getrouwheidspremie narekenen in spreadsheet
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
-
- Newbie
- Contacteer:
getrouwheidspremie narekenen in spreadsheet
Hallo, zijn er mensen die hun getrouwheidspremies systematisch narekenen en controleren in een spreadsheet?
In een reeks van positieve transacties kan ik voor elk kwartaal wel nagaan welke inlagen het afgelopen trimester afliepen, dat is zo moeilijk niet.
Het probleem ligt hem eerder bij de negatieve transacties die de getrouwheid hebben onderbroken tijdens het lopende jaar. Ik krijg dat niet in een formule gegoten omdat de negatieve bedragen in omgekeerde richting, terug in de tijd, worden geaccumuleerd.
Heeft iemand hier een oplossing voor?
In een reeks van positieve transacties kan ik voor elk kwartaal wel nagaan welke inlagen het afgelopen trimester afliepen, dat is zo moeilijk niet.
Het probleem ligt hem eerder bij de negatieve transacties die de getrouwheid hebben onderbroken tijdens het lopende jaar. Ik krijg dat niet in een formule gegoten omdat de negatieve bedragen in omgekeerde richting, terug in de tijd, worden geaccumuleerd.
Heeft iemand hier een oplossing voor?
Re: getrouwheidspremie narekenen in spreadsheet
Voor de correcte berekening van de getrouwheidspremie moet je rekening houden met alle stortingen en afhalingen in alle jaren, niet enkel die in het laatste jaar. Voor een spaarrekening die je al lang hebt en waar veel bewegingen op gebeuren is dat onbegonnen werk. De moeite niet waard om zo een klein bedrag aan rente te controleren.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Een spaarrekening voor op en af. (hoge basis - lage getrouwheid)
Een spaarrekening waar je afblijft. (lage basis - hoge getrouwheid)
Estate Guru believer.
Je zou denken dat Spaargids.be hier een prioriteit zou van maken om dergelijke Excel beschikbaar te stellen. Maar je vindt die hier niet. Excel is namelijk totaal niet geschikt daarvoor.
Dat is ook de hoofdreden waarom ik destijds het Hot-Accounts (Windows PC) programma ontwikkeld heb. Het bevat een uitgebreide intrestberekening module. Enkel het max. 3 maal per jaar overschrijven van +500 EUR bedragen tussen spaarrekeningen van dezelfde bank zonder intrestverlies is actueel nog niet geprogrammeerd.
Het Windows PC programma en NL documentatie is beschikbaar op https://www.hot-accounts.com/
Dat is ook de hoofdreden waarom ik destijds het Hot-Accounts (Windows PC) programma ontwikkeld heb. Het bevat een uitgebreide intrestberekening module. Enkel het max. 3 maal per jaar overschrijven van +500 EUR bedragen tussen spaarrekeningen van dezelfde bank zonder intrestverlies is actueel nog niet geprogrammeerd.
Het Windows PC programma en NL documentatie is beschikbaar op https://www.hot-accounts.com/
Voor de controle van je interesten, zowel basisinterest als getrouwheidspremie, moet je bovendien een overzicht bijhouden van alle wijzigingen van interesten. Hoedje af voor wie consistent zo een overzicht bijhoudt. Op de sites van de banken vind je dat niet.
-
- Newbie
- Contacteer:
Ik hou het sinds 3 jaar bij en dat valt wel mee. Ik doe de controle-oefening 1 keer per jaar en vraag eerst en vooral per mail de wijzigingen van de intrestvoeten tijdens het laatste jaar. Daar kan al eens moeilijk over gedaan worden, maar daar ga ik me nu eens niet onrustig over voelen.
Ben zeker dat dit met een spreadsheet formule moet kunnen...
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ja.Mazinger999 schreef: ↑16 januari 2025, 12:54 Hallo, zijn er mensen die hun getrouwheidspremies systematisch narekenen en controleren in een spreadsheet?
Gewoon elke bedrag met valutadatum en getrouwheidsrente bijhouden in een lijstje.
Bij een bedrag afhalen voeg je geen lijn toe maar trek je het bedrag af van de reeds bestaande lijnen.
Bv.:
Code: Selecteer alles
Q1 2025
Bedrag Datum Rente% Rente
500 20/1/2026 1% 5
100 20/2/2026 1,5% 1,5
-------------------------------------
Rente op 1/1/2026: 6,5
Q2 2025
Bedrag Datum Rente% Rente
300 10/5/2026 1% 3
400 15/6/2026 0,5% 2