Heeft Belfius me opgelicht? Is dit niet illegaal?
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Heeft Belfius me opgelicht? Is dit niet illegaal?
Hallo,
Hopelijk kan iemand me helpen bij het volgende:
Op 7 maart opende ik een "Belfius Fidelity Spaarrekening". Toenmalige getrouwheidspremie: 1,70%.
Ik schreef, op 7 maart, 50K over van mijn klassieke Belfius spaarrekening naar deze Fidelity rekening. Na contact met de bank werd me gezegd om best eerst alles op de zichtrekening te zetten en vervolgens terug op de Fidelity rekening te storten, om me te verzekeren van de getrouwheidspremie.
Op 10 maart schreef ik de 50K over naar de zichtrekening, en daarna terug naar de Fidelity Spaarrekening. Toenmalige getrouwheidspremie: nog steeds 1,70%.
Nu krijg ik op 1 april een getrouwheidspremie op de klassieke spaarrekening. Logisch.
Ik ontvang echter ook €2,68 getrouwheidspremie op de pas geopende Fidelity rekening. In de mededeling staat vervolgens: actueel percentage getrouwheidspremie: 1,30%. Hoezo 1,30%??? Ze hebben dit onlangs aangepast, maar aangezien mijn geld er op 10 maart was, moet de getrouwheidspremie toch "locked" zijn voor het ganse jaar? En heb ik dus recht op 1,70%. En waar komt de €2,68 getrouwheidspremie vandaan? Mijn geld staat nog geen maand op de Fidelity rekening. Of heeft dit te maken met de periode tussen 7 en 10 maart? Hoe zit het met mijn 1,70%, ik heb hier recht op, niet?
Nergens zichtbaar bij Belfius zelf wat mijn getrouwheidspremie nu precies is. Alvast bedankt voor jullie hulp!
Op 7 maart opende ik een "Belfius Fidelity Spaarrekening". Toenmalige getrouwheidspremie: 1,70%.
Ik schreef, op 7 maart, 50K over van mijn klassieke Belfius spaarrekening naar deze Fidelity rekening. Na contact met de bank werd me gezegd om best eerst alles op de zichtrekening te zetten en vervolgens terug op de Fidelity rekening te storten, om me te verzekeren van de getrouwheidspremie.
Op 10 maart schreef ik de 50K over naar de zichtrekening, en daarna terug naar de Fidelity Spaarrekening. Toenmalige getrouwheidspremie: nog steeds 1,70%.
Nu krijg ik op 1 april een getrouwheidspremie op de klassieke spaarrekening. Logisch.
Ik ontvang echter ook €2,68 getrouwheidspremie op de pas geopende Fidelity rekening. In de mededeling staat vervolgens: actueel percentage getrouwheidspremie: 1,30%. Hoezo 1,30%??? Ze hebben dit onlangs aangepast, maar aangezien mijn geld er op 10 maart was, moet de getrouwheidspremie toch "locked" zijn voor het ganse jaar? En heb ik dus recht op 1,70%. En waar komt de €2,68 getrouwheidspremie vandaan? Mijn geld staat nog geen maand op de Fidelity rekening. Of heeft dit te maken met de periode tussen 7 en 10 maart? Hoe zit het met mijn 1,70%, ik heb hier recht op, niet?
Nergens zichtbaar bij Belfius zelf wat mijn getrouwheidspremie nu precies is. Alvast bedankt voor jullie hulp!
Re: Heeft Belfius me opgelicht? Is dit niet illegaal?
De rentes zijn sinds gisteren aangepast, maar je blijft die 1,70% behouden gezien dat de GP was op het moment van de storting.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik heb hetzelfde meegemaakt bij het toenmalige axa. Ik opende er ook een getrouwheidsrekening en in de bevestigingsmail kreeg ik ook de raad om het eerst op mijn zichtrekening te zetten "om zeker te zijn van de nieuwe getrouwheidspremie".
Ik heb toen als antwoord het principe van behoud van intrest uitgelegd en dat ik dus juist niet via de zichtrekening mocht gaan maar rechtstreeks van de spaarrekening naar de getrouwheidsrekening. Daar heb ik geen antwoord meer op gekregen.
Ik vraag mij toch af of die bankmedewerkers die die raad geven het echt zelf niet snappen of dit een bewuste strategie is om het verkeerde aan te raden. Dat zou toch wel erg zijn...
