De crash van 2025
TIP
Re: De crash van 2025
We hebben top-to-bottom een daling gehad van de MSCI worl index van 20,5%. De Nasdaq 21,6% en de S&P500 17,6%.Finny10 schreef: ↑7 april 2025, 13:33Nee ik denk dat dat nog niet mag.MeneerParmentier schreef: ↑7 april 2025, 11:55 Ik denk dat we nu wel van een crash mogen spreken zeker? Eindelijk.
Waarschijnlijk eerst nog eenbounce en als er dan nog niets veranderd is, dan pas een goede kans op een crash.
Alleen de laatste ontsnapt dus aan het technische statuut "crash" omdat we daar geen rekening houden met de valuta.
Gezien het plotse karakter van de daling denk ik dat we toch echt wel van een crash mogen spreken. Proficiat aan Meneer Parmantier voor het openen van een relevant draadje.
Ik heb een bliksemafleider van het merk Gallagher op het dak van mijn Airbnb in Avoriaz.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Hoe meer business leaders, grote investors, bedrijven, de FED, republikeinse politici ... zeggen hoe erg de politiek van Trump is, hoe minder Trump zal luisteren.
Want anders lijkt het of Trump toegeeft aan de druk om de tarieven te verlagen, en dan is Trump de sukkelaar, de loser.
Trump heeft zichzelf in een catch-22 gewrongen
Hij heeft zijn hand danig overspeeld. Wanhopig zoekt hij naar een manier om zijn verlies in winst te kunnen "spinnen".
Zelfs zijn gepoch over het bezoek van Netanyahu komt als een boomerang in zijn gezicht terug.
Zelfs de gezamenlijke persconferentie is afgelast wegens NO DEAL

De grote dealmaker krijgt niets meer klaar

Trumps MAGA = MAPA: Make Americans Poor Again
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
Denk je dat de EU het beter doet?KleineSpaarder schreef: ↑8 april 2025, 12:05Hoe meer business leaders, grote investors, bedrijven, de FED, republikeinse politici ... zeggen hoe erg de politiek van Trump is, hoe minder Trump zal luisteren.
Want anders lijkt het of Trump toegeeft aan de druk om de tarieven te verlagen, en dan is Trump de sukkelaar, de loser.
Trump heeft zichzelf in een catch-22 gewrongen
Hij heeft zijn hand danig overspeeld. Wanhopig zoekt hij naar een manier om zijn verlies in winst te kunnen "spinnen".
Zelfs zijn gepoch over het bezoek van Netanyahu komt als een boomerang in zijn gezicht terug.
Zelfs de gezamenlijke persconferentie is afgelast wegens NO DEAL![]()
De grote dealmaker krijgt niets meer klaar![]()

-
- Sr. Member
- Contacteer:
De grote Amerikaanse investeerders vinden in elk geval van wel. Die hebben hun Amerikaanse aandelen in december al geswitcht naar EuropeseFinny10 schreef: ↑8 april 2025, 13:37Denk je dat de EU het beter doet?KleineSpaarder schreef: ↑8 april 2025, 12:05
Hoe meer business leaders, grote investors, bedrijven, de FED, republikeinse politici ... zeggen hoe erg de politiek van Trump is, hoe minder Trump zal luisteren.
Want anders lijkt het of Trump toegeeft aan de druk om de tarieven te verlagen, en dan is Trump de sukkelaar, de loser.![]()

