Beleggingsstrategie na invoering meerwaardebelasting
TIP
Re: Beleggingsstrategie na invoering meerwaardebelasting
Dat lijkt me tot hiertoe de slimste beslissing.
-
- Hero Member
- Contacteer:
nee, klopt niet wat je zegtvortex schreef: ↑5 februari 2025, 08:36Dus een verkoop en koop order van €220.000 en €156.666 om de taksbasis van die winst aandelen weer op nul te zetten? Al eens uitgerekend wat dat aan brooker en TOB kost en dan nog het risico dat je lager weer moet aankopen? Nee dank u, niks doen kost niks, geen TOB, geen brooker, geen meerwaarden taks en geen spread risico. TOB alleen al voor deze idiote transactie kost je €2636 en dat is geld dat je definitief kwijt bent en niet verder rendeert, om misschien later €1000 uit te kunnen sparendoorwinterd schreef: ↑4 februari 2025, 22:04
en wrm geen gebruik maken van je vrijstelling dat jaar?
je houdt nog wel degelijk over na TOB
Ha ja? Toon dat dan maar eens aan met een berekening, ben benieuwddoorwinterd schreef: ↑5 februari 2025, 18:44nee, klopt niet wat je zegtvortex schreef: ↑5 februari 2025, 08:36
Dus een verkoop en koop order van €220.000 en €156.666 om de taksbasis van die winst aandelen weer op nul te zetten? Al eens uitgerekend wat dat aan brooker en TOB kost en dan nog het risico dat je lager weer moet aankopen? Nee dank u, niks doen kost niks, geen TOB, geen brooker, geen meerwaarden taks en geen spread risico. TOB alleen al voor deze idiote transactie kost je €2636 en dat is geld dat je definitief kwijt bent en niet verder rendeert, om misschien later €1000 uit te kunnen sparen
Hier nog eens je eigen opgave:
doorwinterd schreef:een vrijstelling van 10.000
dus om 1.000 uit te sparen
stel je hebt 20.000 winst op een aandeel dat 10% gestegen is
en 10.000 verlies op een aandeel dat 6% gedaald is
je zou willen genieten van je vrijstelling en nadien herbeleggen
-
- Hero Member
- Contacteer:
jij berekent eerst 'alles verkopen' en besluit dan 'ik doe niets'.vortex schreef: ↑5 februari 2025, 19:07Ha ja? Toon dat dan maar eens aan met een berekening, ben benieuwddoorwinterd schreef: ↑5 februari 2025, 18:44
nee, klopt niet wat je zegt
Hier nog eens je eigen opgave:doorwinterd schreef:een vrijstelling van 10.000
dus om 1.000 uit te sparen
stel je hebt 20.000 winst op een aandeel dat 10% gestegen is
en 10.000 verlies op een aandeel dat 6% gedaald is
je zou willen genieten van je vrijstelling en nadien herbeleggen
wat ga je doen?
maar je kan ook gewoon de helft van je 20K winst verkopen, en pas dan verder niets
(het punt dat ik wou maken was dat er zelfs op die manier amper iets overschiet van de 1k vrijstelling)
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Ik snap dit topic toch niet hoor , hoe kan je nu in godsnaam een strategie plannen zolang er geen wetteksten zijn die zeggen wat er nu juist van aan is ...
Make Spaargids " Great Again ! "
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik zit in zo een beleggengroep op facebook en daar hetzelfde verhaal.voorheenCP1234 schreef: ↑5 februari 2025, 23:46 Ik snap dit topic toch niet hoor , hoe kan je nu in godsnaam een strategie plannen zolang er geen wetteksten zijn die zeggen wat er nu juist van aan is ...
Kan nog zijn dat heel die wet zal gewijzigd worden(er is sprake vanuit vlaams belang dat er voor interpretatie mogelijk is ivm de verliezen, er is blijkbaaar een opening in het regeerakkoord die zorgt dat je de verliezen zou kunnen spreiden over verscheidene jaren gisteren op het debat gehoord )
Je zegt het zelf. Je bent midden in de 30 en wellicht het grootste deel van je kenissenkring ook. Dan ben je bezig met het afbetalen van een woning, eventueel het opvoeden van je kinderen etc. Maar ooit ben je midden in de 60. Je huis is al enkele jaren afbetaald, je hebt een promotie gemaakt op het werk, de kinderen zijn de deur uit. En uiteraard heb je al die jaren zuinig geleefd en belegd in een goede tracker Tegen dan is de belasting op meerwaarden reeds 30%. Dat is je pensioenspaarpot.
theoretisch:doorwinterd schreef: ↑5 februari 2025, 18:44nee, klopt niet wat je zegtvortex schreef: ↑5 februari 2025, 08:36
Dus een verkoop en koop order van €220.000 en €156.666 om de taksbasis van die winst aandelen weer op nul te zetten? Al eens uitgerekend wat dat aan brooker en TOB kost en dan nog het risico dat je lager weer moet aankopen? Nee dank u, niks doen kost niks, geen TOB, geen brooker, geen meerwaarden taks en geen spread risico. TOB alleen al voor deze idiote transactie kost je €2636 en dat is geld dat je definitief kwijt bent en niet verder rendeert, om misschien later €1000 uit te kunnen sparen
IWDA heeft 24% winst over 2024: dus 100000€ gaf 24000€ winst.