Tiens, ik heb blijkbaar geen basisrente op mn Fidelityspaarrekening ontvangen, geld staat er sinds 11 februari op. Het werd vanuit een andere bank rechtstreeks op de fidelity gestort. Even contact opnemen met belfius
Basis intrest wordt enkel op 1 januari uitbetaald of bij afsluiten van de rekening. De GP wordt 4x per jaar uitbetaald, indien je GP verworven is uiteraard.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Inderdaad, dit antwoord kreeg ik hierjuist ook van belfius
De basisrente wordt steeds uitbetaald per 01/01.
Getrouwheidspremie wordt uitbetaald na 1 jaar en per 01/01, 01/04, 01/07 en 01/10.
De storting op de Fidelity-SR is gebeurd op 12/02/2025.
De basisrente wordt uitbetaald op 01/01/2026 en de getrouwheidspremie op 01/04/2026.
Alles inorde, fijn
We missen wat gegevens om een exacte verklaring te kunnen geven maar op dit moment zou ik denken je 50K een getrouwheidsperiode had die net afgelopen is.kvmc schreef: ↑1 april 2025, 23:08 Hallo,
De overschrijving op 7 maart is met behoud van de getrouwheidsperiode.
De tussenstap op 10 maart via de zichtrekening zou in principe een nieuwe getrouwheidsperiode moeten starten (met verlies van de tot dan opgespaarde getrouwheidspremie) maar volgens je uitleg heb je dat op dezelfde dag gedaan (en waarschijnlijk zelfs vlak na mekaar). Het feit dat je een getrouwheidspremie ontvangen hebt, versterkt mijn vermoeden dat het zo gegaan is. In dat geval wordt de sprong naar en van de zichtrekening geëlimineerd. Op het einde van de dag stond hetzelfde geld op dezelfde spaarrekening. Daardoor loopt de bestaande getrouwheidsperiode door.
Als die 50K bijna aan het einde van de getrouwheidsperiode zat dan is die nu afgelopen. De nieuwe periode van een jaar neemt dan de actuele getrouwheidsrente van 1,30%.
Om een compleet nieuwe getrouwheidsperiode te starten had je een dag moeten wachten vooraleer het van de zichtrekening terug naar de spaarrekening over te schrijven. Dan had je de tot dan opgebouwde getrouwheidspremie niet ontvangen. Het was dan aan jou om te bepalen wat het voordeligste was: getrouwheidspremie ontvangen en verdergaan met 1,30% of geen getrouwheidspremie en over een jaar 1,70% ontvangen.
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - AVWC(15%) - 5MVL (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - AVWC(15%) - 5MVL (10%)
Altijd tussen spaarrekeningen overschrijven voor getrouwheids premie.
Nooit spaar - giro - spaar.
Als je bewijs hebt wat medewerker heeft verteld maak je kans.
Via telefoon en opgenomen door Belfius ga uw kans bij klachtendienst.
Estate Guru believer.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Ik vrees dat je het niet begrijpt

Het was de bedoeling om een nieuwe periode met een hogere getrouwheidspremie op te starten

Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Even scenariogewijs alles duidelijk maken:
Er staat 50K bij bank A, op spaarrekening X, opnaam van "huppeldepup" sinds 01/09/2024, aan getrouwheid 1%
1) Je schrijft de 50K weg op 07/03/2025 naar nieuwe rekening Y = een zichtrekening bij bank A, een niet gereglementeerde spaarrekening bij bank A of naar een andere bank B
=> lopende getrouwheidpremie ben je kwijt
basisrente van 01/01/2025-06/03/2025 krijg je 01/01/2026 op rekening X
basisrente van 07/03/2025-31/12/2025 krijg je 01/01/2026 op rekening y
=> een geheel nieuwe getoruwheidsperiode start, aan het geldende % op dat moment voor die rekening. Is verworden 06/03/2026 en krijg je op rekening Y gestort 01/04/2026
2) Je schrijft de 50K weg op 07/03/2025 naar nieuwe rekening Y = een gereglementeerde spaarrekening bij bank A, waarop getrouwheid 2% geld.
Let op: met "huppeldepup" als (mede)rekeninghouder, dit is max je 3e overschrijving van minstens 500€ dit jaar vanaf spaarrek X met behoud van getrouwheidspremie. Voorwaarden niet voldaan? => zie scenario 1)
=> getrouwheidspremie 1% blijft behouden van 01/09/2024-06/03/2025 maar is pas verworven op 31/08/2025
+ getrouwheid 2% start te lopen 07/03/2025 en zal 31/08/2025 verworven zijn
=> totale getrouwheid van dus gemiddeld 1,51% zal je krijgen op 01/10/2025
Let op: nieuwe getrouwheidspremie, die geldig is op 01/09/2025 zal vanaf dan pas beginnen lopen.
