CFD's: taksen/belastingen/aangeven buitenlandse rekening
TIP
Re: CFD's: taksen/belastingen/aangeven buitenlandse rekening
Aan Dirk2
Graag had ik ook meer informatie over de fiscale aspecten.
jonasv
Graag had ik ook meer informatie over de fiscale aspecten.
jonasv
Ik heb wat nieuws gekregen van mijn kameraad, die bij ETORO zit.
Zijn account manager had 'm tien keer verzekerd aan telefoon dat ETORO geen gegevens doorgeeft. En met de nieuwe CRS zouden zij enkel maar doorgeven, de naam van de klant en zijn klantnummer.
Wat vindt mijn kameraard onlangs op zijn Minfin box? Een PDF met de CRS van 2018, met alles wat je maar kan denken van ETORO erop. Dus hoeveel winst/verlies, hoeveel er op zijn rekening nog staat, enzovoorts. Kortom, alles wordt doorgegeven aan de Belgische fiscus.
Dus nu is hij bang aan het afwachten of dit fiscaal gevolgen gaat hebben. Hij heeft blijkbaar een stevig bedrag (ruim boven de 100K (allez, zegt hij toch)) winst opgenomen, maar hij houdt vol dat hij gehandeld heeft volgens het "goeie huisvader" principe, dus een paar keer aangekocht van crypto, en dan maanden laten staan, tot ze voldoende gestegen waren.
Oh ja, en wat dacht je van die account manager? Die werkt er al een paar maand niet meer blijkbaar. Heeft ook nooit op e-mail willen zetten wat hij telefonisch zoveel keer bevestigd had. Ik had mijn kameraard nochtans gezegd dat hij dat moest eisen.
Zijn account manager had 'm tien keer verzekerd aan telefoon dat ETORO geen gegevens doorgeeft. En met de nieuwe CRS zouden zij enkel maar doorgeven, de naam van de klant en zijn klantnummer.
Wat vindt mijn kameraard onlangs op zijn Minfin box? Een PDF met de CRS van 2018, met alles wat je maar kan denken van ETORO erop. Dus hoeveel winst/verlies, hoeveel er op zijn rekening nog staat, enzovoorts. Kortom, alles wordt doorgegeven aan de Belgische fiscus.
Dus nu is hij bang aan het afwachten of dit fiscaal gevolgen gaat hebben. Hij heeft blijkbaar een stevig bedrag (ruim boven de 100K (allez, zegt hij toch)) winst opgenomen, maar hij houdt vol dat hij gehandeld heeft volgens het "goeie huisvader" principe, dus een paar keer aangekocht van crypto, en dan maanden laten staan, tot ze voldoende gestegen waren.
Oh ja, en wat dacht je van die account manager? Die werkt er al een paar maand niet meer blijkbaar. Heeft ook nooit op e-mail willen zetten wat hij telefonisch zoveel keer bevestigd had. Ik had mijn kameraard nochtans gezegd dat hij dat moest eisen.

Het is hier op het SG-forum nog al aan bod gekomen, alle gesprekken waar je aan deelneemt opnemen. Is vandaag de dag een koud kunstje. Dat heeft mij toch al heel veel oplichterij bespaard.
Dat is 1, maar in feite naast de kwestie met wat je 'kameraad' aan de hand heeft. Je moet gewoon de fiscale gevolgen van je handelingen kennen en in functie daarvan beslissen of een bepaalde actie de moeite waard is of niet. Spoiler alert: meer en meer dingen zijn de moeite niet meer waard, we glijden af naar de situatie in het voormalige USSR die we hier zo veracht hebben, en waarvan we beweerd hebben dat zoiets hier onmogelijk is/was.
Internationale verdragen voorzien in de uitwisseling van gegevens, zonder vragen!!!
In België bestaat nog steeds een theoretisch bankgeheim (art.318 WIB), maar in de praktijk lappen banken (en brokers?) dat gewoon aan hun laars en sturen ze alles door naar de fiscus wanneer die een vraag stelt.
Maar dat is helemaal niet erg, toch? Wie niets te verbergen heeft, hoeft niets te vrezen, toch? Dit laatste met het nodige sarcasme, voor de duidelijkheid, moest nog iemand daaraan twijfelen.
De vraag die nog rest is hoelang het gaat duren voor we hier met Mexicaanse toestanden zitten. Dit dankzij de heilige goedlingen die geen 2 stappen verder kunnen denken dan hun parmantig brave one-liners.
Dat is 1, maar in feite naast de kwestie met wat je 'kameraad' aan de hand heeft. Je moet gewoon de fiscale gevolgen van je handelingen kennen en in functie daarvan beslissen of een bepaalde actie de moeite waard is of niet. Spoiler alert: meer en meer dingen zijn de moeite niet meer waard, we glijden af naar de situatie in het voormalige USSR die we hier zo veracht hebben, en waarvan we beweerd hebben dat zoiets hier onmogelijk is/was.
Internationale verdragen voorzien in de uitwisseling van gegevens, zonder vragen!!!
