Zonnepanelen
Re: Zonnepanelen
Bedankt, dat maakt al veel duidelijk. Ik verwacht wel een plug&play batterij van 5 kWh zelf te installeren voor max €2000
Ik kwam dan ook aan een snellere terugverdientijd.
72% aandelen, 17% obligaties, 11% cash
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Het grote nadeel van zo’n plug en play batterij is dan weer dat ze niet “slim” is. En dat je best een apart circuit bijplaatst.
Laatst gewijzigd door VincentVega op 12 maart 2025, 10:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Gewoon nul op de meter is de basis waarop die werkt. Hoeft niet slimmer te zijn want voorlopig niet van plan een dynamisch tarief te nemen. En wie is Hebert?VincentVega schreef: ↑Vandaag 08:48Het grote nadeel van zo’n plug en play batterij is dan weer dat ze niet “slim” is. En dat Hebert een apart circuit bijplaatst.
Houd rekening dat batterijen over het algemeen een zeer slechte efficiëntie hebben. Vaak scheppen die op met een efficiëntie van 90% ofzo, maar dat is onder een ideale belasting van de ingebouwde omvormer.
Volgens de letter van de wet zal een plugin batterij normaal maar 800W op 1 circuit mogen injecteren. Afhankelijk van welke batterij je koopt kan die ingebouwde omvormer mogelijk een pak meer (Marstek heeft bv een omvormer van 2.5kW) maar zal die zich moeten beperken aan 800W. Je efficiëntie zakt dan al snel naar 75% (wat dus het geval is bij die Marstek).
Hoofdzakelijk gaat een batterij gebruikt worden voor je avond / nacht te overbruggen. Dat zijn dan vooral momenten van slaapverbruik en vermoedelijk zelfs ruim onder 800W. Die 75% efficiëntie is dan een "groter probleem" dan je zou denken. Je 5 kWh is dan eerder 3,75kWh bruikbare capaciteit in werkelijkheid die dan nog eens degressief naar beneden gaat naar mate die ouder wordt.
Ik volg de bevindingen op Tweakers.net waar ze vooral in Nederland al heel wat experimenteren om te zien de welke ik aanschaf. Zal toch pas ten vroegste voor mei/juni zijn.SMGGM schreef: ↑Vandaag 10:14 Volgens de letter van de wet zal een plugin batterij normaal maar 800W op 1 circuit mogen injecteren. Afhankelijk van welke batterij je koopt kan die ingebouwde omvormer mogelijk een pak meer (Marstek heeft bv een omvormer van 2.5kW) maar zal die zich moeten beperken aan 800W. Je efficiëntie zakt dan al snel naar 75% (wat dus het geval is bij die Marstek).
Hoofdzakelijk gaat een batterij gebruikt worden voor je avond / nacht te overbruggen. Dat zijn dan vooral momenten van slaapverbruik en vermoedelijk zelfs ruim onder 800W. Die 75% efficiëntie is dan een "groter probleem" dan je zou denken. Je 5 kWh is dan eerder 3,75kWh bruikbare capaciteit in werkelijkheid die dan nog eens degressief naar beneden gaat naar mate die ouder wordt.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Gecorrigeerd. Die verdomde autocorrectie (ik had mijn bericht op mijn smartphone getypt)reteiP schreef: ↑Vandaag 09:52Gewoon nul op de meter is de basis waarop die werkt. Hoeft niet slimmer te zijn want voorlopig niet van plan een dynamisch tarief te nemen. En wie is Hebert?VincentVega schreef: ↑Vandaag 08:48
Het grote nadeel van zo’n plug en play batterij is dan weer dat ze niet “slim” is. En dat Hebert een apart circuit bijplaatst.

Geen dynamisch tarief maar wellicht heb je wel al een digitale meter. Mogelijk hebben we in de toekomst - als iedereen een digitale meter heeft - ook allemaal dynamische tarieven gebaseerd op piekvermogens aan ons broek. En voor de zonnepanelenbezitters onder ons: mogelijk ook nog eens te betalen injectievergoedingen op basis van piekafgiftes. Je kan dan natuurlijk de productie stil leggen maar dan vraagt dat toch enige opvolging en inspanning (wat als je gaan werken bent op het moment van de piek?).
