All Weather Portfolio
TIP
All Weather Portfolio
Hey,
Na lang aarzelen heb ik beslist om toch in te stappen. Ik weet het veel te laat. ;-)
Individuele aandelen is mijn ding niet dus wil ik beleggen in ETF's.
Ik heb ondertussen een beetje onderzoek gedaan en ben uitgekomen bij Ray Dalio en zijn All Weather Portfolio.
Waarom het All Weather Portfolio en niet simpel een ETF die de S&P500 volgt of een globale ETF zoals IMIE.
De wereld wordt steeds onzekerder en de kans op een serieuze correctie zit er wel in maar voor hetzelfde geld blijven de aandelen de volgende jaren door het dak gaan. Niemand die het weet.
Dus streef ik naar een gestadige aangroei van mijn kapitaal maar tegelijkertijd ook een redelijke bescherming bij een grote crash. The best of two worlds zekers.
Het originele All Weatherportfolio bestaat uit 5 ETFs
30 % aandelen (S&P500)
40 % LT US bonds
15 % KT US bonds
7,5 % goud
7,5 % grondstoffen
Maar recentelijk gaf Dalio aan dat bonds in feite geen goede bescherming meer bieden en in de plaats stelt hij voor om te kijken naar (meer) grondstoffen, reële activa (bijvoorbeeld vastgoed en infrastructuur), aandelen uit opkomende markten en valuta’s van landen met gezonde economische fundamenten.
Ik begrijp echter niet zo goed waarom bonds de laatste jaren geen goede bescherming meer bieden. Wat is er veranderd?
En ten tweede wat is jullie mening over de vervangproducten die hij voorstelt?
Ik wil maximaal beleggen in een zestal ETFs, anders wordt het te complex.
Ik ben benieuwd naar jullie interessante inzichten!
Na lang aarzelen heb ik beslist om toch in te stappen. Ik weet het veel te laat. ;-)
Individuele aandelen is mijn ding niet dus wil ik beleggen in ETF's.
Ik heb ondertussen een beetje onderzoek gedaan en ben uitgekomen bij Ray Dalio en zijn All Weather Portfolio.
Waarom het All Weather Portfolio en niet simpel een ETF die de S&P500 volgt of een globale ETF zoals IMIE.
De wereld wordt steeds onzekerder en de kans op een serieuze correctie zit er wel in maar voor hetzelfde geld blijven de aandelen de volgende jaren door het dak gaan. Niemand die het weet.
Dus streef ik naar een gestadige aangroei van mijn kapitaal maar tegelijkertijd ook een redelijke bescherming bij een grote crash. The best of two worlds zekers.
Het originele All Weatherportfolio bestaat uit 5 ETFs
30 % aandelen (S&P500)
40 % LT US bonds
15 % KT US bonds
7,5 % goud
7,5 % grondstoffen
Maar recentelijk gaf Dalio aan dat bonds in feite geen goede bescherming meer bieden en in de plaats stelt hij voor om te kijken naar (meer) grondstoffen, reële activa (bijvoorbeeld vastgoed en infrastructuur), aandelen uit opkomende markten en valuta’s van landen met gezonde economische fundamenten.
Ik begrijp echter niet zo goed waarom bonds de laatste jaren geen goede bescherming meer bieden. Wat is er veranderd?
En ten tweede wat is jullie mening over de vervangproducten die hij voorstelt?
Ik wil maximaal beleggen in een zestal ETFs, anders wordt het te complex.
Ik ben benieuwd naar jullie interessante inzichten!
Re: All Weather Portfolio
Waarom je focus op de us? Ga je emigreren?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik heb het nog eens opgezocht. Het is wel al een bericht van 4 jaar geleden (maart 2021)
https://www.linkedin.com/pulse/why-worl ... ray-dalio/
Wat nog interessant is dat bij de daling van 2022 de All Weather Portfolio ongeveer 22% gedaald is. De grootste daling van AWP sinds 19170. En AWP is net bedoeld om die schokken op te vangen. Bij de crash van 2009 is AWP bv. maar ongeveer 4 % gedaald.
https://portfoliocharts.com/portfolios/ ... portfolio/
Wat nog interessant is dat bij de daling van 2022 de All Weather Portfolio ongeveer 22% gedaald is. De grootste daling van AWP sinds 19170. En AWP is net bedoeld om die schokken op te vangen. Bij de crash van 2009 is AWP bv. maar ongeveer 4 % gedaald.
