Aandelen en/of beleggingsfondsen 2010
TIP
Re: Aandelen en/of beleggingsfondsen 2010
jawadde001 schreef:Ik vind het ook nog wat te vroeg om bij te kopen. Ik wacht op een terugval van de aandelenmarkt.Campzie schreef: Ik denk dat 2010 een beursjaar kan worden gelijkaardig aan 2004. Eerst een mooie klim om dan tijdens het jaar een 2-tal keer terug te vallen tot net onder de hoogte van de indexen van aan het begin van het jaar. Om later het jaar af te sluiten met een nieuwe forse klim. We zien wel maar af en toe eens naar onder is interessant om (bij) te kopen.![]()
Opgepast, ik heb niet gezegd dat die er komtheb ook geen glazenbol.
Wat me opvalt is dat alle 'beurskenners' positief zijn...gelukkig heeft het verleden ons geleerd dat ze er wel heel dikwijls naast zitten![]()
Ik ben geen fan van wachten op een correctie want wat ben je als je wacht op een correctie van pakweg 15 % als de beurs daarvoor 25 % is gestegen? Als je beleggingshorizon de lange termijn is maken die correcties weinig uit. Wil je op kortere termijn een mooie winst boeken is timing inderdaad wel belangrijk.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
KLopt, maar ik bedoel gewoon dat ik nu klaar sta met vers geld, maar de berus op dit moment te hoog vind. Of ik gelijk krijg zien we tussen dit een enkele maanden.Campzie schreef:jawadde001 schreef:
Ik vind het ook nog wat te vroeg om bij te kopen. Ik wacht op een terugval van de aandelenmarkt.
Opgepast, ik heb niet gezegd dat die er komtheb ook geen glazenbol.
Wat me opvalt is dat alle 'beurskenners' positief zijn...gelukkig heeft het verleden ons geleerd dat ze er wel heel dikwijls naast zitten![]()
Ik ben geen fan van wachten op een correctie want wat ben je als je wacht op een correctie van pakweg 15 % als de beurs daarvoor 25 % is gestegen? Als je beleggingshorizon de lange termijn is maken die correcties weinig uit. Wil je op kortere termijn een mooie winst boeken is timing inderdaad wel belangrijk.
Natuurlijk maar ik vind een bedrijf als Fortis nog iets anders dan L&H. Fortis was toch de oude dame de Generale. Een eerzaam bedrijf niet, dat vakkundig bestuurd werd. L&H was een pure zeepbel.cp1234 schreef:Spijtig genoeg zijn er wel meer aandelen waar je nooit meer een centiem van zal terug zien. Denken we maar aan de voorganger, L&H en zo zijn er nog genoeg.Pieterjan schreef: De beurs moet je toch bekijken op langere termijn. Als je aandelen koopt moet je ook stalen zenuwen hebben en niet paniekeren bij de minste terugval. Aandelen brengen meestal meer op dan een spaarrekening en als het goede bedrijven zijn, is het redelijk veilig. Ik zeg altijd maar: je hebt nog niets verloren zolang je niet verkoopt. Fortis is natuurlijk wel een ramp, daar ben je je geld voorgoed kwijt.
jawadde001 schreef:KLopt, maar ik bedoel gewoon dat ik nu klaar sta met vers geld, maar de berus op dit moment te hoog vind. Of ik gelijk krijg zien we tussen dit een enkele maanden.Campzie schreef:
Paul D'hoore zegt altijd, als je nu pakweg 100 euro beschikbaar hebt beleg dan METEEN 10 euro op de beurs... en koop gespreid aan

Zo vakkundig dat we onze centen kwijt zijn.Pieterjan schreef:Natuurlijk maar ik vind een bedrijf als Fortis nog iets anders dan L&H. Fortis was toch de oude dame de Generale. Een eerzaam bedrijf niet, dat vakkundig bestuurd werd. L&H was een pure zeepbel.cp1234 schreef:
Spijtig genoeg zijn er wel meer aandelen waar je nooit meer een centiem van zal terug zien. Denken we maar aan de voorganger, L&H en zo zijn er nog genoeg.
