Zonnepanelen
Re: Zonnepanelen
KleineSpaarder schreef: ↑19 februari 2025, 13:18 Een wasmachine heeft 2500 W nodig.
Je hebt dus 5 van die windmolens van 14 meter nodig, heel hoog boven je huis, die allemaal perfect de wind moeten vangen ONGEHINDERD DOOR DE ANDERE, alleen al voor je wasmachine![]()
Ok... Ik kom toe met zonnepanelen.
5 windmolens van 14 meter gaan er niet komen.
Alhoewel mijn wasmachine geen 2500 Watt nodig heeft. Zeker al niet constant. Op lage temperaturen wassen (40 graden) en buiten de opwarmingsfase zie ik hier waarden van onder de 1000 Watt. Met opwarming : geen idee. Dat cijfer heb ik er nog niet uitgehaald.
Ik kies vaak programma's van langer dan 3 uren. Nog nooit een verbruik van 2500 Watt gezien. Je dacht misschien aan de aansluitwaarde van de wasmachine.
-
- Full Member
- Contacteer:
Als je verhuist naar deze exoplaneet zou het wel lukken:haelewyn schreef: ↑19 februari 2025, 13:48 Ok... Ik kom toe met zonnepanelen.
5 windmolens van 14 meter gaan er niet komen.
Alhoewel mijn wasmachine geen 2500 Watt nodig heeft. Zeker al niet constant. Op lage temperaturen wassen (40 graden) en buiten de opwarmingsfase zie ik hier waarden van onder de 1000 Watt. Met opwarming : geen idee. Dat cijfer heb ik er nog niet uitgehaald.
Aan de dagzijde van Wasp-121b behaalt die straalstroom absolute recordsnelheden: van 50.000 km/u in de ‘ochtend’ tot bijna 100.000 km/u in de ‘avond’.
50.000 km/u is 14.000 m/s.
Daar is een windmolen van 1 meter meer dan genoeg

Trumps MAGA = MAPA: Make America Poor Again
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
Opgepast met je rijk rekenen met windenergie, als er 100W uit je kleine windmolen komt is dat heel veel. Al ik hier ooit 200 watt haal uit twee kleine molentjes zal dat veel zijn. Als de wetgever wat soepeler zou zijn was het allemaal wat makkelijker, maar de wetgever hangt vast aan de grote producenten die niet graag zien dat particulieren zelf hun stroom produceren. Hoe dan ook, de meeste mensen doen er goed aan om zich te concentreren op zonne-energie en batterijen, veel makkelijker en een rijkere oogst. Eerst het laaghangend fruit plukken.
When asked how Fascism starts, Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
LOL, is dit wat ons onderwijs tegenwoordig aflevert?KleineSpaarder schreef: ↑19 februari 2025, 13:18
Even rekenen.
Een kubieke meter lucht weegt 1,3 kg.
Als die kubieke meter aan 1m/s beweegt, is de kinetische energie die erin zit: 1,3 * 1 * 1 = 1,3 J.
Als de snelheid constant 1 m/s, en je kunt die energie VOLLEDIG omzetten in elektrische energie, heb je dus 1,3 J/s en dat is 1,3 W.
Een windmolen met een straal van 1 m, heeft een oppervlakte 3,14 vierkante meter. Produceert dus 3,14 * 1,3 W maximaal. Laat ons zeggen 4 W.
We moeten dat delen door 2 in de praktijk. Dus 2W als de wind waait aan 1 m/s.
De wind waait gemiddeld iets van 5 m/s, dus levert dat 10 W op GEMIDDELD voor een windmolen met straal 1 meter.

Kinetische energie = 1/2*m*v^2 kinetische energie stijgt kwadratisch met de snelheid!

-
- Full Member
- Contacteer:
Vlaams onderwijs 

Trumps MAGA = MAPA: Make America Poor Again
Voor wie het mocht interesseren.

