Rijden met EV vs ICE
Re: Rijden met EV vs ICE
Elektrisch rijden met de plug-in hybride.
Theoretisch 50 km rijbereik op elektriciteit in de zomer en dat is zeker haalbaar.
In de winter bij vriesweer :
Als ik in het dorp een ritje doe van 4 km met tussendoor 2 keer stoppen, zie ik het rijbereik verminderen tot 80 procent. De temperatuur staat dan op 18 graden met ventilator op 1. Stuurverwarming en zetelverwarming aan.
Een totale afstand mogelijk van 20 km dus met 1 batterijlading.
Als ik de temperatuur op LOW zet en nog altijd snelheid 1, stuurverwarming en zetelverwarming aan, kom ik op een dubbel rijbereik.
Langere ritten en niet de hele korte... en ik kom weer aan 50 km.
Ergens in de auto zit een weerstand voor elektrische verwarming die enorm veel elektriciteit verbruikt.
Theoretisch 50 km rijbereik op elektriciteit in de zomer en dat is zeker haalbaar.
In de winter bij vriesweer :
Als ik in het dorp een ritje doe van 4 km met tussendoor 2 keer stoppen, zie ik het rijbereik verminderen tot 80 procent. De temperatuur staat dan op 18 graden met ventilator op 1. Stuurverwarming en zetelverwarming aan.
Een totale afstand mogelijk van 20 km dus met 1 batterijlading.
Als ik de temperatuur op LOW zet en nog altijd snelheid 1, stuurverwarming en zetelverwarming aan, kom ik op een dubbel rijbereik.
Langere ritten en niet de hele korte... en ik kom weer aan 50 km.
Ergens in de auto zit een weerstand voor elektrische verwarming die enorm veel elektriciteit verbruikt.
Re: Rijden met EV vs ICE
Stuur- en zetelverwarming verbruiken minder dan ventilatieverwarming.
Re: Rijden met EV vs ICE
Koud weer is een ramp voor EVs met een klein batterijtje: onze i3 heeft in de zomer een bereik van 80 a 100 km en in de winter zakt dat, zeker bij korte ritjes, naar 40 km of zo. De Tesla zakt dan van 350 a 400 km tot 300 a 350 km in de winter.
Een ICE verliest altijd zo'n 70 tot 75% van zijn energie die omgezet wordt in warmte ipv. in beweging, dus voordat er hier iemand schreeuwt dat zijne naft in de winter niks meer verbruikt dan in de zomer: da's normaal, die zijn altijd zo inefficiënt, maar enkel in de winter kan je nog iets doen met die gratis warmte.
Een ICE verliest altijd zo'n 70 tot 75% van zijn energie die omgezet wordt in warmte ipv. in beweging, dus voordat er hier iemand schreeuwt dat zijne naft in de winter niks meer verbruikt dan in de zomer: da's normaal, die zijn altijd zo inefficiënt, maar enkel in de winter kan je nog iets doen met die gratis warmte.
- VincentVega
- Hero Member
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 21 jan 2022
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Ik kan tenminste met mijn ICE steeds gegarandeerd 800 km rijden met een volle bak, ongeacht of het warm of koud is. En ik mag ook altijd de verwarming of airco en mijn stoelverwaming opzetten zonder bang te moeten zijn dat dit mijn verbruik beïnvloedt
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Re: Rijden met EV vs ICE
En zo is iedereen gelukkig.
Als je, zoals ik, ritjes doet van een dikke kilometer, geeft noch de ice, noch de hybride, noch de elektrische auto een warm interieur.
Stoelverwarming en verwarmd stuur daarentegen.. die doen dat wel. Op eender welke vorm van aandrijving.
Net zoals airco je verbruik beïnvloedt in elke vorm van aandrijving trouwens.
Als je, zoals ik, ritjes doet van een dikke kilometer, geeft noch de ice, noch de hybride, noch de elektrische auto een warm interieur.
Stoelverwarming en verwarmd stuur daarentegen.. die doen dat wel. Op eender welke vorm van aandrijving.
