Verzameling zonnenpaneeleigenaars
-
- Full Member
- Contacteer:
Verzameling zonnenpaneeleigenaars
Weet er iemand of er een forum is voor ontevreden zonne-paneel eigenaars?
Ik vind persoonlijk dat het hier zoals in nederland ook beklaagd mag worden hoeveel er van de investeerders gestolen word aan energie. Zodoende die bedrijven op de investeerder zijn rug rijker en rijker worden.
Het lijkt mij geen slecht idee om daarom tot acties over te gaan van het masaal uitschakelen van zonnepaneelinstalaties tussen bepaalde tijdstippen om betere voorwaarden te bekomen bedwongen door overkoepelende instanties.
Minder dan 10 procent ontvangen voor stroom lijkt mij alles behalve redelijk ten aanzien van het door hun beargumenteerde gebruik van het 'net'.
Bij deze vraag ik me dus af waar er mensen zich organiseren om mee klacht in te dienen.
Ik vind persoonlijk dat het hier zoals in nederland ook beklaagd mag worden hoeveel er van de investeerders gestolen word aan energie. Zodoende die bedrijven op de investeerder zijn rug rijker en rijker worden.
Het lijkt mij geen slecht idee om daarom tot acties over te gaan van het masaal uitschakelen van zonnepaneelinstalaties tussen bepaalde tijdstippen om betere voorwaarden te bekomen bedwongen door overkoepelende instanties.
Minder dan 10 procent ontvangen voor stroom lijkt mij alles behalve redelijk ten aanzien van het door hun beargumenteerde gebruik van het 'net'.
Bij deze vraag ik me dus af waar er mensen zich organiseren om mee klacht in te dienen.
Re: Verzameling zonnenpaneeleigenaars
Haha, ik zou maar niet te veel van mijn oren maken als zonnepaneel bezitter. Op steeds meer momenten wanneer je stroom op het net steekt, zijn de stroomprijzen negatief, wees blij dat ze er voorlopig nog 10% voor betalen. Met dat collectief afschakel plan dat je voorstelt zullen ze heel blij zijn, mocht je het nog steeds niet weten, grote producenten en de netbeheerder zijn al die kleine producentjes met hun piekinjectie liever kwijt dan rijk. Het kost immers steeds meer om die piek injecties door zonnepanelen op te vangen (lokale verzwaring van netten, subsidies batterij parken, afschakel vergoedingen voor gascentrales, windmolens en gascentrales die niks voor hun stroom krijgen tijdens zo een injectie piek,...) een kost die tot nu toe doorgerekend wordt aan alle verbruikers. Het zal niet zo heel lang meer duren eer zonnepanelen gaan betalen voor injectie tijdens overaanbod.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Als die negatieve tarieven er komen voor injectie kunnen we onze zonnepanelen nog altijd uitschakelen.
Ik ben dat dan ook van plan. Ik kan 1 van de 2 omvormers uitschakelen. Of allebei natuurlijk ook.
Slecht eraan is wel dat je je productie nooit echt mooi weggewerkt krijgt. Je zal altijd een overschot dat je injecteert moeten betalen in dat geval.
Tenzij je een omvormer hebt die programmeerbaar is om geen elektriciteit op het net te steken.
Het wordt nog even zoeken wat we best kunnen doen als het zover is maat Nederland gaat ons voor. Dat maakt het iets makkelijker om al wat bij te leren over hoe je zoiets kan aanpakken.
Ik ben dat dan ook van plan. Ik kan 1 van de 2 omvormers uitschakelen. Of allebei natuurlijk ook.
Slecht eraan is wel dat je je productie nooit echt mooi weggewerkt krijgt. Je zal altijd een overschot dat je injecteert moeten betalen in dat geval.
Tenzij je een omvormer hebt die programmeerbaar is om geen elektriciteit op het net te steken.