Geld verdienen doe je door te werken.
Geld verliezen is simpel dankzij Fortis & Co
Geld verliezen is simpel dankzij Fortis & Co
cp1234 schreef:Zo vakkundig dat we onze centen kwijt zijn.Pieterjan schreef:
Natuurlijk maar ik vind een bedrijf als Fortis nog iets anders dan L&H. Fortis was toch de oude dame de Generale. Een eerzaam bedrijf niet, dat vakkundig bestuurd werd. L&H was een pure zeepbel.
Ik heb het zelf helemaal niet op Fortis begrepen maar laten we eerlijk zijn, Leterme en Reynders zijn wel de hoofdschuldigen... Fortis zou er net zoals Dexia, KBC en veel banken in de hele wereld er terug bovenop gekomen zijn. Als Fortis de bank had kunnen behouden dan hadden de aandeelhouders nog de hoop om op lange termijn hun centen ooit terug te zijn, nu helemaal niet meer.
Inderdaad, Ik praat over de perceptie van toen. Ik denk niet dat veel mensen ooit gedacht zouden hebben dat Fortis dit lot zou ondergaan. Bij L&H zou je dit ergens nog kunnen verwachten maar Fortis werd steeds als een laag risico aandeel bezien, voor zover dat bestaat.cp1234 schreef:Zo vakkundig dat we onze centen kwijt zijn.Pieterjan schreef:
Natuurlijk maar ik vind een bedrijf als Fortis nog iets anders dan L&H. Fortis was toch de oude dame de Generale. Een eerzaam bedrijf niet, dat vakkundig bestuurd werd. L&H was een pure zeepbel.
Aangezien ik alleen maar aktief ben op de Amerikaanse beurzen kan ik alleen maar advies geven over Amerikaanse aandelen : Ford, Exelixis, INFI en AIG (speculatief).
Bij AIG moet je wel rekening houden dat er een "reverse split" (aandeel maal 20) is geweest. Dit is dan ook voor de mensen met stalen zenuwen.
Het beleggen op zich is er nauwelijks nog bij : "hit and run" is de meest gangbare methode heden ten dage.
Bij AIG moet je wel rekening houden dat er een "reverse split" (aandeel maal 20) is geweest. Dit is dan ook voor de mensen met stalen zenuwen.
Het beleggen op zich is er nauwelijks nog bij : "hit and run" is de meest gangbare methode heden ten dage.
I don't drink. You know, the routine grind drives me to drink. Tragedy, I take straight.
Inderdaad, als de Belgische staat garanties hadden gegeven was Fortis bank er ook terug bovengekomen. De bank was slachtoffer van een irrationiële reactie van de interbancaire markt.Campzie schreef:cp1234 schreef:
Zo vakkundig dat we onze centen kwijt zijn.
Ik heb het zelf helemaal niet op Fortis begrepen maar laten we eerlijk zijn, Leterme en Reynders zijn wel de hoofdschuldigen... Fortis zou er net zoals Dexia, KBC en veel banken in de hele wereld er terug bovenop gekomen zijn. Als Fortis de bank had kunnen behouden dan hadden de aandeelhouders nog de hoop om op lange termijn hun centen ooit terug te zijn, nu helemaal niet meer.
De Belgische staat had de kans om dit terug te draaien toen zijne heiligheid Blondeel de verkoop blokkeerde. Men heeft toch doorgedaan, daarom dat er een vermoeden is van onderliggende belangen die het daglicht niet mogen zien, getuige de summiere en tegenstrijdige verklaringen van overheidsmensen in de parlementaire onderzoekscommissie.