En was dit in EUR? Ik veronderstel dat je in Belgie woont?Iwein schreef: ↑Gisteren 17:10 Ik heb het nog eens opgezocht. Het is wel al een bericht van 4 jaar geleden (maart 2021)
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
De golden butterfly portfolio of de weird portfolio zijn betere opties indien je jezelf beter wil beschermen bij grote calamiteiten en toch nog een behoorlijke opbrengst wil hebben.
Je moet de portfolio wel vertalen naar de situatie van een Eurobelegger.
Persoonlijk zou ik wel de LT obligaties vervangen door IT obligaties.
Je moet de portfolio wel vertalen naar de situatie van een Eurobelegger.
Persoonlijk zou ik wel de LT obligaties vervangen door IT obligaties.
Ik heb een alternatief. Verdeel je kapitaal in twee helften. De ene helft beleg je in een globale etf. De andere helft zet je op een spaarrekening. Bij een crash wordt maar de helft van je kapitaal getroffen. Zit die crash rustig uit. Je hebt immers nog de andere helft op een veilige spaarrekening staan. Na verloop van tijd zal de beurs zich hersteld hebben van de crash en is er niets gebeurd.
Ik zou de ETF geheel of gedeeltelijk vervangen door een wereld-index, voor de obligaties zou ik toch wat meer Euro gericht kiezen. (En grondstoffen zou ik persoonlijk niet kiezen)
Als alternatief voor een gedeelte van de bonds aandelen kiezen die redelijk waardehoudend zijn en een relatief hoog dividend hebben?
Als alternatief voor een gedeelte van de bonds aandelen kiezen die redelijk waardehoudend zijn en een relatief hoog dividend hebben?
Voor mij is dit geen all weather, zoals de meesten aanhalen is dit zeer gericht op inwoners van de VS.
Als er daar iets negatiefs onverwachts gebeurd ben je de pineut, bij hun in de VS zit dan de meerderheid in dezelfde schuit dat het minder gaat.
Als Europeaan heb je nog het wisselrisico als extra risico. Stel dat je toch onverwachts een grote som geld moet vrijmaken, zit alles in USD of USD genoteerde zaken.
Wereldindex zou ook mijn grootste investering zijn, is al 70% VS. Vooruitzichten VS zijn veel beter maar ook al in geprijsd?
Ik zou daarnaast nog een deel in een Europese aandelentracker steken en alleen obligaties in Euro's nemen.
Als er daar iets negatiefs onverwachts gebeurd ben je de pineut, bij hun in de VS zit dan de meerderheid in dezelfde schuit dat het minder gaat.
Als Europeaan heb je nog het wisselrisico als extra risico. Stel dat je toch onverwachts een grote som geld moet vrijmaken, zit alles in USD of USD genoteerde zaken.
Wereldindex zou ook mijn grootste investering zijn, is al 70% VS. Vooruitzichten VS zijn veel beter maar ook al in geprijsd?
Ik zou daarnaast nog een deel in een Europese aandelentracker steken en alleen obligaties in Euro's nemen.
