Beleggingsstrategie na invoering meerwaardebelasting
TIP
Re: Beleggingsstrategie na invoering meerwaardebelasting
Een van de zaken waar men stilletjes over zwijgt en wat zeker even erg is als de meerwaardebelasting is het volgende:
Men gaat nog maar eens morrelen aan de beurstax om deze te ‘harmoniseren’. Als je de Belgische overheid kent weet je meteen wat dat betekent. Die gluiperd van een van Peteghem was er in de vorige legislatuur al mee bezig, maar zijn voorstel geraakte er gelukkig genoeg niet door. Hij was toen van plan om de beurstax voor in het buitenland geregistreerde ETF’s te verhogen van 0.125% naar 2% om zo een ‘gelijk speelveld te creeëren’. Eigenlijk bedoelde hij ‘optrekken naar de hoogste mogelijke waarde’.
Nu men dit opnieuw bovenhaalt houd ik mijn hart vast. ETF’s zijn de enige manier om met kleine bedragen toch zeer gespreid te beleggen tegen een lage kost. M.a.w. het ideale instrument voor de brave huisvader die zijn beperkte spaargeld niet wil zien wegsmelten op een spaarrekening die 1.5% opbrengt terwijl de inflatie 4% bedraagt.
En net die ETF’s wil die bende schurken dan extra gaan belasten met een beurstax van 2% ! Als je daarna dan ook nog eens 10% meerwaarde belasting moet betalen, wordt het helemaal lekker.
Men gaat nog maar eens morrelen aan de beurstax om deze te ‘harmoniseren’. Als je de Belgische overheid kent weet je meteen wat dat betekent. Die gluiperd van een van Peteghem was er in de vorige legislatuur al mee bezig, maar zijn voorstel geraakte er gelukkig genoeg niet door. Hij was toen van plan om de beurstax voor in het buitenland geregistreerde ETF’s te verhogen van 0.125% naar 2% om zo een ‘gelijk speelveld te creeëren’. Eigenlijk bedoelde hij ‘optrekken naar de hoogste mogelijke waarde’.
Nu men dit opnieuw bovenhaalt houd ik mijn hart vast. ETF’s zijn de enige manier om met kleine bedragen toch zeer gespreid te beleggen tegen een lage kost. M.a.w. het ideale instrument voor de brave huisvader die zijn beperkte spaargeld niet wil zien wegsmelten op een spaarrekening die 1.5% opbrengt terwijl de inflatie 4% bedraagt.
En net die ETF’s wil die bende schurken dan extra gaan belasten met een beurstax van 2% ! Als je daarna dan ook nog eens 10% meerwaarde belasting moet betalen, wordt het helemaal lekker.
Zou een goede oplossing voor de goede huisvader middenklasse.
Misschien was het hem enkel te doen om de symboliek?paul antwerp schreef: ↑Gisteren 17:51 Als het goed bestudeerd wordt zal heel dat gedrocht van de " Conner-Matrakkentaks" een flop worden ( zoals meestal ).
Laatst gewijzigd door JustSpike op 2 februari 2025, 19:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Bron: het internet.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
De peanut wordt de belegger die bijvoorbeeld de helft van zijn portefeuille moet verkopen om een eigendom aan te kopen !!
Ook hip,hip,hoera voor de vastgoedsector/bouwsector...
Ook hip,hip,hoera voor de vastgoedsector/bouwsector...
-
- Hero Member
- Contacteer:
cercasus schreef: ↑Gisteren 19:15 Een van de zaken waar men stilletjes over zwijgt en wat zeker even erg is als de meerwaardebelasting is het volgende:
Ik denk dat uw cijfertjes niet juist zijn:
ETF in BE geregistreerd: 1,32% TBO
ETF buitenland: 0,12% TBO
Gelukkig heeft Van Peet daar niks meer aan te zeggen.
Jambon is nu min Financiën.
...
-
- Hero Member
- Contacteer:
Klopt en als dat om een eerste vastgoed gaat, is dat des te pijnlijker.
Of bejaarden die hun woning willen renoveren of aanpassen aan 4de leeftijd.
Of ouders die kinderen willen helpen met aankoop van een woning.spaarfreakje schreef: ↑Vandaag 14:12Klopt en als dat om een eerste vastgoed gaat, is dat des te pijnlijker.
Of bejaarden die hun woning willen renoveren of aanpassen aan 4de leeftijd.
Het spijtige is dat er mensen in bpost/proximus of andere zullen zitten die vanaf de nulstand wellicht als het zou stijgen wel onderworpen zijn aan meerwaardebelasting. Het effect van symboolpolitiek....
Eens benieuwd of die oelewappers uit Brussel hierop een juridisch sluitend antwoord hebben op:
Je verkoopt met winst een ETF die SHORT gaat op een aandelenindex.
Dit betekent dat op dat moment de ETF aanbieder (bv iShares) aandelen van die index KOOPT.
Je verkoopt dus geen aandelen ... en dient mijn inziens dan ook geen meerwaardebelasting te betalen.
See you in court mister Jambon.
Dit betekent dat op dat moment de ETF aanbieder (bv iShares) aandelen van die index KOOPT.
Je verkoopt dus geen aandelen ... en dient mijn inziens dan ook geen meerwaardebelasting te betalen.
"Financiële activa"Arkimedes schreef: ↑Vandaag 16:40 Eens benieuwd of die oelewappers uit Brussel hierop een juridisch sluitend antwoord hebben op:
Weinig twijfel
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Hier op het forum en in beleggerskringen veel verontwaardiging.MAAR heb dit weekend eens de test in de vriendenkring/familie.(gewone werkende mensen) gedaan.
Krijg steeds hetzelfde te horen."maar wij halen dat niet 10000 euro winst uit ons spaargeld per jaar ! Jij wel?"
De massa slikt het,dus komt er !
Krijg steeds hetzelfde te horen."maar wij halen dat niet 10000 euro winst uit ons spaargeld per jaar ! Jij wel?"
De massa slikt het,dus komt er !
In het akkoord hebben ze het over "financiële activa", uw short etf en dergelijke vallen daar zonder twijfel ook onder. Spaarboekjes, TAK21 en obligaties ook trouwens, ze gaan dus een reeks uitzonderingen en specificaties moeten inbouwen.Arkimedes schreef: ↑Vandaag 16:40 Eens benieuwd of die oelewappers uit Brussel hierop een juridisch sluitend antwoord hebben op:
Dat zullen ze zeker hebben, Sherlock.
De taks geldt immers niet voor aandelen maar voor (alle) financiele effecten. Het maakt dus niet of je bvb een fonds koopt dat via leverage, opties, crypto, futures, commodities of shortposities opereert, wat telt is de meerwaarde die jij als burger realiseert met het instrument.
Inderdaad, zelfs op linked-in zie ik dergelijke reacties staan! Mijn vraag is: hoe kun je nu GEEN 10k in een jaar uit je geld halen? In 2024 volstond het om 1 enkele indextracker te bezitten twv 37.000 eur om reeds aan die 10k. te komen. Dat een student dit niet heeft kan ik begrijpen, maar is het zo ongelooflijk dat iemand die zijn leven lang werkt en spaart dit kan hebben? Het zegt iets over onze financiele geletterdheid. Je zult uiteraard ook niet elk jaar een dergelijke return hebben. Soms zal je return zelfs negatief en dat is eigen aan beleggen. Maar af en toe ook eens een winst van 10k... is dat echt zo ongelooflijk?