En daarna zijn de kleine Amerikaanse beleggers ook gevolgd:KleineSpaarder schreef: ↑29 maart 2025, 14:47 Trump zet de wereld op zijn kop en de Amerikanen gaan dat hard voelen (maar het zal de schuld van Biden zijn). De rijke Amerikaanse beleggers hebben allang hun asset allocatie aangepast: die verschuiven naar Europa en China. Op dat punt zijn ze minder patriottisch
En het is niet nu pas. Studie van BoA begin januari waar ze zeggen dat de institutionelen al in december 2024 geswitcht zijn.
“Make Europe Great Again": Major investors flock to European stocks
The world’s institutional investors have flipped over the past month, flocking into European equities while dropping US stocks, according to a new survey from Bank of America.
Het heeft niet op HLN gestaan, en dus weet men dat hier niet![]()
KleineSpaarder schreef: ↑1 april 2025, 18:27
(*) Nadat de grote Amerikaanse beleggers al in december 2024 naar Europa geswitcht waren, geloven de gewone Amerikaanse beleggers het ook allemaal niet meer. Die beleggen meer en meer in Europa. Voor hen is het MEGA: Make Europe Great Again![]()
Investors pour record $11 billion into Europe ETFs to 'Make Europe Great Again'
By Suzanne McGee
April 1, 20254:39 PM GMT+2Updated 2 hours ago
April 1 (Reuters) - U.S. investors poured a record $10.6 billion into exchange-traded funds focused on European stocks in the first quarter, seven times the inflows recorded a year earlier, according to data from BlackRock (BLK.N), opens new tab.
As U.S. President Donald Trump's tariffs and economic policies fuel uncertainty across markets, European equities have emerged as a bright spot. Tim Seymour, founder and chief investment officer of Seymour Asset Management, dubbed the burgeoning trend Make Europe Great Again, or MEGA.
Make Europe Great Again !!!!

