Koopwaardige aandelen
TIP
Re: Koopwaardige aandelen
Welke 5.40%?
Ook in portfolio maar aan hogere prijs. Ik had gehoopt dat Trump niet ging winnen.Rise schreef: ↑28 januari 2025, 01:13 @Umi, @reteiP, @jens-dev, @stockzombie, @panamapapers
High Tide Inc. (NASDAQ: HITI)
www.hightideinc.com/presentation/
Leading cannabis retailer in Canada. US operations enkel paraphernalia, geen thc-houdende producten i.v.m. regelgeving (oa. SAFE banking act en het federale regelgeving struikelblok). Recent de Duitse markt betreden via overname. Mogelijkheid om Canadees model verder op te schalen en in de verre toekomst als uitvalsbasis voor verdere EU uitbreiding. Heeft wat weg van Costco model. Als "enthousiasteling van de sector" imo een zeer lange termijn verhaal, met al voldoende waarde at face value om menig belegger warm te krijgen denk ik. Momenteel 5% positie, 29/1 after hours jaarresultaten.
- revenue/sq.ft: $1658 (= hoog, dubbele van Walmart)
- 12% marktaandeel (komende van 5% eind 2022)
- kleine net cash positie ($48m cash/$40m debt)
- omzet TTM: $511m (price/sales = 0,65x)
- FCF TTM: $22m (trailing FCF yield >6%)
- Cabana Club subscribers groeit nog steeds (laatst 41% YoY). Basis subscription is gratis, ELITE membership is betalend ($35/jaar, verhoogd van $30 door sterke vraag).
- ELITE memberships groeit nu het snelst sinds de invoering ervan (+203% YoY). Allemaal recurring revenue.
- Sinds H2 2023 FCF positief, en sindsdien altijd zo gebleven itt peers
- Focus op white label eigen cannabis producten. Brand building opportuniteit met hogere marges tot gevolg.
Pre 2023 openden ze 30-40 nieuwe stores per jaar ($260k cost per store, terugverdientijd 10 maanden). In 2023 heeft men dat tempo verlaagd om FCF positief te worden. Dat is sinds Q2 2023 steeds zo gebleven en men wilt nu terug iets sneller groeien, maar met behoud van positieve FCF. Dit gaat voortdurend ten koste van de concurrentie (recent: https://stratcann.com/financials/true-n ... rotection/). Marges in de sector zijn total shit, maar HITI heeft desondanks een model dat werkt en concurrenten ver achter zich weet te laten.
Heeft al een mooie run-up gehad, zit erin aan $2,9. Enkel het Canadese verhaal ziet er al goed uit. Als dit op het huidige elan verder kan groeien én het wordt internationaal een succes is dit een vette multibagger. Lynch type stock zoals HDSN. Gotta find em before the institutions do.
Meningen?
Maar bon, mooi bedrijf maar zolang Trump er is ....
Gisteren ingestapt, vandaag + 8.69. Alvast een goed begin.Rise schreef: ↑22 januari 2025, 19:44Onveranderd. Momenteel wel mijn kleinste positie, maar wil die terug richting 10-15% brengen tegen begin maart. De waardering is nu historisch laag terwijl de brede markt enorm duur is.
Waar haal je die beweringen vandaan? Welke concurrentie in België? De waardering is allesbehalve optimistisch dus zelfs als ze licht achterblijven op eigen guidance zie ik het probleem niet echt.
