De Beurs vandaag part 2
TIP
Re: De Beurs vandaag part 2
Niet u persoonlijk, Barryke. Maar het valt mij gewoon (opnieuw) op dat hier véél berichten gepost worden als er ineens een correcte gebeurd t.o.v. dat de beurs het een heel jaar goed doet. Als de beurs het goed doet, dan is dat vanzelfsprekend. Je kan terug gaan naar relevante gebeurtenissen, steeds hetzelfde riedeltje.
Je ziet hier dus ineens veel mensen, waarvan ik dacht dat ze "passieve hangmatbeleggers" waren, een herverdeling van hun portefeuilles maken voor wat extra winst op het einde van de rit, sommige gaan zelfs meer de thematische richting op, wetende dat dit op lange termijn niet de beste keuze is, én natuurlijk met de grote loftrompet dat ze nu op winst staan, want blijkbaar zijn hier heel veel ervaren beleggers die perfect weten wat de markt gaat doen. Ik wil ze niet allemaal te eten geven die hetzelfde deden toen de beurs even een dag of twee doorzakte en terug herstelde.
De meeste hun horizon moet hier toch maar 10 jaar zijn ofzo als ik dit zo allemaal lees.

-
- Full Member
- Contacteer:
Door de fratsen van Trump blijft de dollar in sneltempo waarde verliezen tov de euro; nu al 1,084.
Trump vindt dat niet belangrijk:
When asked whether the decision to pause tariffs on many products from Canada and Mexico for one month was due to the stock market, Trump said the decision had "nothing to do with the market. I'm not even looking at the market, because long term the United States will be very strong with what is happening here."
When asked whether the decision to pause tariffs on many products from Canada and Mexico for one month was due to the stock market, Trump said the decision had "nothing to do with the market. I'm not even looking at the market, because long term the United States will be very strong with what is happening here."
Trumps MAGA = MAPA: Make America Poor Again
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
-
- Full Member
- Contacteer:
Bolero beweert dat de Bund 10 jaar nu een rendement geeft van 3,8%, tgo 2,1% op 8 december.
Ze zitten er maar een percent naast. Het is nu 2,8%
Ze zitten er maar een percent naast. Het is nu 2,8%

Ach, een detail.KleineSpaarder schreef: ↑7 maart 2025, 11:15 Bolero beweert dat de Bund 10 jaar nu een rendement geeft van 3,8%, tgo 2,1% op 8 december.
Ze zitten er maar een percent naast. Het is nu 2,8%![]()

Op de lange termijn vlakt dat uit. Kijk eens op 10 jaar, praktisch 0 verschil.KleineSpaarder schreef: ↑7 maart 2025, 08:53 Door de fratsen van Trump blijft de dollar in sneltempo waarde verliezen tov de euro; nu al 1,084.
Steun S&P500, krrrrr, krak.
-
- Full Member
- Contacteer:
De beleggers zijn ook hun vertrouwen in golden boy Musk kwijt. Ze waren euforisch na de overwinning van Trump op 5 november, en deden de koers van Tesla op korte tijd snel stijgen.
Sinds de top daarna (17 december) is Tesla al 47% gedaald.
Om zijn reputatie hoog te houden tijdens de protesten van de republikeinse senatoren en congresmen tegen zijn DOGE geknoei, dat ook veel republikeinse kieskringen raakt, sturen Trump en Musk nu de fabel de wereld in dat Musk niets te maken heeft met de ontslagen van DOGE.
Elon Musk tells Republican lawmakers he’s not to blame for federal firings
BY LISA MASCARO AND CHRIS MEGERIAN
Updated 5:31 PM CET, March 7, 2025
WASHINGTON (AP) — It’s not his fault.
Billionaire Elon Musk is telling Republican lawmakers that he is not to blame for the firings of thousands of federal workers, including veterans, as pushes to downsize the government. Instead, he said in private talks this week that those decisions are left to the various federal agencies.
Trump tells Cabinet members they’re in charge of staffing as business leaders and Republicans complain about Musk
Om zijn reputatie hoog te houden tijdens de protesten van de republikeinse senatoren en congresmen tegen zijn DOGE geknoei, dat ook veel republikeinse kieskringen raakt, sturen Trump en Musk nu de fabel de wereld in dat Musk niets te maken heeft met de ontslagen van DOGE.
Billionaire Elon Musk is telling Republican lawmakers that he is not to blame for the firings of thousands of federal workers, including veterans, as pushes to downsize the government. Instead, he said in private talks this week that those decisions are left to the various federal agencies.
Trump tells Cabinet members they’re in charge of staffing as business leaders and Republicans complain about Musk
Ik waardeer uw activisme wel. 

