De Beurs vandaag part 2
TIP
Re: De Beurs vandaag part 2
Ik zie dit ook als gezonde correctie, de VS was hoog gewaardeerd en heeft zeer hoge AI verwachtingen ingeprijsd, vroeg of laat krijgt dat optimisme een realiteitstoets. Dat er momenteel wat dollars richting Europa stromen is een feit, of dat duurzaam zal zijn moet nog blijken. De Europese industrie ligt nog altijd op apegapen, energie is hier nog altijd veel te duur om concurrentieel te zijn en begrotingstekorten te hoog om stijgende eigen koopkracht te creëren. Er zal op korte termijn wat economische stimulus door schuldtoename gecreëerd worden maar of dat echt een ommekeer gaat opleveren...Barryke schreef: ↑Gisteren 11:28Grote (Amerikaanse) beleggers verplaatsen geld naar Europa. Amerika gaat deze storm zeker doorstaan, maar zoals ik zei is er precies een kapitaalstroom op gang aan het komen richting Europa. Dat is alles waar ik jullie even attent op wilde maken. De gevolgen voor IWDA, CSPX en CNDX is zijn dubbel: beursdaling en de daling van de dollar. Normaal is de dollar altijd als een zacht kussentje bij een serieuze beursdaling.
Dat klopt allemaal Vortex, ik deel uw analyse. Ga jij niets verschuiven richting Europa? Voor alle duidelijkheid nogmaals: ik panikeer niet. Ik kijk gewoon naar de geldstromen en probeer risico’s in te schatten. De kans dat de EUR/USD stijgt zoals in de jaren 2000 is bijzonder klein. De centrale bank zal ook wel ingrijpen. Maar gewoon doen alsof het risico niet bestaat vind ik niet erg verstandig.
Ik zou mijn CNDX en CSPX aanhouden en daarnaast mijn ISIJPA, EMIM, IMEA en FLXIG wat opbouwen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Eergisteren hier. Lijkt mij gewoon een gezonde correctie. Natuurlijk zal Trump er met enkele uitspraken aan bijgedragen hebben, maar dat staat wat los van het feit dat de markt overbought was. We hebben bijna een heel jaar greedy sentiment gekend. Niets mis mee denk ik. En als het verder daalt, dan koop ik nog meer bij. Het is niet alsof de markt niet meer herstellende zal zijn binnen 30 jaar. Mijn horizon is nog vrij lang en heb geen schrik. Ik heb in mijn 3 jaar dat ik nog maar beleg, al een stomme fout begaan door te verkopen en opnieuw te kopen, i.p.v. gewoon bij te kopen en het uit te zitten.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Vanwaar zo bezeten door "handmat/passieve" beleggers ? Het is net hun bedoeling om al die commotie naast zich neer te leggen, dacht ik.Barryke schreef: ↑Gisteren 00:03 Klopt ja. Maar heb je ook gezien wat er in de jaren 2000 is gebeurd? EUR/USD van 0.85 naar 1.6, op 6 jaar tijd. Weet je wat dat betekent voor IWDA..? Gelukkig is de beurs toen ook mooi gestegen. Anders was het helemaal een ramp geweest. En wat zien we deze week? Dalende beurzen en een abnormaal sterke stijging van de EUR/USD die nog niet meteen lijkt te gaan stoppen. Maar slaap vooral rustig verder in de hangmat ;-) Een hangmatbelegger moet nooit iets doen, toch?
Ik wil hier niet de onheilsprofeet komen uithangen, echt niet. Ik heb zelf veel geld in dollartrackers zitten. Maar je mag wel alert blijven en uw ogen openhouden voor mogelijke risico’s, als “passieve” belegger.
Als de dollar niet meer gezien wordt als reservemunt, dan is er volgens mij wel een probleem. Daarnaast is er het gigantische stimuluspakket van Duitsland en iets wat op een kapitaalvlucht uit de VS begint lijken (verschil in rendement afgelopen maand/week gezien tussen de s&p 500 en de stoxx600?). Een beetje wegmanoeuvreren uit de VS kan geen kwaad op dit moment, denk ik. Ik ga in het weekend nadenken hoe ik mijn portefeuille moet herschikken en aanpassen aan deze realiteit. Het zal niet drastisch zijn, maar ik ga wel aanpassingen doorvoeren. (Op dit moment denk ik een stuk naar iwde en stoxx600 verhuizen).
Natuurlijk kan alles plots weer wat keren als Trump normaler begint te doen, onder invloed van de beurskoersen en zijn adviseurs. Maar volgens mij is er toch iets in gang gezet deze week. Gewoon in uw hangmat liggen, ogen toedoen en hopen dat alles wel in orde komt is niet wat ik doe met mijn “life savings”.
