GVV - Gereglementeerde Vastgoedvennootschap
TIP
Re: GVV - Gereglementeerde Vastgoedvennootschap
Ik heb al heel lang (een kleine portie) vastgoed in de portefeuille, niet om mee in- en uit te stappen, maar als langetermijnbelegging. Het is een component die zich vaak "anders" gedraagt dan de brede markt. Dat was zo in negatieve zin in 2024 en de hoop is natuurlijk dat het in 2025 omgekeerd zal zijn 
Tot nu toe kondigt het jaar zich zeer positief aan. De sterkste stijgers van 2025 zijn bij mij allen vastgoedaandelen. Het jaar is natuurlijk nog jong, alles kan. Maar tijdens het wachten krijg je toch mooie dividenden uitbetaald als zoethoudertje.
Ik zie het dus eerder als een diversificatie dan als iets wat voor voor de toprendementen moet zorgen.

Tot nu toe kondigt het jaar zich zeer positief aan. De sterkste stijgers van 2025 zijn bij mij allen vastgoedaandelen. Het jaar is natuurlijk nog jong, alles kan. Maar tijdens het wachten krijg je toch mooie dividenden uitbetaald als zoethoudertje.
Ik zie het dus eerder als een diversificatie dan als iets wat voor voor de toprendementen moet zorgen.
Dachten we vorig jaar rond deze tijd van het jaar ook...
Duimen maar....
Op 'Beursgenoteerd vastgoed' al twee artikels dit jaar:
Met "Een uiterst broos herstel" werd het begin van een hersteltrend wel vroeg opgepikt. Intussen heeft het herstel zich doorgezet, al wordt daarmee alleen het verlies van de laatste maanden van 2024 goedgemaakt.
Verder nabeschouwingen en achtergrondinformatie bij de inverse overname van VastNed NL door VastNed NV (ex-VastNed Retail Belgium).
Met "Een uiterst broos herstel" werd het begin van een hersteltrend wel vroeg opgepikt. Intussen heeft het herstel zich doorgezet, al wordt daarmee alleen het verlies van de laatste maanden van 2024 goedgemaakt.
Verder nabeschouwingen en achtergrondinformatie bij de inverse overname van VastNed NL door VastNed NV (ex-VastNed Retail Belgium).
Ik volg hierin. Komende jaren ben ik van plan om mijn blootstelling aan vastgoed wat te verminderen. Op dit moment 3 in ptf;sintorama schreef: ↑30 januari 2025, 15:20 Ik heb al heel lang (een kleine portie) vastgoed in de portefeuille, niet om mee in- en uit te stappen, maar als langetermijnbelegging. Het is een component die zich vaak "anders" gedraagt dan de brede markt. Dat was zo in negatieve zin in 2024 en de hoop is natuurlijk dat het in 2025 omgekeerd zal zijn
- Xior: gewoon een goeie sector met sterke argumenten om long term vast te houden
- CTP: wederom puike jaarcijfers voor dé referentie in logistiek vastgoed in Centraal- en Oost-Europa.
- Cofinimmo: minste student van de 3. Korting op NAV is wel opgelopen. De GAK (excl div van goeie 90 EUR) gaan we nog een lange tijd niet zien, maar ook zij hebben de afgelopen 2 jaar wel bedrijfsmatig een aantal goeie keuzes gemaakt.
We zullen het zien.
Vastgoed lijkt wakker te worden.
Aed ziet er verleidelijk uit, ben in mis of zie ik op de grafiek een ommekeer in trend?
Door 66 heen, trend lijkt up nu?
Aed ziet er verleidelijk uit, ben in mis of zie ik op de grafiek een ommekeer in trend?
Door 66 heen, trend lijkt up nu?
Bezettingsgraden dichtbij 100%; KT rente die zakt, LT rente die ook zou moeten zakken, schuldgraden ondertussen onder controle door kapitaalsverhogingen of vastgoedverkopen, ...
- > mooie tijden voor de meeste vastgoedaandelen. Defensieve aandelen want voornamelijk rente afhankelijk. Dividend ontvangen en rustig aanhouden. Koersstijgingen zijn mooi meegenomen.
Ik heb er verdeling in 1) logistiek vastgoed 2) retail vastgoed en 3) zorgvastgoed . Commercieel vastgoed (ontwikkeling voor particulieren) blijf ik af (strengere normen, duurdere woningen, wie betaald dat nog, ...)
Totaal 7.5% van mijn portefeuille.
- > mooie tijden voor de meeste vastgoedaandelen. Defensieve aandelen want voornamelijk rente afhankelijk. Dividend ontvangen en rustig aanhouden. Koersstijgingen zijn mooi meegenomen.
Ik heb er verdeling in 1) logistiek vastgoed 2) retail vastgoed en 3) zorgvastgoed . Commercieel vastgoed (ontwikkeling voor particulieren) blijf ik af (strengere normen, duurdere woningen, wie betaald dat nog, ...)
Totaal 7.5% van mijn portefeuille.