Zie ook volgende open brief van een Amerikaans hedge fund (en tevens grootste aandeelhouder) dat ook enorm verveeld zit met de koersontwikkeling. Probleem is dat het aandeel zo goedkoop is dat buybacks nu enorm veel waarde kunnen creëren, maar ze hebben er de cash niet voor. Deze midcap gaat waarschijnlijk nog een hele tijd op apegapen blijven liggen omdat de owners earnings niks nada noppes zijn en de markt zit in complete full retard fase nu. Maar mettertijd komt de rerating wel. Het is een relatief onbekende midcap, dit soort stocks kan ook gewoon overnight +40% gaan bij de juiste trigger.
https://www.businesswire.com/news/home/ ... sory-Board
Basic-Fit currently trades at an all-time low valuation despite significant growth in free cash flow that will come over the next few years, driven by maturation of existing clubs, improved performance of recent gym cohorts, leverage on corporate expenses, and the launch of the company’s capital-light franchise initiative. As long as the profitability growth from these drivers is not recognized by the market, it makes sense to buy back stock.
Ik train zelf al een aantal jaar in Basic-Fit en merk de laatste 6 maanden toch dat er meer volk is dan voorheen.
De Basic-Fit rugzakjes zie je ook overal opduiken
Zonde, cash om bij te kopen was er pas binnen twee weken. Dat ging ineens snel. We hebben eerder al gezien dat het er even snel terug af kan, dus wie weet
Als het weer daalt koop ik alvast nog wat bij. Heb nog ruimte.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Bedankt voor de tip maar not my cup of tea. Ik ken de sector onvoldoende en kan dus niet echt een inschatting maken waar dit heen gaat.Rise schreef: ↑28 januari 2025, 01:13 High Tide Inc. (NASDAQ: HITI)
Leading cannabis retailer in Canada.
…
Meningen?
En ben al invested in een unfavorable, ‘four lettered word’ sector genaamd ‘coal’. Nooit gedacht in zo’n (doorgaans slechte) sector als commodities te beleggen maar als de thesis klopt… ik volg je uiteenzettingen graag
Zeer oppervlakkig naar de cijfers gekeken.Rise schreef: ↑28 januari 2025, 01:13 @Umi, @reteiP, @jens-dev, @stockzombie, @panamapapers
High Tide Inc. (NASDAQ: HITI)
Leading cannabis retailer in Canada.
Meningen?
- forse verwatering van 20-23 ? Mogelijk aan hoge koersen in hype moment?
- Op eerste zicht aantrekkelijk gewaardeerd op basis FCF & groei... Wel groot verschil tussen FCF & net earnings? Geven ze veel aandelen aan personeel? Of van waar het verschil?
Business model zie ik enkele risico's die je toch goed wil kunnen inschatten;
- Regulering
- Gezondheidstrend bij de jongeren; (Alchol, suiker, ... alles is 'slecht');
- Hype of Is dit een blijvende markt? Ik voel het niet goed aan, dus blijf er af...
- Costco probeert zo min mogelijk prijsverhogingen te doen; Klant op de eerste plaats, dus toch niet helemaal zoals Costco
- Hoe groot is die markt? Is er nog veel groei mogelijk? Of vertragen ze omdat ze weinig (winstgevende) groei zien?
Ik zit (altijd) zo goed als fully invested & ben niet dadelijk geneigd om in deze sector te stappen. Kan echter wel interessant zijn.
Momenteel oa Inpost & Fastned op het lijstje om op te bouwen & wat cash voorbehouden voor in te spelen op resultaten van aandelen die reeds in de port zitten..
@Panama... Welke coal players? Pabrai gevolgd in "met coal" ? Heb ik een tijd terug ook eens bekeken. Mogelijk wel interessant. Ik zie ook wel value in de oil sector zoals Ipco, Oxy, Aker BP,... (zelfs Rob Vinall zit nu in oil) & offshore (zie oa toffcap op twitter).
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
[/quote]
Gisteren ingestapt, vandaag + 8.69. Alvast een goed begin.
Ik train zelf al een aantal jaar in Basic-Fit en merk de laatste 6 maanden toch dat er meer volk is dan voorheen.
[/quote]
Mocht je zo'n rugzakje overhebben dan hoor ik het graag. Het zou immers mooi 'accorderen' met mijn thermo zak van de Colruyt voor diepvries producten.
Gisteren ingestapt, vandaag + 8.69. Alvast een goed begin.
