Beleggen in goud of zilver
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Beleggen in goud of zilver
Zelf blijf ik voorlopig al even af van goud en zilver qua bijkopen. Maar “ne kilo is ne kilo” zoals ik ooit op een ander forum las van een wijs man. Het is gewoon te duur tov van mijn aankoopkoersen van lang geleden. Averaging down is al een gevaarlijke strategie maar averaging up vind ik zelf niet al te slim.
Toegegeven, het is niet zo mooi als edelmetaal & fysiek lastig leverbaar / illiquide, maar ik ben al een hele tijd opgeschoven naar Platina. Ik kan me de tijd herinneren dat het duurder was dan goud, nu circa 30% van de goudkoers (dollar / kilogram). Zeker nu de transitie naar EVs deels ingestort is, is er nog veel industrieel potentieel voor katalysatoren bvb.
Ik wil dit jaar ook graag “iets” kopen in Rhodium. Niet als belegging of investering maar gewoon “voor de heb”. Als platina al niet evident is qua levering, is rhodium al helemaal een ramp.
Toegegeven, het is niet zo mooi als edelmetaal & fysiek lastig leverbaar / illiquide, maar ik ben al een hele tijd opgeschoven naar Platina. Ik kan me de tijd herinneren dat het duurder was dan goud, nu circa 30% van de goudkoers (dollar / kilogram). Zeker nu de transitie naar EVs deels ingestort is, is er nog veel industrieel potentieel voor katalysatoren bvb.
Ik wil dit jaar ook graag “iets” kopen in Rhodium. Niet als belegging of investering maar gewoon “voor de heb”. Als platina al niet evident is qua levering, is rhodium al helemaal een ramp.
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Platina munten ( nieuw ) direct leverbaar bij mijn online dealer, rhodium is moeilijker.VTEC schreef: ↑12 april 2025, 14:13 Zelf blijf ik voorlopig al even af van goud en zilver qua bijkopen. Maar “ne kilo is ne kilo” zoals ik ooit op een ander forum las van een wijs man. Het is gewoon te duur tov van mijn aankoopkoersen van lang geleden. Averaging down is al een gevaarlijke strategie maar averaging up vind ik zelf niet al te slim.
Make Spaargids " Great Again ! "
Kopen is niet het punt, het fysiek geleverd krijgen is een ander paar mouwen tegenwoordig. Ook met zilver.
Ja er wordt volop getrade in "papier" maar Eagles / Maples / Libertads etc. zijn fysiek lastig te vinden. Tenminste, zonder belachelijk veel over spot te betalen. 2-3% is OK als marge voor de LCS (Local Coin Shop), moeten ook marge hebben uiteraard, maar 5% en meer ga ik niet betalen.
Ja er wordt volop getrade in "papier" maar Eagles / Maples / Libertads etc. zijn fysiek lastig te vinden. Tenminste, zonder belachelijk veel over spot te betalen. 2-3% is OK als marge voor de LCS (Local Coin Shop), moeten ook marge hebben uiteraard, maar 5% en meer ga ik niet betalen.
Jawatte serieus met dat zilver?VTEC schreef: ↑12 april 2025, 17:24 Kopen is niet het punt, het fysiek geleverd krijgen is een ander paar mouwen tegenwoordig. Ook met zilver.
-
- Full Member
- Contacteer:
Heb ooit ook fysiek rhodium gehad en mijn beste story meegemaakt. Toch geloof ik niet in platinum, hopelijk voor jullie ben ik daarin mis. Hetgeen waarin ik nu het meest inzit is zilver, maar als er recessie komt wordt dit ook afgestraft vrees ik.
Return portefeuille edelmetalen sinds 2016: 450%
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Zilver doet het al dag en jaar slecht tov goud en toch blijft men erin geloven ...koenvhaver schreef: ↑12 april 2025, 18:03 Heb ooit ook fysiek rhodium gehad en mijn beste story meegemaakt. Toch geloof ik niet in platinum, hopelijk voor jullie ben ik daarin mis. Hetgeen waarin ik nu het meest inzit is zilver, maar als er recessie komt wordt dit ook afgestraft vrees ik.
