Postzegelcollectie schatten
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Postzegelcollectie schatten
Bij het opruimen van wat kasten (ouderlijk huis) vond ik meerdere "filatelie" boeken (Europa, Azië, Afrika...) die letterlijk 40+ jaar niet geopend zijn; wel op kamertemperatuur en droog bewaard, dus de postzegels hebben hun kleur niet verloren.
Het ziet er allemaal best fraai uit, zo er door bladerend, maar ik heb daar 0,0 interesse in en de kinderen nog minder -> "Gooi dat toch bij het oud papier & hup er vanaf".
Iemand een tip voor een betrouwbaar adres om dat te laten schatten in Oost-Vlaanderen / Antwerpen? Ik heb ze niet geteld maar het zijn er zeker 1.000, een deel is zelfs nooit geklasseerd geraakt. De meer exotische zegels uit Afrika komen van 'Tante Nonnekes' langs mijn moeder haar familiekant (maar dan nog minstens 1 generatie eerder dan haar) die in Afrika in de toenmalige missies werkten.
Een aantal heb ik met Lens gecheckt en waardeloos is het zeker niet...
Het ziet er allemaal best fraai uit, zo er door bladerend, maar ik heb daar 0,0 interesse in en de kinderen nog minder -> "Gooi dat toch bij het oud papier & hup er vanaf".
Iemand een tip voor een betrouwbaar adres om dat te laten schatten in Oost-Vlaanderen / Antwerpen? Ik heb ze niet geteld maar het zijn er zeker 1.000, een deel is zelfs nooit geklasseerd geraakt. De meer exotische zegels uit Afrika komen van 'Tante Nonnekes' langs mijn moeder haar familiekant (maar dan nog minstens 1 generatie eerder dan haar) die in Afrika in de toenmalige missies werkten.
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Postzegelcollectie schatten
Er zijn nog genoeg postzegelwinkels in ons land, zoek daar eens op naar 2 in je buurt.VTEC schreef: ↑17 maart 2025, 16:45 Bij het opruimen van wat kasten (ouderlijk huis) vond ik meerdere "filatelie" boeken (Europa, Azië, Afrika...) die letterlijk 40+ jaar niet geopend zijn; wel op kamertemperatuur en droog bewaard, dus de postzegels hebben hun kleur niet verloren.
Postzegels zijn, spijtig genoeg, momenteel niets waard.
Mijn gedacht, als je de plaats ervoor hebt, zou ik ze houden, een heropleving is zeker niet uit te sluiten en als plaatsgebrek geen probleem is ga je er volgens mij geen spijt van hebben om ze nu niet "bijna" weg te geven aan een handelaar die zal doen alsof hij jou een zeer groot plezier doet door ze te kopen aan een aalmoes ...
Make Spaargids " Great Again ! "
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Dank voor je reactie - ik zal eens zien en heb al 1 gevonden op 10 km waar HLN vrij recent een artikel aan heeft gewijd.
Kijk, als ik bij wijze van spreken morgen een hartaanval krijg (hoop van niet) worden die boeken toch weggegooid. Als ik ze verkoop en al kan ik er maar 1 game mee kopen voor de PS5, dan hebben ze er op die manier tenminste nog plezier van, nu ligt het gewoon stof te vergaren and no one cares...
Je maakt een interessante bedenking, hetzelfde zie ik in de oldtimermarkt; 50/60-ers met geld kopen de droomauto's uit hun jeugd en die gaan fors geld. Wat ouder is interesseert quasi niemand zeldzame collectie auto's daargelaten. Iemand van 70 /80 geraakt niet eens meer in een auto uit zijn jeugd, laat staan dat er nog iemand aan kan werken en/of er onderdelen voor zijn.
Kijk, als ik bij wijze van spreken morgen een hartaanval krijg (hoop van niet) worden die boeken toch weggegooid. Als ik ze verkoop en al kan ik er maar 1 game mee kopen voor de PS5, dan hebben ze er op die manier tenminste nog plezier van, nu ligt het gewoon stof te vergaren and no one cares...
Je maakt een interessante bedenking, hetzelfde zie ik in de oldtimermarkt; 50/60-ers met geld kopen de droomauto's uit hun jeugd en die gaan fors geld. Wat ouder is interesseert quasi niemand zeldzame collectie auto's daargelaten. Iemand van 70 /80 geraakt niet eens meer in een auto uit zijn jeugd, laat staan dat er nog iemand aan kan werken en/of er onderdelen voor zijn.
