nieuwe federale regering
- VincentVega
- Hero Member
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 21 jan 2022
- Contacteer:
Re: nieuwe federale regering
… maar Vlaanderen stelt het budgettair goed en houdt voorlopig België overeind.
Iets wat je niet kan zeggen van de andere deelstaten:
https://doorbraak.be/claude-eerdekens-o ... t-in-2030/
”Claude Eerdekens’ onverbiddelijke observatie: Wallonië-Brussel failliet in 2030”
https://www.knack.be/nieuws/belgie/poli ... -te-komen/
“Brussels gewest dat volledig failliet dreigt te gaan, kan dé hefboom worden om tot een grote staatshervorming te komen”
https://www.hln.be/binnenland/waalse-sc ... ~a4c12fc6/
“Waalse schuld is in verhouding 5 keer groter dan die van Vlaanderen”, stelt RTBF
… en wat zeker klopt is dat de Waalse politieke elite zeker niet de bus hoeft te nemen
“Terwijl Wallonië failliet is, hebben 8 Waalse ministers een heus wagenpark met maar liefst 86 wagens.”
Iets wat je niet kan zeggen van de andere deelstaten:
https://doorbraak.be/claude-eerdekens-o ... t-in-2030/
”Claude Eerdekens’ onverbiddelijke observatie: Wallonië-Brussel failliet in 2030”
https://www.knack.be/nieuws/belgie/poli ... -te-komen/
“Brussels gewest dat volledig failliet dreigt te gaan, kan dé hefboom worden om tot een grote staatshervorming te komen”
https://www.hln.be/binnenland/waalse-sc ... ~a4c12fc6/
“Waalse schuld is in verhouding 5 keer groter dan die van Vlaanderen”, stelt RTBF
… en wat zeker klopt is dat de Waalse politieke elite zeker niet de bus hoeft te nemen
“Terwijl Wallonië failliet is, hebben 8 Waalse ministers een heus wagenpark met maar liefst 86 wagens.”
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Re: nieuwe federale regering
Maar nog sterker >> Wat we in Vlaanderen doen, doen we beter !!
Het niveau waar alles WEL werkt !!
Cijfers De Lijn erger dan gedacht: “Een kwart van de bussen is buiten dienst”
https://www.hln.be/mobiliteit/cijfers-d ... ~ac65bcc6/
Wat ik dan nog het ergste vind is dat het CD&V is die klaagt. De partij die al decennia in de Vlaamse regering zit. Eerst alles kapot besparen en nu komen zeuren.
Het niveau waar alles WEL werkt !!
Cijfers De Lijn erger dan gedacht: “Een kwart van de bussen is buiten dienst”
https://www.hln.be/mobiliteit/cijfers-d ... ~ac65bcc6/
Wat ik dan nog het ergste vind is dat het CD&V is die klaagt. De partij die al decennia in de Vlaamse regering zit. Eerst alles kapot besparen en nu komen zeuren.
Re: nieuwe federale regering
Maar dit is niet waar. https://www.linkedin.com/posts/geert-no ... bdomain=nl
Re: nieuwe federale regering
VincentVega schreef: ↑Gisteren 11:46 … maar Vlaanderen stelt het budgettair goed en houdt voorlopig België overeind.
.......
Niets van wat ik hier lees neemt iets weg van de realiteit dat de Lijn door de N-VA, die alles beter doet, als schip recht op de klippen gestuurd wordt.
Eerlijk gezegd : de anderen doen het niet beter. Maar ook Vlaanderen niet en hun NVA bestuurders niet.
Allemaal vetbetaalde idioten die het land, Vlaanderen en de lijn kapot besturen. De ware profiteurs van onze maatschappij, remember ?
De Walen, de cd&v, Angela Merkel, de anderen
Same same but different...
- VincentVega
- Hero Member
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 21 jan 2022
- Contacteer:
Re: nieuwe federale regering
Financieel doen we het in ieder geval beter, dat valt niet te ontkennen. Brussel en Wallonië zijn virtueel failliet en de constructie België wordt financieel enkel nog overeind gehouden door Vlaanderen.haelewyn schreef: ↑Gisteren 12:22VincentVega schreef: ↑Gisteren 11:46 … maar Vlaanderen stelt het budgettair goed en houdt voorlopig België overeind.
.......
Niets van wat ik hier lees neemt iets weg van de realiteit dat de Lijn door de N-VA, die alles beter doet, als schip recht op de klippen gestuurd wordt.
Eerlijk gezegd : de anderen doen het niet beter. Maar ook Vlaanderen niet en hun NVA bestuurders niet.
Allemaal vetbetaalde idioten die het land, Vlaanderen en de lijn kapot besturen. De ware profiteurs van onze maatschappij, remember ?
De Walen, de cd&v, Angela Merkel, de anderen
Same same but different...
Wat de Lijn betreft: het riedeltje van “kapot besparen” is een leugen. De cijfers tonen iets anders …
Zoals ook Geert Noëls opmerkt: “… op basis van de cijfers sinds 2009 kwam ik tot de volgende vaststelling:
- het balanstotaal groeide erg sterk, verdubbelde, wat wijst op grote investeringen.
- de bedrijfskosten, grotendeels gesubsidieerd, volgden netjes de inflatie. De overheidsmiddelen werden bijgevolg geïndexeerd.
- Een gemiddelde rit van de Lijn genereert 14 euro ticketinkomsten (!). De rest wordt bijgelegd door de overheid.
- 88% van de werkingskosten van de Lijn worden gefinancierd door de overheid, 12% door inkomsten van reizigers. Dat is een daling op 10 jaar.