Geef gewoon je eigen inzichten, die zijn zeker interessant. Het is dan ook wel duidelijk dat jij geen "handmat/passieve" belegger bent.

Dat Trump niet wakker ligt van de beurs is BS. Als het goed gaat steekt hij de pluimen op zijn hoed, gaat het slecht dan kijkt hij er zogezegd niet naar.
Zijn techvriendjes zijn sedert zijn aantreding reeds meer dan 2.000 miljard dollar aan beurswaarde verloren. Die gaan dat niet blijven slikken.
Zijn techvriendjes zijn sedert zijn aantreding reeds meer dan 2.000 miljard dollar aan beurswaarde verloren. Die gaan dat niet blijven slikken.
Verschuiven richting Europa omdat er een paar dagen wat volatiliteit is? Zoals gezegd zie ik fundamenteel niet zo veel beterschap voor de Europese economie, eerder in tegendeel, straks nog wat tarieven langs VS zijde en Chinezen die hier nog meer aan dumping doen wegens verminderde afzet in de VS. Of nog erger een Europa dat zo dwaas is om een oorlog met Rusland te beginnen. En dat risico op een veel grotere correctie of zelfs crash ga je niet ontlopen door Europees te gaan, als de VS crasht, gaan wij mee. Zorg liever dat je cash kunt vrijmaken wanneer een herstel zich aandient, na een crash zijn het de beste jaren om te investerenBarryke schreef: ↑Gisteren 13:49 Dat klopt allemaal Vortex, ik deel uw analyse. Ga jij niets verschuiven richting Europa? Voor alle duidelijkheid nogmaals: ik panikeer niet. Ik kijk gewoon naar de geldstromen en probeer risico’s in te schatten. De kans dat de EUR/USD stijgt zoals in de jaren 2000 is bijzonder klein. De centrale bank zal ook wel ingrijpen. Maar gewoon doen alsof het risico niet bestaat vind ik niet erg verstandig.

Of je zorgt dat je portefeuille niet mee crasht...
Waarom vergeet iedereen altijd de meest triviale oplossing?
Gewoon een goede scenario analysis doen op je portefeuille, meer is het ook niet
Waarom vergeet iedereen altijd de meest triviale oplossing?
Gewoon een goede scenario analysis doen op je portefeuille, meer is het ook niet
Nee verschuiven omdat de VS nog steeds veel duurder gewaardeerd staat, gedeeltelijk terecht dat ze duurder staan maar het verschil met de rest is zeer groot. Gecombineerd met het huidige beleid waarbij ze de eigen economie/ leider van de wereld aan het boycotten zijn met al die handelstarieven en het verspreiden van leugens waardoor anti-Amerikaanse gevoelens meer opleven wereldwijd.
Ik haal niets uit de wereldindex maar nieuwe inleg is voorlopig in de rest van de wereld zonder de VS.
China is een groot risico maar ook een kans voor Europa.
Enkele zinnen uit de krant de Standaard: "President Xi Jinping maakt zich naar verluidt grote zorgen dat China geïsoleerd zou raken“.
"Dat Trump ook de eigen bondgenoten aanvalt, wordt gezien als een zeldzame kans om hen los te weken."
Chinese gezant voor Europese Zaken: "Onze Europese vrienden doen er goed aan Trumps beleid te vergelijken met dat van China. Ze zullen zien dat onze diplomatie gericht is op vrede, goodwill en een samenwerking waarbij iedereen wint.”
Klopt, en in Europa heersen vooral de dogma's ook al leidt dat tot de ene domme beslissing na de andere. Van Energiewende tot het nieuwe Duitse stimuluspakket dat nauwelijks in productiviteit investeert. Duitsland en andere Europese landen gaan bv honderden miljarden steken in wapens: ofwel hebben ze die niet nodig, dan zijn het uitgaven geweest met nauwelijks Europese ROI (veel zal noodgedwongen elders, bv in de VSA ingekocht worden) en als het wel nodig bleek dan was het mogelijk een self-fulfilling prophecy en dan is het een desastreuze ROI. Alleszins gaan deze extra uitgaven ten koste van productievere investeringen en leiden ze tot hogere belastingen, overheidsschulden en rentebetalingen op deze schulden. En dat in een economische zone die al jaren niet of nauwelijks groeit en gebukt gaat onder hoge belastingen en overheidsschulden.vortex schreef: ↑Gisteren 17:23Verschuiven richting Europa omdat er een paar dagen wat volatiliteit is? Zoals gezegd zie ik fundamenteel niet zo veel beterschap voor de Europese economie, eerder in tegendeel, straks nog wat tarieven langs VS zijde en Chinezen die hier nog meer aan dumping doen wegens verminderde afzet in de VS. Of nog erger een Europa dat zo dwaas is om een oorlog met Rusland te beginnen. En dat risico op een veel grotere correctie of zelfs crash ga je niet ontlopen door Europees te gaan, als de VS crasht, gaan wij mee. Zorg liever dat je cash kunt vrijmaken wanneer een herstel zich aandient, na een crash zijn het de beste jaren om te investerenBarryke schreef: ↑Gisteren 13:49 Dat klopt allemaal Vortex, ik deel uw analyse. Ga jij niets verschuiven richting Europa? Voor alle duidelijkheid nogmaals: ik panikeer niet. Ik kijk gewoon naar de geldstromen en probeer risico’s in te schatten. De kans dat de EUR/USD stijgt zoals in de jaren 2000 is bijzonder klein. De centrale bank zal ook wel ingrijpen. Maar gewoon doen alsof het risico niet bestaat vind ik niet erg verstandig.![]()
China denkt op heel lange termijn, en zet altijd het eigen belang voorop. Ze doen dat heel slim, maar zien de rest van de wereld vooral als afzetmarkt.simonvb schreef: ↑Gisteren 19:36Nee verschuiven omdat de VS nog steeds veel duurder gewaardeerd staat, gedeeltelijk terecht dat ze duurder staan maar het verschil met de rest is zeer groot. Gecombineerd met het huidige beleid waarbij ze de eigen economie/ leider van de wereld aan het boycotten zijn met al die handelstarieven en het verspreiden van leugens waardoor anti-Amerikaanse gevoelens meer opleven wereldwijd.