Het wordt nog even zoeken wat we best kunnen doen als het zover is maat Nederland gaat ons voor. Dat maakt het iets makkelijker om al wat bij te leren over hoe je zoiets kan aanpakken.
Twee antwoorden die niet terzake doen.
https://www.zonstraal.be/forum/
is misschien een mogelijkheid.
-
- Full Member
- Contacteer:
Sorry ik ga hier geen censuur opgelegd worden.vortex schreef: ↑2 april 2025, 09:56 Haha, ik zou maar niet te veel van mijn oren maken als zonnepaneel bezitter. Op steeds meer momenten wanneer je stroom op het net steekt, zijn de stroomprijzen negatief, wees blij dat ze er voorlopig nog 10% voor betalen. Met dat collectief afschakel plan dat je voorstelt zullen ze heel blij zijn, mocht je het nog steeds niet weten, grote producenten en de netbeheerder zijn al die kleine producentjes met hun piekinjectie liever kwijt dan rijk. Het kost immers steeds meer om die piek injecties door zonnepanelen op te vangen (lokale verzwaring van netten, subsidies batterij parken, afschakel vergoedingen voor gascentrales, windmolens en gascentrales die niks voor hun stroom krijgen tijdens zo een injectie piek,...) een kost die tot nu toe doorgerekend wordt aan alle verbruikers. Het zal niet zo heel lang meer duren eer zonnepanelen gaan betalen voor injectie tijdens overaanbod.
Dat is een hun probleem dan moeten zij maar batterij parken aanleggen of dergelijk.
Zouden ze blij zijn met collectief uitschakelen van de panelen tussen 18-20 uur? Of smorgens vroeg? Of in het weekend?
-
- Full Member
- Contacteer:
Bedankt plemmens.plemmens schreef: ↑2 april 2025, 11:02 Twee antwoorden die niet terzake doen.
Gooi je zonnepanelen er weer af en doe zoals ik. Gewoon je factuurtje betalen en voor de rest geen zorgen of gezever.Verviertig schreef: ↑2 april 2025, 08:25 Weet er iemand of er een forum is voor ontevreden zonne-paneel eigenaars?
Zonnepanelen plaats je nu eenmaal uit idealisme en om het klimaat een dienst te bewijzen. Niet om er geld aan te verdienen.
"Goed z*t !" noemen ze dat hier.
Nee... Ik heb zonnepanelen. Ik wil er geld aan verdienen.
Idealisme en het klimaat vind ik geen gram doorslaggevend om die dingen te hebben of niet.
Dat is alleen om jezelf te sussen, extra , als je er zoveel geld aan uitgeeft.
Ik zou de panelen opnieuw kopen maar dan geen 18 meer. Eerder 9 waarschijnlijk.
Hetzelfde met een elektrische motor in de auto.
Of eender wat zelfs.
Aangezien je je eigen verbruik er voor een mooi deel kan mee sponsoren, blijven ze m.i. nuttig.
Als je natuurlijk per se op benzine wil rijden en je wil echt geen elektrische verwarming, boilers, koeling, kan je er niet veel mee aanvangen.
Het is een misvatting dat wassen en drogen veel elektriciteit gebruikt tenzij de machines natuurlijk vaak draaien. Als alleenstaande is dat verbruik gering.
Een moderne airco verwarmt hier het huis met slechts een verbruik van 350 Watt.
Ik vermoed dat ik daar in de winter ook vaak ga komen. Van het moment dat de panelen 400 watt leveren kan het gas af en de airco aan. Gratis verwarming.
Ik denk dat een aircotoesreo niet alleen zuiniger is maar er gaat ook geen warmte verloren door de schouw zoals bij een haard op gas wel het geval is.
Het is misschien vroeg om van het schip te springen als het twee emmers water maakt. Ik blijf dus nog zitten en bereid me voor op de situaties die nog kunnen komen.
Als de panelen door een groep mensen worden uitgeschakeld, doe ik wel mee.
