Besparingen De Wever I op aandelenwinst en effectentaks
TIP
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Besparingen De Wever I op aandelenwinst en effectentaks
Dat geld komt gewoon in de schatkist terecht en over hoe dat besteed wordt heb je niks te zeggen. Dat geldt ook voor alle andere belastingen die je betaalt zoals btw, personenbelasting enz …Finny10 schreef: ↑25 januari 2025, 18:36 Ik zou graag eerst eens duidelijkheid hebben en de garantie waar dat geld aan besteed wordt.
Als het echt besteed wordt aan de schrijnende gevallen heb ik er zeker geen bezwaar tegen.
maar ik ben bang dat het wordt besteed aan weer meer ambtenaren (om alles te controleren), miljoenen subsidies voor een duur pand om een paar allochtonen te leren dansen in Antwerpen, subsidies op electrische auto's, energie eilanden die niet werken etc. etc.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Precies daarom ben ik tegen een extra belasting zonder goede bezuinigingen.VincentVega schreef: ↑25 januari 2025, 19:23Dat geld komt gewoon in de schatkist terecht en over hoe dat besteed wordt heb je niks te zeggen. Dat geldt ook voor alle andere belastingen die je betaalt zoals btw, personenbelasting enz …Finny10 schreef: ↑25 januari 2025, 18:36 Ik zou graag eerst eens duidelijkheid hebben en de garantie waar dat geld aan besteed wordt.
Als het echt besteed wordt aan de schrijnende gevallen heb ik er zeker geen bezwaar tegen.
maar ik ben bang dat het wordt besteed aan weer meer ambtenaren (om alles te controleren), miljoenen subsidies voor een duur pand om een paar allochtonen te leren dansen in Antwerpen, subsidies op electrische auto's, energie eilanden die niet werken etc. etc.
Daarom hebben al die zielige posts over schrijnende gevallen hier (helaas) ook niets mee te maken.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
De meeste ontwikkelde landen hebben een of andere belasting uit inkomsten/meerwaarde van aandelen.
De paar Belgische beleggers maken echt niet het verschil.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
als je enige doel investeren in bedrijven is om de economie te stimuleren dan moet je geen winstbelasting betalen hoorWimble schreef: ↑25 januari 2025, 19:01Punt is dat ik reeds vele taksen betaalde op de gelden alvorens ze te beleggen en dat ik daar nu het risico mee neem om in bedrijven te investeren die opnieuw belastingen betalen.
Wat zou er gebeuren met de beursgenoteerde bedrijven mocht niemand nog aandelen van ze kopen? Wij stimuleren juist de economie die nadien voor belastingsinkomsten zorgen, eigenlijk zouden ze ons moeten subsidiëren/stimuleren.
alleen als dat toevallig ook nog lucratief is
Voor sommigen zal het alvast een extra motivatie zijn om niet te beleggen en het op een spaarrekening te laten staan. En daar heeft echt niemand iets aan.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Conner wil de “rijken” laten betalen. Voor de sossen ben je dus een rijke vanaf dat je op jouw beleggingen een meerwaarde van meer dan 6000 euro realiseert …
Dus iemand met een huis van 900k en 100k (uitgever) in beleggingen wordt minder belast dan iemand met een huis van 300k en 700k beleggingen (spaarzaam iemand)… sociale gedachte.
Het zijn gelukkig niet de reeds zwaar belaste kapitalen die belast worden, dat zou een vermogensbelasting zijn, enkel de meerwaarden die ze opbrengen.
Niet overdrijven hé, waarom zou niemand nog aandelen kopen, een kleine taks (boven vrijstelling) op de winst zal toch niemand ervan weerhouden om nog aandelen te kopen. De veel hogere taks op spaarboekjes meerwaarden zorgt er ook niet voor dat niemand nog spaart.
Mijn grootste bezwaar tegen dit voorstel zijn alweer de uitzonderingen om de echt grote vermogens uit de wind te zetten.
Welke uitzonderingen?
Het valt mij op dat sommigen blijkbaar betere bronnen hebben dan mezelf Blijkbaar lees ik nog onvoldoende verschillende kanalen.
