Bewaarloon BNP Paribas Fortis ?
TIP
Bewaarloon BNP Paribas Fortis ?
Ik ga een uitgebreide holdingportefeuille erven van mijn ouders. Probleem is dat deze portefeuille bij BNP Paribas Fortis staat waar ik natuurlijk als spaargidser geen klant ben.
Transfereren naar een andere broker lijkt mij geen optie vanwege de hoge kosten.(BNP is zo vriendelijk om €150/lijn kosten aan te rekenen om te transfereren)
Ik zie nu ook dat BNP zo vriendelijk is om 0,242% bewaarloon aan te rekenen en €8,48/jaar beheerskosten.
Het gaat dus al snel om meerdere honderden Euro's aan bewaarloon per jaar.
Wat zou nu de beste manier zijn om van deze kosten af te geraken of zo laag mogelijk te houden en zou dit eventueel bespreekbaar zijn met het kantoor ?
Transfereren naar een andere broker lijkt mij geen optie vanwege de hoge kosten.(BNP is zo vriendelijk om €150/lijn kosten aan te rekenen om te transfereren)
Ik zie nu ook dat BNP zo vriendelijk is om 0,242% bewaarloon aan te rekenen en €8,48/jaar beheerskosten.
Het gaat dus al snel om meerdere honderden Euro's aan bewaarloon per jaar.
Wat zou nu de beste manier zijn om van deze kosten af te geraken of zo laag mogelijk te houden en zou dit eventueel bespreekbaar zijn met het kantoor ?
Re: Bewaarloon BNP Paribas Fortis ?
Met BNP gaat dit niet bespreekbaar zijn. Met je nieuwe broker/bank waar je alles heen wil sluizen maak je wel een kleine kans. Bij BNP wil je geen portefeuille hebben, die mindset zit goed.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Meestal zal de overnemende bank de kosten op zich nemen.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Die tijden zijn ook zo goed als voorbij denk ik en zeker met €150/lijn.
En als ze dan iets geven is het meestal in transactietegoed dat binnen de 3-6 maanden moet opgekocht worden dan zo goed als niet haalbaar is.
Begrijp zelfs niet dat BNP zomaar €150/lijn kan en mag aanrekenen.
Holdingportefeuille Zeg je...Vol met de gekende Belgische holdings?
Vraag is of je heden ten dage een groot bedrag in Belgische holdings moet laten zitten?
Als ik zie wat de nieuwe Amerikaanse regering doet voor hun bedrijven...in tegenstelling tot de Europese regelneven...
Dan lost het probleem zichzelf op...Verkopen !
Vraag is of je heden ten dage een groot bedrag in Belgische holdings moet laten zitten?
Als ik zie wat de nieuwe Amerikaanse regering doet voor hun bedrijven...in tegenstelling tot de Europese regelneven...
Dan lost het probleem zichzelf op...Verkopen !
Ofwel verkoop je alles en transfereer je op die manier,zal goedkoper zijn, ofwel laat je het staan.
Laten staan is op zich geen zot slecht idee, er zijn veel mensen die vinden dat 0,2% per jaar verwaarloosbaar is.
Zou je die zelfde holding willen houden? Zoja, verkopen, maar het kan zelfs zijn dat je duurder zal uitkomen met laten staan.
En natuurlijk kan je wel gaan onderhandelen met BNP Paribas, dat is courant...
Ik zou daar beginnen, maar het is moeilijk om te oordelen zonder de verschillende scenario's uit te rekenen. ( waarvoor wij de cijfers ontbreken)
( ben ik trouwens de enige die dat bewaarloon bijzonder laag vind? Ik vermoed dat dat al onderhandelt is..)
Laten staan is op zich geen zot slecht idee, er zijn veel mensen die vinden dat 0,2% per jaar verwaarloosbaar is.
Zou je die zelfde holding willen houden? Zoja, verkopen, maar het kan zelfs zijn dat je duurder zal uitkomen met laten staan.
En natuurlijk kan je wel gaan onderhandelen met BNP Paribas, dat is courant...
Ik zou daar beginnen, maar het is moeilijk om te oordelen zonder de verschillende scenario's uit te rekenen. ( waarvoor wij de cijfers ontbreken)
( ben ik trouwens de enige die dat bewaarloon bijzonder laag vind? Ik vermoed dat dat al onderhandelt is..)
Zijn hun vaste tarieven, staan op de website.
Net zijn port even bekeken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Wil je ze allemaal houden uit principe, of wil je met de borstel erdoor?
De transferkosten met BNP onderhandelen lijkt me echt geen mogelijkheid, alhoewel hier anders beweerd wordt.
Conclusie: deels asap verkopen en de rest overzetten naar een broker die je wat tegemoet wil komen?
De transferkosten met BNP onderhandelen lijkt me echt geen mogelijkheid, alhoewel hier anders beweerd wordt.
Conclusie: deels asap verkopen en de rest overzetten naar een broker die je wat tegemoet wil komen?
Komt de portefeuille overeen met jouw strategie?
Waarom zou je deze portefeuille aanhouden?
De bewaarkosten zijn nog het minste van jouw problemen. Heb je al nagetekend hoeveel percentage de fondsen jou per jaar kosten? En waarom zo'n geconcetreerde portefeuille in themas van vergaane jaren en Belgische aandelen (belgie maakt 0,3% uit van de wereldmarkt)
Waarom zou je deze portefeuille aanhouden?
De bewaarkosten zijn nog het minste van jouw problemen. Heb je al nagetekend hoeveel percentage de fondsen jou per jaar kosten? En waarom zo'n geconcetreerde portefeuille in themas van vergaane jaren en Belgische aandelen (belgie maakt 0,3% uit van de wereldmarkt)
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Wat betreft de fondsen wordt er volgens mij geen bewaarloon ect. aangerekend gezien het huisfondsen betreft. Daar zit al een verdienmodel achter. Mocht je ze willen bijhouden kan dit volgens mij gratis (eventueel met koppelen zichtrekening Hellobank zodat er bij verkoop getransfereerd kan worden).
Voor de aandelen/holdings volg ik het standpunt dat je zelf zal moeten uitrekenen wat het voordeligste is (verkopen/elders opnieuw aankopen versus transfereren). Ik hoop dat het een schenking en nog niet een vererving betreft. Meen me te herinneren dat u hierrond bezig was, dus hopelijk kon alles bij leven en welzijn geregeld worden.
Voor de aandelen/holdings volg ik het standpunt dat je zelf zal moeten uitrekenen wat het voordeligste is (verkopen/elders opnieuw aankopen versus transfereren). Ik hoop dat het een schenking en nog niet een vererving betreft. Meen me te herinneren dat u hierrond bezig was, dus hopelijk kon alles bij leven en welzijn geregeld worden.
Tja, zal een goede adviseur gehad hebben bij BNP zeker.
@Dieteren,
Het betreft in dit geval ook een schenking. Normaal was dit vorig jaar net als de rest al gebeurd(3 jaar) maar mijn vader was zoals ze zeggen een beetje verliefd op zijn aandelen die hij al zoveeel jaren in portefeuille heeft.
Met de borstel erdoor geeft ook weer cash, en ik zou echt niet weten wat ik vandaag met zoveel cash moet gaan aanvangen.
goeie god, al die BNP fondsen, zo snel mogelijk verkopen. zelfs niet transfereren naar andere bank indien het mogelijk zou zijn.