Zonnepanelen
Re: Zonnepanelen
Maar in de essentie : "netbeheer" waar we al jaren voor betalen. Voor u betekent dat dan niet dat het net ook mee moet evolueren waar flexibiliteit en buffering mee een rol in spelen ?
Mij lijkt het nochtans de normaalste zaak te zijn.
Laatst gewijzigd door KV op 9 maart 2025, 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Je probeert mij weer woorden in de mond te leggen, het ging er over dat niet alle netwerkkosten ten gunste van het net komen, je hoeft dat dus niet om te buigen tot "vortex is tegen een meer flexibel net"

Ho ho rustig hé , dit was als vraag bedoelt ... excuses dat ik er het vraagteken niet had bij toegevoegd (bij deze aangepast)vortex schreef: ↑Gisteren 09:36Je probeert mij weer woorden in de mond te leggen, het ging er over dat niet alle netwerkkosten ten gunste van het net komen, je hoeft dat dus niet om te buigen tot "vortex is tegen een meer flexibel net"Maar ja, dergelijke leugenachtige manier van discussiëren is voor jou ook de normaalste zaak hé.
Maar laat maar zijn , je hoeft er verder niet op in te gaan met je beperkte hokjesdenken en ik-ben-voor-geen-rede-vatbaar mentaliteit.
Geniet van je zondag
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Ik denk niet dat vortex dat ooit gezegd heeft ... maar ja, dat is een typische redeneerfout die jij wel eens vaker maakt.

Vraagje: wat veroorzaakt de nood aan flexibiliteit en buffering? Juist, de volatiele energiebronnen zoals zonne-energie en windenergie.
We zitten met een overproductie aan elektriciteit in de zomer en een tekort in de winter en die overschotten en tekorten zullen alleen maar toenemen als we nog meer inzetten op zon en wind. Misschien ook daar rekening mee houden bij de uitbouw van onze toekomstige energievoorziening ...
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Dat zijn dan die van "inclusief", "verdraagzaam" enz ...

Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Je gaf er vooral zelf niet de aanzet toe ....

Maar er was je eigenlijk een goede zondag toegewenst

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik heb mezelf eigenlijk nog nooit zo genoemd hoor

Iets wat jij graag concludeert, maar dat mag je wel van mij, ik gun anderen hun pleziertjes wel