De TS deed dus eerst 2) 07/03/2025. Waarna hij 1) 10/03/2025 uitvoerde. Dat maakt gewoon dat:
-verworven getoruwheidspremies tussen 01/01/2025 en 07/03/2025 ontvangen zullen worden op de gewone "oude" spaarekening => x,xx€
-verworven getrouwheidspremies tussen 07/03/2025 en 09/03/2025 ontvangen zullen worden 01/04/2025 => de 2,68€ op fidelity
-de op 10/03/2025 lopende getrouwheidpremies (per bedrag en datum afkomstig nog van rekening X) vervallen door de overschrijving naar zicht
-op 10/03/2025 een geheel nieuwe getrouwheidpremie start te lopen op de volledige 50K, en dus pas verworven is 09/03/2026*
*Voordeel van dat laatste: de "hoge" actuele getrouwheid is zo voor 1 geheel jaar vastgeklikt op de 50K
*Nadeel van dat laatste: als de 50K oorspronkelijk vollediug gespreid gespaard was op rekening Y verlies je feitelijk : +-25K x de oude getrouwheidspremie.
Of 1) = het advies van de bank logisch was hangt dus geheel af van al den niet spreiding en timing van de oorspronkelijke stortingen
Er staat 50K bij bank A, op spaarrekening X, opnaam van "huppeldepup" sinds 01/09/2024, aan getrouwheid 1%
1) Je schrijft de 50K weg op 07/03/2025 naar nieuwe rekening Y = een zichtrekening bij bank A, een niet gereglementeerde spaarrekening bij bank A of naar een andere bank B
=> lopende getrouwheidpremie ben je kwijt
basisrente van 01/01/2025-06/03/2025 krijg je 01/01/2026 op rekening X
basisrente van 07/03/2025-31/12/2025 krijg je 01/01/2026 op rekening y
=> een geheel nieuwe getoruwheidsperiode start, aan het geldende % op dat moment voor die rekening. Is verworden 06/03/2026 en krijg je op rekening Y gestort 01/04/2026
2) Je schrijft de 50K weg op 07/03/2025 naar nieuwe rekening Y = een gereglementeerde spaarrekening bij bank A, waarop getrouwheid 2% geld.
Let op: met "huppeldepup" als (mede)rekeninghouder, dit is max je 3e overschrijving van minstens 500€ dit jaar vanaf spaarrek X met behoud van getrouwheidspremie. Voorwaarden niet voldaan? => zie scenario 1)
=> getrouwheidspremie 1% blijft behouden van 01/09/2024-06/03/2025 maar is pas verworven op 31/08/2025
+ getrouwheid 2% start te lopen 07/03/2025 en zal 31/08/2025 verworven zijn
=> totale getrouwheid van dus gemiddeld 1,51% zal je krijgen op 01/10/2025
Let op: nieuwe getrouwheidspremie, die geldig is op 01/09/2025 zal vanaf dan pas beginnen lopen.
De TS deed dus eerst 2) 07/03/2025. Waarna hij 1) 10/03/2025 uitvoerde. Dat maakt gewoon dat:
-verworven getoruwheidspremies tussen 01/01/2025 en 07/03/2025 ontvangen zullen worden op de gewone "oude" spaarekening => x,xx€
-verworven getrouwheidspremies tussen 07/03/2025 en 09/03/2025 ontvangen zullen worden 01/04/2025 => de 2,68€ op fidelity
-de op 10/03/2025 lopende getrouwheidpremies (per bedrag en datum afkomstig nog van rekening X) vervallen door de overschrijving naar zicht
-op 10/03/2025 een geheel nieuwe getrouwheidpremie start te lopen op de volledige 50K, en dus pas verworven is 09/03/2026*
*Voordeel van dat laatste: de "hoge" actuele getrouwheid is zo voor 1 geheel jaar vastgeklikt op de 50K
*Nadeel van dat laatste: als de 50K oorspronkelijk vollediug gespreid gespaard was op rekening Y verlies je feitelijk : +-25K x de oude getrouwheidspremie.