Nee... Ik heb zonnepanelen. Ik wil er geld aan verdienen.
Idealisme en het klimaat vind ik geen gram doorslaggevend om die dingen te hebben of niet.
Dat is alleen om jezelf te sussen, extra , als je er zoveel geld aan uitgeeft.
Ik zou de panelen opnieuw kopen maar dan geen 18 meer. Eerder 9 waarschijnlijk.
Hetzelfde met een elektrische motor in de auto.
Of eender wat zelfs.
Aangezien je je eigen verbruik er voor een mooi deel kan mee sponsoren, blijven ze m.i. nuttig.
Als je natuurlijk per se op benzine wil rijden en je wil echt geen elektrische verwarming, boilers, koeling, kan je er niet veel mee aanvangen.
Het is een misvatting dat wassen en drogen veel elektriciteit gebruikt tenzij de machines natuurlijk vaak draaien. Als alleenstaande is dat verbruik gering.
Een moderne airco verwarmt hier het huis met slechts een verbruik van 350 Watt.
Ik vermoed dat ik daar in de winter ook vaak ga komen. Van het moment dat de panelen 400 watt leveren kan het gas af en de airco aan. Gratis verwarming.
Ik denk dat een aircotoesreo niet alleen zuiniger is maar er gaat ook geen warmte verloren door de schouw zoals bij een haard op gas wel het geval is.
Het is misschien vroeg om van het schip te springen als het twee emmers water maakt. Ik blijf dus nog zitten en bereid me voor op de situaties die nog kunnen komen.
Als de panelen door een groep mensen worden uitgeschakeld, doe ik wel mee.

-
- Newbie
- Contacteer:
Iedereen koopt panelen voor een warmtepomp en EV maar er zijn nog maar erg weinig gebruikers van deze toestellen.
Nu ze de grote industriële verbruikers ook verplichten van groene energie te produceren zal het probleem enkel erger worden.
Dat deze grote kortingen krijgen in de distributienettarieven en taksen vergeet de politiek.
In de buurlanden is elektriciteit voor grote verbuikers goedkoper volgens onze industrie. In Nederland en Duitsland zegeen ze dat ze zelf duurder zijn.
Dus het zal van de berekening afhangen.
De prijzen van de distributietarieven blijven stijgen hoewel de gsc's aan het minderen zijn en dit is samen met de taksen het grootste deel van de factuur.
De eigenlijke elektriciteitsprijs die de producent krijgt is ook maar 1/3 van de rekening voor de huishoudelijke consument.
Ik snap de reactie van het afschakelen maar je gaat er enkel de grote industriele producenten zoals ENI, ENGIE, TOTAL mee gelukkig maken want dan gaan die ineens heel hoge onbalans premies kunnen opstrijken door snel hun centrales op te starten als jij en je verzamelde groep ontevredenen je zonnepanelen uitzetten.
Ik zit ook met een groot overschot momenteel ong 4000 kWh per jaar. Het enige wat ik zelf doe is verbruiken als ze opleveren, wasmachine en afwasmachine staan op met een timer op dagen zoals deze dat deze tegen 16u als ik thuiskom ongeveer gedaan hebben. De afname van het net is op bij mij op deze dagen 2 a 4 kWh. Zeker nu het zomeruur gestart is kunnen we ook al bijna volledig koken op de zon (als ze schijnt).
Ook de beste leverancier voor injectie zoeken brengt meestal zijn geld op bij grote overschotten. Momenteel is dit Energy Knights bij mij maar dit kan je gemakkelijk zelf opzoeken op V-test van de VREG.
Nu ze de grote industriële verbruikers ook verplichten van groene energie te produceren zal het probleem enkel erger worden.
Dat deze grote kortingen krijgen in de distributienettarieven en taksen vergeet de politiek.
In de buurlanden is elektriciteit voor grote verbuikers goedkoper volgens onze industrie. In Nederland en Duitsland zegeen ze dat ze zelf duurder zijn.
