De crash van 2025
TIP
Re: De crash van 2025
Re: De crash van 2025
Puur vanuit P/E bekeken zijn de beurzen tijdens de laatste 3-4 jaar nooit aantrekkelijk geweest.
Ik heb een bliksemafleider van het merk Gallagher op het dak van mijn Airbnb in Avoriaz.
Re: De crash van 2025
En op welke manier of in welke capaciteit "zit jij al heel je leven in economische modellen" ?chesini schreef: ↑16 april 2025, 10:54 En toch blijf ik erbij dat het te vroeg is om terug in te stappen. Ik zit al gans mijn leven in economische modellen, wat we nu zien heeft evenveel impact als de bankenkrisis. We hebben in 2025 een daling achter de rug van 13%. Dat is nog maar de helft van de verwachte minimum daling ttz 26%. Ik hoop uiteraard dat de modellen zich vergissen. Maar in de modellen zitten ook domino-effecten die Trump een zijn adviseurs nooit mee ingecalculeerd kunnen hebben. Het zijn die effecten die de impact nu al aan het verdubbelen zijn. De waarschuwingen van NVDIA en ASML zijn de eerste tekenen aan de wand. Bij deze.
Re: De crash van 2025
Hoe crashbestendig is de BEL20 ? De toppers zijn Elia, Aedifica, AB Inbev. De minder goede zijn Azelis, Umicore, Lotus, UCB. De vraag is of UCB nu koopwaardig is of dat je er beter nog wat van afblijft. -29,5% YTD is niet niks.
Re: De crash van 2025
Ik stap in ucb via tubize. Ucb heeft een gouden parel in handen met Bimekuzimab. Gaan uit van een omzet van 2 tot 4 miljard.
Re: De crash van 2025
Re: De crash van 2025
Zijn natuurlijk voorlopige schattingen omdat er momenteel steeds meer ziekten in aanmerking komen voor dit geneesmiddel en het steeds beter presteert dan dat van de concurrentie en het enorm duur is en men het moet blijven gebruiken.
Wereldwijd hebben 125 miljoen mensen psoriasis, waarvan 25% matig ernstig tot ernstig. Hier praten we enkel nog maar over psoriasis.
Re: De crash van 2025
Wat is er aan de hand met Novo Nordisk ? De koers gaat maar verder bergaf. Terwijl Eli Lilly er 14% bij doet. Ze zijn beiden in dezelfde markten actief. Novo Nordisk lijkt wel op het strafbankje te zitten. Het is toch niet omdat het geen US-company is dat het zo evolueert ?
Re: De crash van 2025
https://www.fiercepharma.com/pharma/eli ... t-analystschesini schreef: ↑19 april 2025, 10:19 Wat is er aan de hand met Novo Nordisk ? De koers gaat maar verder bergaf. Terwijl Eli Lilly er 14% bij doet. Ze zijn beiden in dezelfde markten actief. Novo Nordisk lijkt wel op het strafbankje te zitten. Het is toch niet omdat het geen US-company is dat het zo evolueert ?
Re: De crash van 2025
Het paasweekend zorgt voor wat afkoeling in de tarievenoorlog. Meloni mocht op de koffie bij Trump. Niet dat ze er veel uit de brand gaat slepen. Maar bon, er is tenminste dialoog. Dialoog is er niet tussen Trump en Powell. Powell moet de intrest verlagen of opstappen. Maar bon de intrestverlaging van Lagarde had niet veel effect op de Europese beurzen. Trump himself kon het niet nalaten om in China gebouwde schepen een haventaks op te leggen. We gaan toch een stuk terug naar de middeleeuwen waarbij elke stad zijn tolheffingen deed.
- KleineSpaarder
- Hero Member

- Berichten: 834
- Lid geworden op: 23 aug 2024
- Contacteer:
Re: De crash van 2025
Ook weer een geniaal idee van het economisch genie
Het idee erachter is weer hetzelfde: zorgen dat er meer schepen in de US gebouwd worden.
In 2022:
- de US bouwde 5 schepen (jawel: 5)
- China bouwde 1794 schepen
Dankzij Trump zal dat volgend jaar omgekeerd zijn
Wat is de wereld toch simpel voor de simpelen van geest
De US in zijn geheel is zo een middeleeuwse stad. Zoals inderdaad in de middeleeuwen: een schip dat goederen naar een stad bracht, mocht de stad niet binnenvaren. Aan de grens moesten ze de goedereen overladen naar een schipper die in de stad mocht varen.We gaan toch een stuk terug naar de middeleeuwen waarbij elke stad zijn tolheffingen deed.
De US heeft dat dat bekeken en heeft een variant bedacht. Door de Jones act van 1920 mogen alleen in de US geregistreerde schepen rechtstreeks tussen 2 Amerikaanse havens varen.
