nieuwe federale regering
Re: nieuwe federale regering
Veel respect voor mr De Croo alhoewel ik nooit op zijn te rechtse partij zou stemmen.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Moet je nu al gaan slapen?
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Voka partij … slaapverwekkend)
Hoeveel stemmen heeft VOKA mogen uitbrengen bij de verkiezingen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Newbie
- Contacteer:
Daar kan ik je helaas niet op antwoorden , ik ken de details niet van hun ledenbestanden.VincentVega schreef: ↑Gisteren 22:31Hoeveel stemmen heeft VOKA mogen uitbrengen bij de verkiezingen?
Mijn idee hierover sinds het regeerakkoord verspreid is geraakt :
Verbazend hoe de zaken er zo haarfijn in vermeldt staan :
- herval ziekte van 2 naar 8weken (belast RSZ inderdaad nog maar meer en vlugger
- veel mindere en kortere opzegtermijnen voor WN,
- Flexi-jobben in alle sectoren,
- verhoging bedragen flexi-jobben,
- degradatie ontslagbescherming bij niet verkozenen na sociale verkiezingen.
- Afschaffing Federal Learning Account (FLA) waarbij elk van ons zijn individuele situatie kan raadplegen
- Veel minder gunstigere arbeidsvoorwaarden in nachtarbeid
- ....
Allemaal eisen die gesteld zijn geweest de afgelopen jaren door VOKA / VBO
Waar we nu dus van kunnen vaststellen dat ze haarfijn en tot in de letter zijn overgenomen in het regeerakkoord.
Om dus concreet op uw vraag te antwoorden :
Informeer eens bij NVA ?VincentVega schreef: ↑Gisteren 22:31 Hoeveel stemmen heeft VOKA mogen uitbrengen bij de verkiezingen?
Ter geheugensteuntje :
Hierop kunnen we uiteraard wel antwoorden :
Huisjetuintjefietsje schreef: ↑Vandaag 09:07Ik heb een voorbeeld (DECROO VS DEWEVER) gegeven, kun jij dat ook?
Doen niet alle politiekers dat ?
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Ironie is je blijkbaar vreemd …
Gelukkig kunnen sommige journalisten de humor van De Wever wel (h)erkennen.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20230908_96338809
Voka is mijn baas', het ironisch bedoelde zinnetje van Bart De Wever (N-VA) bleef lang aan hem en de Vlaamse werkgeversorganisatie Voka kleven.
Verheugd vast te stellen hoe je journalisten van de MSM nu toch ineens blijkt te (h)erkennenVincentVega schreef: ↑Vandaag 10:00Ironie is je blijkbaar vreemd …
Voka is mijn baas', het ironisch bedoelde zinnetje van Bart De Wever (N-VA) bleef lang aan hem en de Vlaamse werkgeversorganisatie Voka kleven.
Of heeft dit te maken met hoe het je -eventjes weer- goed uitkomt ? Het opportunisme dat we hier nog wel al eens hebben kunnen vaststellen....
Vaststelling wat on topic betreft :
KV schreef: ↑Vandaag 09:31
- herval ziekte van 2 naar 8weken (belast RSZ inderdaad nog maar meer en vlugger
- Afschaffing Federal Learning Account (FLA) waarbij elk van ons zijn individuele situatie kan raadplegen
- ....
Waar we nu dus van kunnen vaststellen dat ze haarfijn en tot in de letter zijn overgenomen in het regeerakkoord.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Ik zal je helpen (zo ben ik nu eenmaal ):KV schreef: ↑Vandaag 09:31Daar kan ik je helaas niet op antwoorden , ik ken de details niet van hun ledenbestanden.VincentVega schreef: ↑Gisteren 22:31
Hoeveel stemmen heeft VOKA mogen uitbrengen bij de verkiezingen?
VOKA heeft ongeveer 18.000 leden.
De N-VA heeft in juni 2024 bij de federale verkiezingen ongeveer 1.167.000 stemmen behaald.
Bedankt voor je behulpzame karakter , week na week blijf je me verbazen.VincentVega schreef: ↑Vandaag 12:07Ik zal je helpen (zo ben ik nu eenmaal ):
VOKA heeft ongeveer 18.000 leden.
De N-VA heeft in juni 2024 bij de federale verkiezingen ongeveer 1.167.000 stemmen behaald.
Heb je ook de mening waar het verder eigenlijk om deed ?
KV schreef: ↑Vandaag 10:11Verheugd vast te stellen hoe je journalisten van de MSM nu toch ineens blijkt te (h)erkennenVincentVega schreef: ↑Vandaag 10:00
Ironie is je blijkbaar vreemd …
Of heeft dit te maken met hoe het je -eventjes weer- goed uitkomt ? Het opportunisme dat we hier nog wel al eens hebben kunnen vaststellen....
Vaststelling wat on topic betreft :
KV schreef: ↑Vandaag 09:31
- ....
