Spreadsheet intresten: controleer uw bank(en)!
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: Spreadsheet berekening
Bedankt voor het maken van deze versie, ik zal hem vandaag nog bekijken en testen.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Hallo Lotty,
Toen ik je bestand "intrestberekening.xlsx" probeerde te openen, na het
gedownload te hebben, kreeg ik het bericht:" U hebt geen toegang tot het document. Het kan al geopend zijn of tegen schrijven beveiligd,...."
Doe ik iets fout?
Sorry voor de last.
vriendelijke groeten
Bo Danos
Toen ik je bestand "intrestberekening.xlsx" probeerde te openen, na het
gedownload te hebben, kreeg ik het bericht:" U hebt geen toegang tot het document. Het kan al geopend zijn of tegen schrijven beveiligd,...."
Doe ik iets fout?
Sorry voor de last.
vriendelijke groeten
Bo Danos
ik denk dat je hiervoor misschien moet geregistreerd zijn als lid op het forum?
als het dan nog niet lukt, dan weet ik ook niet hoe het komt. misschien kan je het eens aan de webmaster vragen!
als het dan nog niet lukt, dan weet ik ook niet hoe het komt. misschien kan je het eens aan de webmaster vragen!
Ik denk wel dat het een voorwaarde is dat men lid moet zijn, om aan die gegevens te kunnen raken.
Om bijlagen te kunnen raadplegen, moet men minstens lid zijn of zich aanmelden dacht ik.
Inderdaad, als je een bijlage wilt downloaden moet je lid zijn. Dit is geheel gratis, dus je kan er niets mee misdoen.
Hallo Lotty,lotty schreef:Ik heb een excel gemaakt, jullie vinden hem in bijlage. De geel gemarkeerde kolommen moet je zelf invullen (afhalingen, stortingen en geldende rentes).Vaganzza schreef: Is er iemand die een bestand wilt aanpassen (of een nieuw maken) die aan de regels van de nieuwe spaarregeling voldoet? Uiteraard niet op de regels van dit jaar want door de overgangsregeling zal niet te doen zijn.
Voor de basisintrest werkt hij alvast heel goed, ik heb er net mijn basisrente op de ethias spaarrekening mee nagerekend en het was juist op 5 cent na.
Voor de getrouwheidspremie kan ik het niet controleren of het goed werkt, want die krijg ik pas volgend jaar.
Ik heb geen rekening gehouden met overgangsregels ofzo, deze excel is vooral bedoeld voor rekeningen die na april geopend zijn. Je kan misschien wel zelf aanpassingen doen naargelang de spaarrekening die je zelf hebt.
Alle suggesties welkom! Ik heb dit op een halfuurtje gemaakt dus het kan zijn dat er nog wel wat fouten inzitten... Laat maar weten als je er vindt!
Je maakt gebruik, meen ik, van het gestaffeld rentepercentage.
Dat percentage levert een dagelijkse opbrengst die je dan cumuleert wat volgens mij onjuist is.
Als je die methode test op een vol jaar met een ongewijzigd kapitaal geraak je te kort.
In de formule van het gestaffeld rentepercentage moet je rekening houden met de periode.
Voor een ononderbroken spaarrekening heeft het denk ik geen zin het gestaffeld rentepercentage te gebruiken maar wel het vast percentage.
vast percentage=(nominalevoet×periode)/jaar
Wel als er afnamen van interesten zijn is het verantwoord die rentevoet te gebruiken, maar dan wel met inbreng van de periodefactor. (wat zich voordoet bij een vroegtijdige sluiting van de spaarrekening, daar je dan de interesten opneemt en tenslotte terug kunt investeren wat het uiteindelijk rentepercentage hoger zou brengen dan de oorspronkelijke contractuele rentevoet)
gestaffeld rentepercentage=〖(1+jaarrentepercentage〗^(periode/jaar)-1
Het is een wijze van renteberekening door bij elke wijziging het saldo te bepalen en daarvan de interest te berekenen gedurende de tijd dat dit onveranderd blijft. Er wordt gebruik gemaakt van gestaffeld rentepercentage bij de berekening van samengestelde interesten.
Sorry, moest de uitleg niet voldoende duidelijk zijn maar dit onderwerp is wel niet eenvoudig en ik ben meer vertrouwd in het Frans.
Mvg,
Uit de berichten op dit forum blijkt dat vele leden geïnteresseerd zijn in een Excel-bestand om de rentevergoeding volgens de nieuwe wetgeving te berekenen.
Die berekening is zodanig complex geworden dat een gewoon rekenblad met erg ingewikkelde formules, maar zonder macro’s
geen oplossing kan bieden.
Ikzelf ben ongeveer 4 maanden bezig om een dergelijk excel-bestand met macro’s te maken, met vallen en opstaan.
Ik hou niet van half werk en heb zowel de oude als de nieuwe wetgeving geïnplementeerd.
De rekenbladen verzamelen enkel gegevens m.b.t.
de renteaanpassingen sedert 1-1-2006 ( max. 50 rentewijzigingen ) bij 20 verschillende spaarformules.
de bewegingen op de spaarrekeningen ( tot 20 verschillende ) sedert 1-1-2006 .
