Rijden met EV vs ICE
Re: Rijden met EV vs ICE
Voor mij ook. As er dan ook nog een handbak bij is en een leuke atmosferische 6 cilynder motor ben ik helemaal tevree, maar tussen droom en werkelijkheid staan soms praktische bezwaren.
Bron: het internet.
Re: Rijden met EV vs ICE
Het profiel van "iedereen" is niet gelijk aan het proces van "iedereen anders".JustSpike schreef: ↑Vandaag 09:55
De taksen en verzekering op een benzinewagen zijn lager dan die op een EV. De herstellingen, daar moeten we niet in overdrijven: als ik de zaken wegdenkt die zich ook op een EV zouden voordoen (banden, lakschade, kapotte luidspreker, kapotte slotjes, kapotte lampjes,...) dan blijft enkel de nieuwe koppeling op 150.000 km over. Dat is een 1000 euro, maar als je dat spreid over de 17 jaar dat ik al met de auto rijd, vat dat prima mee. Daarmee maak je het verschil aanschafprijs EV vs ICE nooit goed.
Ik betaal altijd weinig verzekering omdat ik het geluk heb al meer dan 20 jaar geregistreerd schadevrij te rijden.
Een koppeling heb ik nog nooit moeten laten vervangen in mijn leven. Ik koop ongeveer om de 2 a 4 jaar een nieuwe. Afhankelijk van de inspiratie van het moment en de mogelijkheid om de beste deal te verzilveren. Mijn auto geeft me een stuk plezier in her leven en dat mag me wel iets kosten in aankoop en afschrijving. Niet aan herstellingen.
Naar mijn gevoel maak je de prijs nooit goed met de voordelen van een elektrische auto.
Ik heb enkel een hybride auto gekocht omdat die goedkoop was na slechts 2,5 jaar en 22.000 km op de teller. Nieuw, aan het dubbele van de prijs of nog iets meer, zou ik die auto nooit kopen.
Re: Rijden met EV vs ICE
Bij de meeste EV's is het een warmtepomp waardoor dat best meevalt. Maar bij sommigen is het inderdaad gewoon een weerstand en daar is de impact van verwarming bij koud weer dan heel groot.
Het wordt altijd wel aangeraden om nog van aan de stekker voor te verwarmen als je de range op een koude dag maximaal wil gebruiken.
75% aandelen, 16% obligaties, 9% cash
Re: Rijden met EV vs ICE
Een elektrische weerstand is erg efficient in het produceren van warmte. Bijna 100% van de energie wordt in warmte omgezet.reteiP schreef: ↑Vandaag 11:23 Bij de meeste EV's is het een warmtepomp waardoor dat best meevalt. Maar bij sommigen is het inderdaad gewoon een weerstand en daar is de impact van verwarming bij koud weer dan heel groot.
Het wordt altijd wel aangeraden om nog van aan de stekker voor te verwarmen als je de range op een koude dag maximaal wil gebruiken.
Van een warmtepomp in een auto ben ik niet overtuigd. Zo'n ding weegt 15 kilo en is pas efficient als je al een hele tijd aan het rijden bent.
Bron: het internet.
Re: Rijden met EV vs ICE
Ik mag nog steeds geen links plaatsen, maar als je nu volgende tekst:
nl/autonieuws/elektrisch/moet-je-echt-kiezen-voor-warmtepomp-in-elektrische-auto
achter go car (in 1 woord) punt be plakt dan krijg je een artikeltje te zien die de vergelijking maakt tussen met en zonder warmtepomp.
nl/autonieuws/elektrisch/moet-je-echt-kiezen-voor-warmtepomp-in-elektrische-auto
achter go car (in 1 woord) punt be plakt dan krijg je een artikeltje te zien die de vergelijking maakt tussen met en zonder warmtepomp.
Bron: het internet.
Re: Rijden met EV vs ICE
Artikel gelezen, conclusie is niet echt heel compleet van de gocar vrienden.
Ze houden namelijk nergens rekening met de mogelijkheid tot opwarmen van de auto aan de laadkabel. En dat heeft imo een veel grotere impact op je keuze. Wie de auto in een garage in de woning heeft staan heeft de mogelijkheid tot opwarmen aan het net en moet de auto veel minder opwarmen omdat deze niet buiten staat. Die persoon hoeft niet bij te betalen voor een warmtepomp.
Het omgekeerde voor wie de auto altijd publiek buiten geparkeerd staat. En ergens tussenin voor wie een carport heeft.