- De Lijn gaf tot 2016 statistieken over het aantal reizigers, maar is daar mee gestopt. Op dat moment waren er 2,5% minder reizigers dan in 2009 en 10% meer middelen.
- In 2022 werd een nieuwe indicatie gegeven van het aantal reizigers en dat lag toen 28% onder het pre-coronaniveau, terwijl in diezelfde periode de kosten 19% stegen.”
De Lijn wordt slecht gemanaged, dat klopt. En de operationele werking laat veel te wensen over. Maar dat is niet omwille van “kapot gesaneerd worden door de politiek” maar omwille van slecht management.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Re: nieuwe federale regering
De lijn krijgt jaarlijks 1.200.000.000 aan werkingsmiddelen (geld om bussen te onderhouden en chauffeurs en leidinggevenden te betalen) en elk jaar 300.000.000 om te investeren in nieuw materiaal. De grote vraag is of het werkelijk aan te weinig geld ligt of dat er ook een portie wanbeleid en geld verkwisting aan te pas komt. De Lijn heeft ongeveer 2200 bussen, ze koop er jaarlijks maar een 150 tal nieuwe terwijl ze met de helft van die 300 miljoen er 500 kan kopen. De vraag is dus wat doet de Lijn nu in godsnaam met al dat geld, lijkt mij hoog tijd om die stal eens grondig uit te mesten ipv er steeds meer belastinggeld in te pompen en er steeds minder dienstverlening voor terug te krijgen.
Re: nieuwe federale regering
Groot gelijk, naar waar gaat al dat geld dan naartoe? Kilometer bus rijden is hier duurder dan elders in europa .
Re: nieuwe federale regering
Je kunt aan de bushalte een QR-code scannen om te zien hoelang je bus nog wegblijft. In plaats van daar geld aan uit te geven zouden ze beter wat meer op tijd rijden.
Re: nieuwe federale regering
Ik gok op het tweede. Vlaams beleid. Nva beleid. Net zo min perfect als dat van een ander.
Om al enkele problemen met hun bussen onmiddellijk op te lossen zijn er altijd wel enige oplossingen. Maar ik zie weinig opgelost worden daar.
Laatst gewijzigd door haelewyn op 21 januari 2025, 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Full Member
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 30 apr 2014
- Contacteer:
Re: nieuwe federale regering
En op federaal niveau zou het wel al opgelost zijn dan?
Het Vlaamse niveau staat er beter voor dan alle andere niveaus. Alles kan (véél) beter, maar doen alsof het geen goed idee was om bevoegdheden over te hevelen naar het Vlaamse niveau, is gewoon oneerlijk.
Het Vlaamse niveau staat er beter voor dan alle andere niveaus. Alles kan (véél) beter, maar doen alsof het geen goed idee was om bevoegdheden over te hevelen naar het Vlaamse niveau, is gewoon oneerlijk.
Re: nieuwe federale regering
Nee. Voor mij geen goed idee. De staat terug federaal maken met niet 3 mastodonten (?) maar 1 busmaatschappij.
En met veel beter bestuur natuurlijk, op alle niveaus.
Lees wat ik hierboven schreef.
Ik heb niet gezegd dat andere partijen het beter zouden doen. Waarschijnlijk ook niet slechter.
Ik zeg alleen dat ze het op alle niveaus slecht doen en dat nva het niet beter doet dan de anderen.
Ze zullen ooit wel eens iets goed doen op alle niveaus. Je moet me niet overtuigen dat er ook dingen goed gaan in Vlaanderen.
En met veel beter bestuur natuurlijk, op alle niveaus.
Lees wat ik hierboven schreef.
Ik heb niet gezegd dat andere partijen het beter zouden doen. Waarschijnlijk ook niet slechter.
Ik zeg alleen dat ze het op alle niveaus slecht doen en dat nva het niet beter doet dan de anderen.
Ze zullen ooit wel eens iets goed doen op alle niveaus. Je moet me niet overtuigen dat er ook dingen goed gaan in Vlaanderen.
Re: nieuwe federale regering
De Lijn is in 2004 omgevormd tot publiekrechtelijk extern verzelfstandigd agentschap, dat wil zeggen dat de lijn zelf moet instaan voor het oplossen van haar problemen, ze krijgt daar meer dan genoeg belastinggeld voor. Het is niet aan de politiek om zich met het dagdagelijks bestuur te moeien of bussen te laten repareren. Het zal wel eens nodig zijn dat de politiek nagaat wat er wel of niet met dat belastinggeld gebeurt daar bij de Lijn.
Re: nieuwe federale regering
Daar ben ik het niet mee eens (eerste stuk). Als de Vlaamse staat veel geld geeft aan De Lijn moeten ze er op toezien dat dat belastinggeld goed gebruikt wordt.
Anders is het allemaal wel erg goedkoop weg te wuiven.
In het tweede stuk zeg je wat ik wil zeggen... We zijn het dus eens.
Anders is het allemaal wel erg goedkoop weg te wuiven.
In het tweede stuk zeg je wat ik wil zeggen... We zijn het dus eens.
Laatst gewijzigd door haelewyn op 21 januari 2025, 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: nieuwe federale regering
Als de Lijn eens veel meer controles op zwarrijders zou doen, het geld zou nogal binnenstromen.
Ook een gans leger politieagenten bij die controles laten bijstaan, of ze worden bont en blauw geklopt door zwartrijdenden jongeren
Ook een gans leger politieagenten bij die controles laten bijstaan, of ze worden bont en blauw geklopt door zwartrijdenden jongeren