Inderdaad .... vandaar ik het ook schreef/vroeg :VincentVega schreef: ↑Gisteren 10:22Vraagje: wat veroorzaakt de nood aan flexibiliteit en buffering? Juist, de volatiele energiebronnen zoals zonne-energie en windenergie.
We zitten met een overproductie aan elektriciteit in de zomer en een tekort in de winter en die overschotten en tekorten zullen alleen maar toenemen als we nog meer inzetten op zon en wind. Misschien ook daar rekening mee houden bij de uitbouw van onze toekomstige energievoorziening ...
Dit zal op een veel grotere schaal moeten gebeuren dan particulieren hier en daar de richting van batterijtjes thuis te duwen ...
Het is maar sinds een paar jaar dat het denken bij bepaalden bij netbeheerders ook daar eindelijk begint te rijpen dat dit bij hun een essentieel onderdeel moet vormen.
In tegendeel, heb in het verleden ook al gezegd dat een verdere uitbouw van zonnepanelen niet zonder buffering kan. En in plaats van Piet particulier naar dure en niet efficiënt te sturen thuisbuffering of panelen afschakeling te dwingen, zou men beter voor lokale buffering kiezen, gestuurd door de netbeheerder. En in plaats van die kosten door te rekenen aan alle verbruikers, reken ze door aan de zonnepaneel bezitter per kWh die hij extern buffert, bv iemand die 100kWh lokaal injecteert betaalt een kost maar kan die 100kWh op een later tijdstip gratis verbruiken, het is immers zijn eigen stroom waarvoor hij een opslag kost betaalt. Voordeel voor de gemeenschap is dat een verdere uitbouw van zonnepanelen mogelijk is, beter stuurbaar, er door lokale opslag minder nood is aan het versterken van netten en dat het een zichzelf betalend systeem is zonder subsidies. Nadeel is dat de grote energie producenten met batterijparken minder gelegenheid hebben om dik te verdienen aan onbalans op kap van de consument, wat voor ons natuurlijk ook een voordeel is.
Ja de grote denkers die nog nooit hun handen hebben vuil gemaakt dat zijn toch de grote planners.
Misschien wat meer doeners en minder denkers de oplossing.
Voor 2 werkmannen is er al een denker (die zijn handen niet vuil maakt) in de meeste gevallen.
Estate Guru believer.
Inderdaad, het zijn natuurlijk de gemeentebesturen die in de eerste plaats al die werken op hun grondgebied zouden kunnen coördineren, als er plannen zijn voor bv riool werken en glasvezel in één straat, voer ze dan samen uit. De gemeente is op de hoogte van alle werken, de firma (de doeners) die glasvezel legt weet bv niet dat Aquafin een paar maand later rioolwerken gepland heeft.
Lokale batterijparken : lijkt mij een goed idee maar je houdt in je betoog al geen rekening met de verliezen.
Hoe groot gaan die zijn .. ?
IMHO denk je hier ook niet aan de haalbaarheid.
Als iedereen die panelen heeft intekent op een abonnement op zo'n park, moet de investering wel erg groot zijn. Wat gaat dat kosten ?
Wat wordt bijgevolg de prijs voor een gebruiker ?
Nog de moeite om het te overwegen of gewoon even duur als elektriciteit aankopen ?
Misschien zelfs duurder en dan mogen we het idee al direct afblazen.
Iets zegt me dat, als die oprichting van lokale parken financieel haalbaar was, ze er al mee bezig zouden zijn.
Een goede vervanger voor massaal injecteren is het zelfverbruik drastisch verhogen.
Ik raak mijn overproductie al niet kwijt op batterijen. Ik zit nu al vlot aan 15 KWH per dag die ik niet verbruikt krijg.
Als er ooit een negatieve injectieprijs komt, kan je je omvormers toch gewoon uitschakelen met de hoofdschakelaar, vermoed ik ?
Of de overgeproduceerde stroom affakkelen met elektrische verwarming , al was het buiten op het terras.
Net zo zouden ze (analoog met hun plannen voor afschakeling in zones) de injectie per regio kunnen stopzetten bij te grote overproductie. Op afstand de injectie van stroom weigeren waardoor de omvormers automatisch uit gaan.
Hoe groot gaan die zijn .. ?
IMHO denk je hier ook niet aan de haalbaarheid.
Als iedereen die panelen heeft intekent op een abonnement op zo'n park, moet de investering wel erg groot zijn. Wat gaat dat kosten ?
Wat wordt bijgevolg de prijs voor een gebruiker ?
Nog de moeite om het te overwegen of gewoon even duur als elektriciteit aankopen ?
Misschien zelfs duurder en dan mogen we het idee al direct afblazen.
Iets zegt me dat, als die oprichting van lokale parken financieel haalbaar was, ze er al mee bezig zouden zijn.
Een goede vervanger voor massaal injecteren is het zelfverbruik drastisch verhogen.
Ik raak mijn overproductie al niet kwijt op batterijen. Ik zit nu al vlot aan 15 KWH per dag die ik niet verbruikt krijg.
Als er ooit een negatieve injectieprijs komt, kan je je omvormers toch gewoon uitschakelen met de hoofdschakelaar, vermoed ik ?
Of de overgeproduceerde stroom affakkelen met elektrische verwarming , al was het buiten op het terras.
Net zo zouden ze (analoog met hun plannen voor afschakeling in zones) de injectie per regio kunnen stopzetten bij te grote overproductie. Op afstand de injectie van stroom weigeren waardoor de omvormers automatisch uit gaan.