S&P 500 INDEX
TIP
Re: S&P 500 INDEX
CaesarDL schreef: ↑7 januari 2025, 09:36 Ik stel vast dat mijn CSPX in Eur op Amsterdam meer zakken dan de index S&P 500 en de futures...ik vermoed dat wel eens met de wisselkoers kan te maken hebben, maar ik snap die materie niet zo goed.
Kan iemand eens eenvoudig uitleggen wat de invloed van de wisselkoers USD/EUR is op de waarde van bvb CSPX in EUR?
[/quote
Op welk moment stelde je dit vast?
Vanochtend vroeg?
Gisteren om welk uur?
- MeneerParmentier
- Full Member
- Contacteer:
Ik had niet gezien dat jouw CSPX in euro noteert. In dat geval hangt het er natuurlijk van af op welk moment men de omzetting naar euro verrekent.
Bovendien: als je enkel naar de laatste dagen kijkt is de euro natuurlijk wel weer een stukje hersteld tov de dollar (een percent ofzo), dus als jij enkel naar het rendement van CSPX op 1 dag kijkt dan krijg je natuurlijk wel dat effect tegen.
Bovendien: als je enkel naar de laatste dagen kijkt is de euro natuurlijk wel weer een stukje hersteld tov de dollar (een percent ofzo), dus als jij enkel naar het rendement van CSPX op 1 dag kijkt dan krijg je natuurlijk wel dat effect tegen.
Ach ok, dus als de euro stijgt, is dit "slecht" voor de waarde van de CSPX.MeneerParmentier schreef: ↑7 januari 2025, 11:21 Bovendien: als je enkel naar de laatste dagen kijkt is de euro natuurlijk wel weer een stukje hersteld tov de dollar (een percent ofzo), dus als jij enkel naar het rendement van CSPX op 1 dag kijkt dan krijg je natuurlijk wel dat effect tegen.
Heel concreet als zoals je zegt dat de euro herstelt, de waarde USD/EUR die ik op yahoo finance vind (nu op dit moment 0,9591), stijgt die dan of zakt die?
Hangt er vanaf met welk moment in het verleden je vergelijkt.CaesarDL schreef: ↑7 januari 2025, 11:34Ach ok, dus als de euro stijgt, is dit "slecht" voor de waarde van de CSPX.MeneerParmentier schreef: ↑7 januari 2025, 11:21 Bovendien: als je enkel naar de laatste dagen kijkt is de euro natuurlijk wel weer een stukje hersteld tov de dollar (een percent ofzo), dus als jij enkel naar het rendement van CSPX op 1 dag kijkt dan krijg je natuurlijk wel dat effect tegen.
Heel concreet als zoals je zegt dat de euro herstelt, de waarde USD/EUR die ik op yahoo finance vind (nu op dit moment 0,9591), stijgt die dan of zakt die?
Als de euro in waarde daalt ten opzichte van de Amerikaanse dollar, dan zakt de USD/EUR-wisselkoers. Dit komt doordat de USD/EUR-koers de waarde van 1 euro in termen van dollars uitdrukt, oftewel hoeveel dollars je nodig hebt om 1 euro te kopen.
- MeneerParmentier
- Full Member
- Contacteer:
Dat is inderdaad soms verwarrend. Als de teller stijgt en/of de noemer daalt, dan stijgt het resulterende getal. Als dat getal stijgt dan zegt men "de dollar wordt sterker" of "de euro wordt zwakker". Je leest de grafiek als "hoeveel euro krijg ik in ruil voor 1 dollar" of "hoveel euro moet ik betalen om 1 dollar te krijgen".
Maar let op, sommige grafieken tonen niet USD/EUR maar EUR/USD. En dan moet je alles omdraaien uiteraard.
- MeneerParmentier
- Full Member
- Contacteer:
Het is net andersom.
USD/EUR bestaat niet echt, het is EUR/USD
Dat is de conventie, volg die gewoon om te beginnen
Dat haalt al deel van de verwarring weg
Dat is de conventie, volg die gewoon om te beginnen
Dat haalt al deel van de verwarring weg
Ok bedankt heel klaar, maar nu:MeneerParmentier schreef: ↑7 januari 2025, 13:09 Dat is inderdaad soms verwarrend. Als de teller stijgt en/of de noemer daalt, dan stijgt het resulterende getal. Als dat getal stijgt dan zegt men "de dollar wordt sterker" of "de euro wordt zwakker". Je leest de grafiek als "hoeveel euro krijg ik in ruil voor 1 dollar" of "hoveel euro moet ik betalen om 1 dollar te krijgen".
om de waarde van mijn CSPX van een Amerikaande index maar in EUR uitgedrukt, te laten verhogen enkel relatief aan de wisselkoers, moet die USD/EUR waarde dan stijgen of dalen?
Ik denk, gelet op je uitleg, stijgen omdat je meer euro voor een dollar krijgt, maar ik kan ook helemaal abuus zijn natuurlijk?
- MeneerParmentier
- Full Member
- Contacteer:
Natuurlijk bestaat dat. Mensen hebben de neiging hun eigen munt in de teller te zetten. Ze kijken naar de waarde van hun eigen munt, en niet die van iemand anders. Een Europeaan en een Amerikaan kijken dus net andersom naar dezelfde data.
https://www.google.com/finance/quote/EU ... 0JegQICxAn