Al de berekeningen gebeuren door de macro’s hetgeen veel geheugen & snelheid van uw computer vergt.
De versie in bijlage is een “ testversie “.
Deze versie werd uitvoering uitgetest voor KBC & Rabobank Spaarrekening.
Van deze 2 banken bekwam ik alle renteaanpassingen sedert 1-1-2006.
Graag zou ik het rekenblad ook uitgetest zien voor andere banken.
Ik kijk uit naar jullie reacties om nog FOUTEN te detecteren.
Positieve reacties zijn uiteraard ook welkom
Die berekening is zodanig complex geworden dat een gewoon rekenblad met erg ingewikkelde formules, maar zonder macro’s
Ikzelf ben ongeveer 4 maanden bezig om een dergelijk excel-bestand met macro’s te maken, met vallen en opstaan.
Ik hou niet van half werk en heb zowel de oude als de nieuwe wetgeving geïnplementeerd.
de renteaanpassingen sedert 1-1-2006 ( max. 50 rentewijzigingen ) bij 20 verschillende spaarformules.
Al de berekeningen gebeuren door de macro’s hetgeen veel geheugen & snelheid van uw computer vergt.
Ik vind de bijlage niet...Urbain schreef:Uit de berichten op dit forum blijkt dat vele leden geïnteresseerd zijn in een Excel-bestand om de rentevergoeding volgens de nieuwe wetgeving te berekenen.
Urbain heeft mij ondertussen een nieuwe versie bezorgd. Ik zal deze spoedig online zetten, het ziet er alvast veelbelovend uit! Nog even geduld
NIEUW 17/03/2010!!!!
Ik kreeg van Urbain een excel doorgestuurd, ziet er knap uit. Zeker me moeite om uit te testen! Hij laat mij weten dat opmerkingen, fouten en suggesties voor verbeteringen steeds welkom zijn. De zip-file is beschikbaar in het eerste bericht van dit topic. Er zitten 2 bestanden in: een versie in MS Office 2003 en een versie in MS office 2007.
Alvast heel erg bedankt Urbain voor het geleverde werk!
Ik kreeg van Urbain een excel doorgestuurd, ziet er knap uit. Zeker me moeite om uit te testen! Hij laat mij weten dat opmerkingen, fouten en suggesties voor verbeteringen steeds welkom zijn. De zip-file is beschikbaar in het eerste bericht van dit topic. Er zitten 2 bestanden in: een versie in MS Office 2003 en een versie in MS office 2007.
Alvast heel erg bedankt Urbain voor het geleverde werk!
Re: Spreadsheet intresten: controleer uw bank(en)!
Ik zal alvast een tijdje nodig hebben om die Excel-file te ontcijferen, maar het ziet er alvast heel professioneel uit. Zelfs een help-tablad en al. Een puike prestatie!
Forumgebruikers die mijn Spreadsheet " Spaarberekening " willen downloaden, wachten best tot " Versie 3 " die ik vandaag aan Vaganzza bezorg, online staat.
Aan de eigenlijke berekeningen is niets verandert.
De nieuwe " versie 3 " gaat u wel een beter inzicht geven in de complexse berekening van de getrouwheidspremies.
Suggesties - als ik ze kan verwezelijken - zijn altijd welkom.
Aan de eigenlijke berekeningen is niets verandert.
De nieuwe " versie 3 " gaat u wel een beter inzicht geven in de complexse berekening van de getrouwheidspremies.
Suggesties - als ik ze kan verwezelijken - zijn altijd welkom.
Versie 3 van Urbain staat online in de beginpost van dit topic:
Wat is er gewijzigd ?
De gebruiker moet , voor de registratie van " persoonlijke " spaarrekeningen, de beveiliging NIET EERST uitschakelen.
Bij het gebruik van de knop " Print " werden " gridlijnen " toegevoegd om de leesbaarheid te verbeteren.
De hierna vermelde 3 kolommen worden - indien aanwezig op het scherm - mede afgeprint.
De knop " Welke Getr.Premie ? " creeërt nu 3 extra kolommen, in plaats van 2.
Kolom K toont ALLE openstaande getrouwheidspremies, OOK deze die DIT JAAR NOG GEEN RECHT HEBBEN op deze premie.
Dit moet de gebruiker een BETER ZICHT geven op welke getrouwheidspremie bij afhaling het eerst aangesproken wordt.
Weer wat knappe functies bij! Knap werk!
Wat is er gewijzigd ?
De gebruiker moet , voor de registratie van " persoonlijke " spaarrekeningen, de beveiliging NIET EERST uitschakelen.
Bij het gebruik van de knop " Print " werden " gridlijnen " toegevoegd om de leesbaarheid te verbeteren.
De hierna vermelde 3 kolommen worden - indien aanwezig op het scherm - mede afgeprint.
De knop " Welke Getr.Premie ? " creeërt nu 3 extra kolommen, in plaats van 2.
Kolom K toont ALLE openstaande getrouwheidspremies, OOK deze die DIT JAAR NOG GEEN RECHT HEBBEN op deze premie.
Dit moet de gebruiker een BETER ZICHT geven op welke getrouwheidspremie bij afhaling het eerst aangesproken wordt.
Weer wat knappe functies bij! Knap werk!