De crash van 2025
TIP
Re: De crash van 2025
Het is te hopen dat er niet teveel panikeurs onder die etf beleggers zitten, anders zou het wel eens een echte crash kunnen worden.
-
- Full Member
- Contacteer:
In de huidige setup kan het dat worden. Als men een bepaalde datum hanteert als 'startdatum' voor de taks en je hebt bijvoorbeeld een positie met 60% minwaarde waarop je daarna 30% minwaarde inloopt, zal je op dat verlies bij verkoop taks betalen.patrick4 schreef: ↑Gisteren 15:32Wat als we naast een meerwardetaks nu ook eens een minwaardetaks zouden invoeren?WartDeBever schreef: ↑4 maart 2025, 16:16 Daar is DE CRASH, de meerwaardetaks zal moet verlaagd worden vanaf 10€ winst en geen 10% maar 80%.
-
- Full Member
- Contacteer:
Zeker niet.
Er zijn maar weinigen die met verliezen of correcties kunnen omgaan en tenslotte de handdoek in de ring gooien.
Ik prijs me zeer gelukkig dat ik op 19/02/2025 zowat 4/5e van mijn gehele aandelen-portefeuille heb geliquideerd. Dat was, nu terugkijkend, +- het hoogste all-time punt voor zowat alle onderliggende effecten, tov dat punt zou ik intussen 8% lager staan (wat nog extreem meevalt uiteraard, de portefeuiile was dan ook tamelijk gespreid en divers). Dit was een keyplan waar ik een 5-tal jaar maandelijks automatisch spaarde, stortingen gestopt zomer 2024, en nu dus stopgezet/verkocht.
Ik wacht de vermoedelijke rit naar beneden nog even af, om rond mei te bekijken in welk fonds/etf ik terug gespreid wil beginnen instappen. Vermoedelijk niet meer via keyplan.
Ik geloof geheel niet in timen van de markt & had dus een - althans voorlopige - gelukstreffer. Nu zien dat ik niet (veel) te vroeg/laat terug start met instappen :-)
Ik wacht de vermoedelijke rit naar beneden nog even af, om rond mei te bekijken in welk fonds/etf ik terug gespreid wil beginnen instappen. Vermoedelijk niet meer via keyplan.
Ik geloof geheel niet in timen van de markt & had dus een - althans voorlopige - gelukstreffer. Nu zien dat ik niet (veel) te vroeg/laat terug start met instappen :-)
klopt volledig, maar als de crash blijft aanslepen dan zullen in de eerste jaren de opbrengsten van die "Conner-matrakkentaks" van 10 % gene vette zijn.kierkegaard schreef: ↑Gisteren 19:06In de huidige setup kan het dat worden. Als men een bepaalde datum hanteert als 'startdatum' voor de taks en je hebt bijvoorbeeld een positie met 60% minwaarde waarop je daarna 30% minwaarde inloopt, zal je op dat verlies bij verkoop taks betalen.
Ik hoop dat de boel eens goed gaat crashen, maar ik vrees er wat voor, de beursgekte is gigantisch.

bron FCF-verwachtingen: S&P Global, na aftrek van cash SBC-kosten uit vorige boekjaar

bron FCF-verwachtingen: S&P Global, na aftrek van cash SBC-kosten uit vorige boekjaar

Aandelenportefeuille netto met 1154% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -3,5% (tem 28 feb '25)
Momenteel: 38% Rapid7, IVU, Illumina, BlackLine, Tenable; 62% cash
Momenteel: 38% Rapid7, IVU, Illumina, BlackLine, Tenable; 62% cash
Vroeger ook een paar keer gedaan maar op het einde van de rit kwam het telkens nadeliger uit dan wanneer ik alles gewoon had bijgehouden.Lirec schreef: ↑Gisteren 23:42 Ik prijs me zeer gelukkig dat ik op 19/02/2025 zowat 4/5e van mijn gehele aandelen-portefeuille heb geliquideerd. Dat was, nu terugkijkend, +- het hoogste all-time punt voor zowat alle onderliggende effecten, tov dat punt zou ik intussen 8% lager staan (wat nog extreem meevalt uiteraard, de portefeuiile was dan ook tamelijk gespreid en divers). Dit was een keyplan waar ik een 5-tal jaar maandelijks automatisch spaarde, stortingen gestopt zomer 2024, en nu dus stopgezet/verkocht.
Plus de stress dat ik met een hoop cash zat die stond te verkommeren op een spaarrekening.
Ik had dit eigenlijk later dit jaar verwacht maar trump is amazing 

Ja kan allemaal ik sluit ook een mega squeeze niet uit met deze gek kan het alle richtingen uit hij zet al zijn vriendjes op elke belangrijke post en dat zijn echt wel mafkezen waar geen normen meer voor bestaan.
Zou zomaar kunnen.kierkegaard schreef: ↑Gisteren 19:06In de huidige setup kan het dat worden. Als men een bepaalde datum hanteert als 'startdatum' voor de taks en je hebt bijvoorbeeld een positie met 60% minwaarde waarop je daarna 30% minwaarde inloopt, zal je op dat verlies bij verkoop taks betalen.
Hier mijn aankoopkanidaten nog eens overlopen.
Het is het bekijken nog niet ééns waard ! Dalingen,nog niet het bespreken waard. Zelfs een groot deel die de afgelopen dagen gewoon doorstijgen.
Wie op zoek gaat naar (dividend)kwaliteitsaandelen ,merkt nauwelijks iets van een correctie op.
Mijn inziens zijn het vooral de gehypte aandelen die (eindelijk) wat lucht lossen.
Het is het bekijken nog niet ééns waard ! Dalingen,nog niet het bespreken waard. Zelfs een groot deel die de afgelopen dagen gewoon doorstijgen.
Wie op zoek gaat naar (dividend)kwaliteitsaandelen ,merkt nauwelijks iets van een correctie op.
Mijn inziens zijn het vooral de gehypte aandelen die (eindelijk) wat lucht lossen.