Niet slim houdt in dat een thuisbatterij met stekker niet weer wanneer het beste moment om te laden is aangebroken. Vaak doet ze dit voor de piek aan zonne-energie. Ze start gewoon met opladen op de momenten dat de zon energie begint te leveren. Op het moment dat er een piekproductie aan elektriciteit is (bv. in de late namiddag) riskeer je dat de batterij al vol is ...
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Met een niet dynamisch contract maakt dat geen enkel verschil qua terugverdientijd.VincentVega schreef: ↑Vandaag 10:33 Niet slim houdt in dat een thuisbatterij met stekker niet weer wanneer het beste moment om te laden is aangebroken. Vaak doet ze dit voor de piek aan zonne-energie. Ze start gewoon met opladen op de momenten dat de zon energie begint te leveren. Op het moment dat er een piekproductie aan elektriciteit is (bv. in de late namiddag) riskeer je dat de batterij al vol is ...
Aangezien mijn PV intallatie op zuidwest ligt zal de batterij typisch pas beginnen opladen na 12u en dus mooi in de waardedip van 13-15u verder opladen.
Trouwens zelfs met een thuisbatterij kan je nog altijd verbruikers timen in de piekproductieperiode, waardoor het opladen ook wat uitgesteld wordt.
Het grootste nadeel is dat je maar 800W kan leveren wat niet voldoende is tijdens het koken bijvoorbeeld. Maar anderzijds is er ook hier geen verschil in € zonder dynamisch contract dat je batterij nog 's avonds en 's nachts zijn laatste energie afgeeft.
Laat thuisbatterijen maar dom en goedkoop zijn en nul op de meter als doel hebben.
En laat de utility scale BESS projecten maar slim optimaliseren van meerdere laadcycli met optimaal gebruik van prijs pieken en dalen.
De beide samen gaan al een hele eind gaan qua verlagen volatiliteit.
Ik ben ook naar een thuisbatterij aan het kijken, maar dan is dit wel mijn wenslijstje:
- Dynamisch contract zodat de batterij tenminste terugverdient kan worden
- Kunnen sturen met mijn domotica systeem want die kent mijn elektriciteitstarief dus wanneer ik best injecteer, zelfverbruik of van het net haal en wanneer de wagen aan het opladen is. Die laatste is belangrijk want het heeft geen nut om de batterij leeg te trekken omdat de wagen aan het opladen op een laag dynamisch tarief en dan in de avond (bij fel hoge prijzen) met een platte batterij te zitten. Een signaal kunnen sturen vanaf mijn domotica systeem naar die batterij van "doe even niets", is dan een must.
Ik heb overigens ook al geruchten gehoord vanuit Fluvius dat men "overweegt" dat injectie ook gaat meetellen op het piektarief en dat er gekeken wordt om dynamisch tarief ook te hebben voor de netkosten.
Wie vandaag een dynamisch contract heeft wordt (op zeer goedkope momenten) eigenlijk afgestraft als die veel wilt afnemen. Enkel de energiekost is immers dynamisch, dus bij negatieve prijzen eventjes tegen 11kW een wagen opladen zadelt je op met een hoog piektarief waardoor je er finaal geen winst uit haalt terwijl je wel "helpt het net mee in balans te houden". Met andere woorden, met de huidige nettarieven schiet Fluvius zichzelf eigenlijk in de voet.
Dat het dynamisch tarief finaal ook tot bij iedereen zal komen, daar vrees ik eigenlijk ook een beetje voor. We zijn de switch aan het maken naar meer wispelturige energieproductie terwijl het gemiddeld "modern" gezin tegenwoordig meer heeft dat elektriciteit verbruikt dan 5 lampen, een koekkast een een tv.
Het "gezin uit de toekomst" kook elektrisch, rijdt elektrisch en verwarmd elektrisch. Als iedereen thuis komt om 18u en al die dingen samen opzet, dan zal het besef er snel komen dat dit gespreid MOET worden. De enige manier om de mensen hiertoe te dwingen is het gedrag financieel sturen.