Zij spreken vooral over lange/korte trajecten. Maar daar gelden de voor en nadelen ook voor een ICE. Wie zeer korte trajecten doet verslindt ook erg veel brandstof aan het ontdooien van ruiten en opwarmen van het interieur (ja ook de zetelverwarming komt via de erg inefficiënte omzetting van de verbrandingsmotor naar elektriciteit). Kortom, wie niet ver moet neemt beter niet de auto. Ook niet in de winter. Of je accepteert dat je comfort erg veel energie kost en dan is er geen verschil tussen een elektrische auto of een verbrandingsmotor.
Ze houden namelijk nergens rekening met de mogelijkheid tot opwarmen van de auto aan de laadkabel. En dat heeft imo een veel grotere impact op je keuze. Wie de auto in een garage in de woning heeft staan heeft de mogelijkheid tot opwarmen aan het net en moet de auto veel minder opwarmen omdat deze niet buiten staat. Die persoon hoeft niet bij te betalen voor een warmtepomp.
Het omgekeerde voor wie de auto altijd publiek buiten geparkeerd staat. En ergens tussenin voor wie een carport heeft.
Zij spreken vooral over lange/korte trajecten. Maar daar gelden de voor en nadelen ook voor een ICE. Wie zeer korte trajecten doet verslindt ook erg veel brandstof aan het ontdooien van ruiten en opwarmen van het interieur (ja ook de zetelverwarming komt via de erg inefficiënte omzetting van de verbrandingsmotor naar elektriciteit). Kortom, wie niet ver moet neemt beter niet de auto. Ook niet in de winter. Of je accepteert dat je comfort erg veel energie kost en dan is er geen verschil tussen een elektrische auto of een verbrandingsmotor.
Laatst gewijzigd door reteiP op 20 januari 2025, 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
75% aandelen, 16% obligaties, 9% cash
Re: Rijden met EV vs ICE
Kun je de batterijen en het interieur dan niet opwarmen met een klassieke weerstand-verwarming?
Maar daar gaat het toch niet om? Het gaat erom dat de autonoie van je EV enorm hard afneemt in de winter. Zo'n warmtepomp zou de range in de winter kunnen doen toenemen, en daar gaat het over. Echter, dat wordt genuanceerd of zelfs tegengesproken door het artikel.reteiP schreef: ↑Vandaag 14:26 Zij spreken vooral over lange/korte trajecten. Maar daar gelden de voor en nadelen ook voor een ICE. Wie zeer korte trajecten doet verslindt ook erg veel brandstof aan het ontdooien van ruiten en opwarmen van het interieur (ja ook de zetelverwarming komt via de erg inefficiënte omzetting van de verbrandingsmotor naar elektriciteit). Kortom, wie niet ver moet neemt beter niet de auto. Ook niet in de winter. Of je accepteert dat je comfort erg veel energie kost en dan is er geen verschil tussen een elektrische auto of een verbrandingsmotor.
Bron: het internet.
Re: Rijden met EV vs ICE
En dat opwarmen via de laadkabel kost geen stroom of wat?reteiP schreef: ↑Vandaag 14:26 Wie de auto in een garage in de woning heeft staan heeft de mogelijkheid tot opwarmen aan het en moet de auto veel minder opwarmen omdat deze niet buiten staat.
Zij spreken vooral over lange/korte trajecten. Maar daar gelden de voor en nadelen ook voor een ICE. Wie zeer korte trajecten doet verslindt ook erg veel brandstof aan het ontdooien van ruiten en opwarmen van het interieur (ja ook de zetelverwarming komt via de erg inefficiënte omzetting van de verbrandingsmotor naar elektriciteit). Kortom, wie niet ver moet neemt beter niet de auto. Ook niet in de winter. Of je accepteert dat je comfort erg veel energie kost en dan is er geen verschil tussen een elektrische auto of een verbrandingsmotor.
Interieur verwarming bij een EV kost je stroom en rijbereik, bij een ICE gebruik je hiervoor het energie verlies (restwarmte) van de motor, dat kost je geen extra brandstof of rijbereik, het elektrisch verbruik van het ventilatortje is verwaarloosbaar, dat ga je niet zien in een hoger benzine of diesel verbruik.
Bij een EV is het trouwens niet enkel de interieur verwarming die het rijbereik doet afnemen, ook en vooral de temperatuur van de batterij maakt dat ze bij koude minder kan laden en leveren. Ik hoor je al afkomen met batterij verwarmen maar dat verbruikt nog meer stroom dan wat er gewonnen wordt door een warme batterij.
Re: Rijden met EV vs ICE
Natuurlijk, maar daar gaat het toch niet om? Het probleem bij een EV is de range (vooral in de winter), niet de efficientie. En de stelling is dat een warmtepomp de range kan doen toenemen, maar dat bijkt ook vooral een marketingverhaaltje. Duizend euro extra, maar weinig extra range.
Ah nee? Energieverlies onder de vorm van warmte kost je uiteraard brandstof en rijbereik. Een ICE heeft een slechte efficientie, en het feit dat je een deeltje van die warmte toevallig kunt recupereren om je interieur mee te verwarmen speelt weinig rol.
