Besparingen De Wever I op aandelenwinst en effectentaks
TIP
Re: Besparingen De Wever I op aandelenwinst en effectentaks
Ik ga ervan uit dat er gerekend wordt vanaf het decreet van kracht is.
Het wordt wachten tot de uitvoeringsbesluiten gekend zullen zijn (binnen enkele weken?). Want nu zijn er toch veel, heel veel, vragen hieromtrent.
* Historische winsten, wat bedoelen ze hiermee exact?
* Wat met minwaarden, TOB en TFEE, inflatie?
* Hoe wordt dit exact berekend zeker als er niet in één pakket is aangekocht/verkocht?
* Wie zal dit berekenen? Zullen de brokers dit moeten doen (vrees van niet) of zal je zelf hiervoor verantwoordelijk zijn?
* Is er nog een vrijstelling voor aandelen die je (heel) lang bijhoudt?
...
Binnenkort kunnen we een nieuw topic starten: "tips en tricks hoe meerwaardebelasting te omzeilen"
Dat lijkt toch niet zo moeilijk: prijs_bij_verkoop(*) - prijs_bij_aankoop (of prijs start wet).Wimble schreef: ↑Vandaag 08:27 Blijf mij afvragen hoe ze die 10% gaan berekenen.
Aandelen/ETF's in stukjes een beetjes gekocht om later (binnen 20-30? jaar) in stukjes en beetjes te verkopen?
Wat als je ze overdraagt naar je kinderen?
Wat als je er erft?
Ik ga ervan uit dat pensioensparen hier niet toe hoort gezien de eindbelasting er reeds is?
Veel vragen.
(*) LIFO, FIFO of aangeduid 'lot'
in andere landen heb je voor giften 2 systemen: de aankoopprijs 'verhuist' mee, of gift wordt gezien als verkoop en belast.
voor erfenissen is er dikwijls enkel de erfenistaks - die lager of hoger kan zijn dan de CGT.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Wat is het verschil?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Leg dat eens uit aan de gemiddelde VTM-belegger …B7H4long schreef: ↑Vandaag 09:13Dat lijkt toch niet zo moeilijk: prijs_bij_verkoop(*) - prijs_bij_aankoop (of prijs start wet).Wimble schreef: ↑Vandaag 08:27 Blijf mij afvragen hoe ze die 10% gaan berekenen.
Aandelen/ETF's in stukjes een beetjes gekocht om later (binnen 20-30? jaar) in stukjes en beetjes te verkopen?
Wat als je ze overdraagt naar je kinderen?
Wat als je er erft?
Ik ga ervan uit dat pensioensparen hier niet toe hoort gezien de eindbelasting er reeds is?
Veel vragen.
(*) LIFO, FIFO of aangeduid 'lot'
in andere landen heb je voor giften 2 systemen: de aankoopprijs 'verhuist' mee, of gift wordt gezien als verkoop en belast.
voor erfenissen is er dikwijls enkel de erfenistaks - die lager of hoger kan zijn dan de CGT.
Voor de doorsnee aandeelhouder is dat toch niet zo moeilijk?
- Bv op dag één van de meerwaarden wet start men met de beurswaarde van je pakweg 500 IWDA stukken in bezit, bv €108.
- Vervolgens wordt bij iedere verdere aankoop de nieuwe Gemiddelde Taks Basis berekend, bv je koopt er binnenkort 80 bij voor €75, GTB wordt dan €103,45
- Als je deze 20 jaar later verkoopt voor pakweg €195, dan heb je (195-103,45)*580= €53099 meerwaarden gerealiseerd.
- De eerste €10.000 zijn vrijgesteld, blijft over €43.099 belastbaar aan 10% of €4310 taks te betalen.
Je zou natuurlijk wel achterlijk zijn om gans dat pakket in één keer te verkopen, best wat spreiden of combineren met minwaarden waarvan je vanaf wil. Kortom ook dit is minder dramatisch dan het zich opdient, en wie echt meerdere tienduizenden euro's per jaar aan meerwaarden realiseert mag daar wat mij betreft gerust die kleine 10% taks op afdragen, loonlasten en RV (zelfs op spaarboekjes) liggen een flink pak hoger.
Wat het bij overdracht of erving wordt valt nog te bezien, er zijn twee mogelijkheden, ofwel wordt de taks plicht mee overgedragen ofwel wordt ze vereffend op moment van overdracht en begint de teller op nul.
En welke extra inspanning wordt er van de verhuurders (zware schouders) van vastgoed gevraagd? Zero, zero,....Of wat?
Heeft geen enkele zin. Dat wordt gewoon doorgerekend naar de huurders. Het is voor veel mensen nu al onmogelijk om een deftige huurwoning te vinden.
Sommigen tellen het elke dag.
Estate Guru believer.
Waarschijnlijk zal het ook voor opties gelden die de Wevertaks ?
Heb nog een pak gekochte callopties op oa Argenx ( een pak waardestijging ) Had ze misschien beter in 2024 reeds verkocht dan.
Heb nog een pak gekochte callopties op oa Argenx ( een pak waardestijging ) Had ze misschien beter in 2024 reeds verkocht dan.
Binnenkort vinden de banken misschien een "Bart de Wever omzeiltaks "fonds uit.
Oei je gaat de huisjes melkers op je dak krijgen.
In de trend van we rekenen dat door of ze het dan gaan mogen doorrekenen ....
Maar is een story voor later.
Estate Guru believer.
Ik snap het niet goed. Word de foto pas genomen bij aankopen van aandelen na de nota van kracht gaat of ook al op de niet gerealisderde meerwaarden dat in het verleden gecreëerd werden voor de nota? Indien het tweede, lijkt het mij dan toch interessant om, voor het van kracht gaan van de nota, de volledige meerwaarde af te halen zodat er hier geen solidariteitsbijdrage op betaald dient te worden?vortex schreef: ↑Vandaag 09:35Voor de doorsnee aandeelhouder is dat toch niet zo moeilijk?
- Bv op dag één van de meerwaarden wet start men met de beurswaarde van je pakweg 500 IWDA stukken in bezit, bv €108.
- Vervolgens wordt bij iedere verdere aankoop de nieuwe Gemiddelde Taks Basis berekend, bv je koopt er binnenkort 80 bij voor €75, GTB wordt dan €103,45
- Als je deze 20 jaar later verkoopt voor pakweg €195, dan heb je (195-103,45)*580= €53099 meerwaarden gerealiseerd.
- De eerste €10.000 zijn vrijgesteld, blijft over €43.099 belastbaar aan 10% of €4310 taks te betalen.
Je zou natuurlijk wel achterlijk zijn om gans dat pakket in één keer te verkopen, best wat spreiden of combineren met minwaarden waarvan je vanaf wil. Kortom ook dit is minder dramatisch dan het zich opdient, en wie echt meerdere tienduizenden euro's per jaar aan meerwaarden realiseert mag daar wat mij betreft gerust die kleine 10% taks op afdragen, loonlasten en RV (zelfs op spaarboekjes) liggen een flink pak hoger.
Wat het bij overdracht of erving wordt valt nog te bezien, er zijn twee mogelijkheden, ofwel wordt de taks plicht mee overgedragen ofwel wordt ze vereffend op moment van overdracht en begint de teller op nul.