Net zoals airco je verbruik beïnvloedt in elke vorm van aandrijving trouwens.
Re: Rijden met EV vs ICE
Kun je de batterijen niet verwarmen zolang de auto aan de lader hangt?
Bron: het internet.
Re: Rijden met EV vs ICE
Dat is zo. Of dat ook nodig is, is een andere zaak. De gemiddelde dagelijkse afstand die een personenauto aflegt is 23 km.VincentVega schreef: ↑Vandaag 08:19 Ik kan tenminste met mijn ICE steeds gegarandeerd 800 km rijden met een volle bak, ongeacht of het warm of koud is. En ik mag ook altijd de verwarming of airco en mijn stoelverwaming opzetten zonder bang te moeten zijn dat dit mijn verbruik beïnvloedt
Ik ben toe aan een nieuwe auto. De huidige auto lekt olie en is versleten. Wat moet ik nu kopen? Enerzijds is een gewone benzineauto goedkoper, anderzijds koop je volstrekt verouderde technologie. Het verbruik van de nieuwe auto (zelfde merk, zeflfde model, maar dan de nieuwe generatie) ligt niet lager dan in mijn auto.
Koop ik een elektrische auto is het ook niet goed. De meeste elektrische auto's zijn van harde plastiek gemaakt en hebben volstrekt niet de uitstraling van een auto van 50K. Bovendien zijn ze minstens 20% duurder. Er is weinig keuze, de meeste zijn lelijke SUVs. En je koopt misschien een modernere techologie, je koopt in feit niet-mature technologie. En de verkopers? Ze weten het zelf niet.
Bron: het internet.
Re: Rijden met EV vs ICE
Aangezien gelijk welke auto een verliespost is en enkel dient om van A naar B te rijden en terug koop je best de goedkoopste. Een Dacia Duster bijvb of binnenkort de Bigster. Veel auto voor weinig geld.
De overschot van je geld kun je gebruiken om dingen te doen die je leuk vindt.
De overschot van je geld kun je gebruiken om dingen te doen die je leuk vindt.
Re: Rijden met EV vs ICE
Zoals : er naft in kappen...
Of de taksen en verzekering, herstellingen en onderhoud betalen.
Of de taksen en verzekering, herstellingen en onderhoud betalen.
Re: Rijden met EV vs ICE
Wat als je autorijden leuk vindt?Kwakkie schreef: ↑Vandaag 09:31 Aangezien gelijk welke auto een verliespost is en enkel dient om van A naar B te rijden en terug koop je best de goedkoopste. Een Dacia Duster bijvb of binnenkort de Bigster. Veel auto voor weinig geld.
De overschot van je geld kun je gebruiken om dingen te doen die je leuk vindt.
Bron: het internet.
Re: Rijden met EV vs ICE
De taksen en verzekering op een benzinewagen zijn lager dan die op een EV. De herstellingen, daar moeten we niet in overdrijven: als ik de zaken wegdenkt die zich ook op een EV zouden voordoen (banden, lakschade, kapotte luidspreker, kapotte slotjes, kapotte lampjes,...) dan blijft enkel de nieuwe koppeling op 150.000 km over. Dat is een 1000 euro, maar als je dat spreid over de 17 jaar dat ik al met de auto rijd, vat dat prima mee. Daarmee maak je het verschil aanschafprijs EV vs ICE nooit goed.
Bron: het internet.
- VincentVega
- Hero Member
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 21 jan 2022
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Gemiddeldes zijn gevaarlijk. Mijn gemiddelde afstand zal misschien ook maar 23 km zijn maar de door mij afgelegde afstanden variëren van 1 km tot 1200 km. Toegegeven, die 1200 km is maar 2 keer per jaar (want 1200 km heen en 1200 km terug) maar ik leg nog wel enkele keren per jaar een afstand van meer dan 500 km af.JustSpike schreef: ↑Vandaag 09:19Dat is zo. Of dat ook nodig is, is een andere zaak. De gemiddelde dagelijkse afstand die een personenauto aflegt is 23 km.VincentVega schreef: ↑Vandaag 08:19 Ik kan tenminste met mijn ICE steeds gegarandeerd 800 km rijden met een volle bak, ongeacht of het warm of koud is. En ik mag ook altijd de verwarming of airco en mijn stoelverwaming opzetten zonder bang te moeten zijn dat dit mijn verbruik beïnvloedt
Ik ben toe aan een nieuwe auto. De huidige auto lekt olie en is versleten. Wat moet ik nu kopen? Enerzijds is een gewone benzineauto goedkoper, anderzijds koop je volstrekt verouderde technologie. Het verbruik van de nieuwe auto (zelfde merk, zeflfde model, maar dan de nieuwe generatie) ligt niet lager dan in mijn auto.