Het zou nogal raar zijn dat de batterij opwarmen minder stroom zou verbruiken dan dat je er in range zou bijkrijgen. In dat geval wilt het tijdschrift Nature wellicht een interview.vortex schreef: ↑Vandaag 14:49 Bij een EV is het trouwens niet enkel de interieur verwarming die het rijbereik doet afnemen, ook en vooral de temperatuur van de batterij maakt dat ze bij koude minder kan laden en leveren. Ik hoor je al afkomen met batterij verwarmen maar dat verbruikt nog meer stroom dan wat er gewonnen wordt door een warme batterij.
Bron: het internet.
Re: Rijden met EV vs ICE
Tuurlijk wel, de energie die je daar voor nodig hebt betaal je ook en komt bij de verbruikskost van een EV.
Beter lezen, er staat niet voor niks "dat kost je geen extra brandstof of rijbereik".
Re: Rijden met EV vs ICE
ICE werkt op restwarmte omdat ze zo inefficiënt zijn maar bij een koude start is er geen restwarmte. En niet alles werkt op restwarmte, sommige zaken ook op elektriciteit die via de alternator tot een hoger verbruik leidt (zoals stuur- of zetelverwarming).
Dus een koude auto opgewarmd willen hebben kost ook gewoon meer verbruik want velen laten hun motor dan stationair draaien voor ze vertrekken.
Puur naar primaire energie bekeken is dat vele malen slechter dan aan de laadkabel.
Kost ongeveer 0,6 l/h dat stationair draaien, dus een kwartiertje is 0,15 l diesel of 1,5 kWh energie inhoud.
Dus een koude auto opgewarmd willen hebben kost ook gewoon meer verbruik want velen laten hun motor dan stationair draaien voor ze vertrekken.
Puur naar primaire energie bekeken is dat vele malen slechter dan aan de laadkabel.
Kost ongeveer 0,6 l/h dat stationair draaien, dus een kwartiertje is 0,15 l diesel of 1,5 kWh energie inhoud.
75% aandelen, 16% obligaties, 9% cash
Re: Rijden met EV vs ICE
Je bent het nu wel heel aan het zoeken om een niet te betwisten feit te weerleggen namelijk dat elke kilowatt uit de EV batterij die voor verwarming van batterij of interieur gebruikt wordt tot gevolg heeft dat het rijbereik afneemt, zelfs aanzienlijk afneemt. En dan heb je nog de mindere capaciteit van de batterij bij lagere temperatuur.reteiP schreef: ↑Vandaag 15:38 ICE werkt op restwarmte omdat ze zo inefficiënt zijn maar bij een koude start is er geen restwarmte. En niet alles werkt op restwarmte, sommige zaken ook op elektriciteit die via de alternator tot een hoger verbruik leidt (zoals stuur- of zetelverwarming).
Dus een koude auto opgewarmd willen hebben kost ook gewoon meer verbruik want velen laten hun motor dan stationair draaien voor ze vertrekken.
Puur naar primaire energie bekeken is dat vele malen slechter dan aan de laadkabel.
Kost ongeveer 0,6 l/h dat stationair draaien, dus een kwartiertje is 0,15 l diesel of 1,5 kWh energie inhoud.
Mijn ICE zal in de winter zelfs iets minder verbruiken door hogere efficiëntie (koudere en drogere aanvoerlucht), tevens minder stroom nodig voor de koelventilator. Hier geen zetel of stuurverwarming en ik ben niet zo idioot om hem een kwartier stationair te laten draaien. Ik rij echt niet minder ver met een bak naft in de winter en dat zal zo voor zo goed als alle ICE rijders zijn.
Re: Rijden met EV vs ICE
Zou het helpen als er artikels over verschijnen?
De tests die automagazines uitdenken zijn soms vergezocht om een punt te maken dat ze bij een ICE nooit wilden maakten
75% aandelen, 16% obligaties, 9% cash
Re: Rijden met EV vs ICE
Ik denk dat de ervaringen en getuigenissen van EV rijders wel voldoende bevestigend zijn om aan te nemen dat het rijbereik van een EV bij koude aanzienlijk afneemt.
Maar als je een artikel wil, je hoeft er echt niet lang naar te zoeken: Kleinere actieradius van een elektrische auto in de winter
Post gerust een artikel of test waarin een vergelijkbare afname van het rijbereik bij een ICE wordt besproken.In de winter merk je daardoor dat de actieradius van een elektrische auto kleiner wordt. Deze kan door kou tot wel dertig procent afnemen. Een elektrische auto die normaal 350 kilometer kan rijden op een volle accu, rijdt bij vrieskou misschien maar 250 kilometer.