De Beurs vandaag part 2
TIP
Re: De Beurs vandaag part 2
Dat is toch allemaal fantastisch nieuws? Als jet hetzelfde kan doen met minder chips en en energie, besef dan wat je kunt doen met evenveel chips en energie.Divi schreef: ↑27 januari 2025, 11:21 China heeft een AI die krachter is dan GPT open source gemaakt.
Weggegeven aan de rest van de wereld. Ook vele malen goedkoper te trainen , zonder 1 Giga-watt datacenters
Moet je voorstellen hoe ver hun top AI ondertussen al gevorderd is ! De AI dat ze niet weggeven,dat ze nog geheim houden...
Wanneer dit besef ten volle doordringt bij de westerse beleggers,gaan het niet alleen hangmatbeleggers zijn die daveren,90% van de fondsbeheerders gaan ook schrikken.
Bron: het internet.
Tim Nijsmans zegt daarover het volgende (dit is geen exacte quote): van zodra een hangmatbelegger verkoopt omwille van een beursdaling, dan wordt hij/zij een actieve belegger, en is hij/zij geen hangmatbeleggers meer. Een hangmetbelegger is per definitie iemand die niet verkoopt louter omwille van een gebeurtenis op de beurs of een macroeconomische indicator. Maw: kom je uit je hangmat (of donder je eruit) dan ben je geen hangmatbelegger meer.
Wel straf dat dit nieuws bekend is net voor de resultaten van de big tech.Divi schreef: ↑27 januari 2025, 11:21 China heeft een AI die krachter is dan GPT open source gemaakt.
Weggegeven aan de rest van de wereld. Ook vele malen goedkoper te trainen , zonder 1 Giga-watt datacenters
Moet je voorstellen hoe ver hun top AI ondertussen al gevorderd is ! De AI dat ze niet weggeven,dat ze nog geheim houden...
Wanneer dit besef ten volle doordringt bij de westerse beleggers,gaan het niet alleen hangmatbeleggers zijn die daveren,90% van de fondsbeheerders gaan ook schrikken.
Het lijkt erop dat men de koersen wilt sturen.
Ik ben nergens uitgedonderd. Mijn ETF portefeuille gaat 0.93 procent naar omlaag maar mijn aandelen pf gaat 0.91 procent naar boven. Een rustig min of meer break-even dagje hier dus.
Vastgoed zit in de lift (naar boven). Obligaties ook redelijk. En ASML is al behoorlijk hersteld (was -10%, nu -6%). Alsof plots hun machines overbodig zouden zijn, tsss...
Met de komst van Deepseek lijkt het nu echter wel zeker dat de enorme winstverwachtingen waarop de absurde koersen waren gebaseerd gerust kunnen worden vergeten. Het zal interessant zijn om te zien hoe snel (of hoe traag) Wall street dit gaat doorrekenen in de koersen van die mega-tenten.
Klopt, en het is redelijk existentialistisch voor de big tech.
Ze blijken honderden miljarden in een verkeerde technologie te hebben geïnvesteerd, of minstens in een zwaar suboptimale..
Dus ze moeten nu het roer omgooien en een inhaalrace starten.
Nvidia zal het wel overleven, ze verkochten vroeger ook grafische kaarten, maar je kan je vragen stellen waarom ze nog hoeven te bestaan, eigenlijk hoeft dat niet echt meer...
Dit valt ook niet toevallig samen met de aankoop van de vlaamse regering van Copilot voor ambtenaren, we hadden het kunnen weten eigenlijk...
Ambtenaren gebruiken geen up to date technologie...
Slim van de Chinezen om het opensource te maken, anders gingen we zeggen dat ze logen over hun resultaten.
( hoewel ik wel denk dat ze liegen over de populariteit )
Ze blijken honderden miljarden in een verkeerde technologie te hebben geïnvesteerd, of minstens in een zwaar suboptimale..
Dus ze moeten nu het roer omgooien en een inhaalrace starten.
Nvidia zal het wel overleven, ze verkochten vroeger ook grafische kaarten, maar je kan je vragen stellen waarom ze nog hoeven te bestaan, eigenlijk hoeft dat niet echt meer...
Dit valt ook niet toevallig samen met de aankoop van de vlaamse regering van Copilot voor ambtenaren, we hadden het kunnen weten eigenlijk...
Ambtenaren gebruiken geen up to date technologie...
Slim van de Chinezen om het opensource te maken, anders gingen we zeggen dat ze logen over hun resultaten.
( hoewel ik wel denk dat ze liegen over de populariteit )
Voor diegene die lange termijn in Nvidia beleggen is de daling peanuts natuurlijk.
(93,50%)afgelopen jaar
(1.945,32%)afgelopen 5 jaar
Wel een mooi moment om de andere wat te laten herstellen zoals McDonald's, Domino's Pizza, Coca Cola, PepsiCo.