Koop ik een elektrische auto is het ook niet goed. De meeste elektrische auto's zijn van harde plastiek gemaakt en hebben volstrekt niet de uitstraling van een auto van 50K. Bovendien zijn ze minstens 20% duurder. Er is weinig keuze, de meeste zijn lelijke SUVs. En je koopt misschien een modernere techologie, je koopt in feit niet-mature technologie. En de verkopers? Ze weten het zelf niet.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Re: Rijden met EV vs ICE
Tsja, elk zijn goesting natuurlijk maar autorijden is voor mij alleen leuk in een cabrio sportwagen(tje) met achterwielaandrijving. Dus dan ben ik wel bereid om daar wat geld tegen te gooien. De rest van de auto's zijn steriele blikken dozen met een computer in die je met piepjes en trillingen al het plezier ontnemen en daar heb ik geen geld voor over.JustSpike schreef: ↑Vandaag 09:53Wat als je autorijden leuk vindt?Kwakkie schreef: ↑Vandaag 09:31 Aangezien gelijk welke auto een verliespost is en enkel dient om van A naar B te rijden en terug koop je best de goedkoopste. Een Dacia Duster bijvb of binnenkort de Bigster. Veel auto voor weinig geld.
De overschot van je geld kun je gebruiken om dingen te doen die je leuk vindt.
Vandaar dat ik een oude BMW cabrio heb en voor de echte fun een motor.
- VincentVega
- Hero Member
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 21 jan 2022
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Ik begrijp je dilemma. Ik ben blij dat ik momenteel geen nieuwe wagen moet kopen. Hopelijk is alles over een 5 tal jaren voldoende geëvolueerd en duidelijk om dan een goede beslissing te kunnen nemen.JustSpike schreef: ↑Vandaag 09:19
Ik ben toe aan een nieuwe auto. De huidige auto lekt olie en is versleten. Wat moet ik nu kopen? Enerzijds is een gewone benzineauto goedkoper, anderzijds koop je volstrekt verouderde technologie. Het verbruik van de nieuwe auto (zelfde merk, zeflfde model, maar dan de nieuwe generatie) ligt niet lager dan in mijn auto.
Koop ik een elektrische auto is het ook niet goed. De meeste elektrische auto's zijn van harde plastiek gemaakt en hebben volstrekt niet de uitstraling van een auto van 50K. Bovendien zijn ze minstens 20% duurder. Er is weinig keuze, de meeste zijn lelijke SUVs. En je koopt misschien een modernere techologie, je koopt in feit niet-mature technologie. En de verkopers? Ze weten het zelf niet.
Vandaag zou ik het niet weten … misschien wel een hybride (waarmee ik dan nu toch weer grotendeels op een fossiele brandstof zou rijden).
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Re: Rijden met EV vs ICE
Het verste dat ik ooit gereden ben in een auto is 900 km, en daarbij ben ik verschillende keren gestopt:VincentVega schreef: ↑Vandaag 10:20 Gemiddeldes zijn gevaarlijk. Mijn gemiddelde afstand zal misschien ook maar 23 km zijn maar de door mij afgelegde afstanden variëren van 1 km tot 1200 km. Toegegeven, die 1200 km is maar 2 keer per jaar (want 1200 km heen en 1200 km terug) maar ik leg nog wel enkele keren per jaar een afstand van meer dan 500 km af.
- om te tanken
- om te pissen
- om te eten
- om pampers te verversen
Bron: het internet.