Ook hebben de Nederlanders vuil spel gespeeld met de integratie van ABN Amro. ABN Amro had enorm veel liquiditeiten. De NB heeft deze integratie steeds uitgesteld en uitgesteld, indien alles volgens plan zou verlopen zoals afgesproken met de Nederlanders zou Fortis voor de crisis toegang hebben gekregen tot de liquiditeiten van ABN Amro. Fortis was het slachtoffer van Nederlandse sabotage en een irationiële markt en een Belgische overheid zonder ambitie en vooral zonder kennis vanwege de politici. Deze mensen hadden nog nooit een bank van dichtbij bezien en weigerden pertinent om gebruik te maken van de knowhow binnen de administratie en van de universiteiten. Dat neem ik ze voorgoed kwalijk.
Mja Paul Dhoore die zei dat iedereen moest intekenen op Fortis aandelen aan 15 EUR. Een koopje zei hij toen, al die brave mensen die hem geloofden en zijn nieuwsbrief zijn veel geld kwijt. Daarmee ben ik wel akkoord dat het weinig zin heeft om al je geld te laten staan op een spaarrekening. Zet een klein beetje op de beurs of in fondsen. Het bedrag dat ik op de beurs heb staan, heeft al meer opgebracht (wel uitzonderlijk) dan een spaarrekening waar 90% meer geld op staat.Campzie schreef:jawadde001 schreef:
KLopt, maar ik bedoel gewoon dat ik nu klaar sta met vers geld, maar de berus op dit moment te hoog vind. Of ik gelijk krijg zien we tussen dit een enkele maanden.
Paul D'hoore zegt altijd, als je nu pakweg 100 euro beschikbaar hebt beleg dan METEEN 10 euro op de beurs... en koop gespreid aan![]()
Insider,
Inderdaad, hit and run. En niet te lang wachten met hit. Dat is de spijtige conclusie, geleerd als trouwe aandeelhouder van de beste groep, Fortis.
Inderdaad, hit and run. En niet te lang wachten met hit. Dat is de spijtige conclusie, geleerd als trouwe aandeelhouder van de beste groep, Fortis.
rob : wees gerust ik heb in het verleden veel slaag gekregen door té laat de "sell" button in te drukken! Your not alone my friend !rob schreef: Insider,

last but not least : kijk even naar Ford : ik weet het ... het begint ook met een F maar je doet ermee wat je wilt !

I don't drink. You know, the routine grind drives me to drink. Tragedy, I take straight.
Je kan Fortis een beetje vergelijken met AIG. Beiden zijn in verhouding mastodonten voor hun thuisbasislanden. AIG is wel 'intact' gebleven. Als je het koersverloop echter onder de loep neemt zijn de Fortis aandeelhouders er beter vanaf.
De vergelijking gaat niet helemaal op. AIG was te groot voor Goldman Sachs of gelijk welke ander privé-investeerder. Anders had de Amerikaanse fed AIG ook verplicht te fuseren met een privé-partner. Bovendien hebben we hier geen Oboma die geliefd is bij het volk. De populariteit van Obama is ondertussen ook gedaald. Er zullen altijd misnoegden zijn.
De vergelijking gaat niet helemaal op. AIG was te groot voor Goldman Sachs of gelijk welke ander privé-investeerder. Anders had de Amerikaanse fed AIG ook verplicht te fuseren met een privé-partner. Bovendien hebben we hier geen Oboma die geliefd is bij het volk. De populariteit van Obama is ondertussen ook gedaald. Er zullen altijd misnoegden zijn.
Laatst gewijzigd door Stier op 11 januari 2010, 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.
[b][i]Wat telt is de totale rente die je op het einde van het jaar op je spaarboekje aantreft.[/i][/b]
Ik blijf erbij dat de Amerikaanse beurs momenteel -en ik druk op dat laatste woord- meer perspectieven biedt dan de Europese beurzen. De Amerikanen zijn in een soort van roes die leidt tot euforie (al dan niet terecht) op de Amerikaanse beurzen. Ik zou zeggen : profiteer ervan ....