[/quote]
Mocht je zo'n rugzakje overhebben dan hoor ik het graag. Het zou immers mooi 'accorderen' met mijn thermo zak van de Colruyt voor diepvries producten.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Ja, ben er bij gekomen via Pabrai, die dan weer de sector ontdekt heeft via David Einhorn. Ik heb enkel geïnvesteerd in Alpha Metallurgical Resources dus specifiek gefocust op cokes kolen voor de ijzer en metaal sector. Gaat zeer lang duren voordat er een alternatief is en lijkt me qua investering duurzamer/veiliger dan thermal coal.
Het speciale is dat de balans helemaal clean is zonder schulden (net cash) en dat ze redelijk voorzichtig zijn in hun kapitaal allocatie. Nu bv. geen extra buybacks. Maar focust ligt wel degelijk op 100% uitbetalen van de FCF via buybacks. Dividend werd bv. geschrapt. Ze hebben blijkbaar heel kwalitatieve kolen (hoog koolstof gehalte en dichtheid) wat belangrijk is voor de stapeling in de hoogoven. Hun marges zijn ook redelijk goed vergeleken met peers. In goede jaren kan de vrije kasstroom naar een miljard of meer gaan, in slechte jaren naar 100 à 200m. In principe nog steeds positief dus. Maar pak gemiddeld gezien rond de 500 miljoen FCF. Niet slecht op een market cap van 2,5 miljard dollar.
Er zit ook een asymmetrische factor in (Pabrai):
- als een mijn slecht gefinancierd is en de koolprijs te laag is om te opereren dan zal die mijn sluiten. Materiaal wordt verkocht en werknemers worden ontslagen. Als de koolprijs het jaar erna bijvoorbeeld een stuk hoger staat aan 250 dollar per ton, zal de mijn niet kunnen heropstarten vanwege tekort aan materieel, personeel en kapitaal.
Die bedrijven kunnen namelijk moeilijk leningen aangaan want heel weinig banken willen dat financieren vanwege ESG druk. Financiering komt dezer tijd vaak eerder via privé investeerders. Daardoor zullen de zwakke spelers er bij cyclische downturns uit de markt gaan en is er bij een boom te weinig capaciteit op de markt om de vraag op te vangen. Prijzen stijgen en dan zal de geldkraan open gaan.
- een ander voordeel bij die downturns is dat ze aandelen kunnen inkopen aan zeer lage prijzen. Tijd / tijdelijke underperformance werkt dus niet perse tegen.
AMR heeft veel blootstelling aan India. En de vraag naar staal belooft daar komende jaren jaarlijks met 5 à 7% te groeien vanwege infrastructuurwerken, urbanisatie en industrialisatie. Opnieuw toenemende vraag, stagnerend of zelfs dalend aanbod heeft positief effect op de prijs.
Meer info over pabrai’s thesis hier: (vanaf 18min ongeveer)
https://m.youtube.com/watch?v=7-g4qTlvS ... 9ucyBmdW5k
Pabrai is iemand die geen risico's lijkt te schuwen. Zijn keuzes kaderen in een grotere portefeuille. Toch even oppassen met simpele copy-paste.
Pabrai neemt berekende risico's. 'Met Coal' (zit in enkele spelers) is een grote positie in z'n hele port. +-25% dacht ik?
Ik vermoed dat Panama wel enige DD heeft gedaan.
Zelfs in ons groene Europa zien we momenteel dat staalfabrieken hun groene investeringen uitstellen (zie oa Arcelor Mittal hier) & dus blijven ze voorlopig 'Met Coal' nodig hebben voor jaaren.
India groeit als kool, enige minpuntje is de bouwcrisis in China.
Risico is beperkt; low cost producer, sterke balans, goede locaties dacht ik (was ook vrij belangrijk dacht ik me te herinneren), nog minstens 5jaar hoge vraag & tegen dan is de inleg minstens terug verdiend.