Dus het zal van de berekening afhangen.
De prijzen van de distributietarieven blijven stijgen hoewel de gsc's aan het minderen zijn en dit is samen met de taksen het grootste deel van de factuur.
De eigenlijke elektriciteitsprijs die de producent krijgt is ook maar 1/3 van de rekening voor de huishoudelijke consument.
Ik snap de reactie van het afschakelen maar je gaat er enkel de grote industriele producenten zoals ENI, ENGIE, TOTAL mee gelukkig maken want dan gaan die ineens heel hoge onbalans premies kunnen opstrijken door snel hun centrales op te starten als jij en je verzamelde groep ontevredenen je zonnepanelen uitzetten.
Ik zit ook met een groot overschot momenteel ong 4000 kWh per jaar. Het enige wat ik zelf doe is verbruiken als ze opleveren, wasmachine en afwasmachine staan op met een timer op dagen zoals deze dat deze tegen 16u als ik thuiskom ongeveer gedaan hebben. De afname van het net is op bij mij op deze dagen 2 a 4 kWh. Zeker nu het zomeruur gestart is kunnen we ook al bijna volledig koken op de zon (als ze schijnt).
Ook de beste leverancier voor injectie zoeken brengt meestal zijn geld op bij grote overschotten. Momenteel is dit Energy Knights bij mij maar dit kan je gemakkelijk zelf opzoeken op V-test van de VREG.
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Je hebt dit een dag te laat gepost, anders had ik gedacht dat het een grap was ...Verviertig schreef: ↑2 april 2025, 08:25 Weet er iemand of er een forum is voor ontevreden zonne-paneel eigenaars?
Je beseft toch dat de stroomprijs die je betaalt voor meer dan 2/3 taksen en andere soorten van heffingen, belastingen, groene stroomcertificaten, btw, ...; zijn ? Dus als je 10% krijgt heeft de leverancier nog altijd maar een marge van 20% en dan zit jij te klagen ??
En je opmerking over die batterijparken, als ze ( de staat/ netbeheerder ? ) dat ook nog eens gaan mogen betalen zullen de kosten oplopen van 2/3 naar 75% en ga je ook weer meer krijgen. Idem voor als de stroomleveranciers dit moeten gaan plaatsen, dan kopen ze enkel nog stroom bij negatieve tarieven als er overschot is en krijg je niets meer voor je injectie ...
Zonnepanelen waren enkel goed met de terugdraaiende teller en daar hebben al de gebruikers nu al dag en jaar voor mogen bijbetalen !
Make Spaargids " Great Again ! "
Zijn er eigenlijk zonnepaneel bezitters die geen "zuur vatjes" zijn zoals ze in Antwerpen zeggen?
Profiteren van GSC (merci Freya, nu als beloning voor niet bewezen diensten politiek benoemd tot voorzitter van het Vlaamse Parlement met een enorme topwedde), genieten van de teruglopende teller maar als de regels worden aangescherpt (meer dan terecht en JAAAREN te laat) dan maar om ter hardst zitten bleiten en klagen.
Stelletje Calimero's!
Profiteren van GSC (merci Freya, nu als beloning voor niet bewezen diensten politiek benoemd tot voorzitter van het Vlaamse Parlement met een enorme topwedde), genieten van de teruglopende teller maar als de regels worden aangescherpt (meer dan terecht en JAAAREN te laat) dan maar om ter hardst zitten bleiten en klagen.
Stelletje Calimero's!
Jongens toch, het toppunt van veralgemening.VTEC schreef: ↑4 april 2025, 16:01 Zijn er eigenlijk zonnepaneel bezitters die geen "zuur vatjes" zijn zoals ze in Antwerpen zeggen?
Stelletje Calimero's!