- Dynamisch contract zodat de batterij tenminste terugverdient kan worden
- Kunnen sturen met mijn domotica systeem want die kent mijn elektriciteitstarief dus wanneer ik best injecteer, zelfverbruik of van het net haal en wanneer de wagen aan het opladen is. Die laatste is belangrijk want het heeft geen nut om de batterij leeg te trekken omdat de wagen aan het opladen op een laag dynamisch tarief en dan in de avond (bij fel hoge prijzen) met een platte batterij te zitten. Een signaal kunnen sturen vanaf mijn domotica systeem naar die batterij van "doe even niets", is dan een must.
Ik heb overigens ook al geruchten gehoord vanuit Fluvius dat men "overweegt" dat injectie ook gaat meetellen op het piektarief en dat er gekeken wordt om dynamisch tarief ook te hebben voor de netkosten.
Wie vandaag een dynamisch contract heeft wordt (op zeer goedkope momenten) eigenlijk afgestraft als die veel wilt afnemen. Enkel de energiekost is immers dynamisch, dus bij negatieve prijzen eventjes tegen 11kW een wagen opladen zadelt je op met een hoog piektarief waardoor je er finaal geen winst uit haalt terwijl je wel "helpt het net mee in balans te houden". Met andere woorden, met de huidige nettarieven schiet Fluvius zichzelf eigenlijk in de voet.
Dat het dynamisch tarief finaal ook tot bij iedereen zal komen, daar vrees ik eigenlijk ook een beetje voor. We zijn de switch aan het maken naar meer wispelturige energieproductie terwijl het gemiddeld "modern" gezin tegenwoordig meer heeft dat elektriciteit verbruikt dan 5 lampen, een koekkast een een tv.
Het "gezin uit de toekomst" kook elektrisch, rijdt elektrisch en verwarmd elektrisch. Als iedereen thuis komt om 18u en al die dingen samen opzet, dan zal het besef er snel komen dat dit gespreid MOET worden. De enige manier om de mensen hiertoe te dwingen is het gedrag financieel sturen.
Vast contract
Variabel contract
Dynamische tarief
Zonnepanelen
Thuisbatterij
Warmtepomp
Laadpaal
Injectietarief
Piektarief
Vroeger was er gewoon elektriciteit en geen gedoe.
Binnenkort geen gewone elektriciteit meer, en veel gedoe.
En kom je met 1 universitair diploma niet meer toe om alles te begrijpen en de juiste keuze te maken
Variabel contract
Dynamische tarief
Zonnepanelen
Thuisbatterij
Warmtepomp
Laadpaal
Injectietarief
Piektarief
En kom je met 1 universitair diploma niet meer toe om alles te begrijpen en de juiste keuze te maken
60 jaar geleden ging men naar het gemeentehuis en men ging buiten met een rijbewijs. Zodra men inzag dat veel mensen beginnen rijden bleek dit niet meer te houden.zwembad schreef: ↑Vandaag 18:10 Vast contract
Variabel contract
Dynamische tarief
Zonnepanelen
Thuisbatterij
Warmtepomp
Laadpaal
Injectietarief
Piektarief
We zitten nu in een andere situatie. Mensen hebben niet meer 4 lampen, een koelkast en een tv maar dingen die alles samen gemakkelijk 15kW samen kunnen afnemen. Als je dan niet meer kan vertrouwen op een constante productie van stroom door beleidskeuzes uit het verleden, dan kom je tot de situatie van vandaag.
Zij die nog steeds maar 4 lampen, een koelkast en een tv aanzetten zullen er zich inderdaad weinig van moeten aantrekken, zijn die wel grote verbruiken zijn zullen ofwel moeten spreiden ofwel moeten betalen.
Ik ben zelf ook bewust dat ik een grote verbruiker ben en ik besef dat ik mijn gedrag zal moeten aanpassen. Moest ik mijn EV laten doen, dan kost het mij jaarlijks €500 extra om de luxe te hebben om die sneller op te laden, dus zorg ik voor spreiding.