Hopelijk tesla snel onder de 100 etcKleineSpaarder schreef: ↑7 maart 2025, 17:52 De beleggers zijn ook hun vertrouwen in golden boy Musk kwijt. Ze waren euforisch na de overwinning van Trump op 5 november, en deden de koers van Tesla op korte tijd snel stijgen.
Hopelijk tesla snel onder de 100 en daarna nog veel lager.KleineSpaarder schreef: ↑7 maart 2025, 17:52 De beleggers zijn ook hun vertrouwen in golden boy Musk kwijt. Ze waren euforisch na de overwinning van Trump op 5 november, en deden de koers van Tesla op korte tijd snel stijgen.
Klopt ja. Maar heb je ook gezien wat er in de jaren 2000 is gebeurd? EUR/USD van 0.85 naar 1.6, op 6 jaar tijd. Weet je wat dat betekent voor IWDA..? Gelukkig is de beurs toen ook mooi gestegen. Anders was het helemaal een ramp geweest. En wat zien we deze week? Dalende beurzen en een abnormaal sterke stijging van de EUR/USD die nog niet meteen lijkt te gaan stoppen. Maar slaap vooral rustig verder in de hangmat ;-) Een hangmatbelegger moet nooit iets doen, toch?Wimble schreef: ↑7 maart 2025, 16:59Op de lange termijn vlakt dat uit. Kijk eens op 10 jaar, praktisch 0 verschil.KleineSpaarder schreef: ↑7 maart 2025, 08:53 Door de fratsen van Trump blijft de dollar in sneltempo waarde verliezen tov de euro; nu al 1,084.
Ik wil hier niet de onheilsprofeet komen uithangen, echt niet. Ik heb zelf veel geld in dollartrackers zitten. Maar je mag wel alert blijven en uw ogen openhouden voor mogelijke risico’s, als “passieve” belegger.
Als de dollar niet meer gezien wordt als reservemunt, dan is er volgens mij wel een probleem. Daarnaast is er het gigantische stimuluspakket van Duitsland en iets wat op een kapitaalvlucht uit de VS begint lijken (verschil in rendement afgelopen maand/week gezien tussen de s&p 500 en de stoxx600?). Een beetje wegmanoeuvreren uit de VS kan geen kwaad op dit moment, denk ik. Ik ga in het weekend nadenken hoe ik mijn portefeuille moet herschikken en aanpassen aan deze realiteit. Het zal niet drastisch zijn, maar ik ga wel aanpassingen doorvoeren. (Op dit moment denk ik een stuk naar iwde en stoxx600 verhuizen).
Natuurlijk kan alles plots weer wat keren als Trump normaler begint te doen, onder invloed van de beurskoersen en zijn adviseurs. Maar volgens mij is er toch iets in gang gezet deze week. Gewoon in uw hangmat liggen, ogen toedoen en hopen dat alles wel in orde komt is niet wat ik doe met mijn “life savings”.
IMIE wereldindex
Op 6 maanden: +6,33%
Op 1 jaar: +10,43%
Op 2 jaar: +30,47%
Op 5 jaar: +112,85%
Dit is een gezonde correctie. Geen paniek.
Op 6 maanden: +6,33%
Op 1 jaar: +10,43%
Op 2 jaar: +30,47%
Op 5 jaar: +112,85%
Dit is een gezonde correctie. Geen paniek.
Kijk ook eens naar de DAX- index, lijkt me ook wel mooi om jouw portefeuille meer te spreiden.Barryke schreef: ↑Gisteren 00:03
Als de dollar niet meer gezien wordt als reservemunt, dan is er volgens mij wel een probleem. Daarnaast is er het gigantische stimuluspakket van Duitsland en iets wat op een kapitaalvlucht uit de VS begint lijken (verschil in rendement afgelopen maand/week gezien tussen de s&p 500 en de stoxx600?). Een beetje wegmanoeuvreren uit de VS kan geen kwaad op dit moment, denk ik. Ik ga in het weekend nadenken hoe ik mijn portefeuille moet herschikken en aanpassen aan deze realiteit. Het zal niet drastisch zijn, maar ik ga wel aanpassingen doorvoeren. (Op dit moment denk ik een stuk naar iwde en stoxx600 verhuizen).
