Instantbetalingen verplicht 4/1/'25 voor gans SEPA zone
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
-
- Newbie
- Contacteer:
Instantbetalingen verplicht 4/1/'25 voor gans SEPA zone
Zoals geweten, zullen Instant Sepa Transfers verplicht worden voor alle banken in SEPA zone vanaf 4/1/2025. Althans voor wat het ontvangen betreft. Sturen is pas verplicht ergens in het najaar 2025. Heeft iemand reeds nieuws ontvangen van zijn bank hierover? Vooral dan de banken die dit tot op heden jammerlijk genoeg niet ondersteunen. Denk aan ME Direct en anderen. Maar ook CRELAN die enkel nationaal Sepa instant aanbiedt. Vanaf 2025 wel degelijk ook internationaal SEPA instant verplicht!!
Re: Instantbetalingen verplicht 4/1/'25 voor gans SEPA zone
Belfius maakt instant betalingen mogelijk, gratis, voor alle rekeningen. Na Nieuwjaar.
Al iemand iets gehoord van keytrade ?
Al iemand iets gehoord van keytrade ?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Newbie
- Contacteer:
Is uiteraard ook zo dat deze SEPA instant verrichtingen GRATIS moeten zijn volgens EU wetgeving. Dus wat Belfius doet vanaf Nieuwjaar is verplicht.
Het is eigenlijk pas vanaf 9/1/2025. Hou er ook rekening mee dat Europa niet meteen met de knuppel klaar zal staan vanaf 9/1/2025 om banken te straffen als ze niet tijdig klaar geraken.Philantropie schreef: ↑23 december 2024, 12:18 Zoals geweten, zullen Instant Sepa Transfers verplicht worden voor alle banken in SEPA zone vanaf 4/1/2025. Althans voor wat het ontvangen betreft. Sturen is pas verplicht ergens in het najaar 2025. Heeft iemand reeds nieuws ontvangen van zijn bank hierover? Vooral dan de banken die dit tot op heden jammerlijk genoeg niet ondersteunen. Denk aan ME Direct en anderen. Maar ook CRELAN die enkel nationaal Sepa instant aanbiedt. Vanaf 2025 wel degelijk ook internationaal SEPA instant verplicht!!
Dat is niet wat de wetgeving zegt. De wetgeving zegt dat banken geen onderscheid meer mogen maken tussen instant SEPA betalingen en gewone SEPA overschrijvingen; dit op het vlak van kosten, betaallimieten (bv via internetbankieren of via de app van de bank), enz.Philantropie schreef: ↑23 december 2024, 13:23 Is uiteraard ook zo dat deze SEPA instant verrichtingen GRATIS moeten zijn volgens EU wetgeving. Dus wat Belfius doet vanaf Nieuwjaar is verplicht.
Aangezien de meeste banken geen kosten aanrekenen voor een gewone SEPA overschrijving, lijkt de meest voor de hand liggende optie dan ook om vanaf 9/1/2025 eveneens geen kosten (meer) aan te rekenen voor instantbetalingen.
Ook nog interessant om op te merken, is dat de wetgeving enkel van toepassing is op "betaalrekeningen". Dat zijn dezelfde soort rekeningen die ook onderhevig zijn aan de PSD2-wetgeving.
Gereglementeerde spaarrekeningen vallen hier in principe dus niet onder; wat niet wil zeggen dat alle banken spontaan instantbetalingen naar zulke spaarrekeningen zullen weigeren.
Maar banken die énkel rekeningen aanbieden met een vaste tegenrekening (ik denk bijvoorbeeld aan banken als Santander) zullen vermoedelijk afzien van de zware investering om instantbetalingen te ondersteunen. Mijn verwachting is dan ook dat instant overschrijven naar een rekening bij zo'n bank ook vanaf 9/1/2025 nog steeds niet mogelijk zal zijn.
Gereglementeerde spaarrekeningen vallen hier in principe dus niet onder; wat niet wil zeggen dat alle banken spontaan instantbetalingen naar zulke spaarrekeningen zullen weigeren.