Ik ben één van die zonnepaneeleigenaars. Ik geniet niet van GSC want ik heb de mijne pas in 2024 geïnstalleerd. Ik heb dus ook niet kunnen genieten van een teruglopende teller want ik had toen reeds een digitale. Je zult mij ook niet horen bleiten of klagen want ik ben tevreden over mijn panelen en hun opbrengst.
Het is maar om je te laten weten dat niet alle zonnepaneeleigenaars 'zuur vatjes' zijn.
Ja natuurlijk leggen ze volop batterij parken aan en daar wordt momenteel zeer goed geld mee verdiend op kap van de gewone consument en nog veel meer op kap van de zonnepaneel bezitter. De gewone consument mag mee betalen voor de subsidies en de zonnepanelen bezitter mag daarnaast zijn stroom gratis of binnenkort tegen betaling afgevenVerviertig schreef: ↑4 april 2025, 07:42 Sorry ik ga hier geen censuur opgelegd worden.
Dat is een hun probleem dan moeten zij maar batterij parken aanleggen of dergelijk.
Zouden ze blij zijn met collectief uitschakelen van de panelen tussen 18-20 uur? Of smorgens vroeg? Of in het weekend?

Ik wens je veel succes met je rebellie, ik wil als zonnepaneel loze zelfs nog een handje helpen door mijn verbruik te concentreren op jouw afschakel momenten, het resultaat zal zijn dat die batterij mannen nog meer verdienen en dat jij nog minder dan die 10% voor je stroom zult krijgen

Idem. Toppunt van veralgemening : het volk moet een vijand hebben.xvsteep schreef: ↑4 april 2025, 16:31 Jongens toch, het toppunt van veralgemening.
Ik ben één van die zonnepaneeleigenaars. Ik geniet niet van GSC want ik heb de mijne pas in 2024 geïnstalleerd. Ik heb dus ook niet kunnen genieten van een teruglopende teller want ik had toen reeds een digitale. Je zult mij ook niet horen bleiten of klagen want ik ben tevreden over mijn panelen en hun opbrengst.
Het is maar om je te laten weten dat niet alle zonnepaneeleigenaars 'zuur vatjes' zijn.
De Walen, de werklozen, Angela Merkel, de zonnepaneelbezitters...
Zelf heb ik er sinds december 2024. Ze lagen al op het huis (2022 geplaatst) dat ik gaan bewonen ben
Nooit een terugdraaiende teller gehad.
Ook tevreden maar ik vind dat ik er wat teveel heb voor mijn verbruik. Maar beter eentje teveel op dit moment dan te weinig.
Voordelen van er veel te hebben : dan leveren ze nog iets op op dagen met weinig zon. Je kan genoeg apparaten samen gebruiken.
Ik kijk een beetje de kat uit de boom als ik moet betalen voor injectie. Dan zet ik de helft of alles af wanneer nodig.
Wat je voor injectie krijgt is laag. Te laag. Ik geloof het verhaal niet dat de winsten hierop niet hoog zijn.
Met de "zet je panelen in groep af" wil ik wel meedoen om te zien of er iets van komt verder.
Ik vermoed dat het niets uithaalt.
Particulieren zijn geen te grote groep, er gaan er niet veel meedoen. As er een tekort is wordt dat opgevangen.
Je moet al grote zonnepaneelparken meekrijgen en dat gaat lastig zijn..
Thanks. Zeer informatief.
Om de overschotten te verminderen heb ik nog een warmtepomp / airco in bestelling, Ik wil ook hier koeling zoals ik voordien al had.
Ik gebruik 2 boilers (elektrisch) die enkel overdag aanslaan, elektrisch koken, hybride auto met stekker. Volle batterij rond 10 KWH is momenteel ongeveer 50 km actieradius.
Rapporteren over mijn overschot ga ik pas in 2026 kunnen doen. Dan heb ik het een jaar aan het draaien, maar je perfectioneert de eerste jaren wel nog verder, vermoed ik.