Ik steek ongeveer 1/4 van wat ik in goud steek in zilver en dat vind ik eigenlijk nog teveel
Volgen jullie bepaalde kanalen op YT rond edelmetaal die jullie aanraden?
Ik vind deze interessant (alle US)
- Silver Dragons
- Salivate Metal
- Minot Coin & Bullion
- Silver Seeker
Ik vind deze interessant (alle US)
- Silver Dragons
- Salivate Metal
- Minot Coin & Bullion
- Silver Seeker
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
yankee stacking, doet ook geregeld co-content met silver dragons; maar die mannen hypen in mijn ogen allemaal veel te veel daarom dat ik er grotendeels van ben afgestapt
heb wel enkele originele creaties van silver dragons, die zijn prachtig
Ik kijk vooral voor de markt- en data analyses en voor de numismatiek waar ik me wat meer in wil / ga verdiepen, heb niet echt het gevoel dat het bij deze kanalen om verkopen draait. Vooral de bezoeken van SD bij Harry’s Coin Shop vind ik interessant. En Minot is van de 4 de enige coin dealer, letterlijk nooit het gevoel dat het daar om pushen in deze of gene richting gaat.
Ik zit gemiddeld aan 23,4€ / ounce voor zilver en 983€ voor goud en beide grofweg in dezelfde periode opgebouwd. Dus tja, het ene was wat meer succesvol dan het andere so to say.
Numismatiek heb ik daaruit gelaten wegens minstens de ounce prijs waard + daarboven wat de spreekwoordelijke zot er voor wil geven, idem platina. Ik heb een erg leuke set van 20 proof munten uit het geboortejaar van mijn zoon en nog wel wat leuke ounce munten met kleurenmotieven. Vandaag kwam ik in een webshop een zilveren MAGA pet tegen, ben het gewicht even kwijt maar was 7.000$ en limited edition met 47 stuks, haha - Edit link opgehaald
https://spectres.io/products/maga-hat?s ... jdEeRnNFSM
Ik zit gemiddeld aan 23,4€ / ounce voor zilver en 983€ voor goud en beide grofweg in dezelfde periode opgebouwd. Dus tja, het ene was wat meer succesvol dan het andere so to say.
Numismatiek heb ik daaruit gelaten wegens minstens de ounce prijs waard + daarboven wat de spreekwoordelijke zot er voor wil geven, idem platina. Ik heb een erg leuke set van 20 proof munten uit het geboortejaar van mijn zoon en nog wel wat leuke ounce munten met kleurenmotieven. Vandaag kwam ik in een webshop een zilveren MAGA pet tegen, ben het gewicht even kwijt maar was 7.000$ en limited edition met 47 stuks, haha - Edit link opgehaald
https://spectres.io/products/maga-hat?s ... jdEeRnNFSM
Goud zal nog een tijdje blijven boomen:
uit de tijd:
"
''Een nieuwe dag, een nieuw goudrecord
De goudprijs blijft onverstoorbaar verder klimmen en gaat maandag boven 3.380 dollar per ounce (31,1 gram). Daarmee staat de winst sinds het jaarbegin al op 29 procent.
De Amerikaanse president Donald Trump helpt de goudrally een handje met zijn tirade tegen Jerome Powell, de voorzitter van de Amerikaanse centrale bank (Fed). Die kan volgens Trump niet snel genoeg vertrekken.
Trump-adviseur Kevin Hassett zei vrijdag dat de president bestudeert hoe hij Powell kan ontslaan. Een demarche die het vertrouwen in de dollar en Amerikaans staatspapier ondermijnt, met de alternatieve vluchthaven goud als winnaar.''
uit de tijd:
"
''Een nieuwe dag, een nieuw goudrecord
De goudprijs blijft onverstoorbaar verder klimmen en gaat maandag boven 3.380 dollar per ounce (31,1 gram). Daarmee staat de winst sinds het jaarbegin al op 29 procent.
