Pandwissel
TIP
Pandwissel
Hallo
Mijn partner en ik zouden graag samen een nieuwe woonst kopen. Mijn partner heeft nu nog een eigendom met een hypotheek op. Dit is enkel van hem. Dus ik ben geen mede eigenaar. Hij zou zijn woning verkopen en dit geld dan investeren in de nieuwe woning. De nieuwe woning is duurder, maar dat bedrag leg ik gewoon cash bij op.
Kunnen wij samen een nieuwe woonst kopen, zijn lening mee overnemen en het resterende bedrag betaal ik gewoon?
Wij hadden al heel even kort een gesprek hierover en ze vermoedden dat ik eerst mee in de huidige lening van mijn vriend zou moeten stappen, omdat pandwissel anders niet mogelijk zou zijn.
Heeft iemand hier een idee van?
Wij wouden zowiezo op papier laten zetten bij de nieuwe akte van het nieuwe huis, wat onze eigen inbreng is. Die van hem zou dus dubbel zoveel zijn als mij en dan zou de lening gewoon verder lopen op ons beide.
Maar geen idee of dit zo kan.
Alvast bedankt!
Mijn partner en ik zouden graag samen een nieuwe woonst kopen. Mijn partner heeft nu nog een eigendom met een hypotheek op. Dit is enkel van hem. Dus ik ben geen mede eigenaar. Hij zou zijn woning verkopen en dit geld dan investeren in de nieuwe woning. De nieuwe woning is duurder, maar dat bedrag leg ik gewoon cash bij op.
Kunnen wij samen een nieuwe woonst kopen, zijn lening mee overnemen en het resterende bedrag betaal ik gewoon?
Wij hadden al heel even kort een gesprek hierover en ze vermoedden dat ik eerst mee in de huidige lening van mijn vriend zou moeten stappen, omdat pandwissel anders niet mogelijk zou zijn.
Heeft iemand hier een idee van?
Wij wouden zowiezo op papier laten zetten bij de nieuwe akte van het nieuwe huis, wat onze eigen inbreng is. Die van hem zou dus dubbel zoveel zijn als mij en dan zou de lening gewoon verder lopen op ons beide.
Maar geen idee of dit zo kan.
Alvast bedankt!
Re: Pandwissel
ik denk dat het niet per se noodzakelijk is dat jij in de huidige lening zou stappen maar voor de bank vormt dit een bijkomende zekerheid - als jouw partner zijn deel niet meer kan betalen, zullen ze jou aanspraken : jullie zijn "solidair" aansprakelijk. Voor leningen afgesloten tot 2016 was er indien bepaalde voorwaarden gerespecteerd werden, voor een eigen woning mogelijk om belastingvoordelen (woonbonus) te krijgen. Vraag voor alle zekerheid op papier aan uw kredietgever dat die fiscale voordelen behouden blijven indien jij ook in de huidige lening zou stappen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Inderdaad, de bank wilt altijd haar geld.
Als jouw partner zijn deel niet meer kan betalen en de bank geen half huis kan verkopen omdat jij mede eigenaar bent dan vormt dat, volgens mij, voor hen een onoverkomelijk probleem.
Als jouw partner zijn deel niet meer kan betalen en de bank geen half huis kan verkopen omdat jij mede eigenaar bent dan vormt dat, volgens mij, voor hen een onoverkomelijk probleem.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Los van wat er eventueel *kan* zou ik eerst eens goed nadenken over wat je eigenlijk *wil*.
En idem voor je partner uiteraard.
Ik zou voor 50/50 eigendom gaan voor de nieuwe gezamenlijke woning en bekijken hoe dat kan verwezenlijkt worden.
Een eventuele "pandwissel" lijkt mij daarbij van compleet verwaarloosbaar belang.