Goud rubriek
Re: Goud rubriek
Ik heb liever de real stuff.JulusCesar schreef: ↑20 februari 2025, 21:18 Speculeren op stijging goud...doe dit dan met een turbo via goudmijnen.
Dat raad je particulieren die weinig kennis van zaken hebben mbt de materie toch niet aan??
Goudmijnaandelen zijn extreem speculatief, sla er Maarten Verheyen maar eens op na. Superwinsten en megaverliezen voor iemand die de materie al decennia volgt en er een eigen (dure) betalende nieuwsbrief over heeft. Echt van afblijven zou ik zeggen.
En op die andere vraag : er is wel wat zenuwachtigheid over die DOGE audit die Musk wil doen in Fort Knox en de geruchten (!) dat goud massaal over en weer wordt gevlogen, er Tungsten zou liggen ipv goud, maar geen idee of dit waar is j/N.
Mijn suggestie : koop oudere gouden courante munten met een niet te groot gewicht. 1/1 Krugers is intussen limiet want duur, beter 1/4de Krugers, Napoleons, Guldens, Belgische Louis, Sovereigns…
Goudmijnaandelen zijn extreem speculatief, sla er Maarten Verheyen maar eens op na. Superwinsten en megaverliezen voor iemand die de materie al decennia volgt en er een eigen (dure) betalende nieuwsbrief over heeft. Echt van afblijven zou ik zeggen.
En op die andere vraag : er is wel wat zenuwachtigheid over die DOGE audit die Musk wil doen in Fort Knox en de geruchten (!) dat goud massaal over en weer wordt gevlogen, er Tungsten zou liggen ipv goud, maar geen idee of dit waar is j/N.
Mijn suggestie : koop oudere gouden courante munten met een niet te groot gewicht. 1/1 Krugers is intussen limiet want duur, beter 1/4de Krugers, Napoleons, Guldens, Belgische Louis, Sovereigns…
- PotjeVickx
- Newbie
- Contacteer:
ETF's gaan altijd het onderspit delven wanneer blijkt dat er minder beschikbare ounces zijn dan claimers.
Goudbaren (925, 995 en 999) van de LBMA worden massaal omgesmolten tot 100 Oz-baren met 999.99-gehalte om op hun beurt verscheept te worden naar de Comex. Smelterijen focussen zich nu daar op, kleinere baren zullen hierdoor niet aan de bak komen waardoor ze weinig of niet beschikbaar gaan zijn. Umicore heeft nu al wachttijden van 2,5 tot 3 maanden (onder voorbehoud) voor deze baartjes.
Het zal duren tot de kluizen leeg zijn in London en er nog claims open staan. En het is voor 'ons Belgen' te hopen dat ons deeltje (van de NBB) dat daar in de de kluizen ligt van de bank of England op dit moment geen deel uit maakt van een leasingcontract, of 'we' zijn het ook kwijt.
Wachttijden om goud te registreren voor uitlevering lopen inmiddels op tot 12 weken. Dan zijn ze nog niet eens uitgeleverd maar hangt er enkel jouw naam op.
Als de materie je interesseert, ik volg voor zilver / goud Silver Dragons op YT en sinds recent met dat Fort Knox debat GoldCore TV voor goud.
En de gratis nieuwsbrief van Maarten Verheyen.
En de gratis nieuwsbrief van Maarten Verheyen.
Speculatief ? en dan nog "extreem" ? Het zijn bedrijven. Maak het onderscheid aub.
Is waar voor exploratiemijnen misschien (Maarten kan het weten), omdat ze nog niets verkopen en alleen maar schulden maken maar toch niet voor die mijnen die al in productie zijn en hun goud op de markt verkopen. Goud is nu all-time high, deze bedrijven maken enorme winst.
Je moet het onderscheid maken :
Gold Mine Exploration: 1 - 10 years
Gold mine exploration is challenging and complex. It requires significant time, financial resources and expertise in many disciplines – e.g. geography, geology, chemistry and engineering. ZEER SPECULATIEF
Gold Mine Development: 1 - 5 years
Gold mine development is the next stage of the gold mining process. It involves the planning and construction of the mine and associated infrastructure. Mining companies must obtain appropriate permits and licenses before they can begin construction. This will generally take several years, although this varies greatly depending on location.
Gold Mining Operation: 10 - 30 years
Deze bedrijven moet je kopen. GEEN speculatie
Ik ben het met je eens, goede post overigens!
MAAR, het gevaar dat ik zie is dat onervaren beleggers wel eens in de verkeerde ETF, Turbo of “whatever BS” trappen, zonder zich goed bewust te zijn van de risico’s die ze nemen.
Rond dat Fort Knox gedoe dat Musk op het voorplan heeft gebracht dankzij een volger op X zou het wel eens zeer turbulent kunnen worden de komende tijd op de edelmetaal markten. Kan een grote hausse creëren, flat blijven als het non-nieuws blijkt of dalen. Laatste acht ik minst waarschijnlijk gezien de grote geopolitieke spanningen.
MAAR, het gevaar dat ik zie is dat onervaren beleggers wel eens in de verkeerde ETF, Turbo of “whatever BS” trappen, zonder zich goed bewust te zijn van de risico’s die ze nemen.
Rond dat Fort Knox gedoe dat Musk op het voorplan heeft gebracht dankzij een volger op X zou het wel eens zeer turbulent kunnen worden de komende tijd op de edelmetaal markten. Kan een grote hausse creëren, flat blijven als het non-nieuws blijkt of dalen. Laatste acht ik minst waarschijnlijk gezien de grote geopolitieke spanningen.
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Sluit ik mijn helemaal bij aan, maar als je moet kiezen voor een goud ETF of een goudmijn etf/fonds om te speculeren dan zou ik voor dat laatste kiezen, hefboom groter en ngo niet echt op kruissnelheid. hefboom kan ook omgekeerd werken.Finny10 schreef: ↑20 februari 2025, 21:43Ik heb liever de real stuff.JulusCesar schreef: ↑20 februari 2025, 21:18 Speculeren op stijging goud...doe dit dan met een turbo via goudmijnen.