Besparingen De Wever I op aandelenwinst en effectentaks
TIP
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Besparingen De Wever I op aandelenwinst en effectentaks
Dat lijkt me de logica zelve. Als meerwaarden van voor het nemen van de foto onbelast blijven, dan zullen ook minwaarden van voor de foto niet in rekening kunnen worden gebrachtGebruikersnaam2 schreef: ↑Gisteren 19:03En de verliezen voorafgaand aan die datum ?
Stel (eigenlijk is het geen "stel ) : ik heb zo'n 80% verloren op Galapagos ... ze nemen hun foto ... en daarna stijgt Galapagos (laat ons zeggen 20%) : ga ik in dat geval dan betalen op de "winst" die ik heb gemaakt sinds die foto ?
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Als je in totaal meer dan 6.000 EUR winst maakt bij 4 brokers waaronder bvb 1 buitenlandse, hoe gaat dat gaan kwestie van vaststelling van deze winst?
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Zeer goede vraag, ik heb zelf verschillende aandelen die serieus in de min staan, zelfs als die met 50% stijgen sta ik bij sommige nog maar break-even maar in dit geval zou ik dan wel 50% winst hebben gemaakt.Gebruikersnaam2 schreef: ↑Gisteren 19:03En de verliezen voorafgaand aan die datum ?
Stel (eigenlijk is het geen "stel ) : ik heb zo'n 80% verloren op Galapagos ... ze nemen hun foto ... en daarna stijgt Galapagos (laat ons zeggen 20%) : ga ik in dat geval dan betalen op de "winst" die ik heb gemaakt sinds die foto ?
Mij zou het simpeler lijken dat je huidige portfolio eruit blijft en enkel toekomstige aankopen tellen maar dat gaan ze niet doen dus zal het weer een constructie worden die op niets trekt ...
Make Spaargids " Great Again ! "
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Zal zo inderdaad wel bekeken worden. ( al weet je natuurlijk niets tot de wettekst er uiteindelijk is )VincentVega schreef: ↑Gisteren 19:11Dat lijkt me de logica zelve. Als meerwaarden van voor het nemen van de foto onbelast blijven, dan zullen ook minwaarden van voor de foto niet in rekening kunnen worden gebrachtGebruikersnaam2 schreef: ↑Gisteren 19:03
En de verliezen voorafgaand aan die datum ?
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Ik denk dat de binnenlandse brokers de data verplicht zullen moeten doorgeven of bronbelasting invoeren en dat de belastinginspectie de personen met een aangegeven buitenlandse broker sterker zullen controleren ?
Mee eens. En het pas per 0101/2026 in laten gaan.voorheenCP1234 schreef: ↑Gisteren 19:54Zeer goede vraag, ik heb zelf verschillende aandelen die serieus in de min staan, zelfs als die met 50% stijgen sta ik bij sommige nog maar break-even maar in dit geval zou ik dan wel 50% winst hebben gemaakt.Gebruikersnaam2 schreef: ↑Gisteren 19:03
En de verliezen voorafgaand aan die datum ?
Mij zou het simpeler lijken dat je huidige portfolio eruit blijft en enkel toekomstige aankopen tellen maar dat gaan ze niet doen dus zal het weer een constructie worden die op niets trekt ...
-
- Sr. Member
- Contacteer:
dat doet men nu toch al via vb taks op effectenrekening? (zelfs al heb je niet eens ongerealiseerde meerwaarde)pieterjan28 schreef: ↑Gisteren 16:57 Je kan een ongerealiseerde meerwaarde moeilijk belasten omdat je dan de facto de aanhouder dwingt om te verkopen om zijn belasting te betalen. Dat is absurd en zou neigen naar onteigening
anders noemt het wel vermogensrendementsheffing zoals in nl
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
das ook zo typisch aan onze bricolage, men haalt alles doorheen, doen niets deftig en zelden halen ze het gewenste resultaat ...doorwinterd schreef: ↑Gisteren 21:09dat doet men nu toch al via vb taks op effectenrekening? (zelfs al heb je niet eens ongerealiseerde meerwaarde)pieterjan28 schreef: ↑Gisteren 16:57 Je kan een ongerealiseerde meerwaarde moeilijk belasten omdat je dan de facto de aanhouder dwingt om te verkopen om zijn belasting te betalen. Dat is absurd en zou neigen naar onteigening
volledig off-topic maar het geplande statiegeld gaat ook weer zo'n frankenstein constructie worden terwijl we 2 buurlanden hebben waar het perfect werkt zal men hier weer iets totaal anders gaan doen ...
Je zorgt gewoon dat je elk jaar 5900€ winst realiseert, opgelost.
6000€ is trouwens erg weinig, vreemd getal ook, maar we zullen ermee werken
6000€ is trouwens erg weinig, vreemd getal ook, maar we zullen ermee werken
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Wat mij hieraan enorm stoort is dat het eigenlijk onmogelijk wordt gemaakt om goed te sparen voor je pensioen. Ik verkoop zelden maar bouw op zoals velen. Dus al diegene die gewoon opbouwen voor hun pensioen gaan hierdoor gepakt zijn ...
( blij dat ik ook in edele metalen zit, blijkt weeral een goede keuze )
( blij dat ik ook in edele metalen zit, blijkt weeral een goede keuze )
Daar gaan we uiteraard weer dure commissies voor instellen om dat te onderzoeken.voorheenCP1234 schreef: ↑Gisteren 21:14das ook zo typisch aan onze bricolage, men haalt alles doorheen, doen niets deftig en zelden halen ze het gewenste resultaat ...doorwinterd schreef: ↑Gisteren 21:09
dat doet men nu toch al via vb taks op effectenrekening? (zelfs al heb je niet eens ongerealiseerde meerwaarde)
volledig off-topic maar het geplande statiegeld gaat ook weer zo'n frankenstein constructie worden terwijl we 2 buurlanden hebben waar het perfect werkt zal men hier weer iets totaal anders gaan doen ...
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Dus je moet gewoon verkopen om direct terug te kopen, jaar na jaar en aankoop- en verkoopkosten + beurtaksen betalen om geen "solidariteits"bijdrage aangerekend te krijgen ...
Roep dat vooral niet te luid zou ik zeggen…voorheenCP1234 schreef: ↑Gisteren 22:34 ( blij dat ik ook in edele metalen zit, blijkt weeral een goede keuze )
Waarom niet? Hij heeft er toch een prachtige winst op?!VTEC schreef: ↑Gisteren 23:13Roep dat vooral niet te luid zou ik zeggen…voorheenCP1234 schreef: ↑Gisteren 22:34 ( blij dat ik ook in edele metalen zit, blijkt weeral een goede keuze )
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Dat is idd waar. Ik betaal geen effectentaks dus heb er niet aangedacht. Erg logisch is het allemaal niet :/ Zo'n belasting waar je moet betalen met geld dat je eigenlijk niet hebt is wel erg zuur..doorwinterd schreef: ↑Gisteren 21:09dat doet men nu toch al via vb taks op effectenrekening? (zelfs al heb je niet eens ongerealiseerde meerwaarde)pieterjan28 schreef: ↑Gisteren 16:57 Je kan een ongerealiseerde meerwaarde moeilijk belasten omdat je dan de facto de aanhouder dwingt om te verkopen om zijn belasting te betalen. Dat is absurd en zou neigen naar onteigening