Verkoop eind 2024 (via saxo) van 1000 stuks kost 184€ , en terug aankoop idem.
Eigenlijk moet ik iets minder verkopen om slechts 20000€ winst te boeken, want ik en mijn vrouw mogen 20000€ winst belastingsvrij hebben. Dus voor ( A en V) 368€ onkosten zou ik dan al 20000€ winst hebben vrijgesteld voor de toekomst. En dan maar hopen dat het niet begint te dalen na terugkoop, anders zijn de gemaakte kosten voor niets geweest.
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Er is helemaal geen wet ... Er is een principe hierover in het regeerakkoord, waar nu al 2 partijen het niet over eens zijn ...Timoootjex schreef: ↑Gisteren 06:57Ik zit in zo een beleggengroep op facebook en daar hetzelfde verhaal.voorheenCP1234 schreef: ↑5 februari 2025, 23:46 Ik snap dit topic toch niet hoor , hoe kan je nu in godsnaam een strategie plannen zolang er geen wetteksten zijn die zeggen wat er nu juist van aan is ...
Kan nog zijn dat heel die wet zal gewijzigd worden(er is sprake vanuit vlaams belang dat er voor interpretatie mogelijk is ivm de verliezen, er is blijkbaaar een opening in het regeerakkoord die zorgt dat je de verliezen zou kunnen spreiden over verscheidene jaren gisteren op het debat gehoord )
Make Spaargids " Great Again ! "
-
- Hero Member
- Contacteer:
En Coucke gaf al aan dat een referentiewaarde (bvb op 1/1/2026) niet te berekenen valt voor niet-beursgenoteerde bedrijven.
Dat moeten de onderhandelaars toch ook beseft hebben???
Het is wel mogelijk indien men enkel nieuwe beleggingen/participaties of overnames na 1/1/2026 in aanmerking zou nemen.
De waarde van een onderneming is het bedrag dat iemand er wil voor betalen, net zoals bij vastgoed.
Dat moeten de onderhandelaars toch ook beseft hebben???
Het is wel mogelijk indien men enkel nieuwe beleggingen/participaties of overnames na 1/1/2026 in aanmerking zou nemen.
De waarde van een onderneming is het bedrag dat iemand er wil voor betalen, net zoals bij vastgoed.
Zoals velen hier heb ik de laatste jaren nogal wat nulobligaties gekocht.
Dit zal mij bijna gegarandeerd inkomsten geven die bij vervaldag onder de noemer meerwaarde op effecten vallen.
Als deze nog jaren lopen, komt men aan het einde op een aanzienlijk bedrag, bvb op 15% op 70K op 5 jaar = 10.500 EUR.
Nu vermoed ik dat bij aankoop op de secundaire matkt boven pari er op vervaldag een gegarandeerde minwaarde wordt realiseerd. Meestal hebben deze obligaties wel een hoge coupon (vandaar boven pari) en dus roerende voorheffing, maar toch iets om in het achterhoofd te houden.
Tenzij uitbetaling op vervaldag van obligaties niet in rekening gebracht wordt als meerwaarde, ik zie daar geen reden voor, maar de wegen van onze regeringen zijn ondoorgrondbaar.
Dit zal mij bijna gegarandeerd inkomsten geven die bij vervaldag onder de noemer meerwaarde op effecten vallen.
Als deze nog jaren lopen, komt men aan het einde op een aanzienlijk bedrag, bvb op 15% op 70K op 5 jaar = 10.500 EUR.
Nu vermoed ik dat bij aankoop op de secundaire matkt boven pari er op vervaldag een gegarandeerde minwaarde wordt realiseerd. Meestal hebben deze obligaties wel een hoge coupon (vandaar boven pari) en dus roerende voorheffing, maar toch iets om in het achterhoofd te houden.
Tenzij uitbetaling op vervaldag van obligaties niet in rekening gebracht wordt als meerwaarde, ik zie daar geen reden voor, maar de wegen van onze regeringen zijn ondoorgrondbaar.
Nee, die gegarandeerde minwaarde heb je niet. Want op 1 jan. van het jaar dat die 0% obligatie afloopt is de waarde niet boven pari.ronnie schreef: ↑Gisteren 14:56 Zoals velen hier heb ik de laatste jaren nogal wat nulobligaties gekocht.
Meerwaarde is 10% belastingronnie schreef: ↑Gisteren 14:56 Zoals velen hier heb ik de laatste jaren nogal wat nulobligaties gekocht.
Coupon is 30% belasting
nog altijd beter om op meerwaarde te focussen
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Juist VOOR afknippen coupon verkopen ( = Roverheid krijgt dan geen 30% roerende voorheffing van de verkoper )
Meestal stijgt de waarde van het aantal na het knippen relatief vlug terug naar de waarde met coupons
Meestal stijgt de waarde van het aantal na het knippen relatief vlug terug naar de waarde met coupons
meerwaardebelasting op meerwaardebelasting voor fondsenbelggers ??
https://www.msn.com/nl-be/financien/eco ... ngNewsSerp
https://www.msn.com/nl-be/financien/eco ... ngNewsSerp