De Amerikaanse president Donald Trump helpt de goudrally een handje met zijn tirade tegen Jerome Powell, de voorzitter van de Amerikaanse centrale bank (Fed). Die kan volgens Trump niet snel genoeg vertrekken.
Trump-adviseur Kevin Hassett zei vrijdag dat de president bestudeert hoe hij Powell kan ontslaan. Een demarche die het vertrouwen in de dollar en Amerikaans staatspapier ondermijnt, met de alternatieve vluchthaven goud als winnaar.''
Elect a clown, expect a circus. Make America Go Away. En neem die Romeinse Pipo ineens ook maar mee.
Als er nog maar een miniem deel van de US Treasuries verkocht wordt (China bvb) en omgezet wordt in fysiek goud (dus geen freaking ETFs) - of God beware - zilver dan ontploft de boel. Zijn "Mickey Mouse" markten in vergelijking.
Maar de papieren boys zullen wel wat Pump and dump verdedigingslinies hebben aangelegd, ze zijn bij Goldman en JPM uiteraard ook niet achterlijk. En ook in dalende markten is goed geld te verdienen.
Maar de papieren boys zullen wel wat Pump and dump verdedigingslinies hebben aangelegd, ze zijn bij Goldman en JPM uiteraard ook niet achterlijk. En ook in dalende markten is goed geld te verdienen.
Chinezen zijn ook niet dom natuurlijk, maar uiteraard zullen de verdedigingssystemen nog wel afgaan. Maar ik denk niet dat het de chinezen zijn die het eerst met hun ogen knipperen...VTEC schreef: ↑Gisteren 17:57 Als er nog maar een miniem deel van de US Treasuries verkocht wordt (China bvb) en omgezet wordt in fysiek goud (dus geen freaking ETFs) - of God beware - zilver dan ontploft de boel. Zijn "Mickey Mouse" markten in vergelijking.
Elect a clown, expect a circus. Make America Go Away. En neem die Romeinse Pipo ineens ook maar mee.
Natuurlijk niet, dat wou ik zeker niet suggereren MAAR tot nader order noteert edelmetaal in... dollar. Net als crude oil. Kwam in hetzelfde artikel aan bod overigens. Er ligt een scenario dat het terugvalt tot 40$, maar ik hoop dat dit geen waarheid wordt want dan spreken we over een zware recessie borderline depressie van de wereldwijde economie.
Eens onder de 55$ is fracken van schaliegas niet langer rendabe en dat is dan weer vervelend voor Trum die energie onafhankelijkheid predikt.
Spannende en vooral onvoorspelbare tijden.
Eens onder de 55$ is fracken van schaliegas niet langer rendabe en dat is dan weer vervelend voor Trum die energie onafhankelijkheid predikt.
Ja dat kan inderdaad een boemerang zijn. Of weer een (bijna) instorting van het hele systeem, zoals in 2008.VTEC schreef: ↑Gisteren 18:09 Natuurlijk niet, dat wou ik zeker niet suggereren MAAR tot nader order noteert edelmetaal in... dollar. Net als crude oil. Kwam in hetzelfde artikel aan bod overigens. Er ligt een scenario dat het terugvalt tot 40$, maar ik hoop dat dit geen waarheid wordt want dan spreken we over een zware recessie borderline depressie van de wereldwijde economie.
Precies. Dus daarom koop ik nog maar even niets bij. En dan hebben we het nog maar niet over Ukraïne en Iran en Israël (met een president die bang is dat hij de gevangenis in gaat als er vrede komt).Indalo schreef: ↑Gisteren 18:21Ja dat kan inderdaad een boemerang zijn. Of weer een (bijna) instorting van het hele systeem, zoals in 2008.VTEC schreef: ↑Gisteren 18:09 Natuurlijk niet, dat wou ik zeker niet suggereren MAAR tot nader order noteert edelmetaal in... dollar. Net als crude oil. Kwam in hetzelfde artikel aan bod overigens. Er ligt een scenario dat het terugvalt tot 40$, maar ik hoop dat dit geen waarheid wordt want dan spreken we over een zware recessie borderline depressie van de wereldwijde economie.