Besparingen De Wever I op aandelenwinst en effectentaks
TIP
Re: Besparingen De Wever I op aandelenwinst en effectentaks
Precies.
Ik stel voor:
Iedereen onder de 25 betaald 10% meer inkomstenbelasting en 25% B.T.W. Tenslotte heeft die nog een heel leven voor zich, gaat alleen maar naar festivals en feest maar.
Iedereen onder de 40 betaald 7,3% over zijn effectenportefeuille. Die heeft tenslotte nog 25 jaar om voor zijn pensioen te sparen en verdienen enorm veel op de beurs.
Iedereen boven de 50 betaald geen T.O.B en ook geen 7%, want die is tenslotte nog maar 15 jaar van zijn pensioen af en snapt niets van ETF's en soortgelijke producten.
Iedereen boven de 65 krijgt 50% meer pensioen en betaald geen belasting.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Enkele kanttekeningen:
- je viseert enkel spaarrekeningen en geen andere beleggingen. Wat met andere risicoloze beleggingen zoals een termijnrekening of tak 21?
- je voert een belasting in op kapitaal en niet op kapitaalopbrengsten. Als je spaarrekening amper 1% opbrengt en je legt een belasting op van 1% op het kapitaal, dan belast je feitelijk de spaarrente aan 100%.
Laatst gewijzigd door VincentVega op 30 januari 2025, 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Trek misschien eerst al eens de RV op intrest van spaarrekeningen, termijnrekeningen, obligaties, enz. gelijk.
En trek dat dan ineens ook verder met RV op dividenden en gooi dat allemaal in 1 pot voor een vrijstelling.
Bv. alles aan 25% en een vrijstelling voor de eerste 10000 euro (= 2500 euro te recupereren).
Volledig akkoord. Alhoewel ik op mijn oude dag ook wel graag een festival meepik maar het blijft wel bij 1 dag ipv 4.Finny10 schreef: ↑Gisteren 19:31Precies.
Ik stel voor:
Iedereen onder de 25 betaald 10% meer inkomstenbelasting en 25% B.T.W. Tenslotte heeft die nog een heel leven voor zich, gaat alleen maar naar festivals en feest maar.
Iedereen onder de 40 betaald 7,3% over zijn effectenportefeuille. Die heeft tenslotte nog 25 jaar om voor zijn pensioen te sparen en verdienen enorm veel op de beurs.
Iedereen boven de 50 betaald geen T.O.B en ook geen 7%, want die is tenslotte nog maar 15 jaar van zijn pensioen af en snapt niets van ETF's en soortgelijke producten.
Precies.
Ik stel voor:
[/quote]
Een belasting op dt fauten zou ook heel wat geld kunnen opbrengen denk ik…
Ik stel voor:
[/quote]
Een belasting op dt fauten zou ook heel wat geld kunnen opbrengen denk ik…
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Of een belasting op het verkeerd quoten
Er staat 275 miljard op spaarrekeningen in België wortels te schieten. Mocht er daar 100 miljard van geactiveerd kunnen worden, door een taks op teveel geld op spaarrekeningen, met een rendement van 8% (versus 2% op spaarrekening)? Er zou alvast jaarlijks 6 miljard stijging van welvaart zijn t.o.v. het rendement op een spaarrekening.
En hoe dacht jij dat met die 8% te bereiken?Wimble schreef: ↑Gisteren 21:36 Er staat 275 miljard op spaarrekeningen in België wortels te schieten. Mocht er daar 100 miljard van geactiveerd kunnen worden, door een taks op teveel geld op spaarrekeningen, met een rendement van 8% (versus 2% op spaarrekening)? Er zou alvast jaarlijks 6 miljard stijging van welvaart zijn t.o.v. het rendement op een spaarrekening.
Gewoon een wereldindex kopen. Ik doe dit al 10 jaar en heb een gemiddeld rendement van meer dan 9% per jaar.Finny10 schreef: ↑Gisteren 22:13En hoe dacht jij dat met die 8% te bereiken?Wimble schreef: ↑Gisteren 21:36 Er staat 275 miljard op spaarrekeningen in België wortels te schieten. Mocht er daar 100 miljard van geactiveerd kunnen worden, door een taks op teveel geld op spaarrekeningen, met een rendement van 8% (versus 2% op spaarrekening)? Er zou alvast jaarlijks 6 miljard stijging van welvaart zijn t.o.v. het rendement op een spaarrekening.
Ohhh ja, natuurlijk. En jij garandeert dan natuurlijk ook dat dat zo blijft?!
En mocht het eens onder de 8% zijn, dan past de staat het verschil direct bij.
Probeer maar eens een bank, broker, of belegger te vinden die jou 5% garandeert terwijl hij het meerdere mag houden.
Banken zouden trouwens ook geen hypotheken of leningen meer verstrekken, omdat ze met jouw wereldindex het 6- a 8 voudige zouden verdienen.
Trouwens ook een goed plan voor de staat, dan is de regeringsvorming in 1 dag bekeken. Ze geven gewoon obligaties uit aan 3% zonder R.V. en beleggen de opbrengst in een wereldindex. Begrotingstekort in 1x opgelost.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Maar niemand zal dat GARANDEREN.
Rendementen uit het verleden zijn geen garantie voor toekomstige rendementen.