Zit met dezelfde vraag, bij mij zijn het onafgestempelde Belgische postzegels, alle volledige jaargangen vanaf 1970 tot 1998, met filatelie brochures uitgegeven door Bpost. Ook gevonden bij een opruiming... Zijn deze interessanter voor opkopers?
Laatst gewijzigd door MJF op 17 maart 2025, 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Full Member
- Contacteer:
Er staat in het boek "Investeren In Stijl' een hoofdstuk over postzegels (pagina 135). Je kan dat boek wel vinden in de lokale bib of maak gebruik van de boekoverbrengdienst. Je hoeft dat zeker niet te kopen.
Daar kan je wat vanop steken, maar of je postzegels ooit echt iets waard zullen zijn is de vraag. Mocht je een postzegel hebben waar een fout in zit, dan kan je best wel prijs hebben. (bv Inverted Jenny). Je kan ze misschien laten schatten en verkopen via https://www.vlvl.be/en. Vraag ook eens even aan CHATGPT.
Ik zou ze voorlopig bijhouden, mocht je er de ruimte voor hebben – misschien keert de markt nog in jouw voordeel.
Mocht je er verder mee gaan, hou ons hier maar op de hoogte van het verloop. Altijd interessant om horen!
Daar kan je wat vanop steken, maar of je postzegels ooit echt iets waard zullen zijn is de vraag. Mocht je een postzegel hebben waar een fout in zit, dan kan je best wel prijs hebben. (bv Inverted Jenny). Je kan ze misschien laten schatten en verkopen via https://www.vlvl.be/en. Vraag ook eens even aan CHATGPT.
Ik zou ze voorlopig bijhouden, mocht je er de ruimte voor hebben – misschien keert de markt nog in jouw voordeel.
Mocht je er verder mee gaan, hou ons hier maar op de hoogte van het verloop. Altijd interessant om horen!
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Kijk naar platen, 10 jaar gelden maakten ze er in de kringloop bakken van, nu is het weer hip. Heb onlangs gelezen dat cassettebandjes terug "in" aan het worden zijn.
Hetzelfde kan dus perfect met postzegels gebeuren, maar het kan evengoed even onpopulair blijven als het nu is.
Als je er zeker van bent dat het gewoon weggegooid wordt als je er niet meer bent, dan kan je ze inderdaad misschien best verkopen of alvast kijken wie ze eventueel wil kopen. Als ik een doos zou vinden na de dood van iemand met iets wat me niet interesseert maar waar een papier bijzit met een handelaar op waar ik het kan verkopen zou ik het alvast niet weggooien, ook een optie.
Hetzelfde kan dus perfect met postzegels gebeuren, maar het kan evengoed even onpopulair blijven als het nu is.
Als je er zeker van bent dat het gewoon weggegooid wordt als je er niet meer bent, dan kan je ze inderdaad misschien best verkopen of alvast kijken wie ze eventueel wil kopen. Als ik een doos zou vinden na de dood van iemand met iets wat me niet interesseert maar waar een papier bijzit met een handelaar op waar ik het kan verkopen zou ik het alvast niet weggooien, ook een optie.
Laatst gewijzigd door voorheenCP1234 op 18 maart 2025, 01:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Geef ze gewoon weg aan een verzamelaar , niet alles moet geld opbrengen. Iemand een plezier doen is goud waard.
De jaren 60, 70, 80 was postzegels verzamelen erg in. Net zoals sigarenbandjes verzamelen. Je kon zelfs bij de post een abonnement nemen voor nieuw zegels die ze regelmatig, 4 of 5 keer per jaar uitbrachten. Met zelfs 1 grote zegel bestaande uit een 12-tal kleinere zegels.
Toen werd gezegd dat ongebruikte zegels van voor de oorlog 40-45 iets waard waren. De waarde kon men in catalogussen die in de jaren 70,80 werden uitgegeven nagaan. En zegels van voor 1900 waren natuurlijk meer waard. Vandaar de hype toen, als je de zegels lang genoeg bewaarden en volledige reeksen had dan zouden uw nazaten een 'goei centje' aan verdienen.
Ik vrees dat de inflatie dat 'goei centje' heeft opgepeuzeld.
Mijn vader had ook een verzameling. Een inboedel-schatter zei dat hij iemand in Brussel kende die misschien interesse had. Je moet dan volledige reeksen van enkele jaren hebben, niet afgestempeld, zei hij. Later zei hij dat we er nog 30 à 50 euro konden krijgen voor een 6-tal albums met zegels van voor de 2de oorlog. Heeft hij dat nu verder verkocht voor enkele honderden euro's ? ... ik hoop van niet.