Trumps MAGA = MAPA: Make Americans Poor Again
De BEL20 sluit af op +3,11%, de andere Europese beurzen iets lager. De Dow Jones heeft moeite om zijn +2% vast te houden. De Nasdaq heeft moeite met +2,5%. Daarom vrees ik dat dit herleven van korte duur zal zijn. Er is behalve de veel stoere uitspraken en de aanzetten tot onderhandelingen fundamenteel nog niets gewijzigd. Als de fundamenten niet veranderen gaan de beurzen zich dat de komende dagen wel realiseren met dan te verwachten weer rode cijfers.
Importtarief voor China wordt opgetrokken tot 104 procent", zegt Witte Huis-woordvoerder Karoline Leavitt
We zullen er nog even mee bezig zijn
We zullen er nog even mee bezig zijn
- MeneerParmentier
- Sr. Member
- Contacteer:
In 2008 bij de val van Lehman Brothers was de meest extreme stand van de Fear & Greed index 12. Tijdens covid heeft hij op 2 gestaan. We staan nu nog altijd op 3. Om de zaken wat in perspectief te zetten.
Ik heb weer een plukje gekocht vandaag en mijn aandelenpercentage opgetrokken van 55% naar 57%.
Al besef ik dat we hoogstwaarschijnlijk de bodem nog niet gezien hebben. Ik ben gisteren een pizza gaan eten en een gewone vrouw was bezig over haar verliezen. Het was niet zo veel geld, zegde ze, maar toch… Het zal zich wel herstellen, zei ze, maar hoelang ging dat duren, vroeg ze zich mijmerend af.
Nog minstens een flush te gaan dus. Er is nog een vleugje optimisme, al wordt het elke dag kleiner.
Ik heb weer een plukje gekocht vandaag en mijn aandelenpercentage opgetrokken van 55% naar 57%.
Al besef ik dat we hoogstwaarschijnlijk de bodem nog niet gezien hebben. Ik ben gisteren een pizza gaan eten en een gewone vrouw was bezig over haar verliezen. Het was niet zo veel geld, zegde ze, maar toch… Het zal zich wel herstellen, zei ze, maar hoelang ging dat duren, vroeg ze zich mijmerend af.
Nog minstens een flush te gaan dus. Er is nog een vleugje optimisme, al wordt het elke dag kleiner.
Met alle respect, ik snap de mensen niet die nu aan het kopen zijn. Het enige wat ik de voorbije weken gekocht heb, zijn puts. De bodem is nog lang niet bereikt, daarvoor moet er eerst een dag van capitulatie zijn op de beurzen.
Ik denk dat je gelijk hebt, dat schreef ik toch ook, maar ik heb geen glazen bol. Daarom al een plukje… Vrijdag -6%, da’s toch al een aardige capitulatie. Of wil je -10%? De volumes waren ook hoog, ook al schreef iemand van niet.
En is het niet altijd een goed moment als de Fear & Greed op zo’n niveau staat? Koop je liever als hij op 80 staat?
Er gaat volgens mij een bloedrode dag komen met double digit rode cijfers, een dag waarop professionele investeerders alles buiten smijten. Eens zien hoeveel Amerikaanse doorsnee beleggers, die 2008 vaak niet hebben meegemaakt, zullen reageren. Misschien willen ze wel kopen, maar dwingen margin calls hen net om te verkopen. En dan is het hek helemaal van de dam.
- MeneerParmentier
- Sr. Member
- Contacteer:
Het is lang niet zeker dat dergelijke scenario's werkelijkheid zullen worden. De kans is even groot dat morgen de beurzen terug beginnen rechtkrabbelen, en dat we de huidige prijzen nooit van ons leven nog terugzien.
We weten het niet, dat is het punt. Mochten we zeker weten dat de beurzen verder zouden dalen, dan zou letterlijk iedereen meteen alles verkopen, en dan implodeert de beurs. Maar dat gebeurt niet. Dat komt omdat er teveel mensen zijn die denken dat het op termijn wel weer goed komt. Voor de meeste verkooporders staan er nog aankooporders klaar.
De kans bestaat dat we over 2 maand terugkijken op dit event en er enkel eens goed mee lachen. Niemand weet het, dat is de beurs.
Het enige wat je kunt doen: negeer iedereen die beweert het wel te weten. En doe gewoon lekker niks, of ga door met je maandelijkse stortingen. Wie uiteindelijk gelijk had, dat zullen we alleen achteraf kunnen bepalen. Tot nu toe zijn de markten altijd hersteld, ook van een wereldoorlog. En dan nu: hup, iedereen terug in de hangmat, lekker chillen.
We weten het niet, dat is het punt. Mochten we zeker weten dat de beurzen verder zouden dalen, dan zou letterlijk iedereen meteen alles verkopen, en dan implodeert de beurs. Maar dat gebeurt niet. Dat komt omdat er teveel mensen zijn die denken dat het op termijn wel weer goed komt. Voor de meeste verkooporders staan er nog aankooporders klaar.
De kans bestaat dat we over 2 maand terugkijken op dit event en er enkel eens goed mee lachen. Niemand weet het, dat is de beurs.
Het enige wat je kunt doen: negeer iedereen die beweert het wel te weten. En doe gewoon lekker niks, of ga door met je maandelijkse stortingen. Wie uiteindelijk gelijk had, dat zullen we alleen achteraf kunnen bepalen. Tot nu toe zijn de markten altijd hersteld, ook van een wereldoorlog. En dan nu: hup, iedereen terug in de hangmat, lekker chillen.
Ook met alle respect, maar ik snap mensen niet die nu puts kopen. Als je die op een dag als vandaag niet sluit, met een Fear & Greed op 2, dan weet ik niet op wat je precies nog zit te wachten.BlueB schreef: ↑9 april 2025, 13:38 Er gaat volgens mij een bloedrode dag komen met double digit rode cijfers, een dag waarop professionele investeerders alles buiten smijten. Eens zien hoeveel Amerikaanse doorsnee beleggers, die 2008 vaak niet hebben meegemaakt, zullen reageren. Misschien willen ze wel kopen, maar dwingen margin calls hen net om te verkopen. En dan is het hek helemaal van de dam.
Eindelijk gaat goud omhoog.. It’s about damn time.
Laatst gewijzigd door Barryke op 9 april 2025, 14:01, 2 keer totaal gewijzigd.
- Vincent2018
- Full Member
Markets Crash, Debt Explodes: Why 2008 Was a Warm-Up for 2025 https://youtu.be/NLJSdVp0Wqo?si=-8d_EC9mUKNRIbhS

"ik ben lief voor mijn medebeleggers, ik koop als iedereen ze weg doet en verkoop als ze die allemaal willen hebben"