Vastgoed heeft net een dreun van jewelste achter de rug. De vrees rond importheffingen etc hebben alle winst van de voorbije maanden weggevaagd.
Ik heb een bliksemafleider van het merk Gallagher op het dak van mijn Airbnb in Avoriaz.
De vrees rond importheffingen is niets in vergelijking met de downtrend waarin vastgoed sinds midden 2021 zit(zat)
Aed lijkt de downtrend gekeerd te hebben sinds dieptepunt in oktober 2023 denk ik...
Aed lijkt de downtrend gekeerd te hebben sinds dieptepunt in oktober 2023 denk ik...
Merk weinig van die winsten die zijn weggevaagd?
In port genomen dit jaar en vorig jaar.
Care property +10%
Aedefica +25%
Cofinimmo +12%
WDP +10%
VGP -3,6%
Xior -1,6%
Inclusio -22% momenteel aan het bekijken om positie te vergroten.
Voornamelijk door de LT rente die weer een opstootje kreeg..
Importheffingen hebben nul impact op vastgoedverhuur en de inkomsten..
Importheffingen hebben nul impact op vastgoedverhuur en de inkomsten..
Waaaaaat? De VGPs, CTPs, WDPs en Montea's van deze wereld zullen bloeden bij een regressie in wereldhandel! Hoe korter de aanvoerketens zijn en hoe lager de economische activiteit, des te lager de noodzaak voor magazijnen. Vroeg of laat vertaalt dit zich in minder projecten en/of leegstand.
Ik heb een bliksemafleider van het merk Gallagher op het dak van mijn Airbnb in Avoriaz.
Denk jij dat ze plots alles in België of de omringende landen gaan produceren?
Posities in zorgvastgoed, studentenkoten en sociale woningen zijn dan weer van een andere orde.
Posities in zorgvastgoed, studentenkoten en sociale woningen zijn dan weer van een andere orde.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Als de importheffingen leiden tot een wereldwijde recessie, dan gaan veel sectoren achteruit, waaronder vastgoed voor stockage. En als de lange termijn rente stijgt door hoge inflatie, dan wordt de financiering door vastgoedbedrijven ook nog eens duurder.
In Amerika zijn al honderden miljarden aan importheffingen geïnd nav Trumps tarieven. Dat zal minstens voor een groot deel doorgerekend worden aan de eindklant, wat de inflatie zal verhogen.
KleineSpaarder schreef: ↑16 april 2025, 14:58 In een interview voor Fox News heeft Trump aangegeven dat de US al honderden miljarden aan tarieven heeft geïnd.
Het is afwachten welke impact dit heeft op de inflatie in de US.
During the Fox Noticias interview, President Trump also shared his pride over the administration's economic successes, including tariff policies.
"We're making tremendous amounts of money taking in billions and billions, hundreds of billions of dollars in tariffs from other countries that for many, many decades just ripped off the United States. And it's time that we not allow that to happen," he told Campos-Duffy.
Ook het overbrengen van jobs naar de US zal zaken duurder maken. Wat ook weer de inflatie zal verhogen.
En hoge inflatie kan leiden tot recessie en minder jobs zoals Powell gisteren duidelijk aangaf.
KleineSpaarder schreef: ↑16 april 2025, 19:59 Powell is ook zo iemand die de waarheid zegt.
Ik ben benieuwd wanneer Trump hem zal ontslaan.
Fed Chair Powell gives starkest warning yet on potential economic consequences from tariffs
By Bryan Mena, CNN
4 minute read
Published 1:30 PM EDT, Wed April 16, 2025
The Federal Reserve is responsible for promoting full employment and keeping inflation in check, but President Donald Trump’s tariffs threaten both of those goals. Kevin Dietsch/Getty Images
Washington
CNN
—
President Donald Trump’s turbulent trade war could put the Federal Reserve in a difficult situation it hasn’t seen in about half a century, Chair Jerome Powell said Wednesday.
“The level of the tariff increases announced so far is significantly larger than anticipated,” the central bank head said in prepared remarks for an event hosted by the Economic Club of Chicago. “We may find ourselves in the challenging scenario in which our dual-mandate goals are in tension.”
The Fed is responsible for promoting full employment and keeping inflation in check, but Trump’s tariffs threaten both of those goals. For now, however, the US economy remains in decent shape, according to the latest data, allowing the Fed to be patient.
Powell said the Fed’s best move for the moment is to stand pat until the data clearly shows how the US economy is responding to Trump’s policies. Other Fed officials have said as much in recent speeches, saying they can shift rates in either direction, depending on what the economy needs.
But it’s only a matter of time until Trump’s tariffs stoke inflation, push up unemployment and weaken economic growth, according to most economists, especially if the massive “reciprocal” tariffs that went into effect briefly on April 9 are put back in place. Trump delayed that historic hike in import taxes until July.
Trumps MAGA = MAPA: Make Americans Poor Again
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
Nee. Ik denk dat er veel minder geproduceerd zal worden, immers export naar de US zal verminderen.