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Oei, je hebt plots een spraakschrijfgebrek Je schrijfstijl doet me sterk aan ene platin denken
On topic: een aantal maatregelen op sociaal-economisch vlak zijn ten gunste van de werkgevers. Daar is niks verkeerd mee: de bedrijfswereld zorgt voor tewerkstelling, voor het geval je dat mocht vergeten. O ja, voor links telt dat niet en is de bedrijfswereld de grote vijand.
En een aantal andere maatregelen zijn dan weer ten gunste van de werknemer.
En sommige maatregelen zijn zowel gunstig voor de werknemer als de werkgever.
Het is vooral een evenwichtig akkoord met voordelen voor zowel ondernemingen, werknemers als zelfstandigen.
Gans jouw formulering over de sociaal-economische maatregelen is zo selectief en negatief. Hieronder een iets vollediger en positiever geformuleerd overzicht van sociaal-economische maatregelen:
Hoger nettoloon: focus op lagere en middeninkomens
Vanaf 2027 stijgt het nettoloon voor alle werkenden, met een bijzondere focus op inkomens onder de mediaan. Dit wordt gerealiseerd door:
- Een verhoging van de belastingvrije som;
- Een verlaging van de bijzondere bijdrage sociale zekerheid;
- Een versterking van de sociale werkbonus.
Dankzij deze maatregelen gaan vooral de lagere en middeninkomens er financieel op vooruit. Tegelijkertijd wordt het verschil tussen werken en niet-werken structureel vergroot tot minstens 500 euro netto per maand, wat de werkzaamheidsgraad moet stimuleren. Voor hogere inkomens blijft de impact beperkter en minder concreet uitgewerkt.
Vereenvoudiging en harmonisatie van bonussystemen
Het regeerakkoord voorziet een hervorming van collectieve bonussystemen, zoals de loonbonus (CAO 90) en de winstpremie. De regels worden gestroomlijnd en beter op elkaar afgestemd, zonder extra fiscale lasten voor werkgevers en werknemers. Dit moet leiden tot meer transparantie en een efficiëntere implementatie.
Daarnaast blijft flexibel verlonen via cafetariaplannen mogelijk, al wordt de brutoloonruil beperkt tot 20% van het jaarlijkse brutoloon. De regering streeft hierbij naar een duidelijke wettelijke omkadering, terwijl werkgevers hopen op behoud van administratieve eenvoud.
Wijzigingen in het ontslagrecht: meer flexibiliteit voor werkgevers
De regering voert verschillende wijzigingen door in het ontslagrecht:
- Beperking van de ontslagvergoeding: De ontslagvergoeding voor nieuwe aanwervingen wordt beperkt tot maximaal 52 weken, wat vooral impact heeft op werknemers met een anciënniteit van 17 jaar of meer.
- Herinvoering van de proefperiode: Uiterlijk eind 2025 wordt de proefperiode opnieuw ingevoerd, waarbij arbeidsovereenkomsten tijdens de eerste zes maanden met een opzegtermijn van één week kunnen worden beëindigd.
Deze maatregelen verlagen de kosten en risico’s bij aanwerving, maar het blijft afwachten in welke mate ze de arbeidsmobiliteit zullen beïnvloeden.
Arbeidstijd en overuren: meer flexibiliteit voor werkgevers en werknemers
De wetgeving rond arbeidstijd en overuren ondergaat enkele structurele aanpassingen:
- Annualisering van arbeidstijd wordt mogelijk voor deeltijdse en voltijdse arbeid;
- De minimale wekelijkse arbeidsduur van 1/3e van een voltijds uurrooster wordt afgeschaft;
- De regeling rond fiscaalvriendelijke overuren wordt uitgebreid naar 180 uur per jaar, terwijl het maximum voor vrijwillige overuren stijgt tot 360 uur;
- In de horeca wordt het aantal vrijwillige overuren verhoogd naar 450 uur per jaar;
- Nachtarbeid wordt voortaan gedefinieerd vanaf middernacht in plaats van 20 uur, wat vooral in sectoren zoals e-commerce en logistiek voor meer flexibiliteit zorgt.
Administratieve vereenvoudiging en sociale bescherming
Om de administratieve lasten voor bedrijven te verminderen, introduceert de regering een reeks vereenvoudigingen:
- Schrapping van de startbaanverplichting;
- Vereenvoudiging van risicoanalyses binnen de welzijnswet;
- Vermindering van rapporteringsverplichtingen voor kmo’s;
- Implementatie van e-gov 3.0 voor efficiëntere verwerking van loon- en arbeidstijdgegevens.
Aanpassingen voor zelfstandigen en ondernemers
Ook zelfstandigen en ondernemers krijgen te maken met wijzigingen, waaronder:
- Hervorming van het statuut van zelfstandigen in bijberoep;
- Verbetering van de sociale bescherming voor zelfstandigen;
- Administratieve vereenvoudiging voor ondernemers;
- Uitbreiding van de mogelijkheden binnen de Vrije Aanvullende Pensioenregeling (VAPZ).