afgehouden BE RV: 360€
- Brutodividend buitenlandse aandelen: 300€, waarvan een UK 'trust' met een brutodividend van 5€. Al afgehouden buitenlandse bronheffing: 40€.
- Brutorente op buitenlandse spaarrekening: 25€ en er wordt niks afgehouden door de buitenlandse bank
- 2 partners, gehuwd volgens het wettelijk stelsel.
Klopt mijn onderstaande redenering?
Totaal aan ontvangen dividenden 1200€ + 300€ - 40€ = 1460€, hetgeen kleiner is dan 1666€ = 2x 833€, de fiscale vrijstelling voor dividenden.
Aangifte buitenlandse roerende inkomsten: brutodividend van de UK 'trust' + de brutorente op buitenlandse spaarrekening, verdeeld over de 2 partners.
Code 1444: (5€ + 25€) / 2 = 15€
Code 2444: (5€ + 25€) / 2 = 15€
Recuperatie BE RV: de al afgehouden BE RV verdeeld over de 2 partners.
Code 1437: 360€ / 2 = 180€
Code 2437: 360€ / 2 = 180€
(aangifte bij het CAP en het aankruisen van vakje 1075 hou ik hierbuiten, het gaat me om de berekening).
Even volgend voorbeeld:
- Brutodividend BE-aandelen: 1200€, al afgehouden BE RV: 360€
- Brutodividend buitenlandse aandelen: 300€, waarvan een UK 'trust' met een brutodividend van 5€. Al afgehouden buitenlandse bronheffing: 40€.
- Brutorente op buitenlandse spaarrekening: 25€ en er wordt niks afgehouden door de buitenlandse bank
- 2 partners, gehuwd volgens het wettelijk stelsel.
Klopt mijn onderstaande redenering?
Totaal aan ontvangen dividenden 1200€ + 300€ - 40€ = 1460€, hetgeen kleiner is dan 1666€ = 2x 833€, de fiscale vrijstelling voor dividenden.
Aangifte buitenlandse roerende inkomsten: brutodividend van de UK 'trust' + de brutorente op buitenlandse spaarrekening, verdeeld over de 2 partners.
Code 1444: (5€ + 25€) / 2 = 15€
Code 2444: (5€ + 25€) / 2 = 15€
Recuperatie BE RV: de al afgehouden BE RV verdeeld over de 2 partners.
Code 1437: 360€ / 2 = 180€
Code 2437: 360€ / 2 = 180€
(aangifte bij het CAP en het aankruisen van vakje 1075 hou ik hierbuiten, het gaat me om de berekening).
Re: Aangifte buitenlandse roerende inkomsten & recuperatie RV
Enkel de belgische rv op dividenden van aandelen kan gerecupereerd/moet niet betaald worden. Hoeveel dividenden heb je I totaal netto ontvangen? Hoeveel be rv heb je hier reeds op betaald?
Buitenlandse belastingen zijn irrelevant.
Dus zeker:
Netto inkomsten van buitenlandse spaarrekeningen zijn aan te geven.
Buitenlandse belastingen zijn irrelevant.
Dus zeker:
Netto inkomsten van buitenlandse spaarrekeningen zijn aan te geven.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Aangifte buitenlandse roerende inkomsten & recuperatie RV
- Nettodividend BE-aandelen: 1200€ - 360€ = 860€
- Nettodividend buitenlandse aandelen: 300€ - 40€ = 260€
- Totaal netto ontvangen dividenden: 860€ + 260€ = 1120€
- Reeds betaalde RV, zowel Belgische als buitenlandse: 360€ + 40€ = 400€