De mechanismen die er destijds voor gezorgd hebben dat er maar een kleine impact op het geheel was, zijn vandaag niet meer bestaande. Tien a vijftien jaar geleden waren de rentes nog een flink pak hoger dan nu, veilige obligaties hadden een coupon van meer dat 5%, dat was dus al een mooi basis rendement. Tijdens de aandelen correctie hebben centraal banken er voor gezorgd dat de rente stevig omlaag ging, obligatie trackers stegen toen sterk, en vormde zo een behoorlijke compensatie voor het aandelen verlies. Vandaag is de rente veel lager en hebben lopende obligaties vaak nog lagere coupons, zelfs nul coupons zijn nog volop in omloop, dit zorgt voor amper coupon rendement bij obligatie ETF's. Door de reeds relatief lage rentes zijn er geen zulke grote rente dalingen meer mogelijk zoals destijds, er is met andere woorden amper nog een bufferend effect mogelijk. Hetzelfde geldt voor reit's die in feite gelinkt zijn aan de markt rentes.Iwein schreef: ↑Gisteren 17:10 Wat nog interessant is dat bij de daling van 2022 de All Weather Portfolio ongeveer 22% gedaald is. De grootste daling van AWP sinds 19170. En AWP is net bedoeld om die schokken op te vangen. Bij de crash van 2009 is AWP bv. maar ongeveer 4 % gedaald.
Er is geen enkele garantie dat de beste strategieën uit het verleden nog zullen werken in de toekomst, laat staan dat ze er dan ook nog eens als beste uitkomen. Niks is blijvend en alles kent een hoogtepunt en verval.
Eerst & vooral zie ik 1 zéér groot risico mbt deze 'all weather'... In feite quasi volledig USD afhankelijk; net nu de USD zo sterk staat...
Als Trump wat gek doet & het schuldenplafond nog wat hoger gaat, kan het daar ook eens keren. Men kijkt enkel in Europa naar de risico's, maar die zijn er in USA ook & daar houdt men momenteel geen rekening mee.
Nadeel; rentes in euro zijn veel lager, echter dus geen wisselkoersrisico.
- Ik zou eerder IWDA ipv S&P500 kiezen als je all weather wil gaan. Meer gediversifieerd & zeker nu gezien de huidige hoge waardering in USA in vergelijking met andere markten.
In goede tijden doet(deed) S&P het echter beter, maar in mindere tijden IWDA dacht ik ( IWDA is nog steeds +-70% US stocks).
- 40% LT bonds vind ik veel. Je krijgt marginaal meer interest krijgt dan bij short term (in USA dan toch)... Hoe lang is LT? (3,5,10j?)
Ik vind het vandaag ook geen zekerheid dat LT bonds in waarde stijgen bij een eventuele beurscrash, dat gebeurt enkel indien de rentes fors verlaagd worden door de FED. (heeft men de luxe vandaag in USA met inflatiezorgen?)
In Europa zijn de LT bond yields echter vrij laag, maar heb je dus geen wisselkoersrisico. Er zijn ook brokers die vrij hoge vergoedingen op cash geven, dus dan moet je al geen KT bonds kopen in euro.
- Goud; geen fan van. Zou zeker niet via 'miners ETF' hedgen in all weather. Fysiek of ETF? Doet op LT niet beter dan short term bonds volgens mij.
- Grondstoffen? In welke dan? de keuze van de ETF is dan wel heel belangrijk. Je hebt mixed, metals, Agriculture, oil, energy,... Mogelijk is een grondstoffenfonds ook een optie in deze? Geen idee of er outperformers zijn in die sector.
Beursgenoteerd (Europees/Belgisch) vastgoed is imo ook nog een optie voor pakweg 10-20%, is veel aantrekkelijker dan Europese LT bonds imo. 6à10% brutodividenden voor Belgische GVV's. Geen idee of uw dividendkorf op de belastingbrief reeds gevuld is (al is die helaas snel gevuld). Persoonlijk zou ik hier aan stockpicking doen & wat spreiden in sectoren. Via ETF kan uiteraard ook (zou het hier ook wel Europees houden), maar op eerste zicht slechte track records aldaar.
Weinig waarschijnlijk dat je voor stockpicking gaat; maar if so, spreiding in sectoren gezien all weather; koten, retail, warehouses, kantoren, rusthuizen, storage... Aedifica, Cofinimmo, Xior, Shurgard, WDP, Ascencio, Texaf(Congolees vastgoed, inkomsten in USD) om er enkele te noemen.
Of een 'low risk'/'low volatile' infrastructuur holding als TINC (die nu met korting noteert itt in het verleden).
ps het kan binnenkort misschien ook via 1 ETF
https://www.nasdaq.com/articles/ray-dal ... street-stt