When asked how Fascism starts, Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Ik vond nu niet dat het ene een antwoord was op het andere.... maar kom. Laat het ons met de mantel bedekken.KleineSpaarder schreef: ↑19 februari 2025, 13:55Als je verhuist naar deze exoplaneet zou het wel lukken:haelewyn schreef: ↑19 februari 2025, 13:48
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
https://www.tijd.be/netto/analyse/energ ... 96313.html
Moet wie zonnepanelen heeft binnenkort betalen om zijn zonnestroom op het net te zetten? Voor het eerst in Vlaanderen flirten energiecontracten met negatieve injectietarieven. ‘Die trend is onafwendbaar.’
In sommige elektriciteitscontracten dreigen klanten binnenkort te moeten betalen voor de injectie van zonnestroom.
De injectie van zonnestroom dreigt Vlaamse gezinnen dit jaar voor het eerst geld te kosten in plaats van op te leveren. Enkele variabele energiecontracten flirten met negatieve injectietarieven, blijkt uit een analyse van de nieuwste tariefkaarten. Onder meer voor wie intekent op enkele variabele elektriciteitscontracten van Mega en een contract van Energie.be kan de injectie van zonnestroom een groot deel van het jaar geld kosten. Opvallend is dat het bij Energie.be om het contract gaat dat als winnaar van de groepsaankoop van de provincie West-Vlaanderen uit de bus kwam. Tot nu tekenden een kleine 75.000 gezinnen op het aanbod in.
Moet wie zonnepanelen heeft binnenkort betalen om zijn zonnestroom op het net te zetten? Voor het eerst in Vlaanderen flirten energiecontracten met negatieve injectietarieven. ‘Die trend is onafwendbaar.’
In sommige elektriciteitscontracten dreigen klanten binnenkort te moeten betalen voor de injectie van zonnestroom.
De injectie van zonnestroom dreigt Vlaamse gezinnen dit jaar voor het eerst geld te kosten in plaats van op te leveren. Enkele variabele energiecontracten flirten met negatieve injectietarieven, blijkt uit een analyse van de nieuwste tariefkaarten. Onder meer voor wie intekent op enkele variabele elektriciteitscontracten van Mega en een contract van Energie.be kan de injectie van zonnestroom een groot deel van het jaar geld kosten. Opvallend is dat het bij Energie.be om het contract gaat dat als winnaar van de groepsaankoop van de provincie West-Vlaanderen uit de bus kwam. Tot nu tekenden een kleine 75.000 gezinnen op het aanbod in.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Bestaat er dan geen manier om je zonnepanelen los te koppelen van het elektriciteitsnetwerk, via een automatische switch?
Bron: het internet.
Spaarplan zal in die situatie zijn snoer wel in de jacuzzi pluggen. Omdat hij meestal op een zuiders strand ligt, moet hij wel het spel van op afstand kunnen bedienen. 

Investeren in een thuisbatterij of automatische gordijnen die de panelen afdekken wanneer de zon schijnt, of een EV met slimme batterij (die je dan wel ganse dagen thuis laat staan), of een slimme omvormer, of naast uw meter kamperen en telkens er injectie is wat verbruikers inschakelen, minder zonnepanelen, kortom tal van mogelijkheden die het rendement van panelen teniet doen 

Misschien wordt de terugverdientijd van een thuisbatterij dan eindelijk aanvaardbaar
Die oplossingen bestaan er zeker, je hoeft helemaal geen stroom naar het net te sturen (je kan je inverter aansturen om dat niet te doen - zero export). Je kan alvast een thuisbatterij installeren, de prijzen dalen nog steeds, dat is al een eerste oplossing. Dat je moet betalen om het stroomnet te gebruiken is maar normaal, je maakt gebruik van een netwerk dat geld kost en onderhouden moet worden. Alleen is de vraag: wat is een faire prijs voor het gebruik van het stroomnet?
Vanaf mei een thuisbatterij met stekker, geen extra kosten meer voor installatie. Voorbeeldje:
https://www.youtube.com/watch?v=r7w1afYj9EQ
-
- Newbie
- Contacteer:
Bekijk hier de invloed van de zonnepanelen op de elektriciteitsprijs:
https://apps.energiesparen.be/stroomvoorspeller
Een 5 kWh batterij voor mijn hybride Huawei omvormer kost nog altijd 4000 euro geïnstalleerd.
Deze zou nieuw 4 kWh kunnen leveren. Maar wat blijft er over op het einde van de levensduur? Dus een besparing van 4 * 0.35 euro / dag dat de zon schijnt
De terugverdientijd is dus immens lang. Zelfs als de batterij haar opgegeven 6000 cyclussen zou overleven.
Dus het is logisch dat de zelfgeproduceerde stroom geld gaat kosten als je deze teruglevert, dit om mensen te dwingen om batterijen te kopen / het probleem van overproductie op sommige momenten van de dag aan te pakken.
Wat ik niet snap is dat men nu nog altijd bedrijven verplicht om ook zonnepanelen/windmolens te plaatsen ook al is het net verzadigd van zonnepanelen.
En dat deze bedrijven amper de taksen betalen die wij als kleine consument betalen. Om dan nog van hun oren te maken dat de stroom te duur is tov de buurlanden.
Gelukkig doen de bedrijven dat in de buurlanden ook, daarmee ondermijnen ze hun eigen geloofwaardigheid.
https://apps.energiesparen.be/stroomvoorspeller
Een 5 kWh batterij voor mijn hybride Huawei omvormer kost nog altijd 4000 euro geïnstalleerd.
Deze zou nieuw 4 kWh kunnen leveren. Maar wat blijft er over op het einde van de levensduur? Dus een besparing van 4 * 0.35 euro / dag dat de zon schijnt
De terugverdientijd is dus immens lang. Zelfs als de batterij haar opgegeven 6000 cyclussen zou overleven.
Dus het is logisch dat de zelfgeproduceerde stroom geld gaat kosten als je deze teruglevert, dit om mensen te dwingen om batterijen te kopen / het probleem van overproductie op sommige momenten van de dag aan te pakken.
Wat ik niet snap is dat men nu nog altijd bedrijven verplicht om ook zonnepanelen/windmolens te plaatsen ook al is het net verzadigd van zonnepanelen.
En dat deze bedrijven amper de taksen betalen die wij als kleine consument betalen. Om dan nog van hun oren te maken dat de stroom te duur is tov de buurlanden.
Gelukkig doen de bedrijven dat in de buurlanden ook, daarmee ondermijnen ze hun eigen geloofwaardigheid.