Maar banken die énkel rekeningen aanbieden met een vaste tegenrekening (ik denk bijvoorbeeld aan banken als Santander) zullen vermoedelijk afzien van de zware investering om instantbetalingen te ondersteunen. Mijn verwachting is dan ook dat instant overschrijven naar een rekening bij zo'n bank ook vanaf 9/1/2025 nog steeds niet mogelijk zal zijn.
Had iemand hier anders beweerd ?Philantropie schreef: ↑23 december 2024, 13:23 Is uiteraard ook zo dat deze SEPA instant verrichtingen GRATIS moeten zijn volgens EU wetgeving. Dus wat Belfius doet vanaf Nieuwjaar is verplicht.
Voila.... Alles betalend kan ook.
-
- Newbie
- Contacteer:
Ik wist dat ik op jullie kon rekenen om de kleine lettertjes in te vullen.
Wat vooral nuttig zou zijn als er iets voorrang zou moeten krijgen;
Verplicht als Instand Payment alle mogelijke maandelijkse premies en toelagen uitbetalen. Pensioenen, uitkeringen voor gehandicapten, huurpremies en huursubsidies, leeflonen, zorgkas uitbetaling, etc.
Veel mensen die iets dergelijk ontvangen rekenen daarop en zitten daar letterlijk op te wachten. En zijn snel ongerust als die uitbetaling en boeking een beetje variabel is.
Verplicht als Instand Payment alle mogelijke maandelijkse premies en toelagen uitbetalen. Pensioenen, uitkeringen voor gehandicapten, huurpremies en huursubsidies, leeflonen, zorgkas uitbetaling, etc.
Veel mensen die iets dergelijk ontvangen rekenen daarop en zitten daar letterlijk op te wachten. En zijn snel ongerust als die uitbetaling en boeking een beetje variabel is.
Ik begrijp dat dit voor intern in België al langer van toepassing is. Echter merk ik regelmatig dat het toch niet of direct uitgevoerd werd, ofwel niet dezelfde dag/moment aankomt. Dit van Argenta naar BNP... zonet nog een overschrijving gedaan, is na 30minuten nog steeds niet eens van mijn rekening vertrokken
Bij Argenta zijn instanstoverschrijvingen beperkt tot een relatief laag bedrag per dag (500 euro?). Misschein is dat de reden?Galactic schreef: ↑3 januari 2025, 13:12 Ik begrijp dat dit voor intern in België al langer van toepassing is. Echter merk ik regelmatig dat het toch niet of direct uitgevoerd werd, ofwel niet dezelfde dag/moment aankomt. Dit van Argenta naar BNP... zonet nog een overschrijving gedaan, is na 30minuten nog steeds niet eens van mijn rekening vertrokken
-
- Newbie
- Contacteer:
Nee dit was niet van toepassing in Belgie. ME Direct bijvoorbeeld heeft dit niet.
Dus benieuwd of vanaf 9/1 de situatie eindelijk verandert.
Dus benieuwd of vanaf 9/1 de situatie eindelijk verandert.
Over het algemeen gaan alle banken dit aanbieden, er zijn wel enkel uitzonderingen maar we praten dan echt over zeer niche banken (deze dat voor consumenten niet beschikbaar zijn bijvoorbeeld maar enkel voor bedrijven). Enkele van deze banken gaan aan hun klanten meedelen dat ze instant payment niet zullen ondersteunen. Een van deze is Fin Post (uitsluitend overheidsrekeningen). Er zijn nog andere banken zoals banken die louter gebruikt worden door bedrijven voor de collectie van domiciliëringen die deze investering niet willen maken.
Een instant betaling wil zeggen dat de opdrachtgever binnen de 10 seconden moet weten of de betaling gefaald is of niet en moet het geld ter beschikking zijn van de begunstigde (en van de rekening van de opdrachtgever).
Maar buiten dat is de verplichting vrij duidelijk en zal ook van toepassing zijn op bulk betalingen. Wilt dus zeggen, niet enkel de consument dat 1 betaling doet, maar de telecom gigant dat eventjes 10.000 betalingen doet moet ook "instant" gebeuren. Hier is wel de regelgeving iets flexibeler en moet het pas instant gebeuren zodra de bank begint bij het inlezen (dus nummer 1 van de 10.000, dan nummer 1 van de 10.000...). Wie dus een bulk doet, zal dus mogelijk wel eventjes moeten wachten want de bank mag kiezen om de feedback pas te sturen na verwerken van alles of bij elke individuele betaling.
