Federale Arizona-regering
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Federale Arizona-regering
Heeft een ambtenaar nog iets anders dan het wettelijke pensioen?EarthNvstr1 schreef: ↑27 maart 2025, 20:12Ik zeg alleen dat die waardering/verloning zich niet per se manifest in het wettelijk pensioen mot manifesteren.
Naar mijn gevoel mag moet ook het wettelijk pensioen hoger zijn voor iemand die meer heeft bijgedragen hoor.
Maar je gaf een voorbeeld van 4400 euro netto pensioen ... als dat enkel wettelijk pensioen is, dan vind ik dat inderdaad teveel.
Het wettelijk pensioen moet voor mij enkel voor een basis inkomen zorgen om mensen tegen zichzelf te beschermen.
(edit: alsook om de meest onfortuinlijken niet in de goot te laten belanden op hun oude dag)
Ik dacht dat een groepsverzekering (de 2e pensioenpijler) niet bestaat bij de overheid.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Ik wil gerust 10 procent inleveren op mijn pensioen. Maar dan verwacht ik een evenredige bijdrage van de echt breedste schouders. Daar zit nu net het probleem. Die ontspringen de dans.pukkie007 schreef: ↑27 maart 2025, 20:24 Een evenwichtige begroting ... Daar zit iedereen natuurlijk op te wachten. Maar ook deze regering gaat daar niet in slagen. Mss dat het binnen 10 jaar lukt. Of het moest zijn dat men de grote bezem neemt en alle hoge pensioenen 4 jaar niet uitbetaalt.Feit is dat er aan de uitgaven-kant eenvoudigere zaken voor het oprapen zijn. Maar die kaart moeten we nu ff niet trekken want dan vervelt elke discussie.
Laatst gewijzigd door Moneyking op 27 maart 2025, 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Naast kennis is er ook kunde en is er ook verantwoordelijkheid.
Veel dingen hebben zo hun merites en dat mag van mij inderdaad beloond worden. Edit: voornamelijk tijdens de actieve loopbaan.
Ik vind een nettopensioen van 4.400 euro per maand niet per se (te) veel.
Maar je mist het woord wettelijk volgens mij. ;-)
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 27 maart 2025, 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Er is geen aanvullend pensioen voor statutaire ambtenaren dus het wettelijk pensioen moet alles dekken.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Dat is met al die maatregelen (meerwaardebelasting, niet indexeren hogere pensioenen …) die “de rijken” of “de sterkste schouders” moeten treffen het geval. Je treft daarmee enkel de (hogere) middenklasse .. maar zeker niet de multimiljonairs zoals Fernand Huts, Marc Coucke en co.Moneyking schreef: ↑27 maart 2025, 20:30Ik wil gerust 10 procent inleveren op mijn pensioen. Maar dan verwacht ik een evenredige bijdrage van de echt brede schouders. Daar zit nu net het probleem. Die ontspringen de dans.pukkie007 schreef: ↑27 maart 2025, 20:24 Een evenwichtige begroting ... Daar zit iedereen natuurlijk op te wachten. Maar ook deze regering gaat daar niet in slagen. Mss dat het binnen 10 jaar lukt. Of het moest zijn dat men de grote bezem neemt en alle hoge pensioenen 4 jaar niet uitbetaalt.Feit is dat er aan de uitgaven-kant eenvoudigere zaken voor het oprapen zijn. Maar die kaart moeten we nu ff niet trekken want dan vervelt elke discussie.
Hmmm solidair .... Zoals ik ben solidair met jou en ga ook een maand vasten? Dan zou solidair betekenen: doe mij ook maar enkele jaren een pensioen van 1600€ netto. Niet solidair dus. dacht het al. 

Een notaris is geen ondernemer. Ik denk niet dat er in die sector veel ondernemersrisico is. En die magistraat neemt op 1 werkdag meer risico dan een notaris in heel zijn leven. Het gaat hier overigens niet over mijzelf.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Tja ... (statutaire) ambtenaren zijn volgens jullie dus niet in staat om voor zichzelf te zorgen ?VincentVega schreef: ↑27 maart 2025, 20:30 Heeft een ambtenaar nog iets anders dan het wettelijke pensioen?
Ik dacht dat een groepsverzekering (de 2e pensioenpijler) niet bestaat bij de overheid.