Ik haal niets uit de wereldindex maar nieuwe inleg is voorlopig in de rest van de wereld zonder de VS.
China is een groot risico maar ook een kans voor Europa.
Enkele zinnen uit de krant de Standaard: "President Xi Jinping maakt zich naar verluidt grote zorgen dat China geïsoleerd zou raken“.
"Dat Trump ook de eigen bondgenoten aanvalt, wordt gezien als een zeldzame kans om hen los te weken."
Chinese gezant voor Europese Zaken: "Onze Europese vrienden doen er goed aan Trumps beleid te vergelijken met dat van China. Ze zullen zien dat onze diplomatie gericht is op vrede, goodwill en een samenwerking waarbij iedereen wint.”
De Volksrepubliek China en de Russische Federatie boeken gestaag succes na succes in de niet-Westerse wereld. Of het nu gaat om het bijna overal overtroeven van de VSA als belangrijkste handelspartner (China) of het vervangen van Franse aanwezigheid in Mali, Burkina Faso, Centraal-Afrikaanse Republiek, enz. (Rusland). De wereld gaat in sneltempo naar multipolariteit, en het lijkt alsof de VSA dat (niet van harte) begint te begrijpen (en begrijpt dat je dat proces niet kan tegenhouden) terwijl de Europese politici nog in een kolonisatiedenkpatroon zitten.
Een heel belangrijke... alleen heeft dat ontwijken van potentiële risico's vaak ook een effectief gemis van rendement tot gevolg.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
-
- Full Member
- Contacteer:
Een grote opluchting voor alle Amerikanen en alle buitenlandse beleggers met Amerikaanse aandelen!!!
Ondanks de waarschuwingen van JP Morgan, Goldman Sachs en anderen, stevenen de US niet af op een recessie !!!! Zo vertelt ons Trumps minister van Handel Lutnick.
Americans should ‘absolutely not’ brace for recession despite bank warnings: Commerce secretary
In an exclusive interview with Meet the Press, Commerce Sec. Howard Lutnick says Americans should “absolutely not” brace for a recession amid warning signs from major banks like JP Morgan and Goldman Sachs.
Wie ongerust is door de achterstand van de Amerikaanse beurzen tov de Europese beurzen in 2025 (13% slechter in US dan Europa sinds 1/1/2025), nog erger gemaakt door de daling van de USD tov de EUR (4% sinds 1/1/2025) ==> dus al een achterstand van 17% (!!!!) ....
... mag dus weer op beide oren slapen
Ondanks de waarschuwingen van JP Morgan, Goldman Sachs en anderen, stevenen de US niet af op een recessie !!!! Zo vertelt ons Trumps minister van Handel Lutnick.
Americans should ‘absolutely not’ brace for recession despite bank warnings: Commerce secretary
In an exclusive interview with Meet the Press, Commerce Sec. Howard Lutnick says Americans should “absolutely not” brace for a recession amid warning signs from major banks like JP Morgan and Goldman Sachs.
Wie ongerust is door de achterstand van de Amerikaanse beurzen tov de Europese beurzen in 2025 (13% slechter in US dan Europa sinds 1/1/2025), nog erger gemaakt door de daling van de USD tov de EUR (4% sinds 1/1/2025) ==> dus al een achterstand van 17% (!!!!) ....
... mag dus weer op beide oren slapen

Trumps MAGA = MAPA: Make America Poor Again
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/