Hoe noem je dan de effectentaks? Is puur vermogensbelasting he.vortex schreef: ↑25 januari 2025, 17:26 De 5% met €6000 vrijstelling en aftrek van minwaarden zijn peanuts, zolang ze maar niet met een vermogensbelasting op de proppen komen, zal ik die 5% op gerealiseerde meerwaarden boven de €6000 met plezier betalen. Tenslotte zijn kapitaalsinkomsten easy money, voor mijn loon moet ik veel harder en langer werken en daarvan gaat een flink pak meer naar de staat.
Bv wie meer dan 5% van een niet beurs genoteerde onderneming bezit betaalt op de eerste 5 miljoen meerwaarden geen taks.
Ja, maar die bestond al voor de supernota schrijver op het toneel verscheen. De vermogensbelasting die onze linkse vrienden op het oog hebben beperkt zich niet tot de effecten rekening, daar zou op alle bezit een taks komen. Dus zolang ze daar niet mee de proppen komen en met een schamele 5% op gerealiseerde meerwaarden de sossen kunnen sussen is het voor mij al OK. We moeten daar ook niet flauw over doen, een belasting op inkomsten uit kapitaal is niet meer dan fair tegenover de al veel te hoge lasten op loon.Tradie schreef: ↑Gisteren 09:09Hoe noem je dan de effectentaks? Is puur vermogensbelasting he.vortex schreef: ↑25 januari 2025, 17:26 De 5% met €6000 vrijstelling en aftrek van minwaarden zijn peanuts, zolang ze maar niet met een vermogensbelasting op de proppen komen, zal ik die 5% op gerealiseerde meerwaarden boven de €6000 met plezier betalen. Tenslotte zijn kapitaalsinkomsten easy money, voor mijn loon moet ik veel harder en langer werken en daarvan gaat een flink pak meer naar de staat.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Ach ja, als Conner blij is met een symbolische overwinning om aan te tonen dat hij "de rijken" mee laat betalenvortex schreef: ↑Gisteren 09:22Ja, maar die bestond al voor de supernota schrijver op het toneel verscheen. De vermogensbelasting die onze linkse vrienden op het oog hebben beperkt zich niet tot de effecten rekening, daar zou op alle bezit een taks komen. Dus zolang ze daar niet mee de proppen komen en met een schamele 5% op gerealiseerde meerwaarden de sossen kunnen sussen is het voor mij al OK. We moeten daar ook niet flauw over doen, een belasting op inkomsten uit kapitaal is niet meer dan fair tegenover de al veel te hoge lasten op loon.
Economisch gezien wordt het vermoedelijk een maatregel die meer gaat kosten (aan administratie, controle ...) dan dat hij opbrengt
Lees links en rechts dat de kosten in mindering zullen kunnen gebracht worden .....
Dus waarom zou je nog een buitenlandse,goedkope broker zoeken en je beperken tot de kernselectie van fondsen en ETF's voor de goedkoop. En zelf TOB en dividendbelasting op je belastingsaangifte zitten worstelen. Weg ermee ! Vanaf nu dure luxe-brokers! Met dineetjes,voordrachten,tentoonstellingsbezoekjes..enz.
Wat kan je het nog schelen.... Boven de 6000 euro meerwaarde is het toch de staat die betaald !
Zover zijn onze linkse rakkers nog niet geraakt.....
Natuurlijk,snijd je wel in je eigen vel bij negatieve jaren.
Gewoon om maar te zeggen dat ze aan iets beginnen,die maar met haken en ogen aan mekaar hangt. Op ze westvlaamsch : Nen stront aan 't schijten !
Dus waarom zou je nog een buitenlandse,goedkope broker zoeken en je beperken tot de kernselectie van fondsen en ETF's voor de goedkoop. En zelf TOB en dividendbelasting op je belastingsaangifte zitten worstelen. Weg ermee ! Vanaf nu dure luxe-brokers! Met dineetjes,voordrachten,tentoonstellingsbezoekjes..enz.
Wat kan je het nog schelen.... Boven de 6000 euro meerwaarde is het toch de staat die betaald !
Zover zijn onze linkse rakkers nog niet geraakt.....
Natuurlijk,snijd je wel in je eigen vel bij negatieve jaren.
Gewoon om maar te zeggen dat ze aan iets beginnen,die maar met haken en ogen aan mekaar hangt. Op ze westvlaamsch : Nen stront aan 't schijten !