Een cruiseship dat niet in de US geregistreerd is, kan dus niet van 1 Amerikaanse haven rechtstreeks naar een andere varen. Ze moeten eerst een buitenland aandoen
Diezelfde Jones Act zorgt er ook voor dat Hawai regelmatig bevoorradingsproblemen heeft
Idee voor Trump: de Jones Act vervangen door een betere variant. Binnen de territoriale wateren van de US mogen alleen US schepen varen. Overal rond de US worden op de grens van de territoriale wateren kunstmatige havens gebouwd. Alle buitenlandse schepen moeten hun goederen en passagiers op een Amerikaans schip overladen.
Idem voor vliegtuigen. Ze moeten in de lucht goederen en passagiers overbrengen op een Amerikaans vliegtuig. Musk zal daar wel een oplossing voor bedenken.
Trump is veel te bekrompen. Hij moet het grootser zien. Stoutmoediger zijn.
MAGA !!!!!!!!
Re: De crash van 2025
Ik had een topic gestart "Waar eindigt de Trump crash van 2025 ?" Dat is nu gefusioneerd met "De crash van 2025". Echter het moeras waar we nu in aanbeland zijn is m.i. nochtans puur te wijten aan Trump en zijn entourage. Niet te wijten aan 2025, niet te wijten aan een mogelijke overwaardering van de beurzen in 2025. De nieuwe titel zegt dan ook niets meer over de olifant Trump die de porseleinkast in de vernieling heeft geramd. En hij gaat maar door. Nu heeft hij taks opgelegd aan Chinese schepen die de VS aandoen. Hij zou intussen toch al moeten beseffen dat dank zij zijn tarieven de handel tussen VS en China nu al platligt. Waarom dan nog schepen belasten ? Dat is voor mij het bewijs dat deze persoon ze niet allemaal meer op een rij heeft. Hoe kan je als belegger in zo een toestanden nog het bos door de bomen zien vraag ik me af.
Laatst gewijzigd door chesini op 19 april 2025, 22:23, 6 keer totaal gewijzigd.
Re: De crash van 2025
Danny Reweghs vraagt zich af of dit mogelijks de start kan zijn van een jarenlange berenmarkt.
"Donald Trump veroorzaakt inderdaad onrust en volatiliteit, en nog meer dan we al hadden verwacht. Wall Street blijkt geen veilige haven voor aandelenbeleggers meer te zijn. Door de zwakte van Wall Street, en die van de bigtechaandelen in het bijzonder, is het voorlopig geen goed beursjaar. Maar dat is het perspectief op korte termijn. Een belegger moet vooral verder kijken, zelfs verder dan dit jaar. Is er niet meer aan de hand? Is Trump niet veel van de gunstige basisfactoren voor de beurzen aan het afpakken? Is hij niet de tak aan het afzagen waarop de langdurige beurshausse is gebouwd"
Bron: https://trends.knack.be/beleggen/adviez ... lauw-zijn/
Hij haalt er ook de stijgende geopolitieke spanningen en de inflatie bij.
Hij schrijft er ook bij dat een berenmarkt een slechte tijd is voor hangmatbeleggers en vooral de actieve beleggers winst maken in een berenmarkt.
Eerlijk: ik heb geen flauw idee waar het naartoe blijft gaan. Maar gezien mijn horizon tot mijn pensioen is en dat nog 30 jaar in de toekomst ligt blijf ik mooi verder doen met passief beleggen.
"Donald Trump veroorzaakt inderdaad onrust en volatiliteit, en nog meer dan we al hadden verwacht. Wall Street blijkt geen veilige haven voor aandelenbeleggers meer te zijn. Door de zwakte van Wall Street, en die van de bigtechaandelen in het bijzonder, is het voorlopig geen goed beursjaar. Maar dat is het perspectief op korte termijn. Een belegger moet vooral verder kijken, zelfs verder dan dit jaar. Is er niet meer aan de hand? Is Trump niet veel van de gunstige basisfactoren voor de beurzen aan het afpakken? Is hij niet de tak aan het afzagen waarop de langdurige beurshausse is gebouwd"
Bron: https://trends.knack.be/beleggen/adviez ... lauw-zijn/
Hij haalt er ook de stijgende geopolitieke spanningen en de inflatie bij.
Hij schrijft er ook bij dat een berenmarkt een slechte tijd is voor hangmatbeleggers en vooral de actieve beleggers winst maken in een berenmarkt.
Eerlijk: ik heb geen flauw idee waar het naartoe blijft gaan. Maar gezien mijn horizon tot mijn pensioen is en dat nog 30 jaar in de toekomst ligt blijf ik mooi verder doen met passief beleggen.
Re: De crash van 2025
Reweghs zit er altijd naast maar is nu misschien de kapotte klok die ook 1x dag het juiste uur geeft. Begin 2009 zag hij lange bearmarkt, haha.
Elect a clown, expect a circus. Make America Go Away. En neem die Romeinse Pipo ineens ook maar mee.


