pensioenfonds opvragen of niet
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
pensioenfonds opvragen of niet
Ik deed tot aan mijn 65° aan pensioensparen. Nu ik de 65 voorbij ben twijfel ik of het opgespaarde aantal deelbewijzen van mijn pensioenfonds ga omzetten naar mijn spaarrekening. Het fonds staat momenteel hoog en ik kan niet meer genieten van het belastingvoordeel. Het vrijgekomen bedrag zou ik ev. in andere beleggingsproducten kunnen investeren. Wat lijkt u een verstandige keuze : het pensioenfonds aanhouden of het fonds uitwisselen?
Re: pensioenfonds opvragen of niet
Waarom zou je het nu bijhouden? Wat voordeel zou je hierbij hebben?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Waarom zou je het aanhouden ? Wat zijn de kosten hiervoor ? Bij welke bank is het ?
Ik verkeerde in hetzelfde geval en heb het mijn laten uitbetalen (eind december 2024). Het risico en de kosten waren mij te hoog om het verder aan te houden, zeker gezien de koers op dat moment heel interessant was (hoge beurskoersen). De kans dat die dit jaar zouden dalen, vond ik reëel.Pitoutjes schreef: ↑30 januari 2025, 13:44 Ik deed tot aan mijn 65° aan pensioensparen. Nu ik de 65 voorbij ben twijfel ik of het opgespaarde aantal deelbewijzen van mijn pensioenfonds ga omzetten naar mijn spaarrekening. Het fonds staat momenteel hoog en ik kan niet meer genieten van het belastingvoordeel. Het vrijgekomen bedrag zou ik ev. in andere beleggingsproducten kunnen investeren. Wat lijkt u een verstandige keuze : het pensioenfonds aanhouden of het fonds uitwisselen?
Een deel ervan heb ik geparkeerd op een spaarboekje en een ander deel gebruik ik om mijn eigen beleggignen (ETF) uit te breiden.
Voor wat het waard is, bij overlijden wordt een pensioenfonds onherroepelijk verkocht, aan de NIW op dat moment. Uw eigen andere beleggingen daarentegen kunnen door eventuele erfgenamen gewoon aangehouden worden. Daarnaast lijkt het me realistisch om met andere fondsen / trackers enz... een rendement te behalen dat het rendement van uw pensioenfonds minstens evenaart of zelfs overstijgt. Ik zie maw weinig redenen om het toch aan te houden.