Of 1) = het advies van de bank logisch was hangt dus geheel af van al den niet spreiding en timing van de oorspronkelijke stortingen
-
- Newbie
- Contacteer:
Ook een combinatie van 1) en 2) is mogelijk: een deel via de zichtrekening overbrengen, een ander deel rechtstreeks. Wellicht was daar het optimum te vinden, maar ik zou me er niet mee bezighouden dat exact uit te rekenen. Grosso modo komt het erop neer dat het gedeelte van die 50k waarop de getrouwheidspremie nog niet te lang geleden verworven is, best via de zichtrekening zou zijn gegaan. Daarna (de volgorde is van belang en je wacht misschien best ook een bankwerkdag!) had je de rest best rechtstreeks overgeschreven naar de fidelity-spaarrekening (rekening houdend met voorwaarden proportionele overdracht). Je behoudt dan de getrouwheidspremies die je vrij binnenkort zult verwerven (en met wat geluk start de nieuwe getrouwheidsperiode nog voordat de getrouwheidspremie daalt), en tegelijkertijd klik je een ander deel vast aan 1,70% (het deel waarvan de verwervingsdatum van de getrouwheidspremie sowieso nog veraf was).
Belfius heeft een Spaarcalculator waarmee je info specifiek over jouw spaargeld kunt verkrijgen. Ik ben geen klant bij Belfius en het werkt bij iedere bank een beetje anders, maar normaal zou je toch een overzicht moeten kunnen genereren in je online bankomgeving waarop je o.a. kunt zien hoe hoog de getrouwheidspremie is en hoe lang het nog duurt vooraleer deze verworven is. Zo zou je ook kunnen zien of die 1,70% van toepassing is op die 50k die je van je zichtrekening naar de spaarrekening overgeschreven hebt op 10 maart.
Belfius heeft een Spaarcalculator waarmee je info specifiek over jouw spaargeld kunt verkrijgen. Ik ben geen klant bij Belfius en het werkt bij iedere bank een beetje anders, maar normaal zou je toch een overzicht moeten kunnen genereren in je online bankomgeving waarop je o.a. kunt zien hoe hoog de getrouwheidspremie is en hoe lang het nog duurt vooraleer deze verworven is. Zo zou je ook kunnen zien of die 1,70% van toepassing is op die 50k die je van je zichtrekening naar de spaarrekening overgeschreven hebt op 10 maart.
Helemaal juist, goede aanvulling van foxcatcher hierboven op mijn al zeer uitgebreide post.
Wie de moeite doet deze 2 reacties samen te doorspitten snapt het systeem, en kan het in zijn voordeel gebruiken.
Ik vrees dat de meeste bankmedewerkers dit zelf niet correct zullen kunnen duiden als je het vraagt ;-)
Het is ingewikkeld, ja. De politiek is er al een tijdje over bezig (ook omdat ze europees veroordeeld zijn) om dat alles af te schaffen en naar 1 basisrente te evolueren.
De mogelijk hogere concurrentie op dat gegeven basistarief voor iedereen zal vrees niet voldoende zijn om het verlies van de "stunterekeningen" te compenseren.
Het voordeel is wel dat je minder aan rekeninghoppen zal moeten doen + timen van de overschrijvingen ifv verwerving getrouwheidspremie is niet meer nodig dan...
Je kan daarvoor perfect de parallel trekken met de vaste contracten voor energie: overheid verbood een contractverbrekingsvergoeding. Gevolg => de vaste contracten zijn totaal niet interressant meer omdat leveranciers de tariefformule optrekken.
Wie de moeite doet deze 2 reacties samen te doorspitten snapt het systeem, en kan het in zijn voordeel gebruiken.
Ik vrees dat de meeste bankmedewerkers dit zelf niet correct zullen kunnen duiden als je het vraagt ;-)
Het is ingewikkeld, ja. De politiek is er al een tijdje over bezig (ook omdat ze europees veroordeeld zijn) om dat alles af te schaffen en naar 1 basisrente te evolueren.
De mogelijk hogere concurrentie op dat gegeven basistarief voor iedereen zal vrees niet voldoende zijn om het verlies van de "stunterekeningen" te compenseren.
Het voordeel is wel dat je minder aan rekeninghoppen zal moeten doen + timen van de overschrijvingen ifv verwerving getrouwheidspremie is niet meer nodig dan...
Je kan daarvoor perfect de parallel trekken met de vaste contracten voor energie: overheid verbood een contractverbrekingsvergoeding. Gevolg => de vaste contracten zijn totaal niet interressant meer omdat leveranciers de tariefformule optrekken.