10% vandaag komt natuurlijk wel overeen met meer dan 190% van je investering verliezen over 5 jaar
Toont mooi aan hoe je moet oppassen met percentages
Dus ik denk wel dat dat pijn doet ^^
Toont mooi aan hoe je moet oppassen met percentages
Dus ik denk wel dat dat pijn doet ^^
Hallo,
Waarom zakt L&G Hydrogen Economy UCITS ETF USD Acc vandaag met bijna 7%. Ik vind niet echt een reden op degiro nieuws of google.
Waarom zakt L&G Hydrogen Economy UCITS ETF USD Acc vandaag met bijna 7%. Ik vind niet echt een reden op degiro nieuws of google.
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Hmmm over hydro niet direct, maar er zijn veel alternatieve energie aandelen ook getroffen. Vb Siemens Energy, bleek dat ze energie maar ook de 'bedrading' leveren voor die AI dat centres.
Zelfs mijn enige atomaire aandeel staat op verlies; tje minder nood aan kernenergie.
Eigenlijk wel goed zo; blijkbaar slorpten die AI toepassingen echt super veel energie tov hun opbrengst ?
Nu nog een bitcoin opdoffer vanuit aziatische hoek ? ook daar gaat massa's energie in verloren...
Zelfs mijn enige atomaire aandeel staat op verlies; tje minder nood aan kernenergie.
Eigenlijk wel goed zo; blijkbaar slorpten die AI toepassingen echt super veel energie tov hun opbrengst ?
Nu nog een bitcoin opdoffer vanuit aziatische hoek ? ook daar gaat massa's energie in verloren...
Over wiens enorme winstverwachtingen heb je het nu? Dat de semiconductors gaan bloeden is misschien nog mogelijk, maar voor de hyperscalers (MSFT, GOOGL, AMZN) zie ik het probleem niet? Als alles blijkt te kloppen gaan zij meer services kunnen leveren voor minder geld. Dat lijkt me dan eerder richting nog hogere winstverwachtingen (want minder investeringen nodig) te gaan voor hen.Divi schreef: ↑27 januari 2025, 16:28 Met de komst van Deepseek lijkt het nu echter wel zeker dat de enorme winstverwachtingen waarop de absurde koersen waren gebaseerd gerust kunnen worden vergeten. Het zal interessant zijn om te zien hoe snel (of hoe traag) Wall street dit gaat doorrekenen in de koersen van die mega-tenten.
-
- Full Member
- Contacteer:
Exact. Tenzij het hele Deepseek-verhaal een scam is, kan het de globale markt enkel maar ten goede komen. Een goedkopere en veel minder energieverslindende AI kan een serieuze boost betekenen in veel sectoren. En ook al zien we nu een correctie op de beurzen, het springen van de AI-bubbel lijkt me plots wat minder waarschijnlijk. Een Nvidia gaat misschien zijn monopolie verliezen, maar dat vind ik persoonlijk geen slechte zaak, integendeel. Concurrentie leidt tot innovatie.Qwan schreef: ↑Gisteren 01:30 Over wiens enorme winstverwachtingen heb je het nu? Dat de semiconductors gaan bloeden is misschien nog mogelijk, maar voor de hyperscalers (MSFT, GOOGL, AMZN) zie ik het probleem niet? Als alles blijkt te kloppen gaan zij meer services kunnen leveren voor minder geld. Dat lijkt me dan eerder richting nog hogere winstverwachtingen (want minder investeringen nodig) te gaan voor hen.
Plug die mogelijk een lening van 1,7 miljard $ van de DOE door Trump's loan freeze misloopt. Lening aangekondigd op 16/1/2025, mogelijk nog niet uitgekeerd en daarom door Trump's beslissing op 21/1/2025 on hold pendung review. De uitkomst zal mogelijk neen zijn. Naast alle anderen die hun toegezegde maar nog niet uitgekeerde steun, zekerheid en lening van DOE voor US projecten mogelijk niet meer krijgen. DOE's budget + loan review ging op 24/1 in maar de meeste vernamen dat pas gisteren.
https://www.energy.gov/lpo/plug-power
https://www.yahoo.com/news/trump-freeze ... 00915.html
https://www.google.com/amp/s/oilprice.c ... t.amp.html
In January 2025, the U.S. Department of Energy’s (DOE) Loan Programs Office (LPO) announced the closing of a $1.66 billion loan guarantee ($1.55 billion of principal and $107 million of capitalized interest) to Plug Power Energy Loan Borrower, LLC (Plug Power) to help finance the construction of up to six projects to produce and liquify zero- or low-carbon hydrogen to supply Plug Power’s national customer base with end-to-end clean hydrogen.
Beyond bureaucratic tinkering, the halt is a direct shot at dismantling Biden-era climate policies. The DOE's Loan Programs Office, holding $41.2 billion in conditional commitments to energy technology companies, now finds its purse strings tightly cinched. Other critical missions, like nuclear waste cleanup and maintenance of emergency crude reserves, are similarly on pause
While the Trump administration's goal is to "unleash" American energy by cutting red tape, critics argue that freezing investments in innovative technologies jeopardizes long-term energy security. For now, the DOE and the clean energy sector are left in limbo pending the results of a review that could redefine the nation's energy landscape.