Gooi ze niet weg. Geef ze desnoods aan een nerd van 12 jaar of aan 'opnieuw en co' en hou nadien de kranten een tijdje in het oog.
Toen werd gezegd dat ongebruikte zegels van voor de oorlog 40-45 iets waard waren. De waarde kon men in catalogussen die in de jaren 70,80 werden uitgegeven nagaan. En zegels van voor 1900 waren natuurlijk meer waard. Vandaar de hype toen, als je de zegels lang genoeg bewaarden en volledige reeksen had dan zouden uw nazaten een 'goei centje' aan verdienen.
Ik vrees dat de inflatie dat 'goei centje' heeft opgepeuzeld.
Mijn vader had ook een verzameling. Een inboedel-schatter zei dat hij iemand in Brussel kende die misschien interesse had. Je moet dan volledige reeksen van enkele jaren hebben, niet afgestempeld, zei hij. Later zei hij dat we er nog 30 à 50 euro konden krijgen voor een 6-tal albums met zegels van voor de 2de oorlog. Heeft hij dat nu verder verkocht voor enkele honderden euro's ? ... ik hoop van niet.
Gooi ze niet weg. Geef ze desnoods aan een nerd van 12 jaar of aan 'opnieuw en co' en hou nadien de kranten een tijdje in het oog.

Je kan ze, indien niet afgestempeld nog altijd gebruiken (tot 2028) om gewone post te versturen, het heeft wel iets, post krijgen met een hele rij van die oude zegels op de enveloppe.
Daar krijg je in het beste geval 20 of 30 procent van de plakwaarde voor.
De waarde is van decoratieve en historische aard, niet van financiele.
Ik heb een Airbnb in Avoriaz.
Dat laatste vat het goed samen, zitten er zeldzame / gezochte / waardevolle bij of niet? Ik weet het niet & ik heb geen tijd / zin om dat te gaan uitzoeken voor ik weet niet hoeveel van die zegels... Heb het gevraagd aan de kinderen om dat te bekijken in hun Paasvakantie tegen een leuke zakcent, naaaah, betere zaken te doen dan die stomme ouwe brol.iejoor schreef: ↑Gisteren 08:19 Mijn vader had ook een verzameling. Een inboedel-schatter zei dat hij iemand in Brussel kende die misschien interesse had. Je moet dan volledige reeksen van enkele jaren hebben, niet afgestempeld, zei hij. Later zei hij dat we er nog 30 à 50 euro konden krijgen voor een 6-tal albums met zegels van voor de 2de oorlog. Heeft hij dat nu verder verkocht voor enkele honderden euro's ? ... ik hoop van niet.
En gaat die handelaar dan een eerlijke / redelijke prijs geven of mij 'in de zak zetten'? Eerlijk gezegd gooi ik de boel dan liever weg, dat geeft me een beter gevoel dan het gevoel getild te worden.
Ik verzamel al vele jaren Porsche schaalmodellen & Ayrton Senna gerelateerde zaken, die markt ken ik erg goed, dus de prijzen / prijsevolutie, maar van postzegels...
Mijn vader heeft onlangs al zijn boeken verkocht. Hij had wel alleen de Belgische collectie. Indien interesse wil ik wel eens informeren. Van alle opkopers waar hij langs geweest was, was dit volgens hem de enige serieuze. Ik vermoed dat het iemand uit het Antwerpse was.VTEC schreef: ↑17 maart 2025, 16:45 Bij het opruimen van wat kasten (ouderlijk huis) vond ik meerdere "filatelie" boeken (Europa, Azië, Afrika...) die letterlijk 40+ jaar niet geopend zijn; wel op kamertemperatuur en droog bewaard, dus de postzegels hebben hun kleur niet verloren.
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Zou handig zijn moest je deze info posten, er waren tienduizenden ( zelfs honderduizenden ) postzegelverzamelaars in ons land, dus velen zullen wel iets hebben aan die info.
Ik vrees dat die met alle respect meestal al “komen te gaan zullen zijn” of in een WZC zitten eerlijk gezegd.
Gepolst bij familie en vrienden of iemand iet of wat interesse had maar nee, “wie houdt zich daar nu nog mee bezig”.
Zoon wat opgepookt, als je die dingen verkocht krijgt voor iet of wat kan je die nieuwe Casio G-Shock kopen en ik pas het verschil bij
Gepolst bij familie en vrienden of iemand iet of wat interesse had maar nee, “wie houdt zich daar nu nog mee bezig”.
Zoon wat opgepookt, als je die dingen verkocht krijgt voor iet of wat kan je die nieuwe Casio G-Shock kopen en ik pas het verschil bij