In België bestaat nog steeds een theoretisch bankgeheim (art.318 WIB), maar in de praktijk lappen banken (en brokers?) dat gewoon aan hun laars en sturen ze alles door naar de fiscus wanneer die een vraag stelt.
Maar dat is helemaal niet erg, toch? Wie niets te verbergen heeft, hoeft niets te vrezen, toch? Dit laatste met het nodige sarcasme, voor de duidelijkheid, moest nog iemand daaraan twijfelen.
De vraag die nog rest is hoelang het gaat duren voor we hier met Mexicaanse toestanden zitten. Dit dankzij de heilige goedlingen die geen 2 stappen verder kunnen denken dan hun parmantig brave one-liners.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Wie geloofd er nu een verkoper in wettelijke zaken, en zeker als hij geen schriftelijke bevestiging wil geven en als het niet overeenkomt met wat gekend is en dat het ook elk ogenblik zou kunnen veranderen.
Het zijn ook de tax authorities die de uitwisseling doen. (Dus technisch gezien sprak de account manager de waarheid; het bedrijf heeft niets doorgegeven aan de Belgische staat). Ook de informatie die de belgische staat nu weet lijkt korrekt.
The Common Reporting Standard (CRS) is an information standard for the Automatic Exchange Of Information (AEOI) regarding bank accounts on a global level, between tax authorities,
Each participating country will annually automatically exchange with the other country the below information in the case of Jurisdiction A with respect to each Jurisdiction B reportable account, and in the case of Jurisdiction B with respect to each Jurisdiction A reportable account:[15]
Name, address, Taxpayer Identification Number (TIN) and date and place of birth of each Reportable Person.
Account number
Name and identifying number of the reporting financial institution;
Account balance or value as of the end of the relevant calendar year (or other appropriate reporting period) or at its closure, if the account was closed.
Capital gains, depending on the type of the account (dividends, interest, gross proceeds/redemptions, other)
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
CRS is al enkele jaren van kracht. Er werd massaal over gecommuniceerd, jaren op voorhand, maar blijkbaar nog niet genoeg.DNE2018 schreef: ↑17 december 2019, 01:52 Ik heb wat nieuws gekregen van mijn kameraad, die bij ETORO zit.
Door CRS krijgt de Belgische fiscus inderdaad al deze info van buitenlandse rekeningen en levensverzekeringen. Vanuit meer dan 100 landen.
Dag Bruno,
Van Etoro weet ik niks.
Wel ken ik geen enkele serieuze belegger (vooral uit Amerika) die Etoro heeft als broker en meestal rekenen zulke brokers grotere over night kosten aan op de CFD's en is hun spread veel te hoog. In belgie zitten de echte kenners allemaal bij IB.
Je moet zulke buitenlandse rekeningen steeds aangeven. Elke buitenlandse rekening wordt aan de fiscus doorgegeven.
Dus Etoro zal dit ook doen.
Aan Dirk2,
Kan je me dezelfde informatie delen in een privebericht die je hebt verstuurd naar Bago in 2018. Blijkbaar heb ik een deur geopend en achteraf pas vragen beginnen te stellen. Misschien zijn er nog wat meer wijzigingen gebeurd in de wetgeving te nadele van de kleine investeerder.
Met vriendelijke groeten,
La23
Kan je me dezelfde informatie delen in een privebericht die je hebt verstuurd naar Bago in 2018. Blijkbaar heb ik een deur geopend en achteraf pas vragen beginnen te stellen. Misschien zijn er nog wat meer wijzigingen gebeurd in de wetgeving te nadele van de kleine investeerder.

Met vriendelijke groeten,
La23
Iemand enig idee welke gegevns van bitvavo men kan overmaken en waar men deze kan vinden.
Ik zie geen rekeningnummer,...
Ik zie geen rekeningnummer,...
-
- Newbie
- Contacteer:
@dirk2 kan je mij ook deze informatie bezorgen ivm de beurstax op etoro?
Groetjes
Groetjes
Iemand een idee hoe het nu zit met die beurstaks op eToro?
-
- Newbie
- Contacteer:
De beurstaks moet je maandelijks of 2maandelijks zelf aangeven met dit formulier:
https://financien.belgium.be/sites/defa ... OB1-NL.pdf
beurstaks moet je betalen op aandelen (0.35% per koop of verkooptransactie), niet op CFD's en niet op cryptomunten
https://financien.belgium.be/nl/experte ... richtingen
https://financien.belgium.be/sites/defa ... OB1-NL.pdf
beurstaks moet je betalen op aandelen (0.35% per koop of verkooptransactie), niet op CFD's en niet op cryptomunten
https://financien.belgium.be/nl/experte ... richtingen
@dirk2 kan je mij ook info doorgeven..
daarnaast is het ook de bedoeling dat ik dit document ook invul? Verzoek tot erkenning van een aansprakelijke vertegenwoordiger door een niet in België gevestigde tussenpersoon van beroep en verbintenis van die vertegenwoordiger
daarnaast is het ook de bedoeling dat ik dit document ook invul? Verzoek tot erkenning van een aansprakelijke vertegenwoordiger door een niet in België gevestigde tussenpersoon van beroep en verbintenis van die vertegenwoordiger
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.