Natuurlijk kan alles plots weer wat keren als Trump normaler begint te doen, onder invloed van de beurskoersen en zijn adviseurs. Maar volgens mij is er toch iets in gang gezet deze week. Gewoon in uw hangmat liggen, ogen toedoen en hopen dat alles wel in orde komt is niet wat ik doe met mijn “life savings”.
Trump is weliswaar een madman, maar niet suicidaal. USA heeft in het verleden heel wat stormen doorstaan.
Ik heb mijn usa blootstelling niet verandert en kijk zelfs uit naar koopmomenten! Nu koop ik nog niet want Canada & Mexico krijgen maar een maand uitstel + Europa krijgt in april zijn lading.
Ik veronderstel dat de meesten hier gespreid zitten en niet enkel in IWDA, CSPX, CNDX.
Stuk US, EU, en groeimarkten.
Hebben de groene cijfers van gisterenavond hier misschien mee te maken?
De werkgelegenheid van de federale overheid daalt in februari met 10.000, aangezien de bezuinigingen van de DOGE langzaam gevolgen hebben voor de Amerikaanse arbeidsmarkt.
Zoals voorspeld zal Trump de bal in zijn gezicht terugkrijgen.
De premier van Ontario, Rob Ford, heeft aangekondigd dat een contract van 100 miljoen Canadese dollar (~64,5 miljoen euro) met Starlink wordt geannuleerd.
Daarnaast liet Ford weten dat Amerikaanse bedrijven worden uitgesloten van de jaarlijkse aanbestedingen van Ontario, goed voor zo’n 30 miljard Canadese dollar. “Amerikaanse bedrijven lopen nu tientallen miljarden dollars mis.
Naast Starlink dreigt ook Tesla zware klappen te krijgen. Chrystia Freeland, voormalig vicepremier van Canada en kandidaat-premier, pleit voor een invoerbelasting van 100% op Tesla-voertuigen. “We nemen Amerikaanse bedrijven in het vizier die belangrijk zijn voor het Witte Huis”,
Tesla 100 belast.
Stuk US, EU, en groeimarkten.
Hebben de groene cijfers van gisterenavond hier misschien mee te maken?
De werkgelegenheid van de federale overheid daalt in februari met 10.000, aangezien de bezuinigingen van de DOGE langzaam gevolgen hebben voor de Amerikaanse arbeidsmarkt.
Zoals voorspeld zal Trump de bal in zijn gezicht terugkrijgen.
De premier van Ontario, Rob Ford, heeft aangekondigd dat een contract van 100 miljoen Canadese dollar (~64,5 miljoen euro) met Starlink wordt geannuleerd.
Daarnaast liet Ford weten dat Amerikaanse bedrijven worden uitgesloten van de jaarlijkse aanbestedingen van Ontario, goed voor zo’n 30 miljard Canadese dollar. “Amerikaanse bedrijven lopen nu tientallen miljarden dollars mis.
Naast Starlink dreigt ook Tesla zware klappen te krijgen. Chrystia Freeland, voormalig vicepremier van Canada en kandidaat-premier, pleit voor een invoerbelasting van 100% op Tesla-voertuigen. “We nemen Amerikaanse bedrijven in het vizier die belangrijk zijn voor het Witte Huis”,
Tesla 100 belast.

Heb jij eigenlijk gelezen wat ik schreef? Ik ben trouwens niet bezorgd om een eventuele beurscrash, eerder licht bezorgd over de combinatie ervan met een daling van de dollar.
Heel wat geld in rook zien opgaan deze week, en toch moet ik niet herbalanceren

Alles mooi samen gezakt: aandelen, obligaties en goud. Geweldig.
@Karine: groene cijfers kwamen er nadat Powell had gezegd dat de Amerikaanse economie nog in prima conditie was.
Grote (Amerikaanse) beleggers verplaatsen geld naar Europa. Amerika gaat deze storm zeker doorstaan, maar zoals ik zei is er precies een kapitaalstroom op gang aan het komen richting Europa. Dat is alles waar ik jullie even attent op wilde maken. De gevolgen voor IWDA, CSPX en CNDX is zijn dubbel: beursdaling en de daling van de dollar. Normaal is de dollar altijd als een zacht kussentje bij een serieuze beursdaling.