Concreet wil dit zeggen dat lonen (die typisch wel bulk zijn) dus OOK mogelijk instant zullen zijn. Echter de opdrachtgever (sociaal secretariaat, je werkgever...) zijn boekhoudpakket moet dit wel ondersteunen (gezien dit moet meegegeven worden in het betaalbestand).
De kans is echter wel groot dat voor bulk betalingen de banken hopen op wat "flexibiliteit van de wetgever" als ze nog niet klaar zijn.
Naast de instant payment verplicht komt er ook de verplicht van IBAN/Naam controle. De bank zal in het najaar verplicht zijn om aan te geven of de naam van de begunstigde die gegeven is overeenkomt met de werkelijkheid. Instant payment is immers tof voor fraudeurs die hierdoor sneller geld kunnen stelen. Deze dienstverlening zal moeten werken voor alle SEPA landen.
Er komt dan wel meer verantwoordelijkheid bij de gebruiker te liggen. Negeert de gebruiker de melding dat naam/IBAN niet kloppen, dan aanvaardt de gebruiker het risico dat het een fraude betaling kan zijn.
Er wordt wel een beetje gevreesd voor kinderziektes door data kwaliteit. Is het NMBS, SNCB, Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen of een van de duizenden dochterondernemingen dat de bank eigenlijk verwacht? Kijk gewoon al eens naar je rekeningafschrift na het winkelen, niet ongewoon om een compleet andere naam te zien dan waar je effectief bent gaan winkelen (commerciële naam tov officiële naam).
Een instant betaling wil zeggen dat de opdrachtgever binnen de 10 seconden moet weten of de betaling gefaald is of niet en moet het geld ter beschikking zijn van de begunstigde (en van de rekening van de opdrachtgever).
Maar buiten dat is de verplichting vrij duidelijk en zal ook van toepassing zijn op bulk betalingen. Wilt dus zeggen, niet enkel de consument dat 1 betaling doet, maar de telecom gigant dat eventjes 10.000 betalingen doet moet ook "instant" gebeuren. Hier is wel de regelgeving iets flexibeler en moet het pas instant gebeuren zodra de bank begint bij het inlezen (dus nummer 1 van de 10.000, dan nummer 1 van de 10.000...). Wie dus een bulk doet, zal dus mogelijk wel eventjes moeten wachten want de bank mag kiezen om de feedback pas te sturen na verwerken van alles of bij elke individuele betaling.
Concreet wil dit zeggen dat lonen (die typisch wel bulk zijn) dus OOK mogelijk instant zullen zijn. Echter de opdrachtgever (sociaal secretariaat, je werkgever...) zijn boekhoudpakket moet dit wel ondersteunen (gezien dit moet meegegeven worden in het betaalbestand).
De kans is echter wel groot dat voor bulk betalingen de banken hopen op wat "flexibiliteit van de wetgever" als ze nog niet klaar zijn.
Naast de instant payment verplicht komt er ook de verplicht van IBAN/Naam controle. De bank zal in het najaar verplicht zijn om aan te geven of de naam van de begunstigde die gegeven is overeenkomt met de werkelijkheid. Instant payment is immers tof voor fraudeurs die hierdoor sneller geld kunnen stelen. Deze dienstverlening zal moeten werken voor alle SEPA landen.
Er komt dan wel meer verantwoordelijkheid bij de gebruiker te liggen. Negeert de gebruiker de melding dat naam/IBAN niet kloppen, dan aanvaardt de gebruiker het risico dat het een fraude betaling kan zijn.
Er wordt wel een beetje gevreesd voor kinderziektes door data kwaliteit. Is het NMBS, SNCB, Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen of een van de duizenden dochterondernemingen dat de bank eigenlijk verwacht? Kijk gewoon al eens naar je rekeningafschrift na het winkelen, niet ongewoon om een compleet andere naam te zien dan waar je effectief bent gaan winkelen (commerciële naam tov officiële naam).