Zelfs het fiscaal pensioensparen en/of langetermijnsparen is niet aan de (statutaire) ambtenaar besteed of zo ?
En als we dat willen, kunnen we toch ook voor amtenaren een aanvullend (2de pijler) pensioen voorzien zeker ?
't Is toch niet omdat vandaag iets is zoals het is dat het niet anders zou kunnen in de toekomst ?
Daar ontbreekt het vooral aan ... overleg om tot betere oplossingen te komen in de toekomst ...
Maar ja, dat betekent inderdaad dat er dingen *veranderen* ... iets waar velen moeite mee hebben, de verandering op zich.
Nu noem je er idd 2 op die schandalig rijk zijn geworden, zonder er echt voor gewerkt te hebben en zelfs strafbare feiten hebben gepleegd. Grote fout ligt hier bij de rechtspraak en de wetgeving. Fouten die gemaakt werden door vorige regeringen. En zo dwalen we weer off-topic af.VincentVega schreef: ↑27 maart 2025, 20:34Dat is met al die maatregelen (meerwaardebelasting, niet indexeren hogere pensioenen …) die “de rijken” of “de sterkste schouders” moeten treffen het geval. Je treft daarmee enkel de (hogere) middenklasse .. maar zeker niet de multimiljonairs zoals Fernand Huts, Marc Coucke en co.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Dat is de 3e pijler en die is er voor iedereen en is op vrijwillige en individuele basis.EarthNvstr1 schreef: ↑27 maart 2025, 20:41Tja ... (statutaire) ambtenaren zijn volgens jullie dus niet in staat om voor zichzelf te zorgen ?VincentVega schreef: ↑27 maart 2025, 20:30 Heeft een ambtenaar nog iets anders dan het wettelijke pensioen?
Ik dacht dat een groepsverzekering (de 2e pensioenpijler) niet bestaat bij de overheid.![]()
Zelfs het fiscaal pensioensparen en/of langetermijnsparen is niet aan de (statutaire) ambtenaar besteed of zo ?
En als we dat willen, kunnen we toch ook voor amtenaren een aanvullend (2de pijler) pensioen voorzien zeker ?
't Is toch niet omdat vandaag iets is zoals het is dat het niet anders zou kunnen in de toekomst ?
Daar ontbreekt het vooral aan ... overleg om tot betere oplossingen te komen in de toekomst ...
Maar ja, dat betekent inderdaad dat er dingen *veranderen* ... iets waar velen moeite mee hebben, de verandering op zich.
Maar een 2e pijler bestaat blijkbaar niet voor statutaire ambtenaren. Dus eigenlijk moet je het ambtenarenpensioen van een statutair ambtenaar aanzien als de optelsom van pijlers 1 en 2.
Nu in de toekomst lost het probleem zichzelf op. Meer en meer ambtenaren zijn contractueel en deze hebben een statuut dat vergelijkbaar met een contract van iemand in de privé sector (incl. 2e pijler).
Twintig jaar 10 procent inleveren zijn staat gelijk aan meer dan 3 jaar een pensioen van 1.600 euro. Dus ja, dat lijkt mij heel solidair.
Laatst gewijzigd door Moneyking op 27 maart 2025, 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Haha, geen ondernemer zegt "em. Dat daar 9 mensen hun boterham verdienen en een pak belastingen betalen, heeft voor jou geen waarde? Wat doet die magistraat ( het mag over jou gaan, daar heb ik geen probleem mee) ?
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Ik denk dat persoon A met een pensioen van 5.000 euro al heel solidair is

VincentVega schreef: ↑27 maart 2025, 20:00 De grootste pensioenen dragen al het meeste bij dankzij de marginale tarieven van de Personenbelasting.
Wie 5.000 euro bruto pensioen heeft, die houdt er na allerlei belastingen en bijdragen nog een kleine 3.300 euro netto over. Hij betaalt dus 1.700 euro (=34%) aan belastingen en bijdragen (ZIV, solidariteitsbijdrage …).
Wie 2.000 euro bruto pensioen heeft, houdt er zowat 1.700 euro netto van over en hij betaalt dus slechts zowat 300 euro (= 15%) aan belastingen en bijdragen …
Laatst gewijzigd door VincentVega op 27 maart 2025, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Neen een notaris is geen ondernemer. Een ondernemer neemt ondernemingsrisico (kan failliet gaan). Hoeveel notariaten gaan er failliet per jaar?
Laatst gewijzigd door Moneyking op 27 maart 2025, 21:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Voor communisten betekent solidair zijn elke dag door dezelfde miserie gaan als de grootste sukkelaar op aarde.VincentVega schreef: ↑27 maart 2025, 20:52 Ik denk dat persoon A met een pensioen van 5.000 euro al heel solidair is![]()
VincentVega schreef: ↑27 maart 2025, 20:00 De grootste pensioenen dragen al het meeste bij dankzij de marginale tarieven van de Personenbelasting.
Wie 5.000 euro bruto pensioen heeft, die houdt er na allerlei belastingen en bijdragen nog een kleine 3.300 euro netto over. Hij betaalt dus 1.700 euro (=34%) aan belastingen en bijdragen (ZIV, solidariteitsbijdrage …).
Wie 2.000 euro bruto pensioen heeft, houdt er zowat 1.700 euro netto van over en hij betaalt dus slechts